Illustratie van:

Yanmar ym1401d - koude start / vermogen

Hoi, is het normaal dat de motor luchtblaast en olie spettert aan de oliedop(onderaan)bij een koude motor.Is de motor sterkgenoeg om te ploegen? Is hij van gewicht zwaar genoeg om zwaar gereedschap achter te hangen? Waar aan kan ik zien als de motor en koppeling versleten is?

Deel dit topic

Reacties

staaf
Vraag 1: Nee dit duidt waarschijnlijk op teveel carterdruk

Vraag 2: Voor een kleine 1 schaar, jawel, meer, wordt krap.

Vraag 3: Wederom, wat is zwaar?

Vraag 4: Als de motor veel olie gaat gebruiken en minder trekt dan zou ik er eens naar kijken, koppeling moet je even testen door de koppeling proberen te laten slippen.
menke
Olie spetteren lijkt me niet goed. Om te kijken als de koppeling goed is. Trekker is de versnelling zetten voet op de rem. En de koppeling oplaten komen en gas bij geven. Smoort te trekker dan is de koppeling goed. Valt hij is dan is de koppeling versleten. Motor: Goed luisteren zitten er rare geluiden aan? Als je hem goed in de toeren laat lopen en los laat blijft hij lang in de toeren hangen??. Prutteld hij in de radiateur?? rookt hij veel??. Hoe zit het met de onderhoud? Op zulke dingen zou ik letten.
john633
Dat olie spetteren is niet goed motor zal al een heel eind versleten zijn dan denk ik zo. wat het ploegen betreft dat gaat goed met deze trekker ik heb zelf ook een 1401 met awd gaat het nog beter mar dit werkt ook prima. ik weet niet wat je erachter wilt gaan hangen maar kunnen redelijk wat heffen ik hang er een spuit achter gevult met 100 liter water en dat gaat nog prima. en indien nodig is er heel makkelijk gewicht voor aan te maken
john633
tractorfan.nl/picture/204534/ dit is ie met ploeg 😃 in me profiel staan nog meet foto's ook met spuit
Teakew
Olie sputteren is caterdruk.
Maar, even flink warm draaien, olie verversen, een blik echte Slick 50 erin, en dan minstens een uur of anderhalf goed gebruiken.
Stevig de ploeg erin, een zware kar, of dergelijk.

Want soms zitten de olieschraapveren, na veel korte koude ritten, gewoon vastgekoekt omdat een koude motor veel kool veroorzaakt.
En die koolaanslag gaat op de plek van de koudste veren zitten, de olie schraapveer.
In zon geval krijg je hem met boven genoemde methode wel weer in een frisse conditie..
de yanmarman
Vraag 1 lijkt mij niet normaal nee.
vraag 2 natuurlijk,zijn kleine ploegjes voor.
vraag 2 mijn F15D (wel 4wd) tild zonder frontgewicht 400kg en met zijn eigen gewicht
vraag 4 met de motor veel blauwe rook en caterdruk en olie verbruik.
kopling dat de kopling slipt en niet rijd
Tom VB
Tevreden ?
hewi hendriks
Wil je wel adviseren bij aan koop van u tractor

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Yanmar ym1401d ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
8
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
11