Eindelijk duidelijkheid over de invoering van een landbouwkentekenplaat
EINDELIJK DUIDELIJKHEID OVER
DE INVOERING VAN EEN LANDBOUWKENTEKENPLAAT
De transportsector was al lang vragende partij om paal en perk te stellen aan transportactiviteiten die gebeuren met tractoren die genieten van een aantal landbouwvoordelen (rode diesel, vrijstelling periodieke keuring, rijbewijs G…). Het Agrofront (ABS, Boerenbond en FWA) ging in overleg met de transportfederaties en de overheid en nam daarbij een constructieve houding aan omdat ook het Agrofront de oneerlijke concurrentie veroordeelt die ‘landbouwvoertuigen’ veroorzaken binnen de transportsector. Tegelijk was het voor het Agrofront cruciaal om de zogenaamde landbouwvoordelen te behouden voor de tractoren in land- en tuinbouwgebruik. Na lang overleg zijn alle betrokken partijen tot een akkoord gekomen. Agrofront reageert positief.
De FOD Mobiliteit en de FOD Financiën hebben een voorstel uitgewerkt om op korte termijn een specifieke landbouwkentekenplaat in te voeren. Deze kentekenplaat zal worden toegekend op basis van een vergunning afgegeven door de FOD Financiën (de zgn. contingentvergunning) die toelaat dat tractoren, uitgerust met een specifieke landbouwkentekenplaat, in de toekomst rode diesel mogen blijven gebruiken.
Indien deze voertuigen echter ook gebruikt worden voor activiteiten die niet verbonden zijn aan de exploitatie van een land- of tuinbouwbedrijf, zullen voor deze activiteiten bijkomende accijnzen moeten betaald worden en zullen ze ook onderworpen zijn aan de periodieke technische keuring.
De tractoren die volledig buiten de land- en tuinbouw worden gebruikt zullen een traditionele witte kentekenplaat krijgen. Hierbij denken we aan de tractoren die ingezet worden door bouwondernemers of rijden voor rekening van derden. Zij zullen ook witte diesel moeten gebruiken waarop een accijns verschuldigd is van momenteel € 427,6880 per 1000 liter. Zij zullen ook niet langer vrijgesteld zijn van de periodieke technische keuring.
Wanneer alle wetswijzigingen zijn doorgevoerd, moeten tractoren die ingezet worden voor transportactiviteiten aan dezelfde regels voldoen als vrachtwagens. Er is dan niet langer sprake van oneerlijke concurrentie. Als bijlage vindt u een tabel die de nieuwe regeling verduidelijkt.
Het Agrofront vindt het positief dat er duidelijkheid komt over de invoering van een specifieke landbouwkentekenplaat. Het feit dat tractoren, ingezet voor de exploitatie van land- en tuinbouwbedrijven, ook in de toekomst kunnen blijven genieten van de landbouwvoordelen is een belangrijke verworvenheid. Het Agrofront hoopt dat de discussies met de transportsector over het oneigenlijk gebruik van landbouwvoertuigen hiermee tot het verleden behoren. Dit zal echter maar het geval zijn wanneer straks de nieuwe regels ook op het terrein worden toegepast. Daarom vraagt het Agrofront duidelijke regels in functie van een correct handhavingsbeleid.
Meer info:
ABS: Hendrik Vandamme (0476 41 51 58)
Bijlage: De nieuwe regeling in het kort:
UITSLUITEND LANDBOUWGEBRUIK
GEMENGD GEBRUIK
UITSLUITEND ANDER GEBRUIK
Periodieke keuring
Vrijstelling
Geen vrijstelling
Geen vrijstelling
Rode diesel
Toegelaten
Toegelaten
Verboden
Ander gebruik
Verboden
Toegelaten
Toegelaten
Bijbetaling accijns voor ander gebruik
N.v.t.
Verplicht
N.v.t.
Kentekenplaat
G-LANDBOUWKENTEKENPLAAT
(contingentvergunning kunnen voorleggen)
GEWONE KENTEKENPLAAT
Filmpje Bron: FOCUS / WTV
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Als de tractoren die ingezet worden voor transport aan de zelfde regels als vrachtwagens moeten voldoen vraag ik mij af hoe het zit met de regel dat er een vaste stuurverbinding moet zijn tussen stuur en wielen........
Voorlopig zouden die ook elk jaar naar de keuring moeten gaan (!) Dus best dat je aanklopt bij Boerenbond of ABS om dit te vermelden, ze kennen het probleem, maar hoe meer klachten er komen, hoe meer druk ze gaan uitoefenen.
Die vallen onder de categorie "UITSLUITEND ANDER GEBRUIK".
Maak ze nou niet wijzer dan ze al zijn........
Sorry baas.......
Als je hier de extra accijnzen mee telt op de rode diesel, zou je goedkoper uitkomen op witte diesel. 427 euro per 1000l extra te betalen als last op rode, dus das toch niet niks meer he
Nee, nu even serieus. Dat ze er iets willen aan doen, heb ik geen probleem mee, maar dat ze dan eens op een of ander manier uitzoeken hoe ze de landbouwers en hobby'isten minder treffen, en niet iedereen over de zelfde kam scheren...
Dat ook al...
technisch gezien hebben ze dat zelf gedaan...
waarom denk je dat kentekens enz. ingevoerd wordt?
om oneerlijke concurrentie met de transport sector tegen te gaan.
de trekkers e.d. die voor die oneerlijke concurrentie zorgden hebben zelf te weinig gevraagd voor het transporteren van de goederen. hierdoor kunnen ze nu zelf op de blaren zitten.
deze reactie is kort door de bocht..
maar nu pakken ze alles en iedereen er mee.. ook diegenen die er 'niks' aan konden doen..
Inderdaad!
Maar iedereen kan toch een trekker aanschaffen als hij/ zij dat wil?
In NL mag alles op de weg, mits geen staalplaten.
Zelf ben ik van mening dat we naar een systeem waar langzaam en snel "voorwielgestuurd" landbouwverkeer en Zelfrijders Normaal te besturen en Anders bediend.
Bijvoorbeeld 40 of 30 kmu en tot 80. Zelfrijders normaal tot 40 en anders tot 25.
Sorry, maar na: "ik ben van mening dat......." Volg ik het niet meer. Wat bedoel je precies?
Zelfrijders Hakselaars maaidorsers kranen kleinere shovels tot 40 km toestaan en Grotere shovels met bediening via hendels 4rijs aardappelrooiers met bijv ook rups en harvesters en uitrijders uit de bosbouw max 25km.
De bediening en de mogelijkheden enz enz worden zo beter meegenomen in de snelheid.
Het moet niet al te moeilijk zijn. 30 km trekkers zonder kenteken doen. De 40 en 50 km trekkers kenteken geven en eerste cijfer bv 4 of 5 doen afhankelijk van snelheid. Besturing is wel te zien aan voertuigen hoe ze sturen. En dan gewoon duidelijke wetten. Niet halfgebakken regels met honderden uitzonderingen
Nog iets anders is dat het overige verkeer met een duidelijke regelgeving en kentekening iedereen kan zien wat voor een snelheid de machine heeft.
Een Forwarder heeft vaak geen stuur en kan maar 15 km. Als dat soort machines gekentekend is alsof die 50 km kunnen is dat ook onduidelijkheid in de hand werken.
al de tractors die rapper gaan vallen eigenlijk niet meer onder langzaam verkeer en zouden op witte diesel moeten rijden,keuring,enz enz,net zoals een vrachtwagen.