Veiligheids beugel op oldtimer is dat verplicht
Is een veiligheids beugel op een oldtimer verplicht en als je dat niet hebt kan je er dan ook een bekeurig voor krijgen??
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Agenten zijn vaak meer gek op spiegels, verlichting en een afgeknotte driehoek is mijn ervaring.
Hoe toon je dat aan?
Zelfde geldt ook voor een oldtimerverzekering. Zolang je er alleen toertochten mee rijd of mee naar evenementen gaat is het goed.
Gebruik je hem echter een keer hobbymatig er er gaat wat mis ben je onherroepelijk de sjaak en krijg je geen cent uitbetaald want je bent dan gewoon niet verzekerd wegens ongeoorloofd gebruik en het neit voldoen aan de voertuigeisen.
Daarom heb ik ze gewoon WA verzekerd. Kost wel wat meer, maar ze kunnen je niks maken als er onverhoopt een keer wat mis zou gaan.
Over het algemeen is de politie erg tolerant tov oldtimerbezitters, zolang je de zaken maar goed voor elkaar hebt, zoals hierboven ook al gezegd wordt.
In principe moet elk voertuig wat aan het verkeer deelneemt voldoen aan de eisen uit het voertuigregelement, en dus ook als zodanig ingericht en uitgerust zijn.
Het is sowieso aan te raden om dat soort zaken goed voor elkaar te hebben. Zowel voor jezelf als voor overige weggebruikers.
mogelijk houden .
Schijnbaar zijn duidelijke handgebaren als je af wilt slaan ook nog steeds toegestaan, maar eigenlijk moet je dat helemaal niet meer willen aangezien overige weggebruikers daar al helemaal niet meer op letten tegenwoordig.
Zorg dus dat je je zaakjes op gebied van verlichting in orde hebt.
Wil je helemaal geen concessies doen aan de originaliteit van het vooertuig dan rest er nog maar één oplossing. Op de dieplader ermee.
WA kost mij iets van 70 euro per jaar... waar hebben we het over
Het voertuig moet voldoen aan de eisen die golden op het moment dat de auto op kenteken gezet werd, of indien het een trekker is, de eisen die golden in het bouwjaar van de trekker.
Vroeger was ook slechts 1 spiegel verplicht, oude Fiat Pandas enzo hadden vaak alleen een linker buitenspiegel, dat mocht toen nog, en de rechter werd wegbezuinigd om de auto voor een zo scherp mogelijke prijs aan te kunnen bieden..
Een veiligheidsbeugel was altijd verplicht volgens het ARBO besluit (dus niet via het voertuigreglement) indien de trekker gebruikt werd door werknemers. Een zelfstandige boer mocht erop rijden zonder beugel, maar als de landbouwonderneming een BV is is hij juridisch gezien een werknemer, dus moet de trekker van de Arbo wel weer een beugel hebben.
Of de Arbo wet nog steeds onderscheid maakt tussen eigenaar en werknemer, weet ik niet.