Fendt vario koppeling

Hallo
ik rij nog wel eens met een fendt vario maar nu was mijn vraag is het erg als je de koppeling gebruikt
de hoofdmonteur bij ons zegt van wel maar dan kijk ik bij een ander bedrijf en daar wordt die wel gewoon gebruikt
ik gebruik hem nu gewoon niet maar ik wil het toch even weten

en maakt het ook verschil als er tms opzit of niet??

rubenv

Deel dit topic

Reacties

fendtboertjes
Ik gebruik hem alleen als ik de trekker voor een machine der anders niet. 😉
fendt818vario
Ik gebruik hem bij het spitten, als ik een paar seconden stil moet staan als ik de aftakas aan moet zetten. En bij het einde van de werkgang.
jd premium
Volgens mijn is het niet schadelijk voor de trekker als je hem gebruik, alleen al staat je voet half op de koppeling dan is het schadelijk zoals bij elke trekker.
Zelf gebruik de koppeling bijna nooit, met machines aankoppelen dosseer ik gewoon met de rij hendel. Met spitten bijvoorbeeld zoals fendt818vario zegt gebruik ik hem ook nooit, ik zet de trekker als het nodig is dan stil met de rijhendel en als ik weer ga rijden tik ik naar rechts naar cruise control.
rubenv
@fendt818vario mooi dat ik dat weet 😄
rubenv
@jd premium zo rij ik nu ook
gaat in principe ook best
Favorit614
Quote @jd premium:
Volgens mijn is het niet schadelijk voor de trekker als je hem gebruik, alleen al staat je voet half op de koppeling dan is het schadelijk zoals bij elke trekker.

Fout ,bij een vario is dit gewoon een potmeter die bedient word geen kabel of olie aansturing
unipower
Ik gebruik hem ook niet. Als ik stil moet gaan staan trap ik gewoon zonder koppeling op de rem en duw op het knopje N van neutraal 😉 en dan weer rem los en op de pook aanrijden.
jd premium
@Favorit614 Oke weer wat geleerd, maar toch kan ik doseren met mijn koppeling, dat betekent toch dat de koppeling slipt?
Fendt916
Met de rijhendel kunje toch doseren of als je met het voetpendal rijdt dan kun je daar de snelheid mee doseren van 0 tot ingestelde snelheid
Fendt916
Koppelings pendaal of de neutral indrukken word het allemaal niet fijner van
wezel844-s
Maakt bij een vario geen zak uit of je de koppeling lang gebruikt of niet hij doet dan toch gewoon de versteling van de spiegelplaat regelen alleen dan heel rustig en precies dus het kan geen kwaad om deze regelmatig te gebruiken als je hem maar niet te veel laat schieten dat de tractor met een schok weg klapt dat vinden de hydro motor en pomp niet zo lekker
Fendt916
@wezel844-s Volkomen onnodig om koppelings pedaal te gebruiken
fendt308-driver
@Fendt916
alleen handig met starten 😛
JD 6430 The Best
Als het schadelijk zou zijn zou hij er ook niet opzitten toch?
ADB996
TMS is dat je het gaspedaal als rijpedaal kunt gebruiken 😉
agriko
@fendt818vario heb je er dan geen automaat opzitten? dat is super . je laat hem zakken en op een bepaald punt gaat de aftakas aan. een beetje spelen met je daalsnelheid en je hebt minder gaten en hopen. aan het eind omhoog en hij gaat automatisch uit.
fendt818vario
@agriko Dat kopakker management gebruik ik niet. Ik weet niet hoe ik die in moet stellen. Ik deed op hetzelfde moment de koppeling en de aftakas. En dan het kopend dwars, dan word het kopend vlak zonder kuilen.
agriko
@fendt818vario ja dat doe ik. het kopakkermanagment werkt voor spitten echt super. deed het ook eerst met de hand maar dit is altijd hetzelfde en het zit erop dus dan maar gebruiken ook.
rooie
Als je nu je rempedaal gebruikt inplaats van koppelingspedaal is vele malen beter voor de bak.
Dat hebben ze ONS geleerd
haasjeRens
Dr zit bij een vario toch helemaal geen koppeling op..? dat is gewoon een stuurschuif wat je bedient?
B - W
Ik gebruik hem alleen in uiterst geval van nood..
930triplemaaier
Ik gebruik de koppeling alleen om de trekker te starten. Als ik een machine aan moet koppelen gebruik ik de rem om te manoeuvreren. Als je de koppeling gebruikt wil het soms nog wel flink klapperen in de bak en als iets slecht is voor de vario is het dat geklapper in de bak
harald vrieling
Mij is verteld dat je bij schakelen beter kunt koppelen als je van 1 land ,naar 2 weg , ma als dat nie zo is hoor ik het graag, , scheelt weer
Mengeledriver
Quote @harald vrieling:
Mij is verteld dat je bij schakelen beter kunt koppelen als je van 1 land ,naar 2 weg , ma als dat nie zo is hoor ik het graag, , scheelt weer

Dat klopt zeker! En liefst bij lage snelheid. Scheelt slijtage van de synchromesh.

En dan over de kloppeling bij een Fendt Vario:
-Koppeling was bij oudere types met pentosin (soort minerale remolie) aangestuurd
-De nieuwere hebben een potmeter die elektronisch proportioneel een stuurschuif verstellen.

Dan de onwaarheden even ontkrachtigen:
-Er zitten absoluut geen platen/klauwkoppelingen in en je verstelt ook zeker niet een spiegelplaat of pomphoek ofzo.
-Het is absoluut niet slecht om de koppeling in te trappen kort of wat langer.

De koppelingsfunctie zit parallel aan de vloeistofkoppelingsfunctie. Zoals gezegd bij de oudere naast elkaar, de rijkoppeling via Pentosin, de vloeistofkoppelingsfunctie via de elektrisch proportioneel ventiel aangestuurd door de elektronicabox. Bij de nieuwere worden beide functies via dit laatste ventiel aangestuurd. Zodra je de koppeling (deels) intrapt of de motor komt onder de 1200 omw/min dan gaat 1 van beide ventielen wat open en wordt via een stuurschuif in de Vario unit een servoventiel geopend waarmee de hogedruk deels naar de lagedruk kant wegstroomt. Er wordt dus net zoveel olie rondgepompt maar niet alle olie wordt in de hydromotor gebruikt. Een deel gaat met een drukverlies en een minimale opbrengst weer in de zuigkant van de pomp(en). Hierdoor ontstaat warmte. Deze warmte/verlies is bij normaal gebruik te verwaarlozen. Bijvoorbeeld bij rangeren met de rijkoppeling bij grasmaaiwerk. Bij continu (trek)werk onder de 1200 omw/min wordt aangeraden om in het menu bij "transmissie" de vloeistofkoppelingsfunctie uit te zetten. Het "vloeistofkoppelingsventiel" wordt dan volledig gesloten en de trekker zal volledig trekvermogen overbrengen totdat de motor afgewurgd wordt. Je kunt de rijkoppeling ten aller tijde blijven gebruiken.
930triplemaaier
@Mengeledriver wij hebben een 711 van 2001 en wat is dat geklapper in de bak dan als je de koppeling gebruikt? mij lijkt dat niet bevordelijk voor de levensduur
harald vrieling
@Mengeledriver Paul , goed verhaal , lekker kort
Mengeledriver
@930triplemaaier Dat is het schakelen van dat ventiel en het pulserende geluid van olie in een leiding/slang.
fiat780 michiel
Gewoon op de weg maakt het niks uit

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
12