Fordson Dexta - Wat is de truc/ wat doe ik fout/vergeet ik?

Probeer mn voorwielen te demonteren ivm nieuwe voorbanden, maar geen beweging in te krijgen. Moeren zijn los, moet die platte schijf met 2 platte kanten ook los? Wiellager dop kan blijven zitten? Of veel geweld gebruiken? Vertel......aub.
maikdebaik

Reacties

marco steyr
Wielbouten los en dan moet je hem er af kunnen halen, anders met een dikke hamer wat klappen op de band geven (wel kruislings), kan zijn dat ze door roest oid vast blijvrn zitten, maar met een hamer moet het wel losgaan.
Wimsumar
Beste MaikdeBaik: De velg zal wel in de verf vastgekleefd zitten op de wielnaaf. 6 moeren los en dan een schop tegen de band geven.
ford5000
Quote @marco steyr:
Wielbouten los en dan moet je hem er af kunnen halen, anders met een dikke hamer wat klappen op de band geven (wel kruislings), kan zijn dat ze door roest oid vast blijvrn zitten, maar met een hamer moet het wel losgaan.

Beter een blok hout pakken en tegen de velgrand houden en dan met een voorhamer een paar tikken aan weerszijden verkopen.
Op de band slaan geeft een ongecontroleerde terugslag van de hamer, en op de velg slaan beschadig je de velg mee.
maikdebaik
Ze zitten er weer op met nieuwe BKT -ers, inkl nieuwe binnenbanden.
Maare, valt er nog wat af te stellen, toespoor ed? En hoe? Want t rijd anders
als eerst.... ( slechter) ahum.....
ford5000
@maikdebaik Wat rijdt er niet goed dan?
Slingeren de wielen nu of wat is er aan de hand?
marco steyr
Quote @ford5000:
ongecontroleerde terugslag

als je het goed doet niet 😃
ford5000
@marco steyr Ik heb het één keer goed mis zien gaan met iemand. Die stond er ook niet echt handig bij moet ik zeggen en sloeg vrij laag tegen de band met als gevolg dat hij de terugslag van de hamer vol op zijn scheenbeen kreeg.
Onnodig te vermelden dat die man het uitschreeuwde van de pijn.
Hij had nog geluk want hij had zijn been wel kunnen breken.
marco steyr
@ford5000 daarom moet je er ook naast staan 😉
maikdebaik
Nou,der zıt zowiezo al wat speling op, t is n oudje he, maar t lijkt doordat de banden
nieuw zijn, en dus nog niet " ingesleten" zijn, de oude, heel erg oude, waren dat wel. Dus hoe kan ik meteen ofzo, of alles netjes in lijn staat. Eigenlijk uitlijnen dus.
ford5000
@maikdebaik Als je mazzel hebt kom je met het opnieuw afstellen van het toespoor al een heel eind.
maikdebaik
Nou, vertel....expliceer uzelf.....wat mot los/vast draaien?
Wimsumar
Beste @MaikdeBaik: Waarschijnlijk heb je grote speling op de wiellagers. (Pak de band aan binnenzijde vast en wrik dan zijdelings heen en weer, dan kun je zien en zelfs horen hoe groot deze speling is).

Wiellager spannen:
Draai de dop van de wielnaaf en veeg het oude vet in de wielnaaf wat weg. Je ziet dan een zogenaamde kroonmoer welke met een spitpen op de wielas geborgd zit. Verwijder de splitpen. Zet nu aan deze zijde de vooras op de krik zodat de band los komt van de grond.
Nu preciesiewerk:
Neem een op de kroonmoer passende sleutel. Draai nu de moer langzaam vaster terwijl je met de andere hand de band in de rondte draait. Als de speling geheel verdwenen is merk je dat het draaien van het wiel zwaarder gaat. Draai dan de kroonmoer weer ietsje los zodat het wiel weer zonder zware lagerwrijving draait. Borg de kroonmoer met de splitpen. Smeer het geheel in met nieuw schoon vet en monteer de dop.
maikdebaik
Duidelijk, maar voor "uitlijnen" is toch meer nodig?
Wimsumar
Quote @MaikdeBaik:
"uitlijnen"

Uitlijnen is wat anders, maar ik ga eerst snurken. Goedenacht. 😄
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!