Fendt introduceert trekker met electrische motor

130 kW electromotor zorgen samen met een viercilinder Sisu voor de aandrijving. Tevens zijn de Fendt 800 en 900 serie trekkers aangepast voor 2014.

Deel dit topic

Reacties

Hidde 97
Ik snap het hele princiepe niet, want een generator gebruikt ook gewoon brandstof. Is dan het enige punt dat die iets zuiniger word?
Ernst-Jan
@Hidde 97
Een elektromotor heeft zijn koppel bij elk toerental
fendt936
Mooi project denk ik, ook mooi die 939 met dubbele turbo 😃
Sanderrr
Grappig, nieuwe ruitenwisser 😛
johnny p
Er staat in het artikel dat de elektromotor dient om werktuigen aan te drijven. Maw de pto dus. Rijden gebeurt nog steeds met diesel. Enkel is de pto zijn toerental dan constant en niet afhankelijk van de dieselmotor. Allez dat is wat ik ervan kan maken he.
Abarth
...
CHALLENGERfan
@johnny p Ja, maar ik verwacht niet dat die het dan moet gaan doen met een 4 cilinder... dus ik weet ook niet wat nou de precieze bedoeling is
erik9831
Zou het dan gaan om een hybride tractor ... ?
CHALLENGERfan
@erik9831 Dat idee krijg je wel ja...
Fendt_favorit
@johnny p

Niks PTO, elektrisch aangedreven werktuigen!
Valtrapowerr
Eigenlijk werkt elektrisch veel mooier, veel minder bewegende delen etc.

punt is alleen nog de accu's etc. Ook een voordeel van elektriciteit is dat je het op een duurzame manier kan winnen, te denken aan zonnepanelen, windmolens etc.
newholland6640
@CHALLENGERfan

Ik wel... CVT PTO!
CHALLENGERfan
@newholland6640 Ik denk eerder zoals @Fendt_favorit zegt idd elektrisch aangedreven werktuigen, of allebei natuurlijk. Maar wat gaat dan die trekker aandrijven?
jammermaarhelaas
Aandrijven van werktuigen met elektriciteit vind ik voor meerdere uitleg vatbaar, is het dan de PTO? Juist die heeft relatief weinig overbrengingsverliezen (ten opzichte van de wielaandrijving). Of is het een soort vervanger van of tweede mogelijkheid naast hydrauliek?

Op zich lijkt het me interessant om te volgen alleen kom ik liever niet in aanraking met 700Volt gelijkstroom, uit een generator met 130KW vermogen (is toch iets van 185 Ampere bij 700Volt)... grote kans dat ik dat niet na vertel.
Wisselstroom is ook geen pretje, maar minder snel dodelijk.
CHALLENGERfan
@jammermaarhelaas Waarom zouden ze eigenlijk gekozen hebben voor gelijkstroom, wat is het voordeel daarvan?
fendt-412
@jammermaarhelaas
een draaiende aftakas zonder bescherming is ook aardig dodelijk. Een hydroliekslang die lek is op 200bar gaat ook dwars door je heen. Daarom hoef je het niet te laten, zal wel goed afgeschermd worden. Er zijn al machines genoeg die op deze manier werken. Bijvoorbeeld diesel treinen, cat hybride bulldozer.

Vario zal er op termijn wel uit gaan en plaats maken voor elektrisch aangedreven wielen.
jammermaarhelaas
@CHALLENGERfan

Dat weet ik eigenlijk ook niet, misschien zijn gelijkstroommotoren eenvoudiger en dus goedkoper, maar dat is maar een gok. Of is frequentieregeling lastig of duur.
jammermaarhelaas
@fendt-412

Ik heb me al vaker afgevraagd waarom men met, ook niet goedkope Vario/cvt bakken werkt en niet electrisch, er vanuit gaande dat electrisch dus veel minder vermogensverlies geeft (dus oa. minder warmteontwikkeling, een bekend verschijnsel bij cvt/vario bakken waardoor je niet alleen veel brandstof verspilt, maar ook kortere olieverversingsintervallen krijgt).
Mij lijkt een verklaring hiervoor de prijs van een goed werkend geheel, want hoge vermogens overbrengen bij een relatief laag toerental zal denk ik, alleen gaan met een electromotor met veel wikkelingen, dus veel duur koper.
JD6930
Ik heb het nieuwsbericht niet gelezen maar als ik de reacties lees, lijkt dit erg op wat JD al sinds 2007 - 2009 heeft, bij JD de E - Premium en nu RE.
Boemrang
Kan ook een voordeel hebben, neem je eigen koffie zetter mee en je magnetron.... 😃
jmos
@JD6930 lees dan eerst dat bericht eens
Koentjuh
@JD6930

Tussen de 5Kw wat John Deere leverde op de E-Premium en het concept van 150Kw van Fendt zit wel een verschil hé.
MOOI-WARK
Typeaanduiding weer bovenaan, staat wel mooi!
JD6930
Quote @Koentjuh:
@JD6930

Tussen de 5Kw wat John Deere leverde op de E-Premium en het concept van 150Kw van Fendt zit wel een verschil h�.

Das waar! Maar als je het bericht en de titel leest komt het net over alsof het ZOOOOOOO nieuw is, een electrische motor, terwijl JD er al minstens 3 a 4 jaar een heeft.

Het is inderdaad wel heel wat meer. Maar is het bij de RE ook zo weinig als bij de E - Premium vergeleken de nieuwe Fendt?
Knoppert
@MOOI-WARK

Alleen bij de 800 zo te zien!
MOOI-WARK
@Knoppert

Ja, bij die 900'sniet.

Die ruitenwisser is wel mooi zo, goed uit het zicht. 😄
Knoppert
@MOOI-WARK

Ja, dat ziet er echt goed uit
MOOI-WARK
@Knoppert

Beweegbare terminal ook, of was dat al zo?
Knoppert
@MOOI-WARK

Deze lijkt wat meer te kunnen bewegen als de vorige ja. Hij ziet er ook wat sjieker uit!
MOOI-WARK
@Knoppert

Dat wel, maar die nieuwe werklampen zijn geen gezicht.
walker1
@JD6930 Zelf plaats jij elk nieuwsbericht over JD hier, met een link of met gekopieerde tekst en denk jij dat iedereen dat interessant vind en ook leest, maar als iemand hier iets plaatst over een ander merk neem je dus niet de moeite om het even te lezen, maar roep je wel meteen dat JD zoiets al veel eerder had.
Knoppert
@MOOI-WARK
De werklampen bedoel je? Valt wel mee, volgens die video zijn het led lampen. Zullen wel veel voordelen hebben, anders zaten ze er nie op
john deere 7810
@CHALLENGERfan

een accu kan alleen maar gelijkstroom opslaan.
MF3080E
boerderij.nl/Mechanisatie/Nieuws/…

Compleet hetzelfde maar dan door rigitrac.
erik9831
@jammermaarhelaas

Een wisselstroom is gevaarlijker dan een gelijkstroom, doordat bij gelijkstroom geen samentrekking van de spieren plaatsvindt en de getroffene dus in staat is het voorwerp snel los te laten. Er wordt aangenomen dat een wisselspanning van 50 V of lager (dieren 25 V of lager) of een gelijkspanning van 120 V of lager (dieren 60 V of lager) als ongevaarlijk kan worden beschouwd.
MOOI-WARK
@Knoppert

Nah, vond de ronde met het grijze randje mooier.
CHALLENGERfan
@john deere 7810 Oja, daar had ik natuurlijk niet aan gedacht. Maar ik ga er van uit dat het meeste wel direct van de dynamo gaat komen?
Arrie94
jammermaarhelaas
@erik9831

Het is volgens mij net andersom, bij wisselspanning heb je vanwege de sinus in de spanning (positief en negatief op een fase. Bij bijvoorbeeld een wisselstroomdynamo, of alternator wordt middels het blokkeren van de negatieve stroom alleen de positieve stroom doorgegeven, en omdat er met 3 fases gewerkt wordt die elk 120 graden verschoven zijn ten opzichte van elkaar geven deze 3 fases samen een redelijk vlakke gelijkstroom, waarmee een accu kan worden geladen) kans iets weer los te laten (omdat bij wisselspanning dus de gehele sinus, positief en negatief behouden blijft, bij gelijkspanning heb je dit niet omdat daar de fase (de "plus") continue hoog is (vandaar gelijkstroom).

Meer hierover onder het kopje "Gevaren":
nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkspanning/
erik9831
@jammermaarhelaas

De tekst heb ik ook maar gevonden op Wikipedia ... 😃

In de eerste paar regels, de laatste zin
nl.wikipedia.org/wiki/Elektrocutie/
jammermaarhelaas
@erik9831

Oke, ja, ik zie het.
Zo zie je maar weer dat Wikipedia mensenwerk is 😄
erik9831
@jammermaarhelaas

Inderdaad, Wikipedia is mensenwerk ... Maar de vraag blijft nu wel onbeantwoord. 😄

Tijdens de lessen automechanica hebben ze ons altijd verteld dat je van 12V of zo nooit zal sterven. Uiteraard is dit hier wel een pak zwaarder denk ik. Ze zeiden toen altijd met klem dat gelijkstroom minder gevaarlijk kon zijn dan wisselstroom.

De laatste lessen via men ex-werkgever gingen over elektrische voertuigen. Hier moest dan wel personeel speciaal opgeleid worden om er zelfs nog maar een vinger naar uit te steken.
Landini 6500
Ik heb ergens gelezen dat Fendt met 1000 serie komt
met een 7 cilinder
john deere 7810
@erik9831

das toch onzin? een gelijkstroom dynamo of een wisselstroom dynamo zijn bijde afgeregeld op +/- 14,5 volt wat ze mogen leveren aan de accu. en allebij is dit 12/24 volt (net wat voor systeem als je hebt). alleen een gelijkstroom dynamo levert in de zelfde tijd minder stroom als een wisselstroom dynamo. hij zal er dus langer over doen om de accu weer vol te krijgen na het starten.
erik9831
@john deere 7810

Volt is niet gevaarlijk, het verschil zit hem in de ampères ... Op de link is er een mooie uitleg eigenlijk vind ik. goeievraag.be/vraag/wetenschap/…

Maar anderzijds is het niet het antwoord van gelijk of wisselstroom ...
Valtra-Fordpower
De voordelen van gelijkstroom motoren zijn onder andere dat de snelheids regeling simpeler is uit te voeren, namelijk met een volt regelaar. De wisselstroom moet met een dure frequentie regelaar.

Een draaistroom motor heeft een aanloop stroom van ongeveer 5 tot 8 maal nominaal, dus dat vergt zware inspanningen voor het aggregaat.

Ook zijn gelijkstroom motoren stabieler, mits de juiste is toegepast, in hun toerental, en zijn zeer sterk met opstarten.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
47
DEELNEMERS
25
WEERGAVES
9