Man ernstig gewond bij bizar incident in Heeswijk Dinther
Heeswijk Dinther - Aan de Groenstraat is vanavond om half 11 een man zwaar gewond geraakt bij een bizar ongeval tijdens werkzaamheden. Het slachtoffer was als bestuurder van een tractor met mede een mais-hakselaar aan het werk op het veld. Omdat de tractor was vast komen te zitten in de modder, trachtte een andere tractor deze los te trekken. Door nog onbekende oorzaak is de sleepketting losgeschoten en door de voorruit van de tractor geslagen en vol tegen de man aan terecht gekomen. Diverse hulpdiensten waren aanwezig voor hulpverlening, waaronder ook het team van de traumahelikopter. Nadat het slachtoffer gestabiliseerd was is hij met spoed overgebracht naar het ziekenhuis.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Niet "zomaar" een touw A.U.B.!
Een ketting met voldoende marge wordt erg zwaar. Vandaar dat graag de te lichte kettigen door scheepstrossen worden vervangen. ( En deze slaan niet terug bij breuk, naar het schijnt).
zucht... nee een duwtouw.
Godverdomme wat denk jij wel niet!
Bij dit ongeluk dacht men ook dat de ketting sterk genoeg was om aan te trekken.
Inderdaad, als je vast zit wil je er uiteraard er uit getrokken worden...
Met een sleeptouw is de kans vrijwel nihil dat het touw terug kan schieten door de vooruit, bij een ketting is de kans veelal groter als hij knapt of los schiet retour komt richting cabine.
Wat wij wel vaker deden als er een ketting er tussen zat, gewoon een oude jas midden op de ketting legen, als hij hij knapt valt hij meteen omlaag, en dit werkt echt...
Sterkte voor de chauffeur.
Een kabel/touw heeft ook een zwakste punt hoor, en ze komen vrijwel allemaal terug als ze niet lang genoeg zijn. Een zeer lange kabel/ketting/touw werkt misschien wat minder makkelijk, maar de kans dat het terug schiet tot aan de cabine is een heel pak kleiner.
Ik denk dat je nog zou verschieten hoever een sleeptouw terug kan komen .
Is de kunst van het slepen, eenmaal strak zou hij niet meer los mogen komen te hangen totdat degene die vast zit eruit is. Zijn er zat trekkers/machines in twee getrokken door zo te snokken.
@Boemrang heb zelf ook al meegemaakt dat een touw door de vooruit schiet.
Nee, jij moet als 14 à 15 jarige even opletten. Ik weet, door iets meer levenservaring dan jij, dat dergelijk taalgebruik op dat moment op de juiste plaats is.
Neem ook van mij aan, dat met 'Kapiteins' als Tom V.B. op het schip, die 'duwtouw willen gebruiken, de grootste ongelukken gebeuren.
Zie de video van de berging van het Belgische visserschip. Het is toch op je klotuhhhhhhhhh, uhhhhh..... sorry, op je klompen aan te voelen dat dat wel mis moet gaan!
rtvnh.nl/nieuws/122447/…
Nou dan leggen we daar ook gewoon een oude jas op het touw, en dan trekken maar...
Persoonlijk heb ik het nog nooit mee gemaakt dat een touw zo ver terug schiet....
doe eens even normaal Wim met je constant betweterige gedoe. Maak je niet zo druk en denk aan je hart.
We bedoelen beiden exact hetzelfde, een grapje met een duwtouw mag dan niet ofzo ? Pffff....
Je hebt al promotie gemaakt tot kapitein, en nog nooit gevaren!!!!
Maar soms denk ik ook wel eens, tjonge nog aan toe, en een grapje moet op z'n tijd toch wel kunnen, en dat binnen de noemer van normaal taal gebruik, toch??
Ja de beste staan op de wal...
Ach @wimsumar zal het heus goed bedoelen.
In dat stadium van de discussie, waar nog niet duidelijk was (en nu nog is) welk sleepmiddel het best is te gebruiken was jouw 'grapje' zéér ongepast en heb je het slachtoffer van het ongeluk zelfs nog een trap nagageven!
tuurlijk Wim.... zucht...
Hoppa, en weer geef je het slachtoffer van het ongeluk een schop na!
Als de ketting korter dan de motorkap is dan kan zoiets toch niet gebeuren? Of kan je dan niet hard genoeg over het land jagen?
Als onze Wim nou eens gewoon en normaal reageerde, zonder in het begin zo uit te vallen, was er niets aan de hand geweest...
Sommige vragen er ook om...
Jawel maarja vaak gebeurt het toch dat het touw even slap valt dat voorkom je meestal niet.
Het is maar net wat je normaal vindt in deze topic.
@Gerron het is inderdaad net echt normaal in deze topic, maar om er nou nog een schepje boven op te doen slaat ook nergens op, denk voortaan na jonge.
Ik geef wim wel gelijk dan die 12 jarige koters die het wel grappig vinden dat iemand in het ziekenhuis ligt... Achja,, over 15 jaar zal er wel iets komen dat een van die koters ook een ketting voor z'n bek heeft gekregen en heel anders miept
gr gr
Dus degene (noem geen namen ) over dit topic grapjes maken ik hoop dat jullie ...... krijgen maak zelf maar eens zoiets mee dan praat je wel anders
Groot gelijk, oow shit, zelf ben ik ook 15, hoop dak hiermee mezelf niet voor de kop houw. Deze topics zijn er niet om grappen over te maken, maar om ervan te leren. maar erg vaak zie je toch dat er word "na getrapt" zoals al gezegd was.
mensen houd nou eens op!... en gebruik je gezonde verstand.
't is al erg genoeg wat er gebeurd is. laten we het een beetje on topic houden.
zou een ketting met een oude (rubberen) slang o.i.d. ook werken? of zou dat de klap niet absorberen?
wat misschien wel kan helpen is een stuk wagentouw door de ketting rijgen dat net iets langer is als de ketting. wanneer de ketting breekt vangt het touw de eerste klap op en dan breekt het touw pas, en die kracht van het touw is veel minder als van de ketting. waardoor de ketting waarschijnlijk geen grote zweepslag maakt.
Neemt niet weg dat het erg genoeg is wat er gebeurd is!
ik snap je wel, begrijp me niet verkeerd..!
maar gebruik je hersens, en reageer er gewoon niet op! is beter voor jou hart, en ook beter voor de harten van de andere TFers !
dat lijkt me een goed idee, touw erdoorheen rijgen
Neemt niet weg dat het erg genoeg is wat er gebeurd is!
Gelukkig zijn er nog mensen hier die de nuancering wel goed zien en beschikken over een gezonde nuchtere kijk op zaken.
Officieel moet met gekeurde kettingen gebruiken, maar je weet zelf hoe het in zijn werk gaat...
Een ketting eromheen draaien is ook een mooie mogelijkheid, ik heb het zelfs vaker gedaan om een oude jas in de midden van de ketting te hangen, en dit werkt ook, ook zelf ondervonden...
Je kunt je ook bij je eigen afvragen, hebben wij wel op de juiste manier gehandeld met de ketting, hebben we de juiste veiligheids-regels gehandhaafd en ga zo maar door...
Dus niet alles afschuiven...
Zelf gebruik ik ketting GRADE 8 , diameter 20 = 12 Ton en dan moet je weten dat de veiligheidsfactor 4 op 1 is .
wij gebruiken ook altijd staalkabels van voldoende dikte.
vroeger gebruikten we ook kettingen . maar in een aflevering van de mythbusters op discovery channel hebben ze de mythe eens getest, dat staalkabels op te grote spanning mensen kunnen doden als ze knappen. resultaat dit is larie en apekool . het slechtste resultaat dat zij hebben kunnen teweegbrengen is een serieuze brandstreep.en zij hebben echt wel alles geprobeert om iemand pijn te doen.
mijn voorkeur gaat ook uit naar dik scheepstouw.
Als ik t verkeerd zie wil ik dr graag uitleg over.
Als een staalkabel knapt word t een zweep. bidden voor diegene die er dan bij staat als die knapt
[JD5620] bedankt voor de steun want je moet dit gezien hebben om te geloven.
Gelukkig heb ik nog nooit meegemaakt als er een sleepkabel knapt en hopelijk blijft dat ook zo... maar denk dat het met een staalkabel wel meevalt als hij maar niet te lang is...
Je weet toch nooit wanneer het goed is, je staat er pas echt even bij stil als er iets tragisch gebeurd als in dit geval..
Ik heb de aflevering niet gezien, dus is het inderdaad moeilijk te geloven. Ik zou ook zelf verwachten dat een staalkabel nog gevaarlijker is. Maar als het effectief zo getest geweest is, dan geloof ik je. Zo zie je hoe mensen soms toch over iets verkeerd kunnen denken.
Veel sterkte aan de ongelukkige persoon ...
Laten we het inderdaad een beetje beschaafd houden, want persoonlijk zou ik de lege pagina liever niet zien op tractorfan ook al duurt ze maar 2 minuten.
Moet niet nodig zijn. Sterker nog, het wordte er zeker niet beter van. Het touw 'knipt' hoogstwaarschijnlijk sowieso al stuk tussen de schakels, en, je hebt er minder goed zicht op of er draaiingen in de ketting zitten als deze tijdens 'een sleep' wordt gebruikt. ( Naar mijn idee is een ketting met draaiingengen erin tijdens zwaar trekwerk extra gevaarlijk omdat de schakels getordeerd worden en dan met veerkracht knappen en wegslingeren.
Gewoon, zoals reeds al genoemd, goed materiaal (getest/gekeurd) gebruiken. Het hoeft niet eens overdreven lomp zwaar te zijn.
Ik heb gezocht maar kon op Youtube geen "Kettingtest"-filmpje vinden.
Hier wel een filmpje waar je bij voorbaat zegt dat gaat gegarandeerd fout, maar dan blijkt 'iets meer dan een fietsketting' toch wonderlijk sterk.
"Do not try this at home!"
Ongeluk zit in een klein hoekje he. En met groot materiaal is de uitkomst dan eigenlijk al bekend...
Wens die beste man iig veel sterkte en spoedig herstel!
In het begin van het 'scheepsfilmpje' zie/hoor je toch overduidelijk een knappend touw. Dit geeft vervolgens zo'n enorme resonantie in de andere sleeptros dat inderdaad de bolder afbreekt.
(Het grapje van TomVB stond volgens mij volledig los van het drama wat de chauffeur is overkomen en was dus niet naschoppen)
Ik heb zelf een speciaal "rek" touw (kost wat) ding is 6 meter lang en kan bijna een meter uitrekken. Dat zorgt ervoor dat je geen schokken meer hebt en en de energie opgeslagen in het touw zorgt zelfs voor extra trekkracht.
Heb er 3 meter loos in en rij volgas weg en nergens geen schok in de hele sleep combinatie.
Volgens mij gebruikt @mengeledriver die ook.
Zo'n koort gaat ook over de 200 euro ofniet?
Wij gebruiken thuis vaak gewoon zware hijsbanden, die kunnen ook aardig wat hebben en voor die knappen scheurt eerst het omhulsel.
En best grappig wanneer je zelf stil staat zie je ineens wat op je afvliegen van achter
Op deze pagina staan kinetische touwen die over de 20ton breeksterkte hebben.
bedankt ervoor.
wel kleine bedenking?
als dit toch moest knappen?
waar komt dit dan uit?
Beterschap voor de persoon in kwestie die in het ziekenhuis beland is
Ook een ketting met een grote overcapaciteit knapt als je er een beste ruk aan geeft... Normaal houd je daar altijd rekening mee, maar net in zon situatie (trekker valt weer stil, toch nog even doorslepen terwijl je niet goed oplet of de ketting nog wel strak staat)
Wat wel helpen wil, is een rubber slang over de ketting heen schuiven, net als de ketting van een hangslot. Als de ketting dan knapt kan hij nooit omhoog zwiepen, omdat hij de energie door wrijving kwijt is voordat hij helemaal uit de slang gegleden is.
Met slepen bij diepploegen zie je vaak een oude vrachtwagenband tussen twee kettingen om de rukken op te vangen, maar dat is een zwaar rotding om de hele dag aan- en af te haken.
Ik kan schrikken als er in het schemer een kat voor m'n voeten wegspringt, maar met zoiets blijf ik altijd verbazend rustig... gebeurd is gebeurd, achteraf is mooi wonen... Komt ook omdat je je op het schrikmoment nog niet beseft wat die ketting op je smoel had kunnen aanrichten als hij je geraakt had..
In dit geval is hij door de vooruit gegaan, maar kan ook op een andere plek knappen en bij de andere trekker door de achteruit gaan...
Ja die bedoelde ik.
niet voor niks dat ze bij een lier een groot raamwerk hebben die de kabel vangt als ie knapt
die scheepstouwen rekken wat als je gaat trekken en ze kunnen veel hebben, 40 ton combinatie trokken we er zo mee los.
Over die elastische touwen hetzelfde, die van ons kan geloof ik tot 65 of 70 ton. Iets in die buurt. Daar kun je vrachtwagens van 430 pk en een hakselaar van 510 pk voor zetten en dan met een gigantische aanloop een trekker + wagen de grond uit lanceren. Alleen de d-sluitingen zijn wel wat zwaar, wederom geld: grote en degelijke trekhaak vereist.
Als je een strakgespannen ketting kapot trekt, veert hij iets terug naar de trekhaak. Die gevaarlijke zwiepen krijg je als je de ketting met een ruk strak trekt, hij breekt dan en zwiept zo door over de motorkap omdat hij al gang heeft omhoog, doordat je hem plots straktrekt.
Van Werven in Oldebroek trekt trouwens ook onder de trekker door aan de diepploeg, ze hebben al eens een in tweeen getrokken met de Cameco.
Hier zelfde, is al meer als 10 jaar geleden, de haak boog krom en kwam los bij mij door de voorruit en door die onderruit weer naar buiten, was net kort genoeg!, heb nog littekens van die glasbende. Eerst hebben we alle haken er af geslepen en vervolgens een nieuwe voorruit besteld, kettingen gebruiken we hooguit nog voor iets op te hijsen, maar bij vast raken laat je dat wel uit je hoofd. Hoor toch nog wel eens loonwerkers over kettingen die breken, hebben hier gewoon voor 500 euro aan sleeplinten aangeschaft.