Aftakas kverneland maaier breekt

Ik zit met het volgende probleem:

de aftakas van de maaier, een kverneland 3028, breekt elke keer na zo'n 6-7 uur maaien. er wordt gewerkt met een enkele groothoek. weet iemand wat de oorzaak kan zijn? wij komen er niet uit.

Deel dit topic

Reacties

john deere 4755
Al geprobeerd met een dubbele groothoek
DaanHaar
Je bent niet de enige, gebeurt met regelmaat, oorzaak onbekend.
Mielmonteur
Hier ook met JF maaier, dat is ook hetzelfde als kverneland volgens mij??! Maar je hebt de maaier niet te laag hangen tijden het maaien zelf? D.w.z. dat de hoek tijdens de belasting te groot is
gypCaseXL
@Mielmonteur hij kan niet hoger, dan komt de maaier van de grond. hij hangt trouwens achter een TM 155
gypCaseXL
@DaanHaar we hadden al zo'n vermoeden dat het aan de maaier lag.
dx11
De aftakasbuis, de kruiskoppeling of de stomp? Wat breekt precies? Heb je evt een foto?
gypCaseXL
@dx11 kruiskop breekt
gypCaseXL
@john deere 4755 dubbele groothoek ging niet passen, er bleef slechts 10-12 cm buis over, veel te weinig dus.
john deere 4755
@gypCaseXL oh dan mis de hefing hoger of lager doen zodat die vlak staat
john deere 4755
@gypCaseXL sls de kruiskop breekt dan belast je die teveel
jmos
Aftakas staat niet recht achter trekker. Dus bijde kruisjes maken een hoek. Een groothoek betekend dat de ander onregelmatig gaat draaien. Kan ie niet tegen en gaat kapot. Dubbele groothoek kan wel passen door buis in te korten denk ik ?
gypCaseXL
@jmos dubbele groothoek geprobeert, maar dan hou je 10 cm pijp over, en dat is te weinig. aftakas staat in 1 lijn. en zowel een gewone aftakas als een enkele groothoek gaat kapot
jmos
@gypCaseXL
Draait op 540rpm? Of 1000 ?
gypCaseXL
@john deere 4755 dat zou kunnen. achter een TM 130 ging het vorig jaar wel goed. nou hangt hij aan een TM 155 met frontmaaier, en nou is het mis
gypCaseXL
@jmos 540 toeren
jmos
@gypCaseXL
Een 320 maaier met kneuzer (??) Op 540 aftakas is ook niet ideaal. Al een zwaardere aftakas geprobeert? Met zwaardere kruisjes dus?
john deere 4755
@jmos (@gypCaseXL) dat hadden wij ook met onze hark en nu met een dubbele groodhoek gaat het helemaal goed
gypCaseXL
@jmos 280 maaier. @john deere 4755 dat gaat dus niet passen helaas, anders hadden we dat wel gedaan
jmos
@john deere 4755
Hij zegt dat dat niet past, het is een gedragen maaier dus ook al een zware aftakas met enkele kruisjes geprobeert? Geen groothoek dus?
gypCaseXL
@jmos gewone gaat ook kapot
jmos
@gypCaseXL
Ook een foto van een gebroken kruisje? Dan kunnen we zien hoe groot die kruisjes zijn. Wij hebbe met halfgedragen voerwagen ook aftakassen kapot gedraait en er een zwaardere tussen gezet. Sindsdien volgehouden
gypCaseXL
@jmos heb geen foto's en de aftakassen liggen bij de mechanisatie
jmos
@gypCaseXL
Oke maar weet je zelf hoe de kruisjes eruitzien? Want ik denk dat ze wel zwaarder kunnen....
gypCaseXL
@jmos ze kunnen idd nog een slag zwaarder. Al zou het normaal gesproken met deze kruisjes ook moeten gaan. Maar zwaardere is wel een optie.
jmos
@gypCaseXL
maar normaal kan er een kleinere trekker voor 😉 nu staat er een zwaardere trekker tussen dus zouden de kruisjes zwaarder mogen
gypCaseXL
@jmos daar zit wat in natuurlijk
Bakker S
Hey,

Je hebt een andere trekker ervoor.
Geen verschil denk ik tussen de tm 130 en de tm 155.
Maar je zei in een eerder bericht dat je nu ook een frontmaaier hebt. Staat de trekker nu ook meer voorover zodat de achtermaaier lager moet staan, dan te opzichte van de eerdere tm 130? Of staat deze tm 155 op grotere banden zodat ie hoger staat dan de tm 130? Door deze factoren zou de hoek scherper kunnen zijn waardoor de aftakas breekt.
gypCaseXL
@Bakker S er zit idd verschil tussen de hoogte van de aftakas ten opzichte van de grond. Die van de 155 staat hoger.
jo845xl
Volgens mij mag je achter een maaier geen enkele groothoek gebruiken omdat de machine parallel op en neer gaat . Als de aftakas in één lijn staat met de trekker is dat geen probleem maar wanneer deze hoger of lager hangt onder een hoek dus gaat deze onregelmatig draaien omdat je een oneven paar kruisjes (in dit geval 3 dus) hebt . Aftakassen met enkele groothoek zijn bedoeld voor getrokken machines waar alleen de groothoek moet draaien en het enkele kruisje bijna of helemaal niet draait .
gypCaseXL
@jo845xl dit verhaal snap ik en is me duidelijk. Ik snap alleen niet waarom een gewone aftakas(dus zonder groothoek) ook kapot gaat bij de kruisjes. Zou dan toch de aftakas te ligt zijn?
valmet 605
Als de aftakas zo kort is en de kruisjes breken.... De trekker zo groot. Is het een idee om een paar lippen aan de maaier te lassen en de maaier 10 of 15 cm verder naar achter te halen? dubbele groothoek ertussen meer lengte dus minder grote hoek?
Is maar een ideetje.
Wimsumar
Beste @GypCaseXL: Schakelt de aftakas van de trekker misschien ook erg agressief in en uit?
Zit er wel een vrijloopaftakas op de maaier of staat de maaier met het uitschakelen van de aftakas ook abrupt stil?

B.T.W.: Zo'n maaier?

atc-trader.com/pictures/49007924/…
JD3010
@gypCaseXL Weet je soms welke as er nu tussen zit?
Er zijn een paar dingen. Te veel vermogen op 540 toerental, waarschijnlijk een te grote werkhoek, 1 groothoek er tussen, en geen veiligheidskoppeling. Je as is gewoon veel en veel te licht voor dit werk.

Maar schaam je maar niet hoor, want dat is bijna altijd zo. Bijna niemand let daar op, behalve de fabrikant. Zo kunnen ze maaier 500 euro goedkoper houden. 😉
jo845xl
Hoe zit het met de hoeken wanneer je de machine hef of laat dalen ? De meeste aftakassen zitten rond de 25° . Als je met dubbele groothoek maar 10 cm buis heb , dan heb je toch wel een korte aftakas waardoor je de maximum hoek al gauw overschrijdt. Als ik met mijne kubota ga klepelmaaien mag ik deze ook niet helemaal heffen. Als in jou geval de hoeken overschreden worden dan kun je volgens mij het beste terug een gewone aftakas gebruiken en de machine aanpassen zodat deze verder weg hangt zoals valmet 605 aangeeft .
tractorfan.nl/topic/50591/
gypCaseXL
@Wimsumar het gaat idd om zo'n maaier. de aftakas schakelt in met een gedoseerde aftakas. er zit geen vrijloop aftakas tussen trekker en maaier, die staat dus gelijk stil.
johan6640
En tm is vrij rauw in de aftak as schakeling.maar er zit en knop je op dat hij heel kalm begint met draaien.
gypCaseXL
@jo845xl de maaier wordt niet hoog geheft, maar net boven het gras. maar ook dat helpt niet. maar als ik het zo hoor is de aftakas ruimte veel te klein, waardoor de hoek te groot wordt
gypCaseXL
@johan6640 die knop staat ingeschakeld
gypCaseXL
@valmet 605 de afstand tot de trekker vergroten zou wel een optie zijn
johan6640
valmet 605
@gypCaseXL Vrijloop ertussen zou ook heel fijn zijn. Ik zie nu de foto pas en lijkt mij een goede optie om met lippen afstand te vergroten. Dit is een heel ander apparaat (mijn bomentang) maar die zit gewoon met 2 plaatjes ijzer gellast. Als dit deze belasting kan hebben kan een maaier het ook hebben.
Wimsumar
Beste
Quote @GypCaseXL:
de afstand tot de trekker vergroten zou wel een optie zijn

Die optie kan op 2 manieren:
1] De maaier bij het mechanisatiebedrijf neerzetten en een andere mee terug nemen.
2] De haakse aandrijkast verder naar achter plaatsen zodat er een langer aftakas tussenpast.

De driepunt verbouwen waardoor de hele maaier verder op afstand van de trekker komt wordt niks. Daar is die maaier (zijdelings) veel te zwaar voor.

P.S.1: Op Andere afbeeldingen op internet zie ik toch wel een "gewoon" redelijk lange aftakas bij de maaier.

P.S.2: Een vrijloop kan in de as die van de haaks aandrijving naar de maaier gaat.

P.S.3: Zet de haakse slijper in de kneuzer. Bij zo'n directe aandrijving (zonder v-snaren) is zo'n kneuzer een sluipmoordenaar voor de aandrijfassen.

hrntractors.com/wp-content/uploads/…
gypCaseXL
@Wimsumar als ik het zo hoor denk ik dat de vrijloop en slipkoppeling kapot zijn, die zitten er wel in namelijk tussen haakse overbrenging en aandrijving van de maaier.

de directe aandrijving van de kneuzer zou volgens mij geen probleem moeten zijn, bij de nieuwe krone's zit dat ook direct op de aftakas
JD3010
Quote @Wimsumar:
De maaier bij het mechanisatiebedrijf neerzetten en een andere mee terug nemen.
Dat lokt diefstal uit. 😉
Wimsumar
Beste
Quote @GypCaseXL:
bij de nieuwe krone's zit dat ook direct op de aftakas

Ja, maar dat zijn ook k........., ehh, k....., ehhh, Krone-dingen. 😉

Kijk, nieuw draait het allemaal best mooi soepeltjes maar na verloop van tijd ontstaat toch een vernietigende trilling.
gypCaseXL
@Wimsumar ach ja, iedereen zijn voorkeur qua merk. maar goed, op den duur gaat alles moeilijker lopen natuurlijk. ik kan trouwens niet zo gauw bedenken welke maaiers de kneuzers met V-snaren aandrijven. bij onze JF wordt de kneuzer ook met aftakas aangedreven, en nooit geen problemen. bij de JF worden trouwens de trommels met V-snaren aangedreven.
gypCaseXL
@JD3010 diefstal hoef je tegenwoordig niet meer uit te lokken 😉
JD3010
@gypCaseXL Sorry, dat is waar. 😉
hoest
Bij Kuhn en jf cmt 240 en 2800 eordt de kneuzer beide met vsnaren aangedreven
Wimsumar
Beste
Quote @GypCaseXL:
ach ja, iedereen zijn voorkeur qua merk.

Ja, laten we daar geen misverstand over laten bestaan: ik heb 2 Krone maaiers. Een 25 jaar oude ("rode") 2-meter en een een iets jongere (groene) 2,4 meter schotelmaaier Allebeide zonder kneuzer. De rooie loopt nog als een zonnetje. De groene maait ook nog wel ( als knisperend brandhout in de zon 😉 ).
gypCaseXL
@hoest oke, die types dus. wij hebben een JF CM 2250 uit 1998 waarbij de kneuzer rechtstreeks door de aftakas wordt aangedreven.
gypCaseXL
@Wimsumar ja, dat is wel frappant ja. ik heb wel gehoord dat krone een tijd lang te licht bouwde, nu zijn ze weer zwaardere machines aan het bouwen. zowel maaier, schudder als zwadhark
Wimsumar
Beste
Quote @GypCaseXL:
krone een tijd lang te licht bouwde

Klopt. De beide van mij zijn van die serie. De "rode" heb ik destijds nieuw gekocht en al spoedig de kneuzer eraf gehaald. Het kneuseffect viel tegen maar vooral omdat ik al snel doorhad dat de constuctie niet op een dergelijk lompzware kneuzer is/was berekend. De groene kocht ik tweede hands, er zat ook een kneuzer op. Deze machine was al op de gekste plaatsen kapotgescheurd.
De nieuwe series ( maar ook bij andere merken) ben ik er niet van gecharmeerd dat de aandrijving van de maaibalk niet meer met V-snaren gebeurd. V-snaren hebben uiteraard ook nadelen maar het trillingdempende effect er van, vind ik een behoud van de aandrijflijn.
hobbyboer
Quote @Wimsumar:
Beste
Quote @GypCaseXL:
de afstand tot de trekker vergroten zou wel een optie zijn

Die optie kan op 2 manieren:
1] De maaier bij het mechanisatiebedrijf neerzetten en een andere mee terug nemen.
2] De haakse aandrijkast verder naar achter plaatsen zodat er een langer aftakas tussenpast.

Haha, optie 1 😄 +1
hobbyboer
@gypCaseXL
Kun je ook even een paar foto's plaatsen van de maaier/aftakas in werk/transport/kopakkerstand?
Husqvarna
Volgens mij was Kverneland altijd een ploegenfabriek, enne Vicon een kunstmeststrooier-fabriek.
jmos
@Wimsumar
Welke trillingen van een kneuzer krijgt de aftakas te verduren dan? De belasting blijft gelijk op de aftakas. De trillingen van de een eventuele onbalans komen iig niet op de aftakas
gypCaseXL
@jmos klappen van plukken gras. stukken hout als je onder bomen maait. dat soort klappen
gypCaseXL
@Wimsumar aha, op die manier. ik ben ook wel fan van V-snaar aandrijvingen. scheelt een hoop klappen op de aandrijflijn.
gypCaseXL
@hobbyboer dat gaat vandaag in ieder geval niet lukken. ik kan je wel vertellen dat de aftakas in 1 lijn staat tijdens het maaien. de topstang staat echter schuin, aangezien de pot van de aftakas niet recht onder de topstang staat.
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
trillingen van een kneuzer

Jij was het toch, die in een ander topic noemde dat bij jullie alleen het haakse aandrijfpotje van de kneuzer nog aan de maaier hangt en de rest al 'verrot' was? 😃 😛
jmos
@Wimsumar
de kneuzer was verrot ja 😛 de rest niet, dat ding viel er bijna af van ellende, de aftakas ligt nog steeds hier in de kast 😛
Valtra-Fordpower
@gypCaseXL Zijn de afgebroken delen warm of heet als het stuk gaat? Zoja, dat is de aftakas niet optimaal uitgelijnd.
gypCaseXL
@Valtra-Fordpower aftakas is heet, maar hij hangt zo goed als in 1 lijn
Valtra-Fordpower
@gypCaseXL Als de 2 stompen exact in lijn zitten kan de as niet warm worden... Er is dan geen wrijving. 😉

Maar je aftakas breekt dus niet, maar verbrand gewoon.
JD3010
@Valtra-Fordpower Het is beter om de aftakas een kleine hoek te laten maken, want dan blijft het vet in de kruisje in beweging. Als de stompen exact op 1 lijn zitten, krijg je een puntbelasting en kunnen ze kapot gaan.
gypCaseXL
@Valtra-Fordpower de kop bij de trekker wordt warm en de kop bij de maaier wordt niks abnormaal warm. Zou het kunnen dat de warmte van de achterbrug de aftakas in trekt? De achterbrug wordt namelijk ook knap warm altijd, ook met andere werkzaamheden.
Valtra-Fordpower
@gypCaseXL Dat is goed mogelijk. Die kant begeeft het ook elke keer?
gypCaseXL
@Valtra-Fordpower ja, het is altijd de kop aan de kant van de trekker.
Valtra-Fordpower
@gypCaseXL De PTO stomp niet toevallig stiekem krom?
gypCaseXL
@Valtra-Fordpower stomp is niet krom. Hele dagen rotereggen of zoiets is geen probleem.
weurding
Misschien een rare vraag maar kunnen de buizen in werkstand nog schuiven of zit hij vast? Dat kost ook kruisjes en in het ergste geval je aftakas

van de trekker
hobbyboer
@weurding Dat is ook een goeie ja. Aftakas te lang kan, maar dat zullen de meeste wel door hebben denk ik. Versleten profielbuizen kan ook, dan schuiven ze nog makkelijk met aankoppelen, alleen als er kracht overgebracht moet worden draaien ze klem in elkaar en schuiven ze niet meer.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
74
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
9