Illustratie van:

Ford 7740 - 4wd niet goed

Goedendag

de 4wd van de trekker is niet goed als ik hem aan zet schiet die er soms uit maar niet altijd weet iemand wat het kan zijn en/of ik er wat aan kan doen?

Deel dit topic

Reacties

newholland6640
Ik ben ijverig op zoek naar een schematische tekening van de 4WD ik kan niks vinden. Weet uit mn hoofd ook niet helemaal meer hoe het zit.

Wij hebben het toen ook gehad. De 4wd word ingeschakeld door een as die tegen andere as aankomt. Als spie wordt er blokjes gebruikt die tegen elkaar aan gaan. Die blokjes zijn afgesleten. Daarom gaat de aandrijfas bij zware belasting over die blokjes heen. Hoe en waar dat precies zit weet ik even niet. Ik loop zo even naar opa toen. Die kan dat mij nog wel even haarfijn uitleggen gok ik 😄 Blokjes kun je gewoon weer oplassen en netjes recht weer bijwerken met de slijptol.

Edit/ De as naar de 4wd toe loopt gaat onderlangs. Komt uit de versnellingsbak (logisch)Net voor waar de as het 4wd huis weer in gaat zit die koppeling. Dat moet je loshalen. Dan spreekt het voor zich.

Je moet trouwens die blokjes niet oplossen. Het zijn er 4. Die moet je gewoon weer heel nauwkeurig recht afslijpen. Alles moet weer naadloos passen. Anders komt de kracht maar op 1/2/3 blokjes.
cvdebegaaiers
Het kan ook zijn dat de zekering zijn werk niet meer goed doet, dat was bij de 5640 ook. Zekering vervangen en het werkte weer goed
newholland6640
Daar heb je inderdaad gelijk in. Ratelt hij ook als de 4wd niet meer werkt? Als dat niet zo is ios het niet het probleem wat ik geschetst heb.
nhmonteur
Hallo Jarno,

Het kunnen 2 dingen zijn.
Of er komt af en toe spanning op je klep van de 4wd waardoor de 4wd uitschakelt. Maar voor ik denk dat je het moet zoeken in de 4wd koppeling.
Dit zijn 2 platen met nokken erop die tegen elkaar aangedrukt worden. De nokjes zorgen ervoor dat je vooras gaat meetrekken.
Waarschijnlijk zijn de nokjes schijn afgesleten waardoor hij er door hen schiet.

Dit probleem is vrij makkelijk op te lossen.
Verwijder de aandrijfas tussen transmissie en vooras onder je motor, en laat de olie uit je transmissie/achterbrug lopen.
Verwijder de grote springring bij het asje die uit je transmissie komt.
Nu kan je de deksel met een bandijzer verwijderen waar na je de 4wd koppeling eruit kan halen.
Pas op hier zit een klepje aan de achterkant in de as, zorg ervoor dat deze weer op dezelfde manier erin gaat.
Nu kan je de koppeling uit elkaar halen en de schuine nokken recht slijpen.
Dan alles in omgekeerde volgorde met een nieuwe keerring en o-ring in elkaar zetten.

Als je dit niet ziet zitten om zelf te doen, laat het dan een LMB doen, die hebben dit binnen een uurtje gepiepd.

succes ermee.
jarno-hartkamp
@cvdebegaaiers

hij ratelt niet soms doet die het wel goed en soms niet

soms trekt die gewoon goed en zo in eens schiet die er uit
newholland6640
Quote @nhmonteur:
Dit zijn 2 platen met nokken erop die tegen elkaar aangedrukt worden. De nokjes zorgen ervoor dat je vooras gaat meetrekken.
Waarschijnlijk zijn de nokjes schijn afgesleten waardoor hij er door hen schiet.

Dat bedoelde ik inderaad ook.. Kon het niet zo goed onder woorden brengen ;p

Maar aangezien hij zegt dat het niet ratelt zal dat het wss niet zijn.
cvdebegaaiers
@jarno-hartkamp dat hadden wij idd ook, ik zou eerst n keer een andere zekering proberen, dat kan heel wat werk besparen
nhmonteur
@jarno-hartkamp ja als hij niet echt lawaai maakt, dan zal het wel een elektronische kwestie zijn.
ford5000
@nhmonteur Breukje in de draad naar de solenoid die het ventiel aanstuurt wellicht?
nhmonteur
@ford5000 ja kan, maar zal wel vreemd zijn. Want als er spanning op staat, staat je 4wd uit. Dus als er een draadbreuk zou zijn dan zou de 4wd er juist constant in gaan. Of er moet een kortsluiting zijn naar een 12v draad.
jarno-hartkamp
Ik heb het vandaag ff geprobeert maar hij schiet er alleen uit als ik vooruit ga achteruit doet die het niet

zekering heb ik vervangen maar helpt niks dus denk ik tog echt dat ik hem los moet halen

maar een andere vraag he weet iemand hoe ik mijn 4wd uit moet zetten tijdens het remmen?
nhmonteur
@jarno-hartkamp ja als hij in de achter er niet uit schiet dan zit het toch echt in je koppeling van de 4wd.

Het uitschakelen van de 4wd tijdens het remmen moet je doen door een schakelaar tussen 1 van je rempedaalschakelaars te zetten. door 1 remschakelaar uit te schakelen doen je remlichten het wel gewoon maar gaat je 4wd er niet in.
Sanderzz
@nhmonteur

maar datzelfde geld voor de zekering. als de zekering stuk is staat 4 wd aan. en doet je luchtgeveerde stoel t ook niet meer
nhmonteur
@Sanderzz ja weet ik, maar wat bedoel je ermee?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 7740 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
6