Unimog banden

Hallo tf-ers,

heb een 406, maar dr zitten 14,5 x 20 banden onder pirrelli pista.
maar wil dr graag 405/70 20 onder zetten
Mijn vraag is, kun je hiermee hard rijden? en rijden deze banden ook fijn, en is dit geschikt voor trekkertrek?

Grtz Dennis

Deel dit topic

Reacties

valmet6400power
Als die banden hoger zijn dan je oude dan ga je inderdaad harder rijden, daar zijn banden immers voor gemaakt! En de banden kunnen dan eventueel wel goed zijn voor trekkertrek, een Unimog is dat niet echt 😄
Joop3
Quote @valmet6400power:
Als die banden hoger zijn dan je oude dan ga je inderdaad harder rijden, daar zijn banden immers voor gemaakt!

Ter info: banden hebben een bepaalde snelheidsindex. Als jij met banden, die 40km/h mogen hebben ruim 80 gaat rijden, warmen ze te veel op met alle gevolgen van dien.

Zou natuurlijk knap vervelend zijn als we over een aantal weken op TF te lezen krijgen: "Jongen verongelukt met Unimog na klapband" omdat iemand op jouw goedbedoelde advies afgaat....
unipower
Wij hebben op omze vorige unimog ook continental 405/70-20 trekkerprofiel gehad en daar reden we gewoon 80 mee dat konden ze wel aan. Trekkertrek zou ik je niet aanraden!!! Want een unimog is er niet voor gemaakt. Het zou misschien wel kunnen en de kans dat er iets kapot gaat is ook heel klein, maar ALS er iets kapot gaat os het altijd TE duur want dat kun je ook voorkomen door niet mee te doen 😉
Joop3
@unipower Gewoon kijken naar de snelheidsindex, dat is een code die op de band staat. Kun je opzoeken, staat vast op internet. Geloof maar dat het lachen je vergaat, als je in volle galop een klapband krijgt. Als de verzekering vervolgens ook nog ziet dat je ongeschikte banden er onder hebt zitten, wordt het uitkeren bij een ongeval rap minder.

Trekkertrek met een gewone trekker moet je ook af raden. Als je bij een Unimog de machine standaard ingesteld hebt, en je mag trekken met 4wd, zodat de krachten over de aandrijflijn verdeeld worden, ben ik er niet bang voor. Dat je meerijdt in de top van het klassement betwijfel ik, maar je kunt het allicht een keer proberen. De Unimog heeft ook gewoon enkele voordelen: Gewichtsverdeling, volledige sper, en geen voorloop, dus je trekt de baan niet onnodig los.
unipower
@Joop3 als je gewoon een gezonde band hebt dus niet pareus klapt hij er niet zomaar af hoor!! En trekkertrek met een gewone trekker leid veel minder als met een unimog. Een uninog is er niet voor gemaakt om veel te trekken en een trekker wel. En aangezien unimogs vaak ouder zijn als trekkers kan er eerder iets aan kapot gaan! De unimog zou het wel aan moeten kunnen alleen ik zou het niet resceren 😉
Boemrang
@unipower

In dit geval moeten we @joop3 gelijk geven.
Niet elke band is geschikt voor hogere snelheden, kan de band ook niets aan doen dat hij zo gemaakt is...
Dus met hogere snelheden de juiste banden monteren...
unipower
@Boemrang ik heb ook niet gezegd dat elke band dat aankan. Ik heb alleen gezegd dat onze banden dat toen wel aan konden 😉 en ik geloof @joop3 ook wel want er zit verschil in. Onze banden die we er nu op hebben liggen zijn ook rondom hogesnelheidsbanden die kunnen een snelheid aan van 130 km/h 😃
arnoud
Trekkertrek kan prima gebeurt niks mee! en ik zou voor hoge snelheidsbanden gaan
mc-cormick-ihc
@unipower als zo'n unimog niet gemaakt is om te trekken, wat deden ze er vroeger dan wel mee? Volgens mij werden de meeste niet ontzien tijdens hun werk iig...
danny-holder
Hallo dennis,
ik heb zelf ook 405-70-20 onder liggen van michelin
als je voor deze band kiest raad ik je aan er zekker micheline's onder te leggen het is een dure band !! maar wel een zeer fijne band.
75/80 kmh rijden is geen enkel probleem en gewicht ook niet. prima band !

even op het verhaaltje terug te komen van "unipower"
waarom zouden ze een unimog niet gemaakt hebben om er mee te trekken / werken ??
een auto word toch ook gemaakt om mee te rijden !
en als je hem wat meer pk's geeft kan het nog geen kwaad als je maar je verstand gebruikt !
bij zoon machine hebben ze echt wel een factor over berekend en die factor ga je echt niet voor bij als je hem een 50pk op schroeft.
zou zeggen zet hem gerust voor de sleepwagen.
maar gebruik je verstand !!

mvg danny
unipower
@mc-cormick-ihc naar mijn weten werden ze het meeste gebruikt voor transport van mais en gras en graan enz. enz. Maar ik kan het ook mis hebben.
unipower
@danny-holder klopt wel wat je zegt! Wij hebben hem ook een beetje meer gegeven. Maar alles wat je met een unimog doet moet je met verstand doen. Een keer voor de sleepwagen is ook geen ramp maar om echt met veel wedstrijden mee te doen met een goede unimog zou ik niet doen. 😉
mc-cormick-ihc
@unipower volgens mij las ik pas ergens dat zo'n ding 22ton mocht trekken. En met een kar graan moet ie ook leuren en moren over t land en daar moet ie maar tegen kunnen. Ik heb paar jaar "standaard" trekkertrek gereden met m'n inter en t enige wat kapot is gegaan is een beschermkapje bij de dynamo. En dat mag ik geen schade noemen door trekkertrek maar meer slijtage door z'n leeftijd, dus zo kan elke machine wel wat krijgen...
unipower
@mc-cormick-ihc klopt ik heb ook met de fendt trekkertrek gereden toen ging er niks kapot maar een unimog is toch heel anders en ze zijn ook ouder. Meestal als de banden niet op de goede bandenspanning staan dan begint hij te stuiteren en dat leid veel! Maar als hij begint te graven is er niks aan de hand.
DennisWeerd
@danny-holder dit zijn mitas, kan dat ook?
DennisWeerd
@unipower haha mijne is sterk zat, kan tegen een 45 graden stijle dijk opkomen, zonder dat t um moeite kost..
unipower
@DennisWeerd als de versnelling maar laag zat is kan elke unimog dat wel.
DennisWeerd
In de 3.. @unipower
unipower
@DennisWeerd kan onze ook wel aan is geen probleem. 110 pk's 108 aan de aftakas dacht ik.
DennisWeerd
@unipower luxe, heb je dr n 416 blok in?
unipower
@DennisWeerd nee opgevoerd 😃 werkt mooi. Trekt nu wat beter door in zn 6 in de bochten 😉
DennisWeerd
@unipower zuipt ie ook veel meer?
unipower
@DennisWeerd als je 60 rijd ofzo loopt hij ongeveer 1/6 zoiets maar als je 70/80 gaat rijden dan verbruikt hij wel meer. Maar dat kun je toch niet constant 😉
DennisWeerd
Nee, oke die van jullie staat toch op vrachtwagen kenteken?@unipower
unipower
@DennisWeerd ja klopt. Elk jaar moet hij naar de keuring 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
4