Illustratie van:

Fordson Dexta - Dexta loopt als een bejaarde adhd'er en valt na gas minderen stil

Hier een probleem waar ik niet uit kom. Betreft een dexta met een vacuumbrandstofpomp.

Bij het starten giert hij hoog in de toeren en bij het terugzetten van de gashendel reageert hij pas na een halve minuut. Ben je er dan niet als de kippen bij om het gas weer open te zetten dan blijft het toerental dalen en valt hij uiteindelijk stil. Ook bij het openen van het gas duurt het een behoorlijke tijd eer hij reageert. Wat een beetje helpt is de luchtinlaat afknijpen.

Het membraam vd brandstofpomp is inmiddels vervangen de luchtleiding nagekeken, de opvoerpomp is vervangen. De tank en alle filters zijn schoongemaakt en/of vervangen (inclusief luchtfilter) en het luchtfiltertje in de brandstofpomp.
Het systeem is helemaal ontlucht. De gasklep is voorzien van een nieuwe pakking.

En nog doet ie niet wat ik wil, wie heeft raad?

Deel dit topic

Reacties

ErDee
Regulateur vast? Correct me if i'm wrong ik leer graag bij 😉
dexta grunn
Nee loopt soepeltjes
johndeere920
Oliebadfilter verstopt te vet of slecht??
johndeere920
Of misschien het membraam niet goed gemonteerd zit de stang goed? Zit de veer goed? Of mischien gescheurd met monteren?
dexta grunn
@johndeere920 Nee, en nee wilde bij het membraam inderdaad zeker weten of het goed zat dus ook al gecontroleerd en dat zat gewoon prima.
Wimsumar
Beste Dexta Grunn: Lekke leiding tussen inlaatspruitstuk en regulateur?
Werkt de regelklep in het inlaatspruitstuk wel goed?
old man jose
@dexta grunn
Is je membraan goed soepel, misschien moet je de surge steller goed zetten zit achter op de trommel van het membraan.
johndeere920
Of kijk anders het kleine filtertje in de tank na. Je kunt dar bij komen door simpelweg de kraan en uit te draaien. Dacht dat daar met een kleine sleutel 24 op paste
RPCounty
@old man jose bij een dexta?
old man jose
@RPCounty
Ik ga er vanuit dat op elke vacüuumpomp een zo een surge regelaar zit ??
RPCounty
@old man jose als je die stelschroef met de contramoer op het vacuumhuis bedoelt, die zit niet op de dexta.die zit alleen bij een 2 leidingsysteem, en niet op enkelleidingsysteem zoals de dexta heeft. daarom loopt de major mooi stationaair en de dexta vaak niet.
old man jose
@RPCounty
Dan Richard zou het rubber te stug zijn of staat de pomp van tijd?
RPCounty
@old man jose ik denk eerder een stroef lopende regelstang. goed inspuiten met WD 40 tijdens het lopen met het zijdeksel eraf doet wonderen.
old man jose
@RPCounty
Zo heb ik ook een BMC aan de praat gekregen waarvan de regelstang vast zat.
En loopt nog steeds als een echte Nuffer.
dexta grunn
Rubber v membraam is soepel,
regelklep is om te blazen zo soepel,
en ook de regelstang (ik neem aan dat je de stang in de brandstofpomp achter het klepje bedoelt) gaat prima heen en weer,
tankfiltertje is ook schoon net als het kraantje zelf, alle leidingen naar de pomp zijn doorgeblazen.
Ik zal morgen inderdaad de leiding van het vacuumstuk nog even controleren want omdat het een stalen leiding is ben ik er van uit gegaan dat het daarmee wel goed zou zitten.

Kan het ook aan de brandstofdruk kunnen liggen en zo ja hoe is dat te controleren?
ford5000
@RPCounty Kan het geen scheurtje in de luchtleiding(valse lucht) zijn?
dexta grunn
Luchtleiding is ook goed .... Rotding
kenn_dexta
Water in het filter misschien
ronald73
Als je de trekker koud start, hoe gaat dat dan? Slaat de motor gemakkelijk aan, of gaat dat ook met een diepe zucht?
dexta grunn
Koud starten gaat heel makkelijk
Wimsumar
Beste
Quote @Dexta Grunn:
luchtleiding is ook goed .... Rotding

Draai dat goede rotding eens los en houdt je vinger voor het gaatje.
Verandert de loop van de motor?
dexta grunn
Sorry maar dat begrijp ik niet helemaal, zodra je de leiding van het inlaatspruitstuk haalt is het vacuum toch weg en blijft hij het zelfde aantal toeren als bij het starten draaien?
Maar ik heb het volgende gedaan om te testen. Leiding gedemonteerd en een dopstuk gemonteerd getaped, in een bak water en er vervolgens hoge druk proberen door te spuiten. Geen bubbeltje te zien.
dexta grunn
Hij geeft ook wat carterdruk kom ik achter, niet heel veel maar kunnen zuigerveren het toerental en reactie vh gas beinvloeden?
Wimsumar
Beste
Quote @Dexta Grunn:
Geen bubbeltje te zien.

Dan is de oorzaak toch gevonden: verstopte leiding.
Hurli356
Quote @Winsumar:
Leiding gedemonteerd en een dopstuk gemonteerd getaped

Dus zit een dop op, logisch dat het niet bubbelt
dexta grunn
Haha..
Nee ik heb er een dop opgedraaid NA het demonteren. Vervolgens in een bak water onder druk gezet. Als de leiding lek zou zijn krijg je bubbels. Zelfde principe als het opsporen van van een lek in de je fietsband.
Ben niet de snuggerste op deze aardkloot maar ook niet geheel achterlijk 😉
Wimsumar
Beste
Quote @Dexta Grunn:
Ben niet de snuggerste op deze aardkloot

Maar toch wel snugger genoeg om de leiding zonder einddop door te blazen om de door mij vermeende verstopping uit te sluiten/op te heffen?
arjan_brouwer
Genoeg olie op je brandstofpomp?
malcon
@dexta grunn er zit een stelschroef net boven het dekseltje met de vier boutjes van je membraan. Die stelschroef moet je eens 2 slagen indraaien. Denk dat daar je probleem zit. Succes

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
2