Claas Arion 640

Hoi allemaal,

Ik ben hier vrij nieuw, en zou jullie hulp goed kunnen gebruiken. Ik wil graag een Claas Arion 640 van rond de 2000 uur kopen (nog niks op het oog hoor). Nu vroeg ik me alleen af, hoelang gaan deze trekkers mee (aantal uren, bij normaal gebruik), en waar moet je op letten bij de aankoop van zo'n trekker. Trekker moet vooral gaan spitten en frezen.

Bij voorbaat dank,

TulpenClaas

Deel dit topic

Reacties

Tom VB
Neem een Cebis uitvoering indien mogelijk.
TulpenClaas
@Tom VB Reden?
Tom VB
@TulpenClaas
bediening in armleuning, computer, electro ventielen etc etc. Moeite waard om je erin te verdiepen voordat je iets koopt.
eddie
10 000 uur moeten ze met gemak halen, goed onderhoud is iig belangrijk.
boegie
De cabine heeft zich in ieder geval wel bewezen, weet niet of ze op de arion's ook nog wel eens willen lekken?
Tom VB
Zit er onder een Arion 640 ook zo'n waardeloze prutvooras van Carraro ? Of is dat inmiddels verbeterd ?
ramrod
@Tom VB
Waarom vind je die Carraro assen prut?
The Fox
Beste,ik rij er bijna dagelijks mee.Ze zijn zeer wendbaar,een goed zicht en erg aangenaam om mee te rijden.De hef werkt zeer nauwkeurig en ze zijn ook zeer krachtig.De cabine van Claas heeft de breedste vooruit.Ik zou niet twijfelen,zelf zou ik er graag ook zo een hebben.Ook op de weg rijden ze zeer comforttabel dankzij de geveerde vooras,cabine en hef.
Tom VB
@ramrod
Omdat de keeringen eruit vallen.

@The Fox geveerde hef ?
The Fox
@Tom VB op de weg kan je de hef laten zweven,zodat het werktuig mee veert.
ramrod
@Tom VB
Er uit vallen? Bedoel je vaak lekkage?
Tom VB
@The Fox
Ah, ok. Ik zou zelf nooit kiezen voor de geveerde vooras ivm onderhoud, smeren en slijtage van de pennen en bussen. Maar dat ligt er ook aan wat voor werk je doet natuurlijk.
Tom VB
@ramrod
Precies. Nieuwe keeringen monteren die er dus niet strak genoeg inzitten. Prutsen en weer snel lekkage.
TulpenClaas
@The Fox Bedankt voor de tip!
weurding
Hebben zelf een 610, zeer content mee, zeer comfortabel , ook zonder geveerde vooras, hoor je wel meer dat daar veel onderhoud aan zit, verder na 4 jaar nog geen sleutel aan geweest behalve de beurten natuurlijk, zag vandaag nog een 620C staan met 600 uur voor 39500 excl.btw, kun je zo tunen tot 150 pk
Jasperfendt
@The Fox Geveerde hef zit zelfs in onze 309c
Kamps
@Tom VB opvallend overdreven uitgesproken mening heb jij over die vooras..de ervaring die jij ermee hebt heb ik nog nooit eerder gehoord, terwijl ik redelijkwijs aan mag nemen dat ik er meer mee doe dan jij. Voorasvering en combinatie met de standaard cabinevering geeft een ultiem rijcomfort. Vooras vraagt wel meer smering dan een vaste as, maa rdat is toch logisch? En ik noem dit geen vooras vering maar wiel vering want gaat per wiel, ipv met de volledige as.
Kamps
The fox bedoeld de dansonderdrukking.....
mf6495driver
Onze loonwerker rijdt met 3 van deze arion's, 1x 640 en 2x 630 en ze bevallen tot nu toe zeer goed. Zowel cebis als Cis heeft bediening in de armleuning. het enige verschil is dat de cebis electroventielen heeft en een instelterminal, het is maar net wat je liever hebt.
mf6495driver
@Kamps

Over die voorasveringen heb ik ook al gehoord dat ze wat onderhoud vragen, omdat ze veel smeernippels hebben, maar dat de bussen snel slijten heb ik nog niet gehoord.
JD 6430 The Best
@Kamps vooras vering in combinatie met cabine vering rijd slechter dan alleen cabine vering, anders schud je de cabine uit!
Kamps
@JD 6430 The Best heb jij een claas gereden met deze combinatie? Cabinevering op 4 punten is niet te vergelijken met de scharniervering van andere merken....
Kamps
@mf6495driver hebben ze lopen met zat uren en weinig problemen mee, enkel als er te weinig aan smering gedaan is
JD 6430 The Best
@Kamps buurman van ons rijd een ares 657, met alleen cabinevering, heeft ook wel eens een te leen gehad met vooras en cabine vering, die deint veel meer!
jmos
Het is gewoon logisch dat een bewegende vooras meer smeerpunten heeft. maar rijdt wel zo fijn. zonder voorasvering is een hele stap terug.
Kamps
Kom maar een keer meerijden, dan zal ik je anders laten ervaren, al vind ik dat als je bij een concurrent voorasvering kiest heb je bij Claas geneog aan standaard cabinevering
fendt trekkertje
@Kamps een kammeraad van mij is laatst bij een 640 gaan kijken. hij rijd nu een 6920 met voorasvering. de claas waar zei bij gingen kijken had alleen cabine vering. maar hij wou er ook graag voorasvering op hebben. toen zei de verkoper dat hij durfde te wedden dat alleen de cabine vering van claas net zo goed veerde als een ander merk die vooras+cabine vering heeft. is dit wel zo want klonk ongeloofwaardig vond ik!
Kamps
Alle andere cabine veringen veren op 2 veerpoten en hangen voorin of in rubberbloks, of n scharnier. Claas heeft 4pts, dat vangt ook zij waarts klappen op, welke je krijgt als je maar met 1 kant over bulten of door gaten rijd. Die 4 veerpoten zijn met elkaar verbonden door een stangenstelsel, waardoor je niet het idee van een 1 veers speeltuintoestel krijgt.
Jasperfendt
@Kamps Dat bedoel ik ook
Koentjuh
Ruime en comfortabele cabine. Bewezen Hexashift versnellingsbak met 4 groepen en 6 powershifttrappen (zelfde als Dyna-6 van mf).
Cebis uitvoering geeft je ruimere instelmogelijkheden zoals: boordcomputer, elektrische ventielen, kopakkermanagement. Moeite waard om te overwegen.
gdr
vind de vooras ook niet alles,vooral die gaffels gaan rammelen en knokkeren en dat is al vrij snel
Jasperfendt
@fendt trekkertje bedoel je firma h.......k
The Fox
@Kamps ja,zou ik niet meer willen missen.
weurding
@fendt trekkertje renault had al op de TZ de doorontwikkelde cabine vering op 4 punten van de vrachtwagensector, geen enkel ander merk had het in die tijd en tegenwoordig kunnen ze er nog niet aan tippen
The Fox
@Tom VB de vooras moet om de 30 uur gesmeerd worden.Je kan centrale smering er bij kopen,dan heb je er geen onderhoud aan.
ramrod
Quote @Tom VB:
@ramrod
Precies. Nieuwe keeringen monteren die er dus niet strak genoeg inzitten. Prutsen en weer snel lekkage.

Voor zulke meedraaiende keerringen is het raadzaam te zorgen voor een passende montagebus, zodat de keerring niet uit het fatsoen wordt getrokken bij montage

Verder is de juiste olie erg belangrijk. Toen MF begon met die geveerde Carraro had de dealer waar ik toen werkte een klant die krap aan 200 uur met de grote keerring van de eindvertraging kon. Na veel overleg (lees gezeur) adviseerde de importeur de eindvertragingen af te vullen met 85W140 ipv 80W90, maar toen hebben we daarentegen juist afgevuld met dunne transmissieolie, en dat was de oplossing van het hele probleem..
TulpenClaas
Bedankt voor alle tips en aanwijzingen allemaal!
atlaspower
@Tom VB soms gaan mensen klagen over trekkers terwijl de schuld ergens anders zit, goedkope/verkeerde olie is meestal de boosdoener van veel onnodige problemen, draai met alle trekkers hier op LS olie in de voorbrug en nog nimmer een lekke keerring gehad of enig ander mankement,er bestaan heel veel soorten 80 w 90 maar de LS (dunner en voor lamellen geschikt) is speciaal voor deze assen.
arjanvw
Wij hebben ook een 640 cis in die bevalt zeer goed. We hebben er ook een geveerde vooras onder en die veert echt goed! Het rijdt duidelijke beter dan wanneer je hem uitzet. We hebben er wel automatische smering opzitten, omdat wij geen discipline genoeg hebben om elke 30 uur de 24 nippels te smeren, waarvan sommige ook slecht bereikbaar. Centrale smering is ook een optie. Verder is het gewoon technisch een goede trekker.
weurding
@arjanvw in een tijd dat je motorolie ververst om de 500 uur is om de 30 uur nippels doorsmeren ook wel heel ouderwets, zou dan standaard moeten zijn zo'n aut. smeersysteem
renault 106-54
De vele smeernippels was vroeger alleen bij reault, bij de jongste renaulten is dat al veranderd
Tom VB
Quote @Kamps:
opvallend overdreven uitgesproken mening

Hahaha, ja dankjewel.

Je verdere opmerkingen in dit topic zijn uiteraard geheel in lijn met je werk, immers wiens brood men eet diens woord men spreekt.
Schluterfan
@weurding

Je vergeet er eentje, de Schlüter Euro Trac 😉. Altans, er was sprake van dit systeem onder de cabine te steken. Maar voor zover ik weet zijn er geen Euro Trac's geweest die het effectief hebben. Heb er toch nog nooit over horen praten.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
45
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
5