Illustratie van:

Fendt 308 LSA - remmen , geen druk meer

Hallo,

we hebben met onze 308 wat problemen met de remmen , over een 2 tal weken bgonnnen we te merken de we het pedaal verder konnen indrukken maar de olie zakte niet en gistere hadden we helemaal geen remmen meer maar het olie potje zat nog steeds goed vol .
Nu hebben we al geprobeert van het systeem te ontluchten maar echter zonder resultaat en dan hebben we met een keteltje waar rem olie in zit daar druk op gezet en dan op de ontluchtings nippels gezet maar dit ook echter zonder resultaat iemand enige ervaring met dit of enige tips ?

Alvast bedankt ! 😉

Deel dit topic

Reacties

marco steyr
Hoofdremcilinder lek, zit rechtsvoor de cab onder de motorkap. Er lekt idd geen olie als deze lek is...
fendtkubota
@marco steyr deze zijn beide over 4 a 5 jaar vervangen dus zou raar zijn als deze weer lek zijn he
hermanmuntstra
Zeker weten dat je potje vol zit en je je niet verkijkt op het gedeelte voor de koppeling?
marco steyr
@hermanmuntstra koppeling en rem is hetzelfde potje 😉
hermanmuntstra
@marco steyr ja, daarom, daar zitten schotten tussen zodat als een gedeelte leeg is, het andere gedeelte nog wel werkt, en het lijkt alsof er nog olie inzit, terwijl dat niet zo hoeft te zijn
fendtkubota
@hermanmuntstra tot bovaan gelijk vol zal wel vol genoeg zijn zeker 😄
hermanmuntstra
@fendtkubota opzich zou dat genoeg moeten zijn. maar komen je rempedalen ook helemaal weer naar boven? anders van het zijn dat de plunjer in de hoofdremcilinder voor het gaatje blijft staan dat de olie van het potje de hoofdremcilinder moet laten.
fendtkubota
@hermanmuntstra rempedalen komen ook helemaal terug
hermanmuntstra
@fendtkubota dan zou het nog aan de afstelling van de wielremcilinders kunnen liggen, anders zou ik het niet meer weten
appie1967
@fendtkubota de remcilinders op de trompetten overnieuw afstellen deze zitten op de trompet gemonteerd de dingen met de zwarte kunstof dop
het werkt als volgt zwarte dop losdraaien onder de dop vind je een draadeind met een moer ,achterwiel van de grond krikken wiel ronddraaien ondertussen de moer aan draaien tot het wiel zwaar begint te draaien daarna de moer 1 1/6 slag terug draaien doe dit bij beide wielen dan is de afstelling weer goed
Wimsumar
Beste Appie1967 & FendtKubota:
Quote @appie1967:
dan is de afstelling weer goed

Nee, dan is pas de helft van de remafstelling doorlopen!

AANVULLEND:
(Ik neem het over uit het boek)
Instelschroef C-87 boven, of, D-87 beneden aan remhuis losdraaien tot volledige beweging mogelijk is (circa 2 slagen).
Tegenovergestelde instelschroef (D-87 respectivelijk C-87) zo ver indraaien tot de rem begint te pakken (dus dat het wiel met de hand moeilijker begint te draaien).
Dan precies 1,5 (anderhalf)slag terugdraaien en de contramoer weer vastzetten.
Vervolgens de eerst losgedraaide instelschroef (C-87 of D-87) inschroeven tot ook weer de rem begint te pakken. Dan deze instelschroef 4/6 (vierzesde) slag terugdraaien en de borgmoer vastzetten.
(Tip: zet een merkteken op de bout in deze stand alvorens de borgmoer vast te draaien om ongewenst verloop zichtbaar te maken).

Om de puntjes helemaal op de i te zetten:
Controleer de slijtage van de remschijf.
Werkwijze:
Dekseltje van de opening aan de onderzijde van de rembehuizing wegnemen.
Trap de voetrem in tot de rem pakt (tweepersoonsklusje! ).
Meet nu de afstand tussen de bedieningsschijven. Dit kan met bijvoorbeeld met een metaalborensetje er bij te nemen.
Bij nieuwe remmen is de afstand 4 (vier) mm.
Maximale afstand = 12,5 mm. Bij deze afstand moeten de schijven vernieuwd worden.
appie1967
@Wimsumar daar heb jij gelijk in dat stuk was ik even vergeten
het ging er mij even om dat hij weer rem druk zou hebben
en kan voelen dat hij weer een hard pedaal heeft
joop-same
@Wimsumar En de remmen van een Fendt gingen nooit stuk !!
Ik wil nog aanvullen om een proefrit van een paar km te maken want je kan maarzo halfweg stilstaan met vastgelopen remmen.
keeko
Vervang de hoofdremcilinders maar zoals marco steyr zegt, want de remmen verslijten niet over een periode van 2 weken tijd. Afstellen zal dan niet veel helpen.
fendtkubota
@keeko hoofdrem cilinders zijn over een 4 tal jaar vervangen dus zou raar zijn als het hier aan zou liegen
hermanmuntstra
Zijn de hoofdremcilinders vervangen of gereviseerd?
safehouser
Het zou ook kunnen dat de remcilinder heen en weer veert omdat het rubber dat er om heen zit misschien aan de cilinder zit vast gerot. die rubber zorgt er voor dat de cilinder zelf stellend is als de remmen slijten dat gaat de cilinder verder uit en het rubber blijft zitten. maar als die vast zit op de cilinder dan moet je steeds verder je pedaal in trappen. en die cilinder veert weer helemaal terug.
appie1967
@keeko helemaal mee eens maar ik heb het eens mee gemaakt dat de draad van de stelmoer van de nemer cilinders zo slecht was dat na een paar keer remmen alweer problemen waren

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 308 LSA ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
59