In belgie krijgen tractoren in de landbouw rode nummerplaten voor rode diesel en G rijbewijs en Voor transport Witte diesel en C of CE rijbewijs + Tax betalen
Geld dit ook voor hobbyisten ??
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
In nederland is er nog maar een soort diesel,
Voor de hobby-tractors jonger dan 25 jaar;deze zullen dus verhoogde accijnsen,jaarlijkse keuring en rijbewijs CE krijgen. Dit dus allemaal om de oneerlijke concurrentie met de transportsector tegen te gaan? KUS MIJN KLOTEN JA ,puur geldgewin en gepest,een hobbytractor met een MTM van vaak niet eens 10 ton en een snelheid van niet eens 40km/h wordt niet gebruikt in de wegenbouw en het grondwerk,dit zijn bovendien meestal oudere tractors,en gaan nooit gebruikt worden in de wegenbouw en het grondwerk. Diegenen die dan ook nog vinden dat voor deze hobbytractors(voor alle duidelijkheid TRAAGVERKEER met lage MTM) een rijbewijs CE vereist is mogen zich afvragen met wat voor soort verzuring ze bezig zijn.
Helemaal mee eens! Maar vanwaar haal je deze informatie?? Ik het het artikel in het landbouwleven gelezen, maar daar begrip ik geen reet van, over hobby-boeren staat er zelfs niets in?
@guy: Ik denk dat ze het in Brussel zelf nog niet goed weten!
Hier blijkt dus wel duidelijk dat wij tractorliefhebbers(en we zijn met veel meer dan je zou denken)er alle belang aan hebben ons aan te sluiten bij een of andere plaatselijke vereniging die deel uit maakt van het BFOV.
Voor alle duidelijkheid,dit geld alleen voor tractors ouder dan 25 jaar,wat het nieuwe oldtimerstatuut precies gaat worden is momenteel nog niet duidelijk maar BFOV vraagt nog eventjes geduld.Wel zit het er naar uit dat in vergelijking met vroeger er onbeperkt mag gereden worden(niet naar werk of school ,niet gebruiken voor commerciele doeleinden en niet als werktuig),het trekken van een last zou dan wel mogen mits technische keuring(waarschijnlijk jaarlijkse keuring).
Dat je dan bvb een vrachtje hout mag halen voor eigen gebruik,kan door de politie geinterpreteerd worden als commercieel gebruik of persoonlijk gewin.
Dit lijkt me dus nog niet zo erg duidelijk,tenzij je landbouwer bent en je de tractor alleen gebruikt voor je landbouwbedrijf.
En voor tractoren die niet ingeschreven zijn als oldtimer en bij hobbyist zit? Als gewoon landbouwvoertuig dan? Wat gebeurd daar dan mee?
Tractors voor elk ander gebruik zoals van hobbyisten zullen mijns inzien dus witte diesel,jaarlijkse keuring en rijbewijs CE moeten hebben.
Dit alles is dus veel te duur en tijdrovend,wie heeft dit er nog voor over,zo maken ze onze prachtige hobby onmogelijk.We kunnen ons afvragen wat we hier kunnen tegen doen,organisaties als Boerenbond en BFOV kunnen misschien helpen maar zijn natuurlijk vooral met hun eigen winkel bezig.
Bovendien zullen er na verloop van tijd veel youngtimers tegen dumpingprijzen naar bvb.het oostblok gaan .Het alternatief is je tractor inschrijven als oldtimer,maar geeft wel beperkingen in het gebruik.
Moeten wij dit nu allemaal zomaar pikken?
Ik denk het laatste. Ik zal het ook zo moeten doen denk ik.
hoop van niet, is altijd een heel gezeur dat inschrijven, hopelijk is er nog ergens een achterpoortje, denk dat ik hem anders gewoon niet meer inschrijf...