Met of zonder voor as vering en tms ??

Beste tf'ers
We zijn bezig met een fendt 309 vario
maar we rijden nu een case 845 xl plus 16 jaar dus er
moet iets anders komen maar nu is de vraag wie heeft ervaring met fendt met voorasvering en tms en hoe dat bevalt

brand los zou ik zeggen

mvg gijs

Deel dit topic

Reacties

HekmanCase
Allebij direct erop zetten,

voorasvering rijdt gewoon stukken beter, ook ideaal op zandpaadjes ect.

en tms is ideaal met het gewoone boeren werk, gas geven en daar gaat die niks geen geknooi
claasenfendtfan
Voorasvering moet je niet laten, dat rijdt zoveel malen fijner. Is de trekker later ook weer duurder te verkopen.

TMS heb ik geen ervaring mee, schijnt erg makkelijk en goed te werken. Ik weet niet hoeveel transport jullie ermee doen, als je het bedrag te hoog vind zou je zelf ook nog altijd laag in toeren kunnen gaan rijden.
Maar het lijkt mij erg mooi werken. Als dat vario eenmaal onder de knie hebt wil je niet weer anders.
Je schaft zon trekker aan voor minstens 10jaar, dan moet je het ook in 1x goed doen.
Met zon 300vario zoek je dan wel in de goede richting!
shovel-joopie
Ik zou er direct voor gaan hoor niks dan goeds hierover,als ik voor de keuze zou staan zou ik hetgelijk doen,hier in de buurt zijn er veel boeren met oorasvering en tms prima om te hebben
RemcoPower
Ik zou er meteen alles er op doen. als je toch een nieuwe trekker koopt doe het dan meteen goed!
Gijs-845
Oke ja het gaat over een 309 en dan met voorlader maar we je moet er wel mee leren rijden denk ik is wel een grote over gang van case naar fendt maar stront overpompen doen we en een stalmest rijden en wat pakken maar niet zo heel veel maar Maar we hebben op een demo gereden maar tms dat zal er wss wel op komen want het werkt super !
patrickkwast
Jah tuurlijk als een ander het betaald zullen jullie alles meteen doen ja

ik zou zobieso wel de voorasvering gaan verschil is echt te merken hebben zelf de fendt met voorasvering en de jd zonder maar dat verschil merk je echt goed

en dan tms zou ik gewoon even bekijken en meer info over vragen als ik jullie was
rensen
Als je er nu al over zit te twijfelen dan zal je er later vast en zeker wel spijt van krijgen als je het niet doet lijkt mij zo, of het moet zoveeeeeeel meer in de prijs zijn dan wordt het anders..
interpowerrr
Ik zou een 310vario nemen (mooiere gewicht/pk verhouding vind ik ) met voorasvering. als meer dan 5-600uur/jr draait zou ik ook de tms nemen( werkt heel mooi) maar is niet noodzakelijk met een paarhonderd/jaar.
Ik zou het wel doen voorasvering en heb je jaren veel meer rijplezier van en je inruilwaarde is hoog
Loonwerker_Erwin
Zo duur is tms niet, dus daarvoor zou ik het niet laten
mf-boer
Altijd allebei erop! ideaal
Gijs-845
Dat is waar wil je ze nu uit geven maar dan krijg je met inruil weer terug het is net waar je voor kiest maar tms praat je over 1500 euro dus dat valt nog wel mee me pa is erg lang dus die zit heel de tijd schuin in de tractor op de koppeling constant met 1 voet en er zit nu 1.5 jaar een nieuwe koppeling in en licht er bijna uit dus daarom is tms ook wel handig denk ik
claasenfendtfan
In een vario zit geen koppeling, en dat koppelingspedaal moet je ook zo min mogelijk gebruiken, dan is TMS ook wel makkelijk, alles met 't gaspedaal.
Lijkt me ideaal, zou er bij een nieuwe ook zeker wel opkomen.
Als iets doet moet je het gelijk goed doen 😛
Tom VB
Het cormickje aan de kant na al die jaren trouwe dienst .... 😞
paultje
Ik zou het er ook zeker bij doen TMS en voorasvering daar wordt het comfort echt een stuk hoger van!
Waarom zou je het koppelingspedaal niet mogen gebruiken in een vario? tegen mij is gezegd dat dat helemaal geen kwaad kan?
Boerenjongen16
Zoals shovel- joopie zei ... meteen doen
Gijs-845
Men pa heeft er al 5 versleten maar hij zij als ik stop met boeren dan koop ik nog een fendt maar zijn nog niet gestopt maar hij heeft altijd al een fendt willen rijden
hans515
Nee joh tms kost geen 1500
als je bij ons op het werk tms op een 300 serie laat zetten dan kost dat max 900 euro! 😉
alleen op de andere vario's 400,700,800,900 die koste wel meer tusse de 2000 en 3000 uit me hoofd !
hans515
Nee het kan ook geen kwaat maar je gebruik m tog nooit!
ook al heb je geen tms dan druk je m gewoon neutraal!
Stef_S
Wat Hans zegt klopt, op een 300 kost dat nooit meer dan 1000 euro. Op grotere series varieert dat van 2000 tot 2500. Wij hebben laatst op een tractor TMS laten zetten dus...
Voorasvering is een must have! Dat moet je zeker niet laten 😉.
TMS kan het rijden alleen maar vereenvoudigen, je zult 't dan sneller leren is mijn mening. Je hoeft enkel het gaspedaal te gebruiken en de rem, lijkt wel een hydrostaat dus dat is een eitje. Maarja, ik ken jullie portomonnee niet, dus we kunnen hier eigk niet over oordelen, maar als ik je advies zou mogen geven: je koopt niet ieder jaar een trekker, dus je zult er niet slecht aan doen beide opties te nemen 😉.
Gijs-845
Oke dat is waar en als je het er nu niet op zet en je wilt het er later op zetten dan word het wel wat duurder of alles in 1 x
Stef_S
Dan kun je idd beter alles in één keer erop laten zetten. Vergeet ook niet de meerwaarde over een paar jaar... Want dan zeggen de dealers dat ze een kale kip terug krijgen! Dat hebben wij ook eens gehad 😛.
Mengeledriver
TMS op een 300 vario bestaat uit de volgende onderdelen
-Stoelschakelaar + inbouw
-Sticker TMS op de motorkap
-Programmeren met laptop.
Kost niet veel en zeker nemen! Ideaal.

Voorasvering zou ik alijd kopen, heb je een hoop gemak van en je werktuigen blijven ook beter heel. Neem ook de optie cabinevering mechanisch, dan krijg je schroefveren en schokdemper in plaats van rubber blokken. Kost ook niet zo veel maar het werkt super!
Gijs-845
Ja daar hebben we het wel over gehad over die schokdempers koste idd niet zo veel

hoezo een kale kip 😃
Stef_S
Op die 512 van ons zat toen niks 😛
stuifzand
Zou bijde optie`s in deze tijd niet uitsluiten en vooral niet bij Fendt, deze behoud dan ook zijn inruilprijs!!
Bij DeVor hebben ze er nog een paar staan moeten ze dit jaar nog van af, dat wordt dan onderhandelen met een goede inruilprijs voor de Case.
Gijs-845
@ stuifzand we zijn bezig met abemec en een andere dealer maar bij die ene dealer hebben we een fendt met voorlader en bij abemec alleen de tractor maar abemec had hem al besteld maar ze komen weer terug want ze MOETEN er vanaf waarom weet ik ook niet precies maar het moet dus ze komen weer langs dus laat ze maar hun gang gaan 😃
Gijs-845
stef_S o0w zo hebben jullie ook een 300 serie of niet ?
Fendt615LSA
Omdat er ook een voorlader op komt is voorasvering wel erg lekker. als je bijvoorbeeld een baal in de voorlader hebt.
Loonwerker_Erwin
Als je een voorlader hebt is tms ook ideaal, alles op voetpedaal doen
landbouw
Ja zo dacht ik ook voorasvering zeker pakken en de TMS gebruiken wij dikwijls bij maaien,mengwagen leegdraaien,... En bij voorladerwerk lijkt me ook makelijk. Bij onze 714 hebben we het er nadien laten opzetten omdat we niet zonder wilden 😄 dat zegt genoeg denk ik
gifmenger
Ik zou het er allebei op laten bouwen, het werkt super, comfortabel én ook belangrijk, zo'n trekker wordt ook aantrekkelijker voor een dealer als je hem weer inruilt..
deutz640
Wat houd tms in
tractorquintentje
Ik citeer van mengeledriver:

Mengeledriver - 1 uur geleden
TMS op een 300 vario bestaat uit de volgende onderdelen
-Stoelschakelaar inbouw
-Sticker TMS op de motorkap
-Programmeren met laptop.
fendtthebeste
Ik zou inderdaad als ik jullie was allebij er op zetten, scheelt heel veel!

& kan het geen kwaad dat je met voorlader voorasvering aan hebt? heb al eens gehoord dat je met werktuigen in de fronthef & voorlader er op hebt beter geen voorasvering aan kan doen?
Stef_S
Voorasvering aanlaten natuurlijk, daar is die tenslotte voor gemaakt 😛
rikkertt
Ik zou voor een 2wd Zeetor gaan, dan ben je lekker wentbaar en heb je ook een geveerde vooras.

Mijn buurman heeft ook een zeetor met een geveerde vooras, hij vind het ideaal met aanrijden van de maiskuil.

hij heeft ook een keer fort gehad met een geveerde vooras, maar die lekte erg. Maar missschien dat ik dat al een keer vertelt heb
Boswachter
Een zetor met voorasvering :lol:
930triplemaaier
De fendt 102 had zelfs al voorasvering :d
fendtinterfan
Als hij en fendt wil, wil hij geen zetor! dat is toch duidelijk gezegt....
Fendt615LSA
Wat is TMS:
TMS is: je gaspendaal verandert in een rijpendaal dat wil zeggen dat je met je rechtervoet niet het motortoerental bepaalt maar de rijsnelheid. de max ingestelde rijsnelheid wordt bereikt bij voledig ingetrap RIJpendaal. deze functie kan uiteraard ook uitzet worden.

dit even voor de mensen die niet wisten van TMS was
fendttim
Ik vind een 300 10x beter rijden met tms. Maar ik zou hem 100% zeker weten kopen met vooras vering. Dat is niet meer op te bouwen. En tms wel en het maakt kwa kosten bijna niet uit of je tms er later op zet.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
43
DEELNEMERS
29
WEERGAVES
3