Illustratie van:

Ford 2000 - Dynamo voltage

Hallo,

Sinds kort start mijn Ford niet meer goed. Als ik startkabels aan de batterij doe, dan start hij direct op eigen batterij lukt het bijna niet. Ik heb de dynamo uitgemeten en blijkt dat bij 1500 toeren, er slechts 7,5 volt gecreëerd word. Bij 2200 toeren (het maximum) zitten we aan 9 volt. Wil dit zeggen dat mijn batterij slecht wordt opgeladen?

Je kan een foto terugvinden bij mijn profiel, waar ik gemeten heb.

Deel dit topic

Reacties

dickt
marco steyr
Als je aan de polen van de accu meet bij draaiende motor moet die 14,3 volt leveren ongeveer. wat je nu hebt gemeten is de spanning op de d+ aansluiting van de dynamo en je moet de spanning op de b+ hebben 😉
wessels
Idd. ca. 14 volt stationair.
Jukke
Op de polen van de accu met maximum toerental, meet ik maar 11,69 volt. De regulator heb ik bekeken en de spoelen zien er netjes uit. Koolstof vervangen?
Wimsumar
Beste
Quote @Jukke:
Koolstof vervangen?

De koolborstels in ieder geval controleren.
ford5000
Haal anders even ergens een ruildynamo en lever je oude in.
Dan betaal je alleen de reparatiekosten.
jmos
Twee andere koolborstels kosten bijna niks. je kunt ze zelfs zien door de achterkant van de dynamo heen. zaklamp erbij en je kunt zo kijken of ze versleten zijn. zo ja, is het v-snaar los, draden los, dynamo erafhalen, schroeven aan achterkant los, dan pak je het achterste klep met de koolborstels, die kun je eraf halen door een klipje los te doen en anderen erin en weer in mekaar zetten en hij is klaar.
john farmer
V4 meting doen.
Jukke
Mijn Dynamo is gereviseerd, ik heb een nieuwe batterij gezet en een nieuwe massakabel.

@ford5000 Mijn vraag is nu of het normaal is dat mijn Dynamo maar pas stroom begint te geven aan de batterij bij 1400 TPM. Daaronder 0, erboven 12,56 V
Jukke
Ter info, ik heb mijn Ford gestart, daarna de + pool van de batterij gehaald en dan op verschilldende TPM's beginnen meten.
ford5000
@Jukke Dat hij pas bij 1400 tpm begint te laden is neit normaal.
Hij zou bij goed 1000 tpm al ruim over de 14V moeten laden.
Waarom hij pas bij 1400 begint is mij een raadsel.
jmos
@ford5000
Spanningsregelaar? Kan zijn dat die vastpikt en pas bij 1400rpm losgaat oid?
ford5000
@jmos ben niet zo'n elektrokenner wat dat betreft.
Misschien dat @Valtra-Fordpower of @Erdee hier antwoord op kan geven?
Wimsumar
Quote @Jukke:
gestart, daarna de + pool van de batterij gehaald en dan op verschilldende TPM's beginnen meten

Meetmethode = fout.
Nogmaals met + pool 'gewoon' op de accu vast.
jmos
@ford5000
Ik weet het ook niet. Ik weet dat er drie spoelen inzitten. Meer niet.
ford5000
Quote @Wimsumar:
Quote @Jukke: gestart, daarna de pool van de batterij gehaald en dan op verschilldende TPM's beginnen meten

Meetmethode = fout.
Nogmaals met pool 'gewoon' op de accu vast.

Dank u! 😄
Jukke
@jmos@ford5000

spanningsregelaar vernieuwd en alles nagekeken. De meetwaarden zijn volgens het boekje, vandaar dat ik er ook niet aan uit geraak.
Jukke
@Wimsumar Hoe kan ik dit dan best meten? Met de polen verbonden aan de batterij, krijg ik steeds 12,56V, logisch want de batterij is nieuw of zie ik dit verkeerd?
jmos
@Jukke
Oke. Probeer dan eens te meten zoals @wimsumar aangeeft met de plus pool verbonden. Als het dan nog niet opgelost is dan denk ik aan een te grote dynamo poullie maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Jukke
@jmos zou me ook verwonderen, want het is de orginele dynamo alleen gereviseerd, lees nieuwe koolstofborstels, uitgekuist en electrodepunten vervangen.

Ik blijf met de vraag zitten indien je de polen aan de batterij verbindt, hoe je dan deftig kan meten. De batterij geeft toch ook stroom? Nogmaals ik twijfel aan niemand maar ik begrijp het gewoon niet.
Wimsumar
Beste
Quote @Jukke:
deftig kan meten

Meet op de accupolen bij stationair toerental en vervolgens bij verhoogd toerental. Bij laatste meting moet het voltage hoger zijn.
Jukke
@Wimsumar zal ik nu even doen (het is net nog niet donker) maar kan je me even uitleggen hoe het juist zit? Ik begrijp het echt niet.
Wimsumar
Beste @Jukke: Bij stilstaand of stationair draaiende motor is er geen laadstroom en meet je de spanning over de accu. Bij verhoogd toerental is er wel laadstroom en deze moet hoger liggen dan de eerste meting.
Jukke
@Wimsumar ondertussen heb ik gemeten. Bij stationair 12,44V, bij 1400 TPM 12,32V en bij 2300 TPM (max) ook nog maar 12,42V. Wil dit zeggen dat mijn dynamo slecht is gereviseerd of ligt het toch aan de spanningsregelaar?
Valtra-Fordpower
Er zijn dynamo's die niet laden met het contact uit of met een defect acculaad controle lampje. Controleer dit. Ook zijn er diverse dynamo's die pas een "Opstart signaal" krijgen bij een bepaalde waarde in de vorm van een toerental, die van me auto bijvoorbeeld heeft een heel tijdje pas gestart met laden als ik meer dan 3000toeren maakte. Hierna blijft ie wel gewoon laden bij stationair toerental.

Bij draaiende motor moet je gewoon minimaal 14V meten bij de accu óf dynamo. Is dit niet het geval, dan iets gas geven (1000rpm) en nogmaals meten kom je in geen geval aan de 14V dan je controle lampje testen en je aansluitschema controleren óf de dynamo wel goed is aangesloten. Voor vragen kunt u zich wenden aan @Erdee
Jukke
@Valtra-Fordpower Thanks maar hoe kan een controlelampje effect hebben op de acculaad? Omwille van het feit dat er bij een kapot lampje een weerstand wordt gecreëerd? Dit zou dus willen zeggen dat de oplaadstroom eerst via het lampje moet passeren alvorens het naar de accu gaat?

Dit ding wordt moeilijker met de minuut 😄
Valtra-Fordpower
@Jukke Vergelijk het met je start motor een heel klein draadje "stuurt" je start relais om en gaat dan pas draaien. Dit controle lampje heeft ook die stuurstroom.

Quote:
Tijdens het draaien van de dynamo wordt een klein deel van de opgewekte stroom gelijkgericht in aparte dioden t.b.v. de rotor-bekrachtiging (de "velddioden"). Bij het opstarten van de dynamo is die stroom voor de velddioden er niet en zal die van buiten moeten worden aangevoerd. Dat gebeurt via het contactslot en een lampje als weerstand, het "laadstroomcontrolelampje".

Bij het opstarten wordt via het laadstroom-controlelampje energie toegevoegd aan de rotor van de dynamo via de "D+" aansluiting. Als de dynamo een bepaald minimum toerental bereikt, zal er voldoende vermogen in de dynamo worden opgewekt om de energievoorziening van de koolborstels over te laten nemen door de velddioden. Het laadstroomcontrole-lampje gaat dan uit omdat het aan weerszijden een nagenoeg gelijke spanning krijgt. U begrijpt nu dat het laadstroomcontrolelampje van cruciale betekenis is voor het functioneren van de dynamo.
Jukke
@Valtra-Fordpower bedankt, weer iets bijgeleerd. Ik zal morgenochtend eventjes kijken obv jullie opmerkingen. Nu slapen 😄
ford5000
@Valtra-Fordpower Gaat het diodeverhaaltje in dit geval wel op eigenlijk?
We hebben het hier over een gelijkstroomdynamo, en niet een wisselstroomdynamo.
Ik weet alleen dat als het controlelampje kapot is dat hij het dan niet gaat laden, maar hoe dat verschil tussen een gelijkstroomdynamo en wisselstroomdynamo begrijp ik ook geen snars van.
Ik hoop dat iemand dat uit kan leggen.
jmos
@Jukke
Een dynamo van een ford 2000 is niet zo ingewikkeld. Het lampje zit op de plus van de accu en de plus van de dynamo aangesloten. Dus alleen op contact gaat de stroom vanaf accu naar lampje naar dynamo die dan als massa werkt. Start je de motor dan geeft de dynamo ook stroom. En van twee kanten een + stroom werkt niet dus gaat het lampje uit. Draait de motor maar is hij van contact af dan gaat hij vanaf de dynamo naar het lampje. Zo werkt het controlelampje. Haal de bijde contacten achterop de dynamo eens los en ga daar over meten. Dan weet je wat de dynamo geeft
Valtra-Fordpower
@ford5000
[url]viva-lancia.com/lancia_fora/read.php/…]

Kort gezegd heeft een gelijkstroom geen vermogen bij lage toeren en kan slecht gekoeld worden.
Jukke
Controlelamplje werkte inderdaad niet, had hier eigenlijk nooit acht op geslaan. Echter heb ik het lampje nu verandert met eentje dat werkte maar geen effect. Het controlelampje gaat niet aan bij het draaien van het contact en gaat dus ook niet uit bij hogere toeren. Is het echt dit? Moet dit lampje echt werken? Indien ja, ligt het dan aan mijn regelaar?
Valtra-Fordpower
@Jukke Wel een éénzelfde lampje? Er van uitgaande dat je een externe regelaar hebt, kun je de spanning op de dynamo zelf meten, daar moet ie dan goed wezen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
33
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
19