Luchtremmen ombouwen naar hydrauliek

Heeft iemand ervaring met het ombouwen van een luchtremsysteem naar een hydraulisch systeem op een aanhanger voor achter de trekker

Deel dit topic

Reacties

dx11
Ja, luchtboosters er af, hydrauliekcilinders er op
BdeHond
@dx11 dus wat heb ik dan in principe nodig aan materiaalen ? een aantal cilinders met hydraulisch leidingwerk en slang om aan de tractor te kunnen koppelen
radium45
Zet deze erop, heb je beide
kramp.com/shop-nl/nl/…
Stef_S
Een goede tip van @radium45 , zeker met het oog op de toekomst.....
radium45
@Stef_S Ja idd, plus dat het gewoon past op de bestaande support die op de as zit.
BdeHond
@radium45 en als ik hem zowiezo niet op lucht wil gaan bedienen gewoon twee hydrauliek cilinders enkel werkend en leidingen aanleggen en klaar si kees
radium45
@BdeHond Als je dat zo weet waarom vraag je dan wat je nodig hebt?
BdeHond
@radium45 ik heb er geen ervaring mee dus ik wil zeker zijn dat ik niks over het hoofd zie daarbij heb ik die conclusie getrokken uit jou info met die combinatie dingetjes
JJ
Niet liggen plaren, gewoon combi boosters erop.
mdoornekamp
@JJ wel een duurdere oplossing
BdeHond
@mdoornekamp wat kosten die krengen ongeveer dan
atlaspower
@BdeHond combi booster rond de 100 euro,, alleen cilinder met veer rond de 40 euro,, is een afweging maar als je het niet nodig hebt ? 1 cilinder per as is meestal voldoende, je moet er alleen dan een brug tussen maken (tussen de 2 rem hevels/aansluitingen, en de cilinder in het midden ervan,, rij je met veel gewicht zou ik op elke remhevel een cilinder plaatsen,, dan kun je met een kleiner type cilinder uit de voeten
BdeHond
@atlaspower max 12 ton op de betreffende aanhanger +/- 4 ton dus totaal 16 ton achter een 4 tons 2wd 82 pk trekker
Ferdinanddijkstra
Vergeet geen veren te monteren zodat de cilinders snel weer terug gaan
+1
koenjohndeere
Waarom zou je dat willen?
atlaspower
@BdeHond Ik neem aan dat je een rem aansluiting hebt op je trekker en niet met je hydroliek hendeltje gaat remmen ? Op de achter as 1 cilinder met uitgaande as 30 en vooras met uitgaande as 25 is dan zat, rij er hier soms met 28 ton zo rond en sta in mum van tijd stil,, en je kan je ventiel altijd iets bijstelen(druk) als ie te kort of teveel remt, neem wel een redelijke leiding (geen kwarts)zodat de olie er vrij snel door kan, anders kan met koud weer de rem wel eens langzaam terug komen
BdeHond
@atlaspower Er zit momenteel nog geen remaansluiting op t trekkertje dit is wel de bedoeling om er op te bouwen/ uit te wisselen met een andere trekker
BdeHond
@atlaspower en wat zou het probleem kunnen zijn om via de hydrauliekhendel te remmen?
atlaspower
@BdeHond Alles of niets, je remventiel werkt op wisselende druk, hoe harder je op je rem trapt hoe meer druk op je ventiel,,met een hendel geef je altijd de volle 100 % = slecht doseerbaar
BdeHond
@atlaspower mee eens, maar t is wel de bedoeling om de rem als noodrem te hebben zeg maar bedoel het trekkertje rijdt 32km/h dus is er goed op de motor te remmen t is geen vlieg werk zeg maar, want het is hobbymatig
atlaspower
@BdeHond dan wens ik je succes als je trekker gaat schuiven als je daar op rem en je nog op je wagen moet remmen want die 2 handen heb je dan nodig om te sturen, en van remmen komt dan niet veel meer, Maar je bent niet de 1ste die dat dan overkomt, en helaas ook niet de laatste 😃
BdeHond
@atlaspower met andere woorden een verstandig mens zorgt dat die trekker uitgerust wordt met of hydraulische of lucht remmogelijkheid
atlaspower
@BdeHond Als jij veilig de weg op wilt is dat de juiste gedachte,, zon 200 euro extra en je bent aardig op weg mypartspartner.nl/mpp-nl/nl/… remventiel erbij en je bent helemaal klaar mypartspartner.nl/mpp-nl/nl/…
Loeideutz
Als je toch nog volgwagenberemming op de tractor moet bouwen, waarom dan niet luchtberemming op de tractor.
GD tuning Garyp
@koenjohndeere Waarom zou je wat willen?
GD tuning Garyp
@atlaspower Nu ga ik mischien een domme vraag stellen (men zegt dat die niet bestaan maarja... :D)

Kun je niet tussen de leiding die van je pedaal naar de trompet loopt een T-stuk zetten waarop je weer een leiding zet waar een snelkoppeling aan zit voor de rem van de wagen?
Fendt926Driver
Quote @GD tuning Garyp:
Kun je niet tussen de leiding die van je pedaal naar de trompet loopt een T-stuk zetten waarop je weer een leiding zet waar een snelkoppeling aan zit voor de rem van de wagen?
kan niet de cylinder die je trapt met de voetrem is qua grootte afgesteld op cylinders in de trommel ga jij een extra cylinder bij bouwen krijg je geen rem druk. en dan heb je ook dot 3 of dot 4 olie in de slangen en moet je afkoppelen verlies je olie en heb jij je rem potje qua grootte al eens bekeken?
Fendt926Driver
Quote @BdeHond:
maar t is wel de bedoeling om de rem als noodrem te hebben zeg maar
hebben het hier wel eens gedaan als nood oplossing remmen met hydro ventiel van de trekker maar dan deden wij er een klein stikstof bolletje tussen die haalt net de scherpe kanten eraf als je remt. dus gewoon een t stuk met vooraan vrouwtje achteraan mannetje en bovenop stikstofbol. na 4 keer remmen wist je precies hoe het wel en niet moest
GD tuning Garyp
Quote @Fendt926Driver:
en dan heb je ook dot 3 of dot 4 olie in de slangen
Hytran...
GD tuning Garyp
Quote @Fendt926Driver:
rem potje qua grootte al eens bekeken?
1 vinden die groter is dan die er nu op zit kan nooit een groot probleem zijn lijkt mij....
Fendt926Driver
Quote @GD tuning Garyp:
Hytran...
soort olie is niet leidend in het verhaal de rest wel. remcil achter pedaal is 25cc groot remcylinder onder wagen 1,5 liter is ongeveer7 keer pompen om te remmen
Fendt926Driver
Quote @GD tuning Garyp:
is ongeveer7 keer pompen om te remmen
kun je ondertussen kijken welke boom je helpt remmen
GD tuning Garyp
@Fendt926Driver Ik neem die grote dikke eik. 😃

Maar dat word hem idd niet dan...
atlaspower
@GD tuning Garyp oude tractors hebben stangen dus niet eens een remleidingen, rond jaren 80 is men met olie begonnen, en je pompt met je voet maar een hele kleine olie hoeveel heid weg, daarom moet je ze ook goed ontluchten, beetje lucht is al voldoende om het niet te laten werken omdat lucht kan worden gecomrimeerd (samendukbaar) olie kan dit niet, Mocht je wel remleidingen hebben kan je tussen 1 van deze een T stuk plaatsen en een remventiel er op aan sluiten bv de mypartspartner.nl/mpp-nl/nl/… ,wel moet je dan nog een regelblokje tussen beide remsystemen (links en rechts)plaatsen om de pedalen gelijk te laten lopen
koenjohndeere
@GD tuning Garyp het styteem ombouwen naar hydoliek
atlaspower
@Fendt926Driver een remcilinder is zeker geen 1,5 liter of jij moet wel hele grote cilinders hebben, maar orginele zijn klein mypartspartner.nl/mpp-nl/nl/… hoe groter het volume, hoe trager ie gaat werken.
Fendt926Driver
Quote @atlaspower:
remcilinder
bedoelde de cylinder die je onder de wagen monteerd die zijn bij ons meestal iets groter
atlaspower
@Fendt926Driver ik ook,, probeer jij maar eens in een standaard remcilinder met een slag van zeg 10 cm en een plunjer van 2,5 cm anderhalve liter te krijgen,, 😃
Fendt926Driver
Quote @atlaspower:
anderhalve liter te krijgen,,
gaat zeker niet makkelijk worden. was ook meer om duidelijk te maken dan dat ik de inhoud van de cylinder had berekend
GD tuning Garyp
@koenjohndeere omdat de trekker waar de wagen achter moet mss geen lucht heeft?
koenjohndeere
@GD tuning Garyp ja dat kan maar om dan je hele trekker om te bouwen had ik toch een wagen gekocht met lucht of een trekker met hyrdo 😉
BdeHond
Iedereen bedankt voor de reacties ik ben iig een stuk wijzer geworden
GD tuning Garyp
@koenjohndeere Het lijkt me verstandig dat je het topic eens doorleest.
koenjohndeere
@GD tuning Garyp ahha ik zeg maar eens niet mer denk ik had de tijd ff nie meer genomen omt door te lzen dus mag ik einglijk niets zegge 😛
GD tuning Garyp
@koenjohndeere Hij heeft een wagen met lucht en een trekker met hydro, die wagen wil hij ombouwen naar hydro...
koenjohndeere
@GD tuning Garyp ooo haha ik dahct de trekker haha

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
47
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
62