Moer loskrijgen

Ik wil mijn achterwiel er af halen om te schilderen
maar ik krijg de moeren niet los heb al geprobeerd met kruip olie en mat een steeksleutel met een lange buis erover maar dan wringt hij de moerkop kappot is verhitten een optie

Deel dit topic

Reacties

+1
1046
Goeie kruissleutel , met een lange pijp derop
+1
Wimsumar
Beste DriesvanCauter: Kruipolie en/of verhitten is zinloos! Een goed passende sleutel (ring of dopsleutel) en voldoende lange hefboom doet wonderen.
steyr 9087
Met een steek sleutel begin je niks pak eerst maar een groten kruis sleutel als je die aan een kant op een stapel stenen ofzo leg ga je er boven op springen of een verleng pijp er op dan gaan ze echt wel los of gewoon een grote lucht sleutel
Jos-IH
Nie loskrijgen bestaat nie, te weinig kracht zette bestaat wel 😃
caseih1056xl
Goede zeskantdop en anders een slagseutel.
JD3010
@Jos-IH +10 😃
steyr 9087
Of tenijnde raad snijbranden moker en slijptol dan wil het prima 😃
johan6640
Ik denk dat je eerst eens moet kijken wat voor maat je er op hebt want normaal draai je en sleutel echt niet over en wiel moer heen.heb hier wel de kruissleutel op en wiel moer gehad met 2.5 meter schoft boom er aan en moer en kruis sluitel bleef heel.
sjonnies
Wij hebben een doep met ene vertrager er op daarvoor moet je hard draaien en dan draait langzaam los maar ik er een bout op gelast zodat de boormachine los kan draien
steyr 9087
@johan6640 hij heeft het over steeksleutel die draai je met twee vingers in je neus al over een moer heen
koenjohndeere
Best moeilijk een luchttol pakken
steyrTom
Grote slagboom maken, Trap of ladder er naast zetten en dan eraf springen 😃 .
heimans
Wie zet er nou ook een steeksleutel op?
Jahn
Gewoon goede dikke luchtsleutel erop zetten
steyr 9087
@Jahn moet hij wel zorgen dat hij niet zelf gaat ronddraaien inplek van de moer 😃
+1
MartinZaandam
Geef er eerst eens met een stuk zacht metaal een grote klap op, niet wrijven, maar een echte klap, boven op zijn kop (brons, messing, roodkoper, slag-aluminium). Dan neem je een dop of passende sleutel en op het moment dat je een ruk aan die sleutel geeft ook gelijk wéér een klap op zijn kop. Dat slaan op die sleutel kan je ook aan een ander vragen. Nog iets heel belangrijks: zorg dat je dicht bij je moer blijft en dan bedoel ik niet de lengte van de arm, maar het "verlengde" van je bout. Als je een te lange pijpsleutel gebruikt met een wringijzer wordt het ook nooit wat, omdat je veel kracht kwijtraakt met een te lange pijpsleutel. Een te lange pijpsleutel wil kantelen en al ben je nog zo sterk, al je kracht gaat dan zitten in het tegenwerken van het kantelen. Succes en over een minuut is hij los.
johan6640
@steyr 9087 ow ja nou hou dan maar op van klooien. dan kan hij beter eerst om en groote kruis sleutel gaan winkelen.en dan raad ik em aan om en (gedore)te kopen hebben wij heel veel greedschap van en is super spul
ramrod
@MartinZaandam Dat kantelen is te ondervangen door een assteuntje onder het verlengstuk te plaatsen. Dan kun je er gerust op springen.
Ruben-Wind
Snijbrander.
steyr 9087
@johan6640 ja die goedkope troep breekt allemaal kapot en als je dan op een kruissleutel sta en hij breekt is niet erg maar het vallen gaat ook prima maar dat laaste stukje doet zo verekte zeer 😃
jmos
Eve naar lmb rijde. daar hale ze hem zo los met luchtsleutel. Draai je ze weer aan zodat je ze dan zelf thuis los kunt krijgen
steyr 9087
@jmos dat kost geld 😃
atlaspower
Rij naar iemand met een goede zware slagmoer sleutel op lucht en draai ze daar los, daar kun je echt niet tegen op met een handsleutel met verlengpijp en kost je geen moeite, draai ze weer vast met je eigen sleutel en rij weer naar huis, je kan ze nu heel makkelijk zelf loshalen met je eigen sleutel,, zou ze voor langere tijd wel beter vast zetten als dat je zelf kan..
Peter-fendt
@Ruben-Wind haha snijbrander! +1
Sido H
Je moet wel tegen de klok in draaien he 😃
johan6640
@steyr 9087 idd helemaal mee eens.ik heb wel eens en goed koope kruis sleutel in 2 en gebroken.zal je je zus even helpen autoband te wisselen 2 weken last van je poot.
jmos
@steyr 9087
Heenrijde en vrage of je sleutels effe kunt gebruike zulle ze niet moeilijk over doen.....

En als ze geschilderd zijn en er weer op zitte weer effe heenrijde om na te draaien
brauheist
Gwn ratel en lange buis en dan maar gaan hangen
jmos
@brauheist
Ratels zijn vaak te licht. Zou ik niet aanraden.
steyr 9087
@johan6640 hopeloos die goedkopen troep daar leer je heel snel en goed van vloeken
brauheist
@jmos ik heb het ook voor elkaar gekregen 😃
MartinZaandam
Beste Ramrod; Die jongen wil toch die moer los krijgen? Hij wil toch niet een assteun door het asfalt drukken? Dit is serieus: plaats eens onder die assteun van jouw een weegschaal uit je slaapkamer. Als je nu aan die sleutel gaat hangen of trekken zie je die weegschaal bewegen, misschien wel 50 kilo. hartstikke mooi, maar die 50 kilo die jij trekt, zit dus niet op die moer, maar op je steuntje. Zonde van je rug.
steyr 9087
Nog makkelijker gewoon het wiel schilderen als het nog aan de trekker zit
cvdebegaaiers
Niet stoppen voordat je een keer de buurt hebt laten horen van je gevloek. Maar met een goede kruissleutel en een lange buis moet het idd lukken.
jmos
@brauheist
Ik heb die dingen ook wel eens kapot gedraait. Niet fijn. Op me werk hebbe ze een hele dikke maar daar kun je gerust een dikke pijp op zetten. 😛
steyr 9087
@jmos het kan wel maar dan krijgen ze het wel goed zuinig die ratels
fendt farmer312
Mischien kun je de stofzuiger van je moeder erop zetten.
sallander
@MartinZaandam Wat Ramrod zegt klopt wel, de steun voorkomt het kantelen en het draaimoment komt op de moer.
GD tuning Garyp
Wat je ook kunt doen is er een lange sleutel of wat dan ook opzetten die tot op de grond komt en dan achteruit rijden 😃
deutzpower36
Als heet stoken of een luchtsleutl etc niet meer werken gewoon de moer splijten?
cvdebegaaiers
@deutzpower36 heb je ook al goed veel kruipolie en cola der tussen gespoten?
hert
@Wimsumar dan trek je die dopsleutel aan gort
timvanr
WD40 helpt misschien.
driesvancauter
Heb er al een bus opgespoten
werkt cola zero ook
jo845xl
Met een snijbrander de moer niet heet maar echt roodgloeiend stoken , werkt bij mij altijd .
GD tuning Garyp
Quote @driesvancauter:
werkt cola zero ook
Dat kun je beter ff drinken als je uit staat te puffen...
heimans
@timvanr

WD40 is pisbakkespul, doet niks, net als IMAL. Deblock oil van applied of innnotec, dat is pas goed spul. Is wat prijzig maar dan heb je ook wat.
Wimsumar
Beste
Quote @Hert:
dopsleutel aan gort

Ja, zulke doppen heb ik ook. Gewoon de scheur en een passend buisje om de dop lassen. 😄

@ DriesvanCauter: De hoeveelheid kruipolie ( of cola of W.ZD.-40) is niet belangrijk (je hoeft er geen bussen op leeg te spuiten). Het moet de tijd krijgen in te werken.
Fendttrisixfan
Quote @sjonnies:
wij hebben een doep met ene vertrager er op daarvoor moet je hard draaien en dan draait langzaam

momentvertrager heet dat 😉
jd greenpower
Gewoon grote luchtsleutel der op
valmet 605
@GD tuning Garyp had je mij niet even kunnen roepen? wil je al het vermaak voor je alleen houden?
@driesvancauter 6kant dop erop en buisje eraan. Warmstoken kan goed richten en rood stoken. klein puntje dan moet je moer en bout vervangen en das geen prettig klusje met een oud sametje!

sterkte
ramrod
Quote @Fendttrisixfan:
momentvertrager heet dat

Momentversterker of krachtvermeerderaar bedoel je denk ik.

Een moment vertragen is niet eenvoudig 😉
Boemrang
Is zeker van de Same Alanta, kun je verder ook niets aan doen.
Moet je maar mee leven...
sallander
Warm stoken vind ik niet zo'n goed advies voor onze handige vriend, ben bang dat zijn volgende topic dan zal zijn of het erg is dat zijn trekker in brand staat en hoe die zijn Same het beste kan blussen.......
Boemrang
@sallander Of hoe moet ik de moer laten afkoelen, of kan ik hem nog evengoed over schilderen.
Maar het mooie van alles is, je zie nooit foto's van zijn Same..
heimans
@sallander

Jaa, onze belgische vriend is verrekte handig... 😃
Rob263
@steyrTom Zet er dan meteen gewoon een hefruck of voor lader bij en dan met de lepels tillen.
sallander
Begin steeds meer te vermoeden dat Dries Kabouter gewoon iedereen op TF beet neemt, dit kan toch bijna niet allemaal serieus zijn.
jd4050
Met Kruissleutel en pijp van drie meter wil die vast wel los...

Eventueel haal je er een zwaarder, sterker iemand bij.
bakker kawasaki
Heel simpel. met 2 man. je zet er een goed paasende kruissleutel op. de 1 zet er al zen kracht op. en de ander slaat met een grote voorhamer de kruissleutel richting de velg. dit herhaal je tot ze los is. mag echt goed doorslaan; en degene die de sleutel vast houd draagt best handschoenen ivm. de trillingen. zo moeten ze los komen.
Fendttrisixfan
Quote @ramrod:
Quote @Fendttrisixfan:
momentvertrager heet dat

Momentversterker of krachtvermeerderaar bedoel je denk ik.

Een moment vertragen is niet eenvoudig

ohja, je begrijpt in ieder geval wat ik bedoel 😉
steyrTom
@Rob263 Dat heeft geen zin wand dan til je de trekker op. Kun je beter flink wat gewicht op de lepels leggen en dan op de hefboom laten zakken.
Rob263
@steyrTom dan zit hij wel heel vast en moet je eerst eens nadenken of je de draad er dan niet meer mee beschadigd
hobbyboer
Quote @MartinZaandam:
Beste @ramrod; Die jongen wil toch die moer los krijgen? Hij wil toch niet een assteun door het asfalt drukken? Dit is serieus: plaats eens onder die assteun van jouw een weegschaal uit je slaapkamer. Als je nu aan die sleutel gaat hangen of trekken zie je die weegschaal bewegen, misschien wel 50 kilo. hartstikke mooi, maar die 50 kilo die jij trekt, zit dus niet op die moer, maar op je steuntje. Zonde van je rug.

Volgens mij klopt het dat er dan kracht verloren gaat, maar lang geen 50 'kilo' lijkt mij, maar slechts een klein percentage daarvan.
hobbyboer
@ramrod Weet jij hoe dat zit als je bv met een momentsleutel de wielmoeren aandraaid en die past niet in de velg en je dan dus een verlengstuk gebruikt? Gaat er dan ook een (klein) deel van het moment verloren?
ramrod
@MartinZaandam Dat ben ik nog niet helemaal met je eens. Het gaat om het draaimoment, en niet om de neerwaartse kracht. De wrijving van een kruissleutel of verlengstuk op een metalen assteun is zo gering, dat er nagenoeg geen wrijving is.

Zonder verlengstuk en assteun heb je ook krachten naar de grond gericht. Zet dan het trekkerwiel maar op een weegschaal, en je ziet het gewicht toenemen, of afnemen als je naar boven trekt. Dit heeft echter ook geen invloed op het draaimoment.
ramrod
@hobbyboer Het grootste nadeel van een verlengstuk is de flexibiliteit die er mee gemaakt wordt.
Een felle ruk aan een sleutel doet vaak wonderen, dat is heel duidelijk te merken bij bijv. hydraulieknippels. Springen op een buis uit zich dan ook vaak in heen en weer veren, terwijl zonder verlengstuk makkelijker een felle ruk gecreëerd kan worden
JD3010
@hobbyboer Heb je weleens gezien als ze de wielen van de auto met een slagmoersleutel vastzetten? Dan hebben ze verschillende (gekleurde) verlengstukken die hun eigen moment geven.
Boemrang
@johan6640 Yeb, en zo blijven we aan de gang met deze gast, het mooie van alles, als hij zo doorgaat heeft hij straks een nieuwe Same, alleen aan de onderdelen die hij gebruikt heeft... 😃
johan6640
@Boemrang idd.en het einde is nog niet in zicht volgens mij
valmet 605
@johan6640 stil. Daar zat ik al op te wachten. Mijn antwoord was geen wielmoeren heet stoken.... Had ik zelf wel cvoorgesteld maar toch.
johan6640
@valmet 605 sorry.kun je wel lachen idd
steyr 9087
En met 74 zeer nuttige reaties moet meneer nu toch wel de achterbanden los kunne krijgen van de trekker 😃
CaseSound
@GD tuning Garyp hahahaha klink me bekent in de oren en de sleutel meej 100km per uur langs je vliegen hahaahaha.
johnny p
@JD3010

Heb je weleens gezien als ze de wielen van de auto met een slagmoersleutel vastzetten? Dan hebben ze verschillende (gekleurde) verlengstukken die hun eigen moment geven.

Dit klopt niet echt volgens mij. Bij ons is de kleurcode enkel om gemakkelijk de maat te herkennen bv 17 of 19 mm.
JD3010
Quote @johnny p:
Dit klopt niet echt volgens mij. Bij ons is de kleurcode enkel om gemakkelijk de maat te herkennen bv 17 of 19 mm.

Kijk deze bedoel ik. Lees de beschijving maar. Ik heb ze een keer bij een bandenbedrijf gezien.

autogereedschap.com/a-27292148/…
johnny p
@JD3010
Idd een koppelbegrenzer.
Dat kennen ze hier nog niet.bij ons hebben de doppen een kleur om makkelijk de maat te herkennen.
hobbyboer
Quote @JD3010:
@hobbyboer Heb je weleens gezien als ze de wielen van de auto met een slagmoersleutel vastzetten?
Nee, nu voor het eerst. Ik wist alwel dat er verschrikkelijk veel mooi gereedschap bestaat, die ik nog lang niet allemaal ken
case1455fendt924
Wd 40 er op dan paar keer tegen aan tikken dan lucht sleutel er op dan met een sleutel met lange pijp er op los proberen te draaien maar je moet zorgen dat de roest los komt
newholland6640
Quote @caseih1056xl:
goede zeskantdop

Inderdaad, en geen ronde, die slaat overal overheen.
JD3010
Quote @hobbyboer:
Ik wist alwel dat er verschrikkelijk veel mooi gereedschap bestaat, die ik nog lang niet allemaal ken

Ja, meer dan wat in je schuur past. 😄
+1
GD tuning Garyp
Wat een geleuter om zo'n kutmoer.... is dat ding nu onderhand al eens los ofwat?
Valtraboerties
Pak een kruissleutel, doe er een Dikke buis op, die er niet strak omheen zit zegmaar, dan kun je klappen geven, pas wel op hoor, bij onze trekker ook, aan de ene kant kon je ze met de vingers losdraaien, en aan de andere kant zo allemachtig vast! me pa en ik zijn met z'n 2en lekker knus op die pijp gaan zitten, beetje deinen, en eindelijk flikkerden we met z'n beiden op de grond
GD tuning Garyp
Quote @Valtraboerties:
me pa en ik zijn met z'n 2en lekker knus op die pijp gaan zitten, beetje deinen
:S :S ook niet best...
Valtraboerties
@GD tuning Garyp

of wel 😃 😃
lekkah, en nee, ik ben geen....
Valtraboerties
😃
newholland6640
Quote @Valtraboerties:
me pa en ik zijn met z'n 2en lekker knus op die pijp gaan zitten, beetje deinen, en eindelijk flikkerden we met z'n beiden op de grond

Of met je oom op een woelpoot gaan zitten 😃
CaseCS130
@newholland6640 Das beter dan op de woelpoot van je oom gaan zitten 😜. Sorry, 8 jaar geleden was je nog niet oud genoeg voor die grap.
Valtraboerties
@newholland6640

ja precies 😃
driesvancauter
Ik heb de man van de bandencentrale laten komen
valmet 605
@driesvancauter wat heeft de man van de banden centrale gedaan???
Ik ben erg benieuwd.
+1
JohnDeere5720
Quote Reactie van @valmet 605:
Ik ben erg benieuwd.

We zullen het nooit te weten komen..
BEboer
@JohnDeere5720 Ik heb vorig jaar ook eens naar de bandencentrale gebeld, hij vroeg hoe oud is de kar ik antwoorde 40-50jaar of ouder hij antwoorde mss eens naar de andere kant draaien vroeger veel omgekeerde draad. Einde gesprek 😂
GD tuning Garyp
Quote @driesvancauter:
ik heb de man van de bandencentrale laten komen
:S 😃
johndeerefiat
Is het geen linkse draad? Je moet kruissleutel met pijp onder kracht zetten en met moker op de moet slaan laten schrikken
+7
Johnnyput
@johndeerefiat ik hoop dat de beste man ze na 8jaar al wel los heeft gekregen. 😉
johndeerefiat
@Johnnyput hahaha😂😂

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
98
DEELNEMERS
48
WEERGAVES
41