Man ernstig gewond bij bizar incident in Heeswijk Dinther

Heeswijk Dinther - Aan de Groenstraat is vanavond om half 11 een man zwaar gewond geraakt bij een bizar ongeval tijdens werkzaamheden. Het slachtoffer was als bestuurder van een tractor met mede een mais-hakselaar aan het werk op het veld. Omdat de tractor was vast komen te zitten in de modder, trachtte een andere tractor deze los te trekken. Door nog onbekende oorzaak is de sleepketting losgeschoten en door de voorruit van de tractor geslagen en vol tegen de man aan terecht gekomen. Diverse hulpdiensten waren aanwezig voor hulpverlening, waaronder ook het team van de traumahelikopter. Nadat het slachtoffer gestabiliseerd was is hij met spoed overgebracht naar het ziekenhuis.

Deel dit topic

Reacties

Tom VB
Is daarom dus een touw beter.... ik hoop dat alles weer goed komt met de bestuurder.
Wimsumar
Beste
Quote @Tom VB:
touw beter

Niet "zomaar" een touw A.U.B.!
Een ketting met voldoende marge wordt erg zwaar. Vandaar dat graag de te lichte kettigen door scheepstrossen worden vervangen. ( En deze slaan niet terug bij breuk, naar het schijnt).
Tom VB
Quote @Wimsumar:
Niet "zomaar" een touw A.U.B.!

zucht... nee een duwtouw.
Wimsumar
Beste TomVB
Quote @Tom VB:
zucht...duwtouw

Godverdomme wat denk jij wel niet!
Bij dit ongeluk dacht men ook dat de ketting sterk genoeg was om aan te trekken.
bart99
@Wimsumar héhé let jij eens wat op je taal! Jij weet ook niet alles hoor...!
TurboTurbo
Sterkte aan alle betrokkenen. Laten we vooral hopen dat het slachtoffer nog kan herstellen en laat iedereen die nu nog in de weer is met sleepkettingen hier iets van leren.
bart99
bart99
@TurboTurbo Wat bedoel je hiermee? als je vast zit wil je er toch uit neem ik aan?
Boemrang
Quote @bart99:
Wat bedoel je hiermee? als je vast zit wil je er toch uit neem ik aan

Inderdaad, als je vast zit wil je er uiteraard er uit getrokken worden...
Met een sleeptouw is de kans vrijwel nihil dat het touw terug kan schieten door de vooruit, bij een ketting is de kans veelal groter als hij knapt of los schiet retour komt richting cabine.
Wat wij wel vaker deden als er een ketting er tussen zat, gewoon een oude jas midden op de ketting legen, als hij hij knapt valt hij meteen omlaag, en dit werkt echt...
Stef_S
"Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel."

Sterkte voor de chauffeur.
Niek1988
Sowieso is een touw beter, als je met ketting soms ziet hoe alles klapt als die ff slap valt en weer strak komt.. Buiten dat het gevaarlijk is door zulke dingen die kunnen gebeuren, heb je ook zo je frontgewichten ervoor weg liggen!
mike_v
Quote @Stef_S:
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.

Een kabel/touw heeft ook een zwakste punt hoor, en ze komen vrijwel allemaal terug als ze niet lang genoeg zijn. Een zeer lange kabel/ketting/touw werkt misschien wat minder makkelijk, maar de kans dat het terug schiet tot aan de cabine is een heel pak kleiner.

Quote @Boemrang:
sleeptouw is de kans vrijwel nihil

Ik denk dat je nog zou verschieten hoever een sleeptouw terug kan komen 😉 .
mike_v
Quote @Niek1988:
klapt als die ff slap valt

Is de kunst van het slepen, eenmaal strak zou hij niet meer los mogen komen te hangen totdat degene die vast zit eruit is. Zijn er zat trekkers/machines in twee getrokken door zo te snokken.
JJ
Veel sterkte aan de chauffeur inderdaad. Hoop dat die spoedig hersteld.
@Boemrang heb zelf ook al meegemaakt dat een touw door de vooruit schiet.
Wimsumar
Beste Bart99:
Quote @bart99:
héhé let jij eens wat op je taal! Jij weet ook niet alles hoor...!

Nee, jij moet als 14 à 15 jarige even opletten. Ik weet, door iets meer levenservaring dan jij, dat dergelijk taalgebruik op dat moment op de juiste plaats is.

Neem ook van mij aan, dat met 'Kapiteins' als Tom V.B. op het schip, die 'duwtouw willen gebruiken, de grootste ongelukken gebeuren.
Zie de video van de berging van het Belgische visserschip. Het is toch op je klotuhhhhhhhhh, uhhhhh..... sorry, op je klompen aan te voelen dat dat wel mis moet gaan!

rtvnh.nl/nieuws/122447/…
Boemrang
Quote @JJ:
heb zelf ook al meegemaakt dat een touw door de vooruit schiet.

Nou dan leggen we daar ook gewoon een oude jas op het touw, en dan trekken maar...
Persoonlijk heb ik het nog nooit mee gemaakt dat een touw zo ver terug schiet....
Tom VB
@Wimsumar
doe eens even normaal Wim met je constant betweterige gedoe. Maak je niet zo druk en denk aan je hart.

We bedoelen beiden exact hetzelfde, een grapje met een duwtouw mag dan niet ofzo ? Pffff....
bart99
@Wimsumar Ik zeg dat je op je taalgebruik moet letten, en dat weet ik net zo goed als jou hoor, en dat je niet sapt dat tom een grapje maakt buiten het feit van dit ongeluk om.............
Boemrang
Quote @Tom VB:
een grapje met een duwtouw mag dan niet ofzo ? Pffff....

Je hebt al promotie gemaakt tot kapitein, en nog nooit gevaren!!!!
Maar soms denk ik ook wel eens, tjonge nog aan toe, en een grapje moet op z'n tijd toch wel kunnen, en dat binnen de noemer van normaal taal gebruik, toch??
Tom VB
@Boemrang
Ja de beste staan op de wal...

Ach @wimsumar zal het heus goed bedoelen.
Wimsumar
Beste Tom V.B.
Quote @Tom VB:
grapje met een duwtouw mag dan niet ofzo ? Pffff....

In dat stadium van de discussie, waar nog niet duidelijk was (en nu nog is) welk sleepmiddel het best is te gebruiken was jouw 'grapje' zéér ongepast en heb je het slachtoffer van het ongeluk zelfs nog een trap nagageven!
Tom VB
@Wimsumar
tuurlijk Wim.... zucht...
JD3010
@Tom VB Inderdaad, onze betweter Wim weet het weet beter.
Wimsumar
Beste Tom. V.B.
Quote @Tom VB:
.... zucht...

Hoppa, en weer geef je het slachtoffer van het ongeluk een schop na!
koenjohndeere
Gerron
Het voordeel van zo'n ongeval is dat het goed is voor de werkgelegenheid.
Als de ketting korter dan de motorkap is dan kan zoiets toch niet gebeuren? Of kan je dan niet hard genoeg over het land jagen?
Boemrang
Quote @Tom VB:
tuurlijk Wim.... zucht...

Als onze Wim nou eens gewoon en normaal reageerde, zonder in het begin zo uit te vallen, was er niets aan de hand geweest...
Sommige vragen er ook om... 😃
MF 2725
Wij gebruikten bij het slepen een zware ankerketting van een duwbak. Schakels waren ongeveer 2 cm dik. Die was loodzwaar en trok je nooit in 2en. Ik hoop een spoedig herstel voor het slachtoffer en sterkte voor de getuigen. Zoiets wil je niet meemaken!
Niek1988
@mike_v

Jawel maarja vaak gebeurt het toch dat het touw even slap valt dat voorkom je meestal niet.
breedam
@Gerron goed voor de werkgelegenheid, doe normaal.
Gerron
@breedam
Het is maar net wat je normaal vindt in deze topic.
gypCaseXL
Ten eerste is het zeer spijtig dat zoiets gebeurt.
@Gerron het is inderdaad net echt normaal in deze topic, maar om er nou nog een schepje boven op te doen slaat ook nergens op, denk voortaan na jonge.
JannickDeutz
Denk dat hier geen voordelen aanzitten gerron.......
TrapTrekkertje
(Onrespectvolle aandachtsmode aan) haha dan moet je met die dikke ketting gaan duwen gerron hahahhaha (Grappig ben ik he)

Ik geef wim wel gelijk dan die 12 jarige koters die het wel grappig vinden dat iemand in het ziekenhuis ligt... Achja,, over 15 jaar zal er wel iets komen dat een van die koters ook een ketting voor z'n bek heeft gekregen en heel anders miept

gr gr
JD5620
Het is erg genoeg dat er iemand gewond raakt , mijn maat zijn vader heeft het ook een keer mee gemaakt dat er een ketting door het raam vloog en hij was opslag dood.
Dus degene (noem geen namen ) over dit topic grapjes maken ik hoop dat jullie ...... krijgen maak zelf maar eens zoiets mee dan praat je wel anders
Valtraboerties
@TrapTrekkertje

Groot gelijk, oow shit, zelf ben ik ook 15, hoop dak hiermee mezelf niet voor de kop houw. Deze topics zijn er niet om grappen over te maken, maar om ervan te leren. maar erg vaak zie je toch dat er word "na getrapt" zoals al gezegd was.
JD5620
@TrapTrekkertje helemaap mee eens als die koters het later zrlf meemaken piepen ze wel anders
GD tuning Garyp
Houden we het even gezellig?
Dr Fendt
Jammer dat men overal op moet reageren in dit topic. reactie op reactie op reactie -> frustratie op frustratie op frustratie.

mensen houd nou eens op!... en gebruik je gezonde verstand.
't is al erg genoeg wat er gebeurd is. laten we het een beetje on topic houden.


zou een ketting met een oude (rubberen) slang o.i.d. ook werken? of zou dat de klap niet absorberen?
gypCaseXL
@Dr Fendt helemaal mee eens. en wat jouw oplossing betreft denk ik ook dat het de klap opvangt. alleen als de slang wat stug is, dan is het niet echt handig meenemen.
wat misschien wel kan helpen is een stuk wagentouw door de ketting rijgen dat net iets langer is als de ketting. wanneer de ketting breekt vangt het touw de eerste klap op en dan breekt het touw pas, en die kracht van het touw is veel minder als van de ketting. waardoor de ketting waarschijnlijk geen grote zweepslag maakt.
JD5620
Ik wil het wel gezelig houden maar als er een paar snotapen hier wat domme reacties plaatsen!!!!
GD tuning Garyp
Die van dat duwtouw vond ik btw best grappig :lol:

Neemt niet weg dat het erg genoeg is wat er gebeurd is!
GD tuning Garyp
Quote @JD5620:
ik hoop dat jullie ...... krijgen maak zelf maar eens zoiets mee dan praat je wel anders
Nee, jij bent goed bezig :roll:
Dr Fendt
@JD5620

Quote:
Reactie op reactie op reactie -> Frustratie op frustratie op frustratie

ik snap je wel, begrijp me niet verkeerd..!
maar gebruik je hersens, en reageer er gewoon niet op! 😉 is beter voor jou hart, en ook beter voor de harten van de andere TFers 😄!
Dr Fendt
@gypcasexl

dat lijkt me een goed idee, touw erdoorheen rijgen
gypCaseXL
@Dr Fendt weet ni 100% zeker of het werkt. maar het lijkt me dat het touw de zwaarste klap opvangt
Tom VB
Quote @GD tuning Garyp:
Die van dat duwtouw vond ik btw best grappig

Neemt niet weg dat het erg genoeg is wat er gebeurd is!

Gelukkig zijn er nog mensen hier die de nuancering wel goed zien en beschikken over een gezonde nuchtere kijk op zaken.
afbrekerke
Dat is dus de reden dat wij altijd 2 kettingen gebruiken de eerste hang je tussen wat er vast zit of dergelijke de andere hang je in het midden van die ketting enkele malen er rond gedraaid resultaat : ketting breekt =kettibg valt meteen op de grond en ik spreek uit ervaring.
Jasperfendt
@Dr Fendt dan met je een mesttank slang er om doen dan helpt het wel. maar dan ie ie loodzwaar om meetenemen de keting 😞
Boemrang
@afbrekerke
Officieel moet met gekeurde kettingen gebruiken, maar je weet zelf hoe het in zijn werk gaat...
Een ketting eromheen draaien is ook een mooie mogelijkheid, ik heb het zelfs vaker gedaan om een oude jas in de midden van de ketting te hangen, en dit werkt ook, ook zelf ondervonden...
JD5620
@GD tuning Garyp als jij iemand ziet dood gaan praat je wel anders ik wsd er bij toen het keting door het ta vloog in mijn plaats zou je ook zo reageren
Boemrang
Quote @JD5620:
in mijn plaats zou je ook zo reageren

Je kunt je ook bij je eigen afvragen, hebben wij wel op de juiste manier gehandeld met de ketting, hebben we de juiste veiligheids-regels gehandhaafd en ga zo maar door...
Dus niet alles afschuiven...
JD5620
@ boemrang ik schuif op niemand iets af
jo845xl
Ik vind het wel mooi die oplossingen "als een ketting breekt" . Zou het niet beter zijn om de juiste ketting te nemen ?
Zelf gebruik ik ketting GRADE 8 , diameter 20 = 12 Ton en dan moet je weten dat de veiligheidsfactor 4 op 1 is .
Valtra-Fordpower
Is een trekstang niet een degelijke oplossing?
Hurli356
@Valtra-Fordpower Misschien wel 'n idee. Kun je ook kort houden want risico dat je op elkaar klapt is kleiner omdat het niet buigt. Moet natuurlijk wel mee te nemen zijn.
arjanvw
De meeste hebben het allemaal over een touw of ketting.. de loonwerker in onze regio gebruikt een staalkabel,lijkt mij persoonlijk ook 'veilige' manier van trekken/slepen...
johnny p
Eerst en vooral veel beterschap voor het slachtoffer.
wij gebruiken ook altijd staalkabels van voldoende dikte.
vroeger gebruikten we ook kettingen . maar in een aflevering van de mythbusters op discovery channel hebben ze de mythe eens getest, dat staalkabels op te grote spanning mensen kunnen doden als ze knappen. resultaat dit is larie en apekool . het slechtste resultaat dat zij hebben kunnen teweegbrengen is een serieuze brandstreep.en zij hebben echt wel alles geprobeert om iemand pijn te doen.
jorn wijthmen
@arjanvw volgens mij is dat nog gevaarlijker. ik denk dat een staalkabel nog iets kan rekken voordat deze knapt en dan gaat het echt hard. de loonwerker bij ons heeft zon lier achter de trekker om iemand er uit te trekken. diegene die er op zit gaat altijd op de vloer liggen en dan bedienen.

mijn voorkeur gaat ook uit naar dik scheepstouw.
ihc-driver
@jo845xl als ik het verkeerd zie moet je het zeggen hoor maar een ketting van 12 ton. Als ik een combinatie eruit wil trekken die 25 ton weegt en mijn combinatie weegt ook 25 ton. dan zit er aan de ene kant 25 ton te trekken en aan de andere kant heb je 25 ton anker. kom ik dan niet op 50 ton? er is slip maar dat anker van 25 ton is er nog steeds, dan heb ik toch een ketting nodig die minimaal 25 ton aan kan?

Als ik t verkeerd zie wil ik dr graag uitleg over.
JD5620
@johnny p ja die aflevering heb ik ook gezien de meeste loonbedrijven bij ons in de buurt gebruiken nu ook staalkabels inplaats van kettingen.
ihc-driver
@arjanvw Staalkabel kan erg veel hebben en als die in orde is gaat t ook wel maar als er al een paar draadjes los zitten dan moet je m weggooien maar dat gebeurt nooit.

Als een staalkabel knapt word t een zweep. bidden voor diegene die er dan bij staat als die knapt
johnny p
@ihc-driver ik denk dat je dat verkeerd ziet.kettingen worden berekend om een last op te heffen . en deze tellen een factor 1/4 dus knapt pas bij 48ton ? en jij kan met je trekker heus geen 48ton kracht zetten hoor.
[JD5620] bedankt voor de steun want je moet dit gezien hebben om te geloven.
arjanvw
@ihc-driver

Gelukkig heb ik nog nooit meegemaakt als er een sleepkabel knapt en hopelijk blijft dat ook zo... maar denk dat het met een staalkabel wel meevalt als hij maar niet te lang is...

Je weet toch nooit wanneer het goed is, je staat er pas echt even bij stil als er iets tragisch gebeurd als in dit geval..
erik9831
@johnny p
Ik heb de aflevering niet gezien, dus is het inderdaad moeilijk te geloven. Ik zou ook zelf verwachten dat een staalkabel nog gevaarlijker is. Maar als het effectief zo getest geweest is, dan geloof ik je. Zo zie je hoe mensen soms toch over iets verkeerd kunnen denken.

Veel sterkte aan de ongelukkige persoon ...

Laten we het inderdaad een beetje beschaafd houden, want persoonlijk zou ik de lege pagina liever niet zien op tractorfan ook al duurt ze maar 2 minuten.
Wimsumar
Beste Dr Fendt e.a.:
Quote @Dr Fendt:
goed idee, touw erdoorheen rijgen

Moet niet nodig zijn. Sterker nog, het wordte er zeker niet beter van. Het touw 'knipt' hoogstwaarschijnlijk sowieso al stuk tussen de schakels, en, je hebt er minder goed zicht op of er draaiingen in de ketting zitten als deze tijdens 'een sleep' wordt gebruikt. ( Naar mijn idee is een ketting met draaiingengen erin tijdens zwaar trekwerk extra gevaarlijk omdat de schakels getordeerd worden en dan met veerkracht knappen en wegslingeren.
Gewoon, zoals reeds al genoemd, goed materiaal (getest/gekeurd) gebruiken. Het hoeft niet eens overdreven lomp zwaar te zijn.

Ik heb gezocht maar kon op Youtube geen "Kettingtest"-filmpje vinden.
Hier wel een filmpje waar je bij voorbaat zegt dat gaat gegarandeerd fout, maar dan blijkt 'iets meer dan een fietsketting' toch wonderlijk sterk.
"Do not try this at home!"

ihc-driver
@arjanvw Heb zelf jarenlang een staalkabel in mijn machine gehad, een dunne die eigenlijk al versleten was maarja er was niks anders en waar ik werkte gleed ik nog wel s in de sloot (hoorde erbij) dus je moet wat bij je hebben. Achteraf denk je van dat dat goed is gegaan maarja.

Ongeluk zit in een klein hoekje he. En met groot materiaal is de uitkomst dan eigenlijk al bekend...

Wens die beste man iig veel sterkte en spoedig herstel!
johnny p
@erik9831 ik/wij dachten ook dat een kabel levensgevaarlijk was. en gevaarlijk is het uiteindelijk ook. maar niet gevaarlijk genoeg om iemand te verwonden in die mate dat hier gebeurt is en zeker niet door een cabineraam heen.vlak naast de kabel zou ik ook nooit gaan staan . maar ik zit wel met een gerust gevoel in men cabine sinds die aflevering.
Wimsumar
Beste Atlaspower:
Quote @atlaspower:
bij die kotter vlogen de bolders van het dek,

In het begin van het 'scheepsfilmpje' zie/hoor je toch overduidelijk een knappend touw. Dit geeft vervolgens zo'n enorme resonantie in de andere sleeptros dat inderdaad de bolder afbreekt.
JDeerefan
Hopelijk komt alles goed , beter dat je er helemaal niet moet zijn in het ziekenhuis
bart99
Inderdaad alle sterkte aan het slachtoffer, helaas kan het iedereen overkomen 😞 loonwerkers die ik hier zie gebruiken vrijwel altijd touwen, maar een trekstang hoe wil je die meenemen? Het is mogelijk maar het is erg lastig met het oog op dat hij niet flexibel is, en dus niet op het frontgewicht gehangen kan worden..
kerstrunner
Wij gebruikten ook altijd staalkabels,als die breekt is dat toch streng na streng,waardoor de grootste kracht er al uit is als hij volledig knapt? Als hij geen 20 meter lang is toch. Een touw kan ook wel knappen en in de cabine aankomen,maar er is toch nog wel een groot verschil als je een ketting tegen je gezicht krijgt tegenover een touw dat al wat afgeremd is door de voorruit?
(Het grapje van TomVB stond volgens mij volledig los van het drama wat de chauffeur is overkomen en was dus niet naschoppen)
bart99
@kerstrunner idd, ik weet zeker dat hij het niet zo bedoelde om iemand een naschop te geven, dat gun je niemand.. dit stond er los van..
robbertk
Ik zie iedereen over staalkabels of kettingen, met mijn beperkte kennis van dingen lostrekken weet ik dat staal niet tegen schokken kan en dat heb je toch altijd wel een beetje.
Ik heb zelf een speciaal "rek" touw (kost wat) ding is 6 meter lang en kan bijna een meter uitrekken. Dat zorgt ervoor dat je geen schokken meer hebt en en de energie opgeslagen in het touw zorgt zelfs voor extra trekkracht.

Heb er 3 meter loos in en rij volgas weg en nergens geen schok in de hele sleep combinatie.
maartendankers
@robbertk Bungeeeee!

Volgens mij gebruikt @mengeledriver die ook.

Zo'n koort gaat ook over de 200 euro ofniet?

Wij gebruiken thuis vaak gewoon zware hijsbanden, die kunnen ook aardig wat hebben en voor die knappen scheurt eerst het omhulsel.
Koe
@maartendankers Thuis al in de mais? Zag vandaag Jansen Wijhe ergens rijden in de provincie
robbertk
@maartendankers ja ik heb maar een 12tons en die koste 80eu
En best grappig wanneer je zelf stil staat zie je ineens wat op je afvliegen van achter 😃
maartendankers
@Koe Nee, denk pas woensdag ofzo.
johnny p
@robbertk dit zijn idd hele goede dingen. met deze koorden krijg je ook het gemakkelijkst iets los.omdat je momentum kan opbouwen. ik wist alleen niet dat ze deze in zulke sterktes maken.
robbertk
sleepkabelshop.nl/?p=p_49&iPage=2

Op deze pagina staan kinetische touwen die over de 20ton breeksterkte hebben.
guy s
Meestal gaat het goed , maar soms gaat het vreselijk fout , net zoals in dit geval . ik verkies toch ook een sleeplint of touw
johnny p
Lijkt mij wel interressant linkje.
bedankt ervoor.

wel kleine bedenking?
als dit toch moest knappen?
waar komt dit dan uit?
robbertk
@johnny p ja als het klapt dan schiet die best hard terug. Maar aangezien het gewicht lager ligt zal die moeilijker door de ruit heen komen.
Husqvarna
Ketting, is dat niet zo'n ding wat je aan de oudijzerboer mee geeft??
EA_MF
Hier is de eerste opmerking van de loonwerker als je aankomt met een sleepketting 'wil je dood?', daarom slepen ze hiet altijd met touwen.

Beterschap voor de persoon in kwestie die in het ziekenhuis beland is
bikkertie
@EA_MF ik weet nog wel 10 jaar terug ook op een nat stukje .. me opa.wil de ketting aanhaken maar heeft snel een hele dikke bos stro touw gevlochten .... toen gebeurde het ook al... 😞
Jasperfendt
Quote @bart99:
loonwerkers die ik hier zie gebruiken vrijwel altijd touwen, maar een trekstang hoe wil je die meenemen?
Zo ding hang je zo op de silagiwagen jo. niet ale loonwerkers hier gebruiken touwen hoor
Renze
Quote @JD5620:
maak zelf maar eens zoiets mee dan praat je wel anders
Een aantal jaren terug stopte er een ketting 30cm voor mijn gezicht, trekker aanslepen bij de winterdag, die viel weer stil omdat ik niet genoeg gas gaf dus ik liet de koppeling weer op, boog voorover, dicht bij de nog half dichtgevroren voorruit en wenkte pa dat hij door moest trekken: Ik leunde dus voorover om beter door die voorruit te kunnen kijken, maar gelukkig ging ik door de ruk aan die ketting met mn bovenlijf een 30cm naar achter, waardoor alleen de voorruit aan duizend stukken was, en ik in een schim een ketting VLAK voor mijn neus zag zwiepen.... Donders veel geluk gehad.

Ook een ketting met een grote overcapaciteit knapt als je er een beste ruk aan geeft... Normaal houd je daar altijd rekening mee, maar net in zon situatie (trekker valt weer stil, toch nog even doorslepen terwijl je niet goed oplet of de ketting nog wel strak staat)

Wat wel helpen wil, is een rubber slang over de ketting heen schuiven, net als de ketting van een hangslot. Als de ketting dan knapt kan hij nooit omhoog zwiepen, omdat hij de energie door wrijving kwijt is voordat hij helemaal uit de slang gegleden is.

Met slepen bij diepploegen zie je vaak een oude vrachtwagenband tussen twee kettingen om de rukken op te vangen, maar dat is een zwaar rotding om de hele dag aan- en af te haken.
JD5620
@Renze dan schrik je je kapot als er z'n ketting door het raam vliegt jij bent er gelukkig heelhuids van afgekomen.
Renze
Quote @JD5620:
@Renze dan schrik je je kapot als er z'n ketting door het raam vliegt jij bent er gelukkig heelhuids van afgekomen.

Ik kan schrikken als er in het schemer een kat voor m'n voeten wegspringt, maar met zoiets blijf ik altijd verbazend rustig... gebeurd is gebeurd, achteraf is mooi wonen... Komt ook omdat je je op het schrikmoment nog niet beseft wat die ketting op je smoel had kunnen aanrichten als hij je geraakt had..
Jaguar870
Korte ketting, hooguit 1,5 meter, kan die volgens mij nooit bij je voorruit komen,en hoe korter de.ketting hoe sterker je ben. En altijd goed kijken dar alle schakels goed zitten.
arjanvw
@Jaguar870

In dit geval is hij door de vooruit gegaan, maar kan ook op een andere plek knappen en bij de andere trekker door de achteruit gaan...
radium45
Wat ook levensgevaarlijk is, zijn die frontgewichten bij een JD. Kan ook zo fijn de trekpen tussendoor schieten.
CHALLENGERfan
@radium45 Zijn dat gewoon 2 halve rondjes in 2 gewichten ja? Dan is dat idd ook wel link. Het is naar mijn idee ook stukken beter om een sleepketting aan iets anders vast te maken dan je frontblok.
radium45
Quote @CHALLENGERfan:
Zijn dat gewoon 2 halve rondjes in 2 gewichten ja?

Ja die bedoelde ik.
valmet 605
Ik heb altijd geroepen geen touw. Sinds deze week heb ik een 36mm scheepstros. 30m lang 45 kg. Kettingen zijn link bij slepen zeker oude!!! Staalkabels willen echt wel kapot en slaan in het rond. Ook scheepstouw wil kapot. Toen ik het mijne ophaalde trok een kotter 1 aan bagger. Ging nergens heen.
930triplemaaier
@valmet 605 idd
niet voor niks dat ze bij een lier een groot raamwerk hebben die de kabel vangt als ie knapt
trean
@arjanvw Staalkabels kunnen ook knappen en raar slingeren, ze kunnen door lichte beschadiging in de kern gaan roesten terwijl je het niet ziet en dan heb je een zwak punt. Ik weet dit uit ervaring met dunne kabeltjes voor ander gebruik waar het ook maar net goedging. Maar Zware touwen en kabels die in verhouding staan met het trekkende voertuig en iets eroverheen hangen is al een stuk veiliger.
fastrac3155
Ook wij gebruiken sinds 2 jaar zware scheepstouwen, nadat ze een ketting met 20 mm schakels terug brachten, die in een dusdanige staat was dat je um tegen de muur omhoog kon zetten.
die scheepstouwen rekken wat als je gaat trekken en ze kunnen veel hebben, 40 ton combinatie trokken we er zo mee los.
Mengeledriver
Wat een ontiegelijk dom gezeur over kettingen die breken. Investeer nou eens in goede kettingen. Wij hebben sinds 2005 3 super degelijke kettingen van hoge kwaliteit en daar is nog nooit wat aan kapot gegaan. (voor die tijd hadden we wat er lag, en dat is meestal niet van goede kwaliteit en/of te licht) Die we nu hebben kun je ook gewoon tillen hoor, niet overdreven zwaar ofzo. En zorg dat alle trekhaken super degelijk zijn en niet trekken aan een pen die dunner is dan 32 mm.

Over die elastische touwen hetzelfde, die van ons kan geloof ik tot 65 of 70 ton. Iets in die buurt. Daar kun je vrachtwagens van 430 pk en een hakselaar van 510 pk voor zetten en dan met een gigantische aanloop een trekker + wagen de grond uit lanceren. Alleen de d-sluitingen zijn wel wat zwaar, wederom geld: grote en degelijke trekhaak vereist.
930triplemaaier
@Mengeledriver zo deden wij dat ook in canada je mocht alleen maar tank aan tank trekken omdat daar flink zware/dikke sleepogen aan zaten.
Snaky Bill
Wij gebruiken sleep trossen die onder de de tractor door gaan naar de achteras hier in canada
Renze
Staalkabel wil ook wel door gelaagd veiligheidsglas van een vrachtwagenvoorruit, jaren geleden werd de zandweg bij ons thuis verhard, een bakwagen kwam opsluitbanden lossen en trekker-opleggercombinaties de stenen. De man met de bakwagen dacht ook te kunnen rukken toen de steenoplegger niet in beweging kwam, maar die kerel had de hele voorruit aan diggelen.

Als je een strakgespannen ketting kapot trekt, veert hij iets terug naar de trekhaak. Die gevaarlijke zwiepen krijg je als je de ketting met een ruk strak trekt, hij breekt dan en zwiept zo door over de motorkap omdat hij al gang heeft omhoog, doordat je hem plots straktrekt.

Van Werven in Oldebroek trekt trouwens ook onder de trekker door aan de diepploeg, ze hebben al eens een in tweeen getrokken met de Cameco.
Husqvarna
@Renze
Hier zelfde, is al meer als 10 jaar geleden, de haak boog krom en kwam los bij mij door de voorruit en door die onderruit weer naar buiten, was net kort genoeg!, heb nog littekens van die glasbende. Eerst hebben we alle haken er af geslepen en vervolgens een nieuwe voorruit besteld, kettingen gebruiken we hooguit nog voor iets op te hijsen, maar bij vast raken laat je dat wel uit je hoofd. Hoor toch nog wel eens loonwerkers over kettingen die breken, hebben hier gewoon voor 500 euro aan sleeplinten aangeschaft.
JD 6430 The Best
Sterkte aan het slachtoffer! Soms dan sleep ik mijn vader wel eens met de ploeg even bij een gladde slootkant langs, met een staalkabel, ik probeer er altijd om te denken dat ik geen ruk geef, maar soms gebeurt dat perongeluk wel eens 😉
selten
In dit geval heb ik uit betrouwbare bron gehoord dat een sleepstros (meen ik) werd gesleept, de achterruit stond open en de tros is door de vooruit er ook uitgekomen waarbij deze het hoofd van de bestuurder heeft geraakt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
106
DEELNEMERS
52
WEERGAVES
17