Eindelijk duidelijkheid over de invoering van een landbouwkentekenplaat (BE)

Eindelijk duidelijkheid over de invoering van een landbouwkentekenplaat
EINDELIJK DUIDELIJKHEID OVER

DE INVOERING VAN EEN LANDBOUWKENTEKENPLAAT


De transportsector was al lang vragende partij om paal en perk te stellen aan transportactiviteiten die gebeuren met tractoren die genieten van een aantal landbouwvoordelen (rode diesel, vrijstelling periodieke keuring, rijbewijs G…). Het Agrofront (ABS, Boerenbond en FWA) ging in overleg met de transportfederaties en de overheid en nam daarbij een constructieve houding aan omdat ook het Agrofront de oneerlijke concurrentie veroordeelt die ‘landbouwvoertuigen’ veroorzaken binnen de transportsector. Tegelijk was het voor het Agrofront cruciaal om de zogenaamde landbouwvoordelen te behouden voor de tractoren in land- en tuinbouwgebruik. Na lang overleg zijn alle betrokken partijen tot een akkoord gekomen. Agrofront reageert positief.

De FOD Mobiliteit en de FOD Financiën hebben een voorstel uitgewerkt om op korte termijn een specifieke landbouwkentekenplaat in te voeren. Deze kentekenplaat zal worden toegekend op basis van een vergunning afgegeven door de FOD Financiën (de zgn. contingentvergunning) die toelaat dat tractoren, uitgerust met een specifieke landbouwkentekenplaat, in de toekomst rode diesel mogen blijven gebruiken.

Indien deze voertuigen echter ook gebruikt worden voor activiteiten die niet verbonden zijn aan de exploitatie van een land- of tuinbouwbedrijf, zullen voor deze activiteiten bijkomende accijnzen moeten betaald worden en zullen ze ook onderworpen zijn aan de periodieke technische keuring.

De tractoren die volledig buiten de land- en tuinbouw worden gebruikt zullen een traditionele witte kentekenplaat krijgen. Hierbij denken we aan de tractoren die ingezet worden door bouwondernemers of rijden voor rekening van derden. Zij zullen ook witte diesel moeten gebruiken waarop een accijns verschuldigd is van momenteel € 427,6880 per 1000 liter. Zij zullen ook niet langer vrijgesteld zijn van de periodieke technische keuring.

Wanneer alle wetswijzigingen zijn doorgevoerd, moeten tractoren die ingezet worden voor transportactiviteiten aan dezelfde regels voldoen als vrachtwagens. Er is dan niet langer sprake van oneerlijke concurrentie. Als bijlage vindt u een tabel die de nieuwe regeling verduidelijkt.

Het Agrofront vindt het positief dat er duidelijkheid komt over de invoering van een specifieke landbouwkentekenplaat. Het feit dat tractoren, ingezet voor de exploitatie van land- en tuinbouwbedrijven, ook in de toekomst kunnen blijven genieten van de landbouwvoordelen is een belangrijke verworvenheid. Het Agrofront hoopt dat de discussies met de transportsector over het oneigenlijk gebruik van landbouwvoertuigen hiermee tot het verleden behoren. Dit zal echter maar het geval zijn wanneer straks de nieuwe regels ook op het terrein worden toegepast. Daarom vraagt het Agrofront duidelijke regels in functie van een correct handhavingsbeleid.


Meer info:

ABS: Hendrik Vandamme (0476 41 51 58)


Bijlage: De nieuwe regeling in het kort:



UITSLUITEND LANDBOUWGEBRUIK

GEMENGD GEBRUIK

UITSLUITEND ANDER GEBRUIK

Periodieke keuring

Vrijstelling

Geen vrijstelling

Geen vrijstelling

Rode diesel

Toegelaten

Toegelaten

Verboden

Ander gebruik

Verboden

Toegelaten

Toegelaten

Bijbetaling accijns voor ander gebruik

N.v.t.

Verplicht

N.v.t.

Kentekenplaat

G-LANDBOUWKENTEKENPLAAT

(contingentvergunning kunnen voorleggen)

GEWONE KENTEKENPLAAT

Filmpje Bron: FOCUS / WTV

Deel dit topic

Reacties

Boemrang
Verdorie, wat een lang verhaal, had je niet gewoon de kop tekst kunnen plaatsen en dab gewoon de link...
Landini 6500
Hoord zo iets op deze site ?
jmos
Een ding.......

Als de tractoren die ingezet worden voor transport aan de zelfde regels als vrachtwagens moeten voldoen vraag ik mij af hoe het zit met de regel dat er een vaste stuurverbinding moet zijn tussen stuur en wielen........
guy s
En hoe zou het nu gaan met de tractorliefhebben die een tractor heeft voor hobby en voor de rest geen landbouwaktieviteit uitoefent?
guy
@guy s

Voorlopig zouden die ook elk jaar naar de keuring moeten gaan (!) Dus best dat je aanklopt bij Boerenbond of ABS om dit te vermelden, ze kennen het probleem, maar hoe meer klachten er komen, hoe meer druk ze gaan uitoefenen.
TomopSame
@guy s
Die vallen onder de categorie "UITSLUITEND ANDER GEBRUIK".
ford5000
Quote @jmos:
Een ding.......

Maak ze nou niet wijzer dan ze al zijn........
jmos
@ford5000
Sorry baas....... 😛
stuurknuppel
Geld alleen toch nog maar in België?
Boemrang
@ford5000 Die slimmigheid zal toch wel mee vallen, je begrijpt wel wat ik bedoel..... 😉
ford5000
@stuurknuppel Die ellende krijgen we hier net zo goed.
guy
Het gaat er hem ook over dat de hobby-isten liefhebbers en verzamelaars (geen landbouwers op papier) ook elk jaar de keuring moeten gaan, + een accijns op gebruik van de rode diesel (wat bij ons in BE wel nog mag). En dat is echt wel de druppel, ik vraag mij af waarom wij moeten boeten omdat anderen misbruik maakten van de wetgeving??
ValtraT202
@guy 1 troost wij hebben geen rode diesel meer allen de scheepvaart
redprideworldwide
G rijbewijs was dus ook verloren geld voor niet landbouwers.
guy
@ValtraT202

Als je hier de extra accijnzen mee telt op de rode diesel, zou je goedkoper uitkomen op witte diesel. 427 euro per 1000l extra te betalen als last op rode, dus das toch niet niks meer he
Schluterfan
Aleéééé da word weer gaten bijboren in de spatborden, arg... En dan nog een rood plak op een rood spatbord, dat gaat op wat trekken!!!

Nee, nu even serieus. Dat ze er iets willen aan doen, heb ik geen probleem mee, maar dat ze dan eens op een of ander manier uitzoeken hoe ze de landbouwers en hobby'isten minder treffen, en niet iedereen over de zelfde kam scheren...
redprideworldwide
Veel loonwerkers zullen hun trekkers niet door de keuring krijgen. Doordat ze op papier geen 40km/h rijden. en Dus ook geen CoC document hebben. Al de trekkers gaan een nieuw chasis plaatje moeten aanvragen bij fabrikant van hun trekkers. Het wordt dus een soepje....
guy
@redprideworldwide

Dat ook al...
kerstrunner
Moeten loonwerkers dan ook met witte gaan rijden en naar de keuring gaan? Zij rijden dikwijls uitsluitend in de landbouw maar wel voor derden? Zo duidelijk ist toch weer niet zalle
JDeerefan
De mensen die rijden voor derden dus loonwerkers. ook op witte diesel , nog is meer kosten , ze hebben het nog niet moeilijk genoeg
Dr Fendt
@JDeerefan

Quote:
... ze hebben het nog niet moeilijk genoeg...

technisch gezien hebben ze dat zelf gedaan...

waarom denk je dat kentekens enz. ingevoerd wordt?
om oneerlijke concurrentie met de transport sector tegen te gaan.
de trekkers e.d. die voor die oneerlijke concurrentie zorgden hebben zelf te weinig gevraagd voor het transporteren van de goederen. hierdoor kunnen ze nu zelf op de blaren zitten.

deze reactie is kort door de bocht..

maar nu pakken ze alles en iedereen er mee.. ook diegenen die er 'niks' aan konden doen..
JDeerefan
@Dr Fendt je hebt gelijk maar sommmige loonwerkers deden geen transport , enkel dan voor de landbouw en die moeten nu ook witte diesel betalen .
JDeerefan
@Dr Fendt hier in belgië hebben trekkers al kentekens, hoor al lang , nu is het een speciaal kenteken of zoiets
kerstrunner
@Dr Fendt Niets verbied toch een grondwerker om een tractor met grondkar te kopen,dus is het ook niet oneerlijk?
guy
Quote @Dr Fendt:
maar nu pakken ze alles en iedereen er mee.. ook diegenen die er 'niks' aan konden doen..

Inderdaad!
newholland6640
Quote @Dr Fendt:
om oneerlijke concurrentie met de transport sector tegen te gaan.

Maar iedereen kan toch een trekker aanschaffen als hij/ zij dat wil?
orangpower
Hmm Hoe zou het dan zitten met het sneeuwruimen en strooien. Ik voer deze taken uit voor de overheid Zou dit ook onder loonwerken vallen?
valmet 605
@jmos heel goed punt. Het word steeds meer tijd om verschillende catogorieen land, tuin, groen en bos verkeer!
In NL mag alles op de weg, mits geen staalplaten.
Zelf ben ik van mening dat we naar een systeem waar langzaam en snel "voorwielgestuurd" landbouwverkeer en Zelfrijders Normaal te besturen en Anders bediend.

Bijvoorbeeld 40 of 30 kmu en tot 80. Zelfrijders normaal tot 40 en anders tot 25.
jmos
@valmet 605
Sorry, maar na: "ik ben van mening dat......." Volg ik het niet meer. Wat bedoel je precies?
valmet 605
@jmos trekkers die veel op de weg zitten in twee klasses. Langzaam en snel. Een Zetor van het hobbyboertje is een andere klasse als de JCB Unimog of Fendt 939.
Zelfrijders Hakselaars maaidorsers kranen kleinere shovels tot 40 km toestaan en Grotere shovels met bediening via hendels 4rijs aardappelrooiers met bijv ook rups en harvesters en uitrijders uit de bosbouw max 25km.

De bediening en de mogelijkheden enz enz worden zo beter meegenomen in de snelheid.
jmos
@valmet 605 ja inderdaad. Onderscheidt maken tussen 30, 40 en 50 km per uur bij trekkers en bij zelfrijders hakselaars shovels kranen enzo onderscheidt in snelheid en besturing. (voorwiel, knik, vierwiel, achterwielbesturing...)
MaartenMandemaker
De transportsector heeft jarenlang lopen te zeuren en drammen en nu hebben ze eindelijk hun zin. Wat ze niet begrijpen is dat het verbruik en de bandenkosten van een trekkercombinatie veel hoger liggen. Mede omdat de overheid nu toch geld tekort komt en via de witte diesel en straks het kentekenen van landbouwverkeer weer een geldbron aanboort.
kerstrunner
@valmet 605 en jmos: dan ga je pas ambras krijgen,wie gaat daar nog aan uit kunnen?
jmos
@kerstrunner
Het moet niet al te moeilijk zijn. 30 km trekkers zonder kenteken doen. De 40 en 50 km trekkers kenteken geven en eerste cijfer bv 4 of 5 doen afhankelijk van snelheid. Besturing is wel te zien aan voertuigen hoe ze sturen. En dan gewoon duidelijke wetten. Niet halfgebakken regels met honderden uitzonderingen
valmet 605
@kerstrunner @jmos Ik geef je te doen. toestaan Dat machines op de weg gewoon voluit mogen terwijl de bediening erg lastig is(wielladers). Als de gewone machinist erop zit niets aan de hand maar anders....
Nog iets anders is dat het overige verkeer met een duidelijke regelgeving en kentekening iedereen kan zien wat voor een snelheid de machine heeft.
Een Forwarder heeft vaak geen stuur en kan maar 15 km. Als dat soort machines gekentekend is alsof die 50 km kunnen is dat ook onduidelijkheid in de hand werken.
Broucky3
En als een landbouwer zijn gebuur helpt is hij dus bezig voor derden, klopt ook niet heelemaal eh ! en je hebt dan nog die loonwerkers die ook een eigen landbouwbedrijf hebben enzo het word een hele soep! waarom kunnen ze niet blijven doordoen lijk ofdawe bezig zijn, das tsimpelste voor iedereen ! en als ze klagen over oneerlijke concurentie : een camion rijd 90 en mag op de snelweg komen een trekker max 60 en rijd niet op de snelweg! die mannetjes uit brussel beginnen ferm me klooten uit te hangen !
Broucky3
En als een landbouwer zijn gebuur helpt is hij dus bezig voor derden, klopt ook niet heelemaal eh ! en je hebt dan nog die loonwerkers die ook een eigen landbouwbedrijf hebben enzo het word een hele soep! waarom kunnen ze niet blijven doordoen lijk ofdawe bezig zijn, das tsimpelste voor iedereen ! en als ze klagen over oneerlijke concurentie : een camion rijd 90 en mag op de snelweg komen een trekker max 60 en rijd niet op de snelweg! die mannetjes uit brussel beginnen ferm me klooten uit te hangen !
Broucky3
We zouden beter doen gelijk in Frankrijk 1 nummerplaat per bedrijf voor verschillende tractoren te gebruiken !
Robin S
@Broucky3 tot nader order mag een trekker in belgie maximum 40km/h met een tolerantie van 10%,44km/h dus.
al de tractors die rapper gaan vallen eigenlijk niet meer onder langzaam verkeer en zouden op witte diesel moeten rijden,keuring,enz enz,net zoals een vrachtwagen.
gertdl
Weet er soms iemand of ze bij de trekkers die onder de tranport gaan vallen ze ook de categorie van het voertuig gaan aanpassen? nu is een tractor altijd van categorie land-en bowbouwvoertuig en mag deze gedragen machienes en gewichten dragen op de openbare weg. indien ze deze cateogrie zouden aanpassen zoals bij vrachtwagen mag er enkel nog een last getrokken worden en niet meer gedragen. iemand hier al iets van gehoord wat de regels daar omtrent van zullen zijn?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
40
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
13