Zitmaaier knalt uit de uitlaat.
ik ben nieuw op dit forum.
Zelf heb ik drie tractoren 2x deutz en een oude 4x4. Die deutze zijn trouwens ook oud.
Maar daar is niets mee. Ik wilde het hebben over de zitmaaier.
Het is een mtd met een 12,5 pk briggs en stratton motor.
Ik wilde laatst een gras afrijden maar hij gaf soms een enorme knal, hij wilde niet goed in toeren komen en als hij moesten werken knalde hij.
Ik haalde de bouggie er uit en hij zag goed zwart.
Weet iemand wat hier mee kan zijn?
Alvast bedankt.
Mvgr.
Ewout
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Hebben de trefwoorden uitlaat , zitmaaier en briggs en stratton geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
de zitmaaier is iets van een 12 jaar oud denk ik maar hij heeft tien jaar ergens in een garage gestaan.
Maar hij reed super goed sinds vorige week.
De olie heb ik een klein maandje geleden vervangen.
Voor de rest rookt hij niet overdreven enzo.
Het is alweer een tijdje terug dat wij dit gedaan hebben dus weet niet meer precies of het zo ging maar dit is wat ik nog weet
bedankt voor de reactie's.
IK ga het morgen proberen.
Mvgr.
Ewout
en hoe kan ik dat het beste doen?
In het vliegwiel zelf zitten van boven geen sleufgaten.
tips altijd welkom.
mvgr.
Ewout
Laat het motortje eens zonder luchtfilter lopen (indien mogelijk).
Ik weet weinig van gazonmaaiermotortjes maar betwijfel of de ontsteking verstelbaar is. Werking d.m.v vaste magneten(?).
Controleer de bougie-electrode-afstand. Preciese afstand weet ik niet, maar met duimnageldikte kom je in de buurt.
Van onder aan da carburateur zit een schroefje om de sproeier meer of minder benzine door te laten gaan.
Maar hoe ver moet dat open staan.
Zonder luchtfilter heb ik ook al geprobeerd maar dan start hij moeilijk met luchtfilter ook dat is sinds kort.
De carburateur heb ik al helemaal schoon gemaakt.
Ik ga nog eens kijken of de bougie goed vonkt.
Bedankt voor de uitleg en ik laat nog iets weten.
Over de ontsteking kun je denk ik enkel de bobijn wat dichten of verder van het vliegwiel zetten.
Maar die staat volgens mij best goed en zoiets verplaatst zich ook niet zomaar.
Alvast bedankt!!
Bougie is dus kapot. Ondertussen een andere in gestoken en hij doet het weer prima.
Dankjewel voor jullie hulp!!
Mvgr.
Ewout
Oef, en dat door zo'n 'simpele' storing! ( Gebeurd vaker op zo'n forum dat totale revisie wordt geadviseerd terwijl (bij wijze van spreken) alleen het ventieldopje los zit.
Het (stel)schroefje onder de carburateur is volgens mij bedoelt om het stationair toerental af te stellen. Dit doe je bij warme motor, en dan naar eigen inzicht een toerental instellen dat het motortje mooi loopt en net niet afslaat.
ja voor het reviseren kijk ik echt alles nog eens na want daar begin ik niet zo snel aan liefst gewoon niet.
Maar de stationair schroef zit juist boven de gasklep dus dat schroefje daar onder denk dat het voor iets anders te stellen is. Maar hij loopt nu prima dus heel veel maakt het niet uit.
Bedankt voor de hulp!
Niet zomaar gaan resiveren, het geld en tijd dat je kwijt bent kan je net zo goed een mooie gebruikte gekopen via een handelaar.
Dat schroefje waar jij het over hebt is de luchtschroef.. deze kan je heel simpel afstellen bij een warme motor. Je laat de motor dan stationair draaien en draait heel voorzichtig met de schroevendraaier een kwartslag linksom of rechtsom(ik denk rechtsom) totdat je motor stationair het hardst loopt. Als dit gelukt is ga je even een stukje maaien, en draai je de bougie er even uit om te kijken welke kleur hij heeft. Als deze kofiebruin is, is de afstelling perfect