Fendt introduceert trekker met electrische motor
130 kW electromotor zorgen samen met een viercilinder Sisu voor de aandrijving. Tevens zijn de Fendt 800 en 900 serie trekkers aangepast voor 2014.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Een elektromotor heeft zijn koppel bij elk toerental
Niks PTO, elektrisch aangedreven werktuigen!
punt is alleen nog de accu's etc. Ook een voordeel van elektriciteit is dat je het op een duurzame manier kan winnen, te denken aan zonnepanelen, windmolens etc.
Ik wel... CVT PTO!
Op zich lijkt het me interessant om te volgen alleen kom ik liever niet in aanraking met 700Volt gelijkstroom, uit een generator met 130KW vermogen (is toch iets van 185 Ampere bij 700Volt)... grote kans dat ik dat niet na vertel.
Wisselstroom is ook geen pretje, maar minder snel dodelijk.
een draaiende aftakas zonder bescherming is ook aardig dodelijk. Een hydroliekslang die lek is op 200bar gaat ook dwars door je heen. Daarom hoef je het niet te laten, zal wel goed afgeschermd worden. Er zijn al machines genoeg die op deze manier werken. Bijvoorbeeld diesel treinen, cat hybride bulldozer.
Vario zal er op termijn wel uit gaan en plaats maken voor elektrisch aangedreven wielen.
Dat weet ik eigenlijk ook niet, misschien zijn gelijkstroommotoren eenvoudiger en dus goedkoper, maar dat is maar een gok. Of is frequentieregeling lastig of duur.
Ik heb me al vaker afgevraagd waarom men met, ook niet goedkope Vario/cvt bakken werkt en niet electrisch, er vanuit gaande dat electrisch dus veel minder vermogensverlies geeft (dus oa. minder warmteontwikkeling, een bekend verschijnsel bij cvt/vario bakken waardoor je niet alleen veel brandstof verspilt, maar ook kortere olieverversingsintervallen krijgt).
Mij lijkt een verklaring hiervoor de prijs van een goed werkend geheel, want hoge vermogens overbrengen bij een relatief laag toerental zal denk ik, alleen gaan met een electromotor met veel wikkelingen, dus veel duur koper.
agrarheute.com/fendt-vario-800-900/…
Tussen de 5Kw wat John Deere leverde op de E-Premium en het concept van 150Kw van Fendt zit wel een verschil hé.
Tussen de 5Kw wat John Deere leverde op de E-Premium en het concept van 150Kw van Fendt zit wel een verschil h�.
Das waar! Maar als je het bericht en de titel leest komt het net over alsof het ZOOOOOOO nieuw is, een electrische motor, terwijl JD er al minstens 3 a 4 jaar een heeft.
Het is inderdaad wel heel wat meer. Maar is het bij de RE ook zo weinig als bij de E - Premium vergeleken de nieuwe Fendt?
Alleen bij de 800 zo te zien!
Ja, bij die 900'sniet.
Die ruitenwisser is wel mooi zo, goed uit het zicht.
Ja, dat ziet er echt goed uit
Beweegbare terminal ook, of was dat al zo?
Deze lijkt wat meer te kunnen bewegen als de vorige ja. Hij ziet er ook wat sjieker uit!
Dat wel, maar die nieuwe werklampen zijn geen gezicht.
De werklampen bedoel je? Valt wel mee, volgens die video zijn het led lampen. Zullen wel veel voordelen hebben, anders zaten ze er nie op
een accu kan alleen maar gelijkstroom opslaan.
Compleet hetzelfde maar dan door rigitrac.
Een wisselstroom is gevaarlijker dan een gelijkstroom, doordat bij gelijkstroom geen samentrekking van de spieren plaatsvindt en de getroffene dus in staat is het voorwerp snel los te laten. Er wordt aangenomen dat een wisselspanning van 50 V of lager (dieren 25 V of lager) of een gelijkspanning van 120 V of lager (dieren 60 V of lager) als ongevaarlijk kan worden beschouwd.
Nah, vond de ronde met het grijze randje mooier.
Het is volgens mij net andersom, bij wisselspanning heb je vanwege de sinus in de spanning (positief en negatief op een fase. Bij bijvoorbeeld een wisselstroomdynamo, of alternator wordt middels het blokkeren van de negatieve stroom alleen de positieve stroom doorgegeven, en omdat er met 3 fases gewerkt wordt die elk 120 graden verschoven zijn ten opzichte van elkaar geven deze 3 fases samen een redelijk vlakke gelijkstroom, waarmee een accu kan worden geladen) kans iets weer los te laten (omdat bij wisselspanning dus de gehele sinus, positief en negatief behouden blijft, bij gelijkspanning heb je dit niet omdat daar de fase (de "plus") continue hoog is (vandaar gelijkstroom).
Meer hierover onder het kopje "Gevaren":
nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkspanning/
De tekst heb ik ook maar gevonden op Wikipedia ...
In de eerste paar regels, de laatste zin
nl.wikipedia.org/wiki/Elektrocutie/
Oke, ja, ik zie het.
Zo zie je maar weer dat Wikipedia mensenwerk is
Inderdaad, Wikipedia is mensenwerk ... Maar de vraag blijft nu wel onbeantwoord.
Tijdens de lessen automechanica hebben ze ons altijd verteld dat je van 12V of zo nooit zal sterven. Uiteraard is dit hier wel een pak zwaarder denk ik. Ze zeiden toen altijd met klem dat gelijkstroom minder gevaarlijk kon zijn dan wisselstroom.
De laatste lessen via men ex-werkgever gingen over elektrische voertuigen. Hier moest dan wel personeel speciaal opgeleid worden om er zelfs nog maar een vinger naar uit te steken.
met een 7 cilinder
das toch onzin? een gelijkstroom dynamo of een wisselstroom dynamo zijn bijde afgeregeld op +/- 14,5 volt wat ze mogen leveren aan de accu. en allebij is dit 12/24 volt (net wat voor systeem als je hebt). alleen een gelijkstroom dynamo levert in de zelfde tijd minder stroom als een wisselstroom dynamo. hij zal er dus langer over doen om de accu weer vol te krijgen na het starten.
Volt is niet gevaarlijk, het verschil zit hem in de ampères ... Op de link is er een mooie uitleg eigenlijk vind ik. goeievraag.be/vraag/wetenschap/…
Maar anderzijds is het niet het antwoord van gelijk of wisselstroom ...
Een draaistroom motor heeft een aanloop stroom van ongeveer 5 tot 8 maal nominaal, dus dat vergt zware inspanningen voor het aggregaat.
Ook zijn gelijkstroom motoren stabieler, mits de juiste is toegepast, in hun toerental, en zijn zeer sterk met opstarten.