Illustratie van:

Fendt 305 LS - brandstofpomp op tijd zetten

Ik wil graag weten hoe ik de branstofpomp van mijn 305 LS op tijd kan zetten. Wie o wie kan mij misschien helpen

Deel dit topic

Reacties

newholland-
Wat zijn de klachten dan dat je denkt dat dat het is?
305LSfan
Ik heb een lekkage in de pomp, gooit de brandstof via de ontluchting er uit. Voor ik de pomp eraf haal, wil ik weten hoe ik hem op tijd moet zetten
Wimsumar
Beste
Quote @305LSfan:
gooit de brandstof via de ontluchting er uit

Dat doen ze allemaal daar waar het onderhoud aan de brandstofpomp wordt vergeten!

Bladzijde 81 van de onderhoudshandleiding: Olieverversen van de inspuitpomp.
basia
@305LSfan

Voer eerst het onderhoud uit zoals wimsumar zegt ;

Mocht je de pomp er echt af willen hebben ; pomp even merken op huis .
Ik denk dat dan de hydrouliek-pompen eraf moeten ; om vevolgens het tandwiel van de pomp te trekken ( konisch met spiebaan ; ook zullen er wel merktekens op de tanwielen staan; dus alles weer zo opbouwen ; als gedemonteert
Mengeledriver
Quote @Wimsumar:
Beste
Quote @305LSfan:
gooit de brandstof via de ontluchting er uit

Dat doen ze allemaal daar waar het onderhoud aan de brandstofpomp wordt vergeten!

Bladzijde 81 van de onderhoudshandleiding: Olieverversen van de inspuitpomp.

Klopt exact. Goed (laten) onderhouden is overhouden, al wordt het toch vaak vergeten 😃
Wimsumar
Beste
Quote @Mengeledriver:
vaak vergeten

Gelukkig is dit 'vergeten' niet erg. Met een inspuitpomp die vol diesel zit kan niets gebeuren. Door het uitlekken ververst het automatisch en smering (hoe gering diesel dan ook maar smeert) blijft gewaarborgd. De ondraaglijke dieselstank wil dan nog wel eens helpen herinneren aan de verversingsbeurt welke eigenlijk om de 50 uur zou moeten plaatsvinden. Het is echter een vieze rotklus omdat aftap- en bijvulplekken niet bepaald op handige plaatsen zitten. Ik doe het gelijk met motorolieverversen.
Maar zo zal ook menig Fendt-trekker zich nog 'rot schrikken' als bijvoorbeeld het oliepeil van het hefinrichtingsblok wordt gecontroleerd/bijgevuld. Of, dat de vloeistofkoppeling na 5.000 uur nieuwe olie krijgt. 😉
Mengeledriver
Normaal is het toch ook alleen bij het versen van de motorolie nodig? Hef/hydrauliekolie is toch heel simpel bij te vullen? En vloeistofkoppelingsolie hoeft in de praktijk nooit ververst te worden. Dat doet volgens mij ook niemand.
Wimsumar
Beste
Quote @Mengeledriver:
Normaal

Ik beschouw het ook als drukfout maar in de handleiding staat echt 50 uur voor het oliebijvullen in het inspuitpomphuis.
Hydrauliekolie bijvullen is (afgezien van het miezerige gaatje) inderdaad goed te doen maar het mechanische gedeelte van de hefinrichting heeft op de achterbrug ook een eigen reservoir! Inhoud 2 liter met S.A.E.-80 en een controle/bijvulinterval van van 100 (honderd) uur (ook weer via lastig bereikbare plekken).
305LSfan
Bedankt voor jullie reacties, ik zal de brandstofpomp verversen, als ik een aftapplug kan vinden
Wimsumar
Beste
Quote @305LSfan:
aftapplug kan vinden

FOUT.
Als je het onderhoudsboek kunt vinden!
Mengeledriver
Quote @Wimsumar:
het mechanische gedeelte van de hefinrichting heeft op de achterbrug ook een eigen reservoir! Inhoud 2 liter met S.A.E.-80 en een controle/bijvulinterval van van 100 (honderd) uur (ook weer via lastig bereikbare plekken).

Daar heb ik nog nooit van gehoord. De hefas zit in het hefdeksel in hydrauliekolie en dit gebeuren wordt automatisch vanaf de hydrauliekolietank gevuld/ververst. Daaronder zit de versnellingsbak met z'n eigen olie.
basia
@Mengeledriver

Toch klopt het wat Wimsumar zegt ; de hydrouliekolie komt alleen maar in de hef-cilinder .
Voor de hefarm-as en verdere mechaniek is apart olie resevoir aanwezig .

Of het moet verandert zijn vanaf de 100 serie naar de 300 serie .
Wimsumar
Beste
Quote @Mengeledriver:
Daar heb ik nog nooit van gehoord.

😃 Ja, die zijn er meer.
Bij de 100- en 300-serie (met mechanische hefinrichting) zit de vul-/niveauplug links achter de hefas. (Sleutel 19 mm).
Mengeledriver
Quote @basia:
Toch klopt het wat Wimsumar zegt ; de hydrouliekolie komt alleen maar in de hef-cilinder .
Voor de hefarm-as en verdere mechaniek is apart olie resevoir aanwezig .

Ohw, puur de hefassmering? Daar gaat toch nooit geen 2 liter in? Normaal gesproken hoef je daar niet naar te kijken. Heb ook nog nooit iemand hefasolie zien verversen 😃 Wel een x wat in doen als hij piept/kraakt. Maar kan het niet als een omslachtig systeem zien zoals Wim het wel omschrijft...
Wimsumar
Beste
Quote @Mengeledriver:
Maar kan het niet als een omslachtig systeem zien

Ahum, hohohoho, je had er nog nooit van gehoord!
Mengeledriver
Beter lezen he, "normaal gesproken hoef je daar niet naar te kijken" De hefas op zich is qua uitvoering niet veel anders als van een andere serie van Fendt en in de praktijk is er ook nooit wat mee. Jij bent de gene die het over de 100 uur (theoretisch) heeft.....

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 305 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
14