Hallo
ik rij nog wel eens met een fendt vario maar nu was mijn vraag is het erg als je de koppeling gebruikt
de hoofdmonteur bij ons zegt van wel maar dan kijk ik bij een ander bedrijf en daar wordt die wel gewoon gebruikt
ik gebruik hem nu gewoon niet maar ik wil het toch even weten
en maakt het ook verschil als er tms opzit of niet??
rubenv
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Zelf gebruik de koppeling bijna nooit, met machines aankoppelen dosseer ik gewoon met de rij hendel. Met spitten bijvoorbeeld zoals fendt818vario zegt gebruik ik hem ook nooit, ik zet de trekker als het nodig is dan stil met de rijhendel en als ik weer ga rijden tik ik naar rechts naar cruise control.
gaat in principe ook best
Fout ,bij een vario is dit gewoon een potmeter die bedient word geen kabel of olie aansturing
alleen handig met starten
Dat hebben ze ONS geleerd
Dat klopt zeker! En liefst bij lage snelheid. Scheelt slijtage van de synchromesh.
En dan over de kloppeling bij een Fendt Vario:
-Koppeling was bij oudere types met pentosin (soort minerale remolie) aangestuurd
-De nieuwere hebben een potmeter die elektronisch proportioneel een stuurschuif verstellen.
Dan de onwaarheden even ontkrachtigen:
-Er zitten absoluut geen platen/klauwkoppelingen in en je verstelt ook zeker niet een spiegelplaat of pomphoek ofzo.
-Het is absoluut niet slecht om de koppeling in te trappen kort of wat langer.
De koppelingsfunctie zit parallel aan de vloeistofkoppelingsfunctie. Zoals gezegd bij de oudere naast elkaar, de rijkoppeling via Pentosin, de vloeistofkoppelingsfunctie via de elektrisch proportioneel ventiel aangestuurd door de elektronicabox. Bij de nieuwere worden beide functies via dit laatste ventiel aangestuurd. Zodra je de koppeling (deels) intrapt of de motor komt onder de 1200 omw/min dan gaat 1 van beide ventielen wat open en wordt via een stuurschuif in de Vario unit een servoventiel geopend waarmee de hogedruk deels naar de lagedruk kant wegstroomt. Er wordt dus net zoveel olie rondgepompt maar niet alle olie wordt in de hydromotor gebruikt. Een deel gaat met een drukverlies en een minimale opbrengst weer in de zuigkant van de pomp(en). Hierdoor ontstaat warmte. Deze warmte/verlies is bij normaal gebruik te verwaarlozen. Bijvoorbeeld bij rangeren met de rijkoppeling bij grasmaaiwerk. Bij continu (trek)werk onder de 1200 omw/min wordt aangeraden om in het menu bij "transmissie" de vloeistofkoppelingsfunctie uit te zetten. Het "vloeistofkoppelingsventiel" wordt dan volledig gesloten en de trekker zal volledig trekvermogen overbrengen totdat de motor afgewurgd wordt. Je kunt de rijkoppeling ten aller tijde blijven gebruiken.