Fiat 100-90 DT

We zijn van plan om een fiat aan te schaffen en het zal wss een 100-90DT worden... Iemand die hier ervaringen mee heeft? Eventuele zwakke punten?

Er zou een Stoll frontlader opkomen, qua oliedebiet en druk zal hij dit hopelijk wel aankunnen zeker?

Ps kan er ook iemand zeggen wat de eigenlijke verschillen zijn tussen de 100-90, de 110-90 en de 115-90? Is de één met turbo en de één zonder, intercooler? Grotere pomp? Grotere motor?
Hoe zie je het verschil tussen een 30 en 40km/u boite?

Deel dit topic

Reacties

Miguel
Zijn wel goede trekkers. Zwakpunt is de koppeling.

1 van de verschillen tussen een 100-90, 110-90 en 115-90 is dat de 100 een 5,4 liter motor heeft en de 110 en 115 een 5,9. Een 115-90 is ook een stuk groter.
walker1
De preciese verschillen weet ik niet. wel zijn de 90 series van Fiat goede degelijke trekkers.
jefke
Ik heb op stage met een 90-90 gereden, beresterke trekker! volgens mij kan je niet veel verkeerd doen met er 1 te kopen. het enige nadeel dat ik eraan gezien heb is dat de pomp voor de stuurbekrachtiging totaal versleten is met die zware frontlader die erop stond, maar de trekker had al wel 14000 uren gemaakt 😛 vroeger reed die boer met een 11.5 kuubs tank achter die 90 pk en dat kon die goed af!
takeuchipower
Goed op de spatborden letten ivm roest
guus hiddink
Koppeling is zwak punt de hefinrichting verders super trekkers
skure
Ik weet een 100-90dt staan en gaan er straks nog naar kijken... verder ook nog enkele f130dt en f140dt...

mar die zijn slecht aan de koppeling dat weet ik...
Siebenga
Als je een 100-90 koop met een 30 km/h is de koppeling al geen zwak punt meer.. Maar waarom een 6 cilinder? Als je de 80-90 met hi-lo hebt dan heb je een heel geschikte versnellingsbak. Op de HI-LO versie zit de voor en achteruit op een andere pook links van de stoel in plaats van de zelfde pook als de versnellingen aan de rechterkant. Dit zal lekkerder werken bij voorlader werk. Met een turbo er op zit een 80-90 zo op de 100 pk.
De 115-90 is voor voorladerwerk een lomp beest. Deze trekker heeft het zelfde uiterlijk als een 130-90 en die zijn groot 😉
skure
Je hebt idd een punt siebenga...maar...

De bedoeling is dat tegen eind volgende jaar er een verreiker op de hof staat...dat wil dus zeggen, bye bye frontlader"... Dan is het altijd leuk om een iets zwaarder trekker over te houden. Daarom dat we zeker naar een 6cilinder zouden gaan... Met die trekker wordt trouwens ook nog gezaaid met een rotorkopeg/zaaimachiene combinatie... Nu op dit moment is dit een 2.5m maar we hebben nog een amazone ook... een KG3003 spécial...

Als je dit alles bekijkt en weet dat er nu een zetor 7341 4wd van 85pk in de frontlader hangt, is het dus beter van naar een 6cil te gaan met minimum 100pk... Eigenlijk zelf iets groter...

Dan kan de zetor, de 2.5m rotorkopeg en het zaaimachine de deur uit en zaaien we met de amazone...

Ik hoop dat je nu onze situatie snapt... De zetor is 6jaar oud en heeft 3000uren en krijgen er nog 15.000euro van... Met dat budjet moet dan een andere trekker aangeschaft worden frontlader opbouwen...

Had eerst naar 6410 van JD gaan kijken maar is meer dan 25.000euro...

Als je nog raad hebt, schiet maar af!
Siebenga
15.000.. poe das nie veel.. Als je een 110 vind voor dat geld zou ik zeker voor de 110-90 gaan.. die trekkers schroef je ook zonder probleem op naar de 130 pk
fiat8294
90 serie goede serie als er een haas opstaat van voren is het normaal een 40km
skure
Ja maar je moet ze vinden e met niet te veel uren!

Wenig geld idd voor die zetor maar ja krijgen er niet meer van... wa is da nog waard, ik zou het ni weten
joris
Ik rij wel is op een 100-90dt, ding staat 8000 uur op, nooit veel problemen mee geweest en heeft de eerste 10 jaar van zn leven op 140 pk gestaan en altijd met 2 kopeggen op 1000 toeren gereden, let wel op dat er niet te veel roest op zit, en of de electronica het nog doet, want dat zijn de 2 zwakke punten bij fiat
fiat 666
Je hebt keuze uit 2 versnelingsbakken , snelgang en kruip heb je 4 groepen en 5 versnellingen , en de 30 km bak 3 groepen en 5 versnellingen .
100-90 is ind de 5,4 l en de 110-90 is de 5,9l motor en 115-90 is de 5,9l motor met een zwaardere achterbrug met versnellingen aan het stuur . ik zou voor de 110-90 gaan , de achteruit versnelling zit wel nt ideaal vr een frontladerwerken . veel kan er aan zo n trekkers niet schelen want er is niks van elektronica aan en het zijn supergoede en sterke motors
johndeerefiat
Zijn super trekkers ze draaien super zuinig. wij hebben een 80,90 en 70,90. Je moet bij 5000 uur een nieuwe koppeling. en jeheb veel werk aan de roest vooral cabine. wij zijn elke winter aan het op knappen, anders zitten de gaten er zo in.
Tevens hebben wij een jd 6410 met jd voorlader als je voor moderen wil gaan moet je zoiets kopen. Maar fiat zijn super trekkers hoor. kijk maar eens bij www.beukenveld.nl
Siebenga
Fiat 666 die snelgang is ook geen 3 groepen van 5 versnellingen hoor.
skure
Gaan kijken naar die 100-90dt, mooie trekker, 7100h, geen roest, 40km/h... maar mss toch iets te licht...

Morgen gaan kijken naar een F130dt...
Iemand die daar nog iets over te zeggen heeft?
Weet eigenlijk niet echt het verschil tussen die 90serie en die F-serie... Iemand?

De F130DT heeft 7150h, heel mooi, 40km/h, de gewone lift... geen hi/lo (gewoon 5de versnelling bij), nieuwe voorbanden en volledige blok gewichten bij, is van 1994...

Moet 14.000euro kosten...

Geef maar tips en al bedankt!
fiat 666
Ik denk nochtans dat ik juist ben sieb ,ene met snelgang en kruip heeft toch 4 groepen en 5 versnellingen
Siebenga
Snelgang bedoel je de 40 kilometer bakken mee toch? De kruip zal die extra groep zijn van 5 versnellingen
skure
Niemand die F ervaring heeft? 😄
Fendttrisixfan
Kameraad van ik heeft een F en hoor hem niet klagen heb wel al eens gehoord dat versnellingsbak en achteras wat minder zijn

ik weet trouwens ook nog een gerestaureerde 640 te koop staan
DESLAGERURRE
Uuuhh sieb disse >tractorfan.nl/picture/10979/ is ook een 5 bak met 3 groepen
Miguel
Op het werk hebben we een F130 gehad. Had niet zo'n geweldige versnellingsbak.
nht8040
De 115-90 is groter gebouwd dan een 110-90 of 100-90.( was het zelfde gebouwd als de 140,160 en 180-90)
DESLAGERURRE
Daszz dikke bull shit .. als je die pook maar met liefde behandeld is er niks aan de hand .. als je er mee gaat raggen is het zo game over ..
skure
Heb ook gehoord dat de versnellingsbak al eens durft falen... zeker de F140...

Maar wat is't nu? goed of slecht? aanschaffen of ni?

Zal denkek eerder die F130 worden dan die 100-90...

@miguel... Welke versnellingsbak was het dan? een hi/lo?
skure
En als die weldegelijk slechte boite heeft?
Kan ik er dan ook mee meetrekken op trekkertrek?
DESLAGERURRE
Nou heb heel wat uurtje's op disse > tractorfan.nl/picture/21130/ 140 gezeten zonder problemen ..
skure
Is toch foto van een scania?

Dus wat is je conclusie?
Geld waard?
Kan er trekkertrek mee?

Heeft 7000uren dus al opgereden?
DESLAGERURRE
Nu is ie wel goed ..
DESLAGERURRE
Ja zeker .. als je maar niet gaat roppen met die versnellingspook ..
Daar heb jij helemaal niet opgezeten diederikje 😃
DESLAGERURRE
Haha nee op die scania niet .. doe mij maar daf 😃
DESLAGERURRE
Sjonge jonge .. .. nou hij dot het hoor .. nu echt ..
DESLAGERURRE
Hier nog z'n plaatje .. ikke zelf even aan het werk .. tractorfan.nl/picture/299828/
mf6495driver
Mijn nonkel heeft een tijdje met een f110 gereden, en die was daar toch goed over te spreken, bere van tracteurs da ge nie stil krijgt. Hoe het nu eigenlijk met de zwaardere types is weet ik niet, maar heb ook al gehoord dat die af en doe problemen hebben met de boit.
skure
@ deslagerurre: je zegt bij je eerste foto ook al dat de boite kapot gereden is? dus zijn ze nietr goed?
DESLAGERURRE
De wat ? boite wat is dan .. in het nederlands ?
skure
Versnellingsbak :):) zeggen ze in belgie...

ballo - 1 jaar geleden

wie hef die versnellingbak vernaggelt? freddy?
ik heb deze trekker gisteren gekocht

--->nee da heb ik gedaan denk ik . en nog 1 of andere stage loper ! trekker hef altijd veur de ronde balen pers gestaan ..... tja als je dan 200 keer moet stoppen daags ......... en weer optrekken moet bij 1800 toeren ........ en soms ook nog wel eens schakelen moet .... krijgt die bak wel op z'n kloten . maar verder mankeert er niks an !!!! machtige trekker !!! k zak um lest bij timmerman stoan in hardenberg .
+1
t7070
De F of winner serie goede trekker maar ge moet weten om de 4 a 5000 uren revisie van de synchros van de versnellingsbak kost +-3000€
skure
Heeft er 7000 nu al! dus ni aan beginnen? want moet aan frontlader komen...
en zelfde met de 115 tot 130-90?
johndeerefiat
Ik ben niet zo gek van die F sirie veel olie lekage,s. en de versnellings bak. Ik zou dan kijken naar die nieuwe types van de 90 sirie van Fiat die zijn van 98 99 enz die hebben een bruine cabine in plaats van wit. Die worden ergens anders gemaakt maar zijn bijna hetzelfde als die oudere types.
skure
Ik weet niet meer wat ik moet geloven...

De ene zegt goed en de andere zegt slecht...
Wat is't nu?
Siebenga
Enige wat ik van de F weet is dat de boite? (Versnellingsbak) een zwak punt is.. Dan praat ik wel over die zelfde versnellingsbak die ze later in de NH's zijn gaan gebruiken. Met een pook voor de voor achteruit.. Dan de versnellings (5 stuks) en dan de groepen (4? stuks)
skure
Dus de conclusie is gerust laten wss...
Ik heb ook een f100 en op zich zijn dat goede trekkers alleen de versnellingsbak is het zwakke deel en meerbepaald de derde versnelling die het bij ons laat afweten hij heeft nu 7500 uur en er nog nooit een revisie van de versnellingsbak ondergaan
als ik jou was zou ik toch eerder gaan voor die f 130
skure
Ge zegt van te gaan voor zo'n f130 maar bij jullie f100 is zn 3de versnelling toch ook kapot... en dan komt er bij een f130 nog is 30pk meer op...
johndeerefiat
Koop toch meer een mooie john deere 6410 dan maar wat meer geld maar geen roest,, geen last van de versnellings bak John deere heeft een frame voor een voorlader oer sterk. En het rijd zo best.
skure
Ja maar een Jd 6410 is 4cil, 105pk en fiat is brullen, 6cil en 130pk...
Als je een 6610 zoekt is het rap 30.000euro en daar geen budjet voor...
johndeerefiat
Alle waar naar zijn geld. de versnellings bak reviseeren is ook duur met dit uur loon, ja dan moet je maar effe gaan sparen!
Siebenga
Fiat heeft geen last van versnellingbak.. is de koppeling en dat is een goedkope reparatie
skure
Dus jij bent er zeker van e siebenga...

Merci dan...

omda allemaal iets zei over die versnellingsbak...
Siebenga
Ik doel op de 100-90 he! Niet op de F daar heb ik niet veel weet vam
skure
Ja dan weet ik nog niks zeker e!

haha, grappig 😄

Toch bedankt...

Mss toch best opzoek naar 130-90 dan
Siebenga
Dat zijn beren van trekker! Die fiat winners kan je geloof ik krijgen in deze bak tractorfan.nl/picture/102307/
skure
Die 130-90 idd, juist spijtig dat ze wat meer wegen dan die winnners...
Kan niet meer meetrekken in de 5ton reeks...
skure
Dus siebenga, uw mening is geen F maar kijken naar een 90serie...

merci allemaal
Siebenga
Nou nee die keuze moet je helemaal zelf maken natuurlijk.. Maar wil wel zeggen dat de 100 en de 110 -90 niks voor niks langer in productie is gehouden door new holland. Want de F serie was er toen ook allang 😉
jouwstra
@ skure...
een goed betrouwbaar werkpaard... dan zou ik net als siebenga zegt gewoon een 100 of 110-90 kopen. Zelf heb ik een 110-90 en f100 en 160-90. Als ik moet kiezen ga ik het liefst met de 110 of de 160 het land op... beresterke trekkers. Heb ook wel wat filmpjes op youtube...
johndeerefiat
Ja 90 sirie is de beste keus.
Bij onze f 100 is de derde versnelling nog niet echt kapot hij durft er soms eens terug uitspringen bij het schakelen maar misschien is dat bij die f130 al eens gemaakt en dan komt daar niet zo veel meer aan
guy
Zou ook voor een 90 serie gaan! zijn beresterke trekkers! en enorm geliefd voor de export, ze zouden er voor vechten! ken iemand met een 100-90 die met een AVR 2 rij aardappels rooit, AVR machine met opslag, qua olie komt die niks te kort. In hydrauliek is Fiat altijd al goed geweest, een zeer goede hef. een 115-90 zou ik niet kopen voor met frontlader, als je een langdraaier hebt moet je heel wat plaats hebben! een 110-90 is wel de max grote voor met een frontlader
skure
Guy, het is zoals ik daarvoor als zei...

Het zal nog voor ongeveer 1jaar zijn dat die zal gebruikt worden voor de frontlader... Daarna komt er een verreiker...

De bedoeling is om dan nog een sterke trekker overte houden waarmee kan gezaaid worden met een 3m combinatie...

De trekker met frontlader doet nu alleen nog maar dienst om stro te laden op het land en om pakken ingekuild gras te transporteren (één per één) van het land hier om de hoek tot op de boederij... De rest is met een zware bobcat...

Ga met men dealer nog eens gaan kijken naar zo'n F130 en na 115-90...

90serie, is weeral iets ouder, minder comfort en veel moeilijker te vinden...
Plus zo'n hi/lo zou interessanter zijn voor transport en Tp!
johndeerefiat
.
skure
Ben van belgie e... beetje te ver...
guy
Zo'n 100-90 zal goed gaan om combi te zaaien; en een 115 zijn ferme trekkers!!! voordeel bij 90 serie, ze zijn enorm geliefd voor export, veel meer dan een winner serie
skure
Je moet ze dan ook vinden e en je hebt geen hi/lo of meer...
fiatfan
Ik weet nog een hele mooie f130 te staan met gereviseerde bak. goede trekker en betrouwbaar adres. € 16.000. de laatste geproduceerde 1996
johndeerefiat
Hier heb ik nog een 110-90 gevonden niet zoon hele mooie.. Er staan wel eens veel mooiere op internet.
img.2dehands.be/f/normal/…
johndeerefiat
Heb je al wat gekocht!
Want ik ben nog wat tegen gekomen!
staat op marktplaats moet je dit bij zoek in vullen! 316200445
kerstrunner
Ik heb een 100-90 gehad en die kan ik je zeker afraden,het is een compleet andere trekker dan de 110-90. Zo heeft de 100-90 een zwakker diffirentieel wat vooral problemen kan geven als hij veel geploegd heeft. De motor is ook anders,de 110 sleurt stukken beter.Ook de waterpomp is een kwetsbaar punt bij de 100-90.
Dat zijn allemaal dingen die je pas te weten komt als je er 1 hebt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
71
DEELNEMERS
23
WEERGAVES
46