Hoi, ik ben John.
Helemaal nieuw op dit forum en ook nieuw met tractoren.
Ik hoop dat jullie het mij kunnen vergeven als ik een, in jullie ogen, domme vraag stel.
Een poosje geleden heb ik een farmer 108 s turbomatic gekocht.
Hoe zet ik de sper aan?
Recht onder de stoel zit een klein pedaaltje.
Hier kan ik op gaan staan, maar er gebeurt niets.
Als de tractor al rijdt/slipt en druk op de pedaal, dan voel ik wel dat ik over een tandwiel hobbel.
Maar hij "pakt" hem niet.
Ook al met de koppeling in geprobeerd.
Doe ik iets verkeerd??
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 108 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ik zal het zo even proberen.
Ook rijdend is het differentieel slot in te schakelen (wil zelfs beter).
@ Farmer John: Als het pedaaltje 'hobbelt', dan iet harder op het pedaal duwen.
Bij een 108 springt het 'slot' weer los als de spanning er af is. (Wielen draaien bij gelijke belasting of koppeling intrappen).
Probeer dit ook even: Al rijdend (niet al te snel hoor!) het slot intrappen en dan proberen een bocht te maken.
het wil wel, zolang de trekker maar niet belast wordt. Rollend of tijdens het gas los laten wil het inderdaad ook.
Het gaat niet altijd makkelijk, maar toch...
Vooral het uitschakelen van de sper gaat niet altijd even snel.
Veel oefenen denk ik.
In ieder geval bedankt voor de reacties.
Groet,
John
Toelichting A.U.B..
Als het niet nodig is naar mijn mening zeker afblijven!
Bij een 'normaal' belaste trekker wil/gaat een trekker rechtuit rijden met ingeschakeld differentieel slot. Niets mis mee (alleen lastig ).
Als, zoals je schrijft, de motor smoort, dan is naar mijn idee het niet nodig het differentieel slot te gebruiken ( Er is kennelijk 100% grip/ geen slip). Anderszijds, de assen (met name achter!) moeten volledig motorvermogen kunnen weerstaan.
Als echt meer als 100% kracht nodig is kan sper ook ene mogelijkheid zijn. Laatste keer dat ik het nodig had was op asfalt toen mn kar in de sloot was gegleden.
Mijn sleeptrekker heeft af en toe ook het sper aan maar dat is altijd in natte klei dan is het niet zo link.