Brandstofpomp Kubota B6000
Goedenavond mensen, wellicht een niet zo logische vraag, maar toch; aanvankelijk tijdens het werken met mijn Kubota B6000 begon de motor in te houden en witte pluimen te blazen. Na alles na te zijn gelopen, geen lucht aanzuigen, geen lekkende koppakking, alles schoon te hebben gemaakt, lijkt het me dat de brandstofpomp de problemen veroorzaakt. Kan iemand me vertellen wat ik zou moeten zien als ik de brandstofslang tussen pomp en brandstoffilter los koppel en vervolgens de motor start. Ik verwacht een straal dieselolie, lijkt mij althans logisch, gebeurt echter niet. Graag een reactie, alvorens ik tot aanschaf van een nieuwe pomp overga.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
P.S.: Heeft zo'n Kubota B-6000 een brandstofopvoerpompje?
Op onderstaande foto lijkt het of de brandstof over het motorblok heen geheveld moet worden (zonder 'hulppompje').
Kijk dan of je de leiding onder de tank door naar de brandstofpomp kunt leggen.
Ja, iets dergelijks heb ik gehad met een vergelijkbare Iseki-1300TX.
Ik denk dat de rook dan zwart wordt (onvolledige verbranding).
Verder, Dieksman heeft deze topicvraag al eerder gesteld.
tractorfan.nl/topic/53146/
Ja, dat kan. Als de brandstof over het blok heengeheveld wordt blijft de luchtbel bovenin hangen.
maar met een luchtbel bovenin komt de diesel er nog door dan?
Ja, maar de luchtbel werkt wel iets als een vacuüm waardoor de doorstroming trager gaat en dat merk je aan de loop van de motor (inhouden van toerental).
oke. Lijkt mij dat hij dan niet op toeren komt maar zal wel kloppen wat jij zegt.
Mee eens. ( Maar ik heb de foto hier van een T.F.-fotoboek)
Bij mijn Iseki liggen leidingen en filter ook onder tankbodemniveau).
Toch zou het (theoretisch) kunnen zoals op de foto de brandstof over het blok te hevelen omdat het eindpunt van de slang (bij de brandstofpomp) onder tankniveau ligt.
Inderdaad, dieselolie aanzuigen is erg vies. Dan kun je beter op de tankopening blazen.
Maar daar helpen we Dieksman natuurlijk niet verder mee. Ben je zeker dat hij helemaal ontlucht is? En verder alle leidingen en openingen controleren op verstoppingen of vuil, en als het dan nog niet lukt de dieselpomp eens bekijken.
1) Op het filterhuis moet je bovenaan een boutje losdraaien en vervolgens de diesel met het kraantje laten lopen totdat er geen luchtbellen meer maar een continu straaltje uitstroomt. Vervolgens boutje vastdraaien en kraantje trug openen.
2) Bovenop de pomp, waar de leiding aankomt draai je ook de banjobout los en laat je lopen tot je een continu straaltje zonder lucht verkrijgt.
3) Vervolgens draai je de moeren van de injecteurs los en blijf je starten (desnoods met decompressie om de batterij te sparen) tot ook hier geen lucht meer uit het systeem lekt. Vervolgens draai je de moeren terug vast en zou hij normaal gezien volledig vrij van lucht moeten zijn.
De moeren van de injecteurs kan ik zonder problemen losdraaien?, ik heb dit niet eerder gedaan. Is het "moment" kritisch bij het weer aandraaien?
Welterusten.