Brandstofpomp Kubota B6000

Goedenavond mensen, wellicht een niet zo logische vraag, maar toch; aanvankelijk tijdens het werken met mijn Kubota B6000 begon de motor in te houden en witte pluimen te blazen. Na alles na te zijn gelopen, geen lucht aanzuigen, geen lekkende koppakking, alles schoon te hebben gemaakt, lijkt het me dat de brandstofpomp de problemen veroorzaakt. Kan iemand me vertellen wat ik zou moeten zien als ik de brandstofslang tussen pomp en brandstoffilter los koppel en vervolgens de motor start. Ik verwacht een straal dieselolie, lijkt mij althans logisch, gebeurt echter niet. Graag een reactie, alvorens ik tot aanschaf van een nieuwe pomp overga.

Deel dit topic

Reacties

cvdebegaaiers
Geen leidingen, filters ed verstopt?
jmos
Luchtfilter dicht?
old man jose
Het kan zijn dat er water bij de diesel zit, dat geeft witte pluimen.
Dieksman
Geen water bij de diesel, luchtfilter dicht, brandstoffilter en leidingen nieuw. Ik kom op de brandstofpomp omdat de motor direct start en enige tijd blijft lopen om vervolgens langzaam uit te doven. Ik denk dat hij even blijft lopen op de diesel in de leiding die de motor zelf aanzuigt.
christelthijssen
Heb je je klepen lichter wel goed staan???
Dieksman
Ik denk wel, omdat de motor op zich goed loopt, maar geen brandstof lijkt te krijgen door te weinig druk.
Dieksman
Is dat een bekende oorzaak voor het probleem?
Wimsumar
Beste @Dieksman: Waarschijnlijk een luchtbel in de slang tussen dieselfilter en brandstofpomp die het probleem veroorzaakt.

P.S.: Heeft zo'n Kubota B-6000 een brandstofopvoerpompje?
Op onderstaande foto lijkt het of de brandstof over het motorblok heen geheveld moet worden (zonder 'hulppompje').
Kijk dan of je de leiding onder de tank door naar de brandstofpomp kunt leggen.
Wimsumar
Quote @Dieksman:
bekende oorzaak voor het probleem?

Ja, iets dergelijks heb ik gehad met een vergelijkbare Iseki-1300TX.
KubotaB6001
Deze hebben geen opvoerpomp maar worden door de zwaartekracht van diesel voorzien. Is ook niet nodig omdat je bij deze groottes van debiet makkelijk voldoende hebt aan de zwaartekracht. Het is dus normaal da je ook geen straal ziet. Ik zou zoals gezegd eerst kijken of alles goed ontlucht is en daarna pas de pomp zelf bekijken.
jmos
@Wimsumar met een luchtbel blijft hij dan lopen? Inhouden van de motor denk ik aan te weinig lucht in combinatie met witte rook van verdampte diesel......
Wimsumar
Beste
Quote @jmos:
witte rook van verdampte diesel

Ik denk dat de rook dan zwart wordt (onvolledige verbranding).
Verder, Dieksman heeft deze topicvraag al eerder gesteld.

tractorfan.nl/topic/53146/
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
met een luchtbel blijft hij dan lopen?

Ja, dat kan. Als de brandstof over het blok heengeheveld wordt blijft de luchtbel bovenin hangen.
jmos
@Wimsumar
maar met een luchtbel bovenin komt de diesel er nog door dan?
KubotaB6001
@Wimsumar Maar dat kan gewoon niet origineel zijn, ik weet dat die B6000 een tegendraads ding is, de motor ligt er ook andersom in, maar die slang over het blok dat kan gewoon niet zo gemaakt zijn bij een systeem zonder opvoerpomp. De mazoutpomp staat namelijk altijd lager dan de bak, en de leiding en het filterhuis blijven altijd allemaal onder het niveau van de mazoutbak.
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
komt de diesel er nog door

Ja, maar de luchtbel werkt wel iets als een vacuüm waardoor de doorstroming trager gaat en dat merk je aan de loop van de motor (inhouden van toerental).
jmos
@Wimsumar
oke. Lijkt mij dat hij dan niet op toeren komt maar zal wel kloppen wat jij zegt. 😄
Wimsumar
Beste
Quote @KubotaB6001:
Maar dat kan gewoon niet origineel zijn

Mee eens. ( Maar ik heb de foto hier van een T.F.-fotoboek)
Bij mijn Iseki liggen leidingen en filter ook onder tankbodemniveau).
Toch zou het (theoretisch) kunnen zoals op de foto de brandstof over het blok te hevelen omdat het eindpunt van de slang (bij de brandstofpomp) onder tankniveau ligt.
KubotaB6001
@Wimsumar Theoretisch kan het, maar af fabriek kan het niet zo gemaakt zijn volgens mij, want als je dan moet ontluchten zou je hem moeten aanzuigen vermits er geen opvoerpomp opzit, en met de mond is ook nie altijd even praktisch...
Wimsumar
Beste
Quote @KubotaB6001:
met de mond is ook nie altijd even praktisch...

Inderdaad, dieselolie aanzuigen is erg vies. Dan kun je beter op de tankopening blazen. 😄
KubotaB6001
@Wimsumar Haha, ook waar, maar nog altijd niet geloofwaardig dat dat de bedoeling zou zijn 😃

Maar daar helpen we Dieksman natuurlijk niet verder mee. Ben je zeker dat hij helemaal ontlucht is? En verder alle leidingen en openingen controleren op verstoppingen of vuil, en als het dan nog niet lukt de dieselpomp eens bekijken.
Dieksman
Er bevindt zich een kleine pomp onder de dieseltank op mijn trekker, die ik op de foto echter niet zie. Zou er wellicht toch ergens een luchtbel in de aanvoer van de diesel zitten verklaart dat dan het langzamer gaan lopen van de motor na goed starten en ca. 5 tot 10 min. goed lopen?
Dieksman
Als lucht het probleem is, op welke manier kan dan het beste ontlucht worden? Tot nu toe heb ik de brandstofleiding van het blok losgekoppeld en middels een trechter hoog boven het blok de leiding gevuld met diesel om vervolgens de dichtgeknepen leiding weer aan het blok te koppelen. Dat gaat niet helemaal zonder dat er niet iets van lucht in de leiding achterblijft. De gedachte was dat de pomp de achterblijvende lucht wel verdrijft naar het blok.
KubotaB6001
Ontluchten gaat bij deze motoren op 3 plaatsen, je laat alles gemonteerd.
1) Op het filterhuis moet je bovenaan een boutje losdraaien en vervolgens de diesel met het kraantje laten lopen totdat er geen luchtbellen meer maar een continu straaltje uitstroomt. Vervolgens boutje vastdraaien en kraantje trug openen.

2) Bovenop de pomp, waar de leiding aankomt draai je ook de banjobout los en laat je lopen tot je een continu straaltje zonder lucht verkrijgt.

3) Vervolgens draai je de moeren van de injecteurs los en blijf je starten (desnoods met decompressie om de batterij te sparen) tot ook hier geen lucht meer uit het systeem lekt. Vervolgens draai je de moeren terug vast en zou hij normaal gezien volledig vrij van lucht moeten zijn.
Dieksman
De bouten op het filterhuis weet ik te vinden, ik heb deze al eerder gebruikt om te ontluchten. Waar vind ik de banjobout op de pomp. De pompbehuizing is een gesloten geheel met aan beide zijden een bout die de boven en onderzijde aan het pomphuis gesloten houdt. Aan de voorzijde op het pomphuis zit een kleine zwarte aansluiting voor de elektrische aansturing. Verder geen bouten.
KubotaB6001
De bout waarmee de aanvoerleiding vastgeschroefd zit op de ingang van de pomp? Of is da nie met een banjobout op een B6000?
Dieksman
Ik snap het, in mijn geval is dat een kleine slangklem.
De moeren van de injecteurs kan ik zonder problemen losdraaien?, ik heb dit niet eerder gedaan. Is het "moment" kritisch bij het weer aandraaien?
KubotaB6001
@Dieksman Ja dan heeft het geen zin als het met een slangklem is, dan moet je direct naar de injecteurs overgaan. En moment heeft niet zo heel veel belang nee, gewoon dat ze niet los kunnen trillen. Let wel op dat je met hoge inspuitdrukken zit waardoor je je vingers zou kunnen snijden aan de straaltjes onder hoge druk. Best dus je handen uit de buurt houden terwijl je start.
Dieksman
Ik ga er morgen mee aan de slag. Hoop dat dit de oplossing geeft van het probleem. Ik heb de trekker dringend nodig.
Welterusten.
KubotaB6001
@Dieksman Succes, ik hoor het wel as het nie lukt 😄
Dieksman
Goedenavond mensen, ik heb het probleem gevonden; toch de pomp. In de uitvoering van de pomp op mijn trekker is er een elektrische aansturing, blijkt dat de kabel op het pomphuis vanuit het startcontact geen verbinding meer heeft. Dat wordt dus zoeken hoe dat precies zit. Vooralsnog mijn dank voor de adviezen. Mocht iemand weten waar ik de aansluiting voor de pomp op het contact kan vinden, hoor ik het graag.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
31
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
19