Ik zit met het volgende probleem:
de aftakas van de maaier, een kverneland 3028, breekt elke keer na zo'n 6-7 uur maaien. er wordt gewerkt met een enkele groothoek. weet iemand wat de oorzaak kan zijn? wij komen er niet uit.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Draait op 540rpm? Of 1000 ?
Een 320 maaier met kneuzer (??) Op 540 aftakas is ook niet ideaal. Al een zwaardere aftakas geprobeert? Met zwaardere kruisjes dus?
Hij zegt dat dat niet past, het is een gedragen maaier dus ook al een zware aftakas met enkele kruisjes geprobeert? Geen groothoek dus?
Ook een foto van een gebroken kruisje? Dan kunnen we zien hoe groot die kruisjes zijn. Wij hebbe met halfgedragen voerwagen ook aftakassen kapot gedraait en er een zwaardere tussen gezet. Sindsdien volgehouden
Oke maar weet je zelf hoe de kruisjes eruitzien? Want ik denk dat ze wel zwaarder kunnen....
maar normaal kan er een kleinere trekker voor nu staat er een zwaardere trekker tussen dus zouden de kruisjes zwaarder mogen
Je hebt een andere trekker ervoor.
Geen verschil denk ik tussen de tm 130 en de tm 155.
Maar je zei in een eerder bericht dat je nu ook een frontmaaier hebt. Staat de trekker nu ook meer voorover zodat de achtermaaier lager moet staan, dan te opzichte van de eerdere tm 130? Of staat deze tm 155 op grotere banden zodat ie hoger staat dan de tm 130? Door deze factoren zou de hoek scherper kunnen zijn waardoor de aftakas breekt.
Is maar een ideetje.
Zit er wel een vrijloopaftakas op de maaier of staat de maaier met het uitschakelen van de aftakas ook abrupt stil?
B.T.W.: Zo'n maaier?
atc-trader.com/pictures/49007924/…
Er zijn een paar dingen. Te veel vermogen op 540 toerental, waarschijnlijk een te grote werkhoek, 1 groothoek er tussen, en geen veiligheidskoppeling. Je as is gewoon veel en veel te licht voor dit werk.
Maar schaam je maar niet hoor, want dat is bijna altijd zo. Bijna niemand let daar op, behalve de fabrikant. Zo kunnen ze maaier 500 euro goedkoper houden.
tractorfan.nl/topic/50591/
Die optie kan op 2 manieren:
1] De maaier bij het mechanisatiebedrijf neerzetten en een andere mee terug nemen.
2] De haakse aandrijkast verder naar achter plaatsen zodat er een langer aftakas tussenpast.
De driepunt verbouwen waardoor de hele maaier verder op afstand van de trekker komt wordt niks. Daar is die maaier (zijdelings) veel te zwaar voor.
P.S.1: Op Andere afbeeldingen op internet zie ik toch wel een "gewoon" redelijk lange aftakas bij de maaier.
P.S.2: Een vrijloop kan in de as die van de haaks aandrijving naar de maaier gaat.
P.S.3: Zet de haakse slijper in de kneuzer. Bij zo'n directe aandrijving (zonder v-snaren) is zo'n kneuzer een sluipmoordenaar voor de aandrijfassen.
hrntractors.com/wp-content/uploads/…
de directe aandrijving van de kneuzer zou volgens mij geen probleem moeten zijn, bij de nieuwe krone's zit dat ook direct op de aftakas
Ja, maar dat zijn ook k........., ehh, k....., ehhh, Krone-dingen.
Kijk, nieuw draait het allemaal best mooi soepeltjes maar na verloop van tijd ontstaat toch een vernietigende trilling.
Ja, laten we daar geen misverstand over laten bestaan: ik heb 2 Krone maaiers. Een 25 jaar oude ("rode") 2-meter en een een iets jongere (groene) 2,4 meter schotelmaaier Allebeide zonder kneuzer. De rooie loopt nog als een zonnetje. De groene maait ook nog wel ( als knisperend brandhout in de zon ).
Klopt. De beide van mij zijn van die serie. De "rode" heb ik destijds nieuw gekocht en al spoedig de kneuzer eraf gehaald. Het kneuseffect viel tegen maar vooral omdat ik al snel doorhad dat de constuctie niet op een dergelijk lompzware kneuzer is/was berekend. De groene kocht ik tweede hands, er zat ook een kneuzer op. Deze machine was al op de gekste plaatsen kapotgescheurd.
De nieuwe series ( maar ook bij andere merken) ben ik er niet van gecharmeerd dat de aandrijving van de maaibalk niet meer met V-snaren gebeurd. V-snaren hebben uiteraard ook nadelen maar het trillingdempende effect er van, vind ik een behoud van de aandrijflijn.
Quote @GypCaseXL:
de afstand tot de trekker vergroten zou wel een optie zijn
Die optie kan op 2 manieren:
1] De maaier bij het mechanisatiebedrijf neerzetten en een andere mee terug nemen.
2] De haakse aandrijkast verder naar achter plaatsen zodat er een langer aftakas tussenpast.
Haha, optie 1 +1
Kun je ook even een paar foto's plaatsen van de maaier/aftakas in werk/transport/kopakkerstand?
Welke trillingen van een kneuzer krijgt de aftakas te verduren dan? De belasting blijft gelijk op de aftakas. De trillingen van de een eventuele onbalans komen iig niet op de aftakas
Jij was het toch, die in een ander topic noemde dat bij jullie alleen het haakse aandrijfpotje van de kneuzer nog aan de maaier hangt en de rest al 'verrot' was?
de kneuzer was verrot ja de rest niet, dat ding viel er bijna af van ellende, de aftakas ligt nog steeds hier in de kast
Maar je aftakas breekt dus niet, maar verbrand gewoon.
van de trekker