Hallo,
Sinds kort start mijn Ford niet meer goed. Als ik startkabels aan de batterij doe, dan start hij direct op eigen batterij lukt het bijna niet. Ik heb de dynamo uitgemeten en blijkt dat bij 1500 toeren, er slechts 7,5 volt gecreëerd word. Bij 2200 toeren (het maximum) zitten we aan 9 volt. Wil dit zeggen dat mijn batterij slecht wordt opgeladen?
Je kan een foto terugvinden bij mijn profiel, waar ik gemeten heb.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 2000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
De koolborstels in ieder geval controleren.
Dan betaal je alleen de reparatiekosten.
@ford5000 Mijn vraag is nu of het normaal is dat mijn Dynamo maar pas stroom begint te geven aan de batterij bij 1400 TPM. Daaronder 0, erboven 12,56 V
Hij zou bij goed 1000 tpm al ruim over de 14V moeten laden.
Waarom hij pas bij 1400 begint is mij een raadsel.
Spanningsregelaar? Kan zijn dat die vastpikt en pas bij 1400rpm losgaat oid?
Misschien dat @Valtra-Fordpower of @Erdee hier antwoord op kan geven?
Meetmethode = fout.
Nogmaals met + pool 'gewoon' op de accu vast.
Ik weet het ook niet. Ik weet dat er drie spoelen inzitten. Meer niet.
Meetmethode = fout.
Nogmaals met pool 'gewoon' op de accu vast.
Dank u!
spanningsregelaar vernieuwd en alles nagekeken. De meetwaarden zijn volgens het boekje, vandaar dat ik er ook niet aan uit geraak.
Oke. Probeer dan eens te meten zoals @wimsumar aangeeft met de plus pool verbonden. Als het dan nog niet opgelost is dan denk ik aan een te grote dynamo poullie maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Ik blijf met de vraag zitten indien je de polen aan de batterij verbindt, hoe je dan deftig kan meten. De batterij geeft toch ook stroom? Nogmaals ik twijfel aan niemand maar ik begrijp het gewoon niet.
Meet op de accupolen bij stationair toerental en vervolgens bij verhoogd toerental. Bij laatste meting moet het voltage hoger zijn.
Bij draaiende motor moet je gewoon minimaal 14V meten bij de accu óf dynamo. Is dit niet het geval, dan iets gas geven (1000rpm) en nogmaals meten kom je in geen geval aan de 14V dan je controle lampje testen en je aansluitschema controleren óf de dynamo wel goed is aangesloten. Voor vragen kunt u zich wenden aan @Erdee
Dit ding wordt moeilijker met de minuut
Bij het opstarten wordt via het laadstroom-controlelampje energie toegevoegd aan de rotor van de dynamo via de "D+" aansluiting. Als de dynamo een bepaald minimum toerental bereikt, zal er voldoende vermogen in de dynamo worden opgewekt om de energievoorziening van de koolborstels over te laten nemen door de velddioden. Het laadstroomcontrole-lampje gaat dan uit omdat het aan weerszijden een nagenoeg gelijke spanning krijgt. U begrijpt nu dat het laadstroomcontrolelampje van cruciale betekenis is voor het functioneren van de dynamo.
We hebben het hier over een gelijkstroomdynamo, en niet een wisselstroomdynamo.
Ik weet alleen dat als het controlelampje kapot is dat hij het dan niet gaat laden, maar hoe dat verschil tussen een gelijkstroomdynamo en wisselstroomdynamo begrijp ik ook geen snars van.
Ik hoop dat iemand dat uit kan leggen.
Een dynamo van een ford 2000 is niet zo ingewikkeld. Het lampje zit op de plus van de accu en de plus van de dynamo aangesloten. Dus alleen op contact gaat de stroom vanaf accu naar lampje naar dynamo die dan als massa werkt. Start je de motor dan geeft de dynamo ook stroom. En van twee kanten een + stroom werkt niet dus gaat het lampje uit. Draait de motor maar is hij van contact af dan gaat hij vanaf de dynamo naar het lampje. Zo werkt het controlelampje. Haal de bijde contacten achterop de dynamo eens los en ga daar over meten. Dan weet je wat de dynamo geeft
[url]viva-lancia.com/lancia_fora/read.php/…]
Kort gezegd heeft een gelijkstroom geen vermogen bij lage toeren en kan slecht gekoeld worden.