Past 20.8*38 naast dubbelucht 13.6r38?

Zou die maat passen 20.8*38 en dan 13.6r38 ernaast? Mvg m Scholten

Deel dit topic

Reacties

stannetje96
Nope
selten
Dan heb je dubbellucht die cm of 15 kleiner is.
deutzdxdriver
@selten das donders jammer moet nog seyje hebben niet zwaarder dan 300 kilo weet iemand nog wat hoeft niet veel profiel op te zitten
selten
@deutzdxdriver
als je 13.6R38 hebt met vol profiel, en als je kale 20.8 hebt komt het een heel stuk bij mekaar 😉
dx11
Net of die banden 15 cm profiel hebben 😃
Loeideutz
Als je zo'n vraag durft te stellen moet je terug naar de basisschool om je rekenen op te halen.
majoor85
Anders heb ik nog wel 450 kg aan gewichten van newholland voor je
jmos
@Loeideutz
Niet iedereen weet hoe bandenmaten aangegeven worden 😉
Loeideutz
@jmos Moet je zo iemand dan wel op de trekker toe laten? Begrijp me niet verkeerd. Maar hij wil meedoen aan trekkertrek, en als hij dan niet weet hoe bandenmaten opgebouwd zijn, heb ik mijn vraagtekens.
Wimsumar
Beste @Loeideutz: Topicvraagsteller is nog maar 15, dus mag zelf nog niet trekkertrekken.
Toch zou de 13.6-38 wel als dubbellucht (goed) kunnen functioneren ondanks dat het loopvlak in beginsel niet aan de grond komt.
Kijk, alleen als gewicht al zit de dubbellucht op de goede plaats.
Als vervolgens de 20.8-38 op erg lage spanning wordt gezet, gaat deze band tijdens de run steeds verder en verder afplatten waardoor de belaste straal kleiner wordt en ook de 13.6-38 aan de grond komt.
Loeideutz
@Wimsumar Je hebt helemaal gelijk. Met het afplatten geloof ik je wel, moet wel heel veel zijn, maar mijn punt blijft: leer eerst alles/veel over de techniek voordat je aan trekkertrek begint. Want daar kun je niet effe de dealer bellen of er naar toe gaan.
Wimsumar
Beste
Quote @Loeideutz:
Leer eerst alles/veel over de techniek voordat je aan trekkertrek begint.

De echte kennis zit bij 20-35 jarigen, en die sturen topicvraagsteller DeutzDXDriver liefst met een kluitje in het riet. Meedoen (= zo goed als gratis) is de beste leerschool.
metaalman
@Wimsumar vind ik ook gewoon proberen niet of zo als ze hier zeggen niet geschoten is altijd mis
Wimsumar
Beste
Quote @Metaalman:
gewoon proberen

De zin of de onzin van gebruik van dubbellucht zijn 'de geleerden' het nog niet over uit.
Topicvraagsteller DeutzDXDriver wil ze (vermoedelijk) op de DX-85 (zie/klik op onderstaande foto) gebruiken. Het kon wel eens verrassend goed uitpakken!
Kijk, de dubbellucht komt welliswaar lang niet aan de grond maar geeft op dat moment wel gewicht op de goede plaats. Als de trekkerband "lekker" zacht wordt gemaakt, en tijdens de trekpoging gaandeweg meer en meer gaat afplatten, is de extra grip die dan door de dubbellucht wordt verkregen een welkome aanvulling op het kleine beetje profiel (grip) die de trekkerband zelf heeft.
deutzdxdriver
@Loeideutz ik kan toch gewoon vragen daarvoor hebben ze hier topic en als je je er aan ergert moet je er niet op reageren zo makkelijk is het
metaalman
@deutzdxdriver klopt helemaal zolang het over trekkers gaat is het prima
metaalman
@Wimsumar klopt in bij trekkertrek Zelhem (zand baan) was er ook zon deutz die trok verder zonder dubbellucht als dezelfde met dubbellucht
Loeideutz
@deutzdxdriver Je hebt helemaal gelijk. Toch ligt het allemaal wat moeilijker. Het hoogteverschil van de banden, uitgaande van nieuw, is 155 mm. Aan een kant van de velg. Ga je er van uit dat de 20.8 kaal is moet je nog steeds 10.5 centimeter overbruggen. Je gaat of moet dat doen door de 20.8 "leeg"te laten lopen. Op het moment dat die band een lagere druk krijgt gaat hij wangen. Oftewel wordt breder, en dan vooral ergens tussen de velg en het loopvlak. Jouw dubbellucht wiel moet dan dus verder van het normale wiel af komen te staan. Met een normaal molcon systeem gaat dat niet lukken. Je moet al langere lepels, of hoe die dingen ook heten, gaan gebruiken. Bij zo'n ander systeem moet je al een bredere tussenring hebben. Ik vraag me ook af als je 10.5 centimeter moet overbruggen hoe weinig druk je nog in de band hebt. Ik lees hier vaker dat je ver terug kunt, maar er moet wel iets in blijven zitten. Meneer @Wimsumar weet dit ook allemaal, maar is dat effe vergeten te vertellen.
Wimsumar
Beste
Quote @Loeideutz:
effe vergeten te vertellen

Kijk, de bandencombinatie is niet ideaal, daar hoeven we niet omheen te draaien. Het hoogteverschil is afwachten of het alleen maar nadelig is of dat het toch nog verrassend goed werkt.
Dat de afstand tussen de banden mogelijkerwijs (te)klein is, dat is nu even niet anders: er is weinig keus. Maar dat de banden even tegen elkaar komen over enkele tientallen meters gedurende de trekkertrek is niet iets om drukte over te maken.
Ik denk overigens dat het niet eens het geval zal zijn. Door het zware trekken, trekt de band in lengterichting weer bij elkaar wat de band eigenlijk in de breedte "kwijt" moet.
Loeideutz
@Wimsumar Ik vrees dat de band zoveel uitwangt dat hij onder de dubbelluchtband uitwangt, en dat die dus niet aan de grond komt. Vandaar mijn suggestie om de dubbellucht band wat verder af te zetten. Wil je ook dat die band zich nog wat in de grond graaft moet je dus wel nog meer als die 10,5 centimeter overbruggen. En ik denk dat dat wat veel van het goede wordt, maar ik heb geen ervaring met trekkertrek en banden op een half bar zetten.
ford8630power
Die banden kunnen nooit zo ver zakken om de dubbellucht echt goed te laten functioneren. Je kunt ze eraan hangen puur voor het gewicht maar dat staat wel Lullig 😉
Loeideutz
@ford8630power Sommigen hier zijn het niet met je eens, maar ik heb geen ervaring met trekkertrek om dat juist te kunnen beoordelen.
Wimsumar
Beste
Quote @Loeideutz:
mijn suggestie om de dubbellucht band wat verder af te zetten.

Een begrijpelijke suggestie, maar ik geloof niet dat het de bedoeling is technische ingrepen te doen. Bovendien dan is het beter passende maat dubbellucht op te zoeken/te lenen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
1