Acijnzen en witte diesel ook voor hobby tractoren ?

In belgie krijgen tractoren in de landbouw rode nummerplaten voor rode diesel en G rijbewijs en Voor transport Witte diesel en C of CE rijbewijs + Tax betalen
Geld dit ook voor hobbyisten ??

Deel dit topic

Reacties

Boerenjongen16
@Deutz 001 Ja. 😉
joellll
Juwp
Deutz 001
@joellll In nL ook ?
joellll
@Deutz 001

In nederland is er nog maar een soort diesel,
johnny p
Wil dit dan zeggen dat ik als hobbyist witte diesel moet tanken en een ce rijbewijs moet hebben? En taks moet betalen?
marcpd
Het is mij ook allemaal nog heel onduidelijk, meer op deze link, maar blinkt ook niet uit in klaarheid:bfov.fb.mi.addemar.com/c458/e1123390/…
Deutz-oldie
Voorlopig hoef je in elk geval niets te doen en kun je met rood blijven rijden. De BFOV zal wel het nodige berichtten van zodra men in Brussel zelf weet hoe de vork in de steel zit.
johnny p
Ja maar ik heb net een trekker gekocht. Geen oldtimer. Hoe zit het daar dan mee? Weet er iemand iets meer?. En ik ben hobbyist.
tborre
Vergeet ook niet dat er wel degelijk een verschil is tussen de normale diesel en de rode. de rode heeft meer olie erin voor smering, en ik wil dat toch wel behouden voor men oude dini...
Svendtfix
Het lijkt er dus op neer te komen dat als je tractor ouder is dan 25 jaar je met een o-plaat mag rijden.Het nieuwe oldtimerstatuut (dat nog steeds niet finaal is,maar waar toch wel stilaan vorm begint in te komen) zou aan het rijbewijs niets veranderen(wel G voor geboren na 1982). Over welke diesel,is er momenteel nog geen uitsluitsel,wel zal er een periodieke keuring moeten gebeuren en mag je de traktor niet gebruiken voor commerciele doeleinden en als werktuig. Nu is natuurlijk nog steeds de vraag in hoeverre je commercieel gebruik en werktuig mag interpreteren,wat bvb. met een vrachtje hout transporteren voor eigen hobby-gebruik?
Voor de hobby-tractors jonger dan 25 jaar;deze zullen dus verhoogde accijnsen,jaarlijkse keuring en rijbewijs CE krijgen. Dit dus allemaal om de oneerlijke concurrentie met de transportsector tegen te gaan? KUS MIJN KLOTEN JA ,puur geldgewin en gepest,een hobbytractor met een MTM van vaak niet eens 10 ton en een snelheid van niet eens 40km/h wordt niet gebruikt in de wegenbouw en het grondwerk,dit zijn bovendien meestal oudere tractors,en gaan nooit gebruikt worden in de wegenbouw en het grondwerk. Diegenen die dan ook nog vinden dat voor deze hobbytractors(voor alle duidelijkheid TRAAGVERKEER met lage MTM) een rijbewijs CE vereist is mogen zich afvragen met wat voor soort verzuring ze bezig zijn.
Svendtfix
Ik heb nog een tip voor al de politiekers onder ons;met het geld dat dit voorafgaande gekloot opleverd(extra accijnsen,lekker dure rijbewijzen,zo veel mogelijke keuringen)kunnen jullie misschien buurtbarcecues e.d. organiseren,dit alles om het fel opkomend maatschappelijk fenomeen genaamd "VERZURING VAN DE SAMENLEVING" tegen te gaan .
orangpower
ff ivm da G rijbewijs voor trekkers minder dan 3.5 ton volstond een BE rijbewijs telt dit nog steeds ?
guy
@Svendtfix

Helemaal mee eens! Maar vanwaar haal je deze informatie?? Ik het het artikel in het landbouwleven gelezen, maar daar begrip ik geen reet van, over hobby-boeren staat er zelfs niets in?
kerstrunner
@tborre: Er is in kwaliteit geen enkel verschil tussen witte en rode diesel (als je EN590 neemt,anders heb je stookolie!)
@guy: Ik denk dat ze het in Brussel zelf nog niet goed weten!
Svendtfix
@guy:ik haal deze info van op de site van het BFOV,de Belgische federatie voor oldtimervoertuigen,zij zijn de overkoepelende organisatie voor al de oldtimerclubs in Belgie,dus ook de tractorclubs.Zij behartigen onze belangen en onderhandelen met de overheidsinstanties over dit thema.
Hier blijkt dus wel duidelijk dat wij tractorliefhebbers(en we zijn met veel meer dan je zou denken)er alle belang aan hebben ons aan te sluiten bij een of andere plaatselijke vereniging die deel uit maakt van het BFOV.
Voor alle duidelijkheid,dit geld alleen voor tractors ouder dan 25 jaar,wat het nieuwe oldtimerstatuut precies gaat worden is momenteel nog niet duidelijk maar BFOV vraagt nog eventjes geduld.Wel zit het er naar uit dat in vergelijking met vroeger er onbeperkt mag gereden worden(niet naar werk of school ,niet gebruiken voor commerciele doeleinden en niet als werktuig),het trekken van een last zou dan wel mogen mits technische keuring(waarschijnlijk jaarlijkse keuring).
Dat je dan bvb een vrachtje hout mag halen voor eigen gebruik,kan door de politie geinterpreteerd worden als commercieel gebruik of persoonlijk gewin.
Dit lijkt me dus nog niet zo erg duidelijk,tenzij je landbouwer bent en je de tractor alleen gebruikt voor je landbouwbedrijf.
guy
@Svendtfix

En voor tractoren die niet ingeschreven zijn als oldtimer en bij hobbyist zit? Als gewoon landbouwvoertuig dan? Wat gebeurd daar dan mee?
Svendtfix
@guy,enkel tractors voor landbouwers, rode nummerplaat, enkel voor landbouwdoeleinden mogen zij rood tanken + geen keuring en enkel rijbewijs G voor geboren na 1982 .
Tractors voor elk ander gebruik zoals van hobbyisten zullen mijns inzien dus witte diesel,jaarlijkse keuring en rijbewijs CE moeten hebben.
Dit alles is dus veel te duur en tijdrovend,wie heeft dit er nog voor over,zo maken ze onze prachtige hobby onmogelijk.We kunnen ons afvragen wat we hier kunnen tegen doen,organisaties als Boerenbond en BFOV kunnen misschien helpen maar zijn natuurlijk vooral met hun eigen winkel bezig.
Bovendien zullen er na verloop van tijd veel youngtimers tegen dumpingprijzen naar bvb.het oostblok gaan .Het alternatief is je tractor inschrijven als oldtimer,maar geeft wel beperkingen in het gebruik.
Moeten wij dit nu allemaal zomaar pikken?
Deutz 001
@Svendtfix dit is echt niet meer te betalen einde hobby dus
Fendttrisixfan
En wat moet ik dan doen met mijn Fendt?? Mijn vader is landbouwer, kan ik hem dan ook inschrijven als landbouwvoertuig en met rode diesel blijven rijden?? Of zal hij dan op naam van mijn vader moeten worden ingeschreven?
johnny p
@Fendttrisixfan
Ik denk het laatste. Ik zal het ook zo moeten doen denk ik.
Fendttrisixfan
@johnny p
hoop van niet, is altijd een heel gezeur dat inschrijven, hopelijk is er nog ergens een achterpoortje, denk dat ik hem anders gewoon niet meer inschrijf...
johnny p
Als je geen of seer weinig baan doet kan je dat riskeren ja.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
9