Een tijdje geleden ben ik begonnen met het restaureren van een steyr 80 die hier bij ons al een hele tijd staat weg te roesten. Ikzelf weet niet erg veel van motoren/tractoren af, dus het is een beetje een zoektocht. Hopelijk kan ik hier een antwoord vinden op enkele van mijn vragen.
Mijn vraag is de volgende: bovenaan de radiator van de traktor, vlak onder de dop waar de koelvloeistof in moet, is een horizontale opening gescheven (het ziet er in ieder geval gescheven uit). Waarom dat zo is weet ik niet, maar ik vroeg mij af of dit een probleem was.
Het koelsysteem van de motor werkt met een thermostaat die opengaat wanneer de temperatuur oploopt. Als de thermostaat opengaat, vloeit de koelvloeistof dus door de radiator en wordt de motor gekoeld, als de thermostaat gesloten is, dan vloeit de koelvloeistof niet door de radiator (ik weet niet of dit bij alle motoren zo is, zoals ik al zei, ik weet niet zoveel van motoren af). Nu weet ik niet zeker of de thermostaat opent onder invloed van warmte of onder invloed van druk (of beiden), maar ik vermoed dat het onder invloed van druk is. Als dit zo is, dan moet er druk opgebouwd worden binnen het koelsysteem vooraleer de thermostaat kan openen. In dat geval zou het gat bovenaan de radiator ervoor zorgen dat er geen druk kan opgebouwd worden en dat het koelsysteem dus niet werkt.
Is dat een goede redenering, en moet ik die radiator dus laten repareren of een nieuwe aanschaffen? Of sla ik ergens de bal mis en mag ik dat gat in de radiator laten voor wat het is. Er stroomt overigens geen koelwater uit het gat, aangezien het helemaal bovenaan net onder de dop zit. Het gaat dus enkel over de druk die al dan niet nodig is.
Met vriendelijke groeten,
Ruben
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Steyr 80 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
bij een bepaalde druk laat de dop los, zo dat de druk weg kan. dit word vaak gedaan met een veer.
hoe de thermostaat werkt weet ik ook niet.
Heeft te maken met een messing van 2 metalen waarvan de een bij een bepaalde watertemperatuur zo ver buigt dat de thermostaat zichzelf opent geloof ik
Het zou misschien van de overloop kunnen zijn? Dat er een slang ophoort, mits dat gat er origineel uit ziet! Als dat gat er niet origineel inhoort dan raak je inderdaad druk kwijt omdat het via dat gat wegvloeit en niet in het systeem gehouden wordt
toonsinfo.be/Html/VERKEER/…
Ik heb een foto van de radiateur op mijn profiel gezet. Het desbetreffende gat is niet de overloop, en is zeker niet origineel. Het gat zit onder de overdrukklep (veer onder de dop) en zorgt er inderdaad voor dat er geen druk kan opgebouwd worden.
Ik vroeg me dus vooral af of het een probleem is dat er geen druk opgebouwd kan worden, of dat die druk nodig is om de thermostaat te openen.
Ik zie overigens net op die foto dat er nog een gat zit net onder de overloopbuis.
Nu zie ik ook wat je bedoelt met de "horizontaal gescheven opening". Er is een gat in geschaafd.
Dit is waarschijnlijk door de motorkap gebeurd.
Het lek is geen bezwaar als de motor niet zwaar belast wordt (zodat de motor niet erg warm wordt).
Er is ook mogelijkheid er een nieuwe radiateuropening op te laten maken.
Het gat is er wel degelijk in geslepen hoor. Er zit niets onder de motorkap dat zo'n gat zou kunnen teweegbrengen. Op de foto zie je het misschien niet zo goed, maar de boven- en onderkant van het gat zijn vrij recht, wat er volgens mij op wijst dat het gat daar niet per ongeluk is gekomen. De overloopbuis zit wel verstopt. Misschien dat de vorige gebruiker er daarom dat gat heeft in gemaakt.
Op de website waarvan je me de link hierboven gaf las ik dat de druk in een koelsysteem noodzakelijk is om de kooktemperatuur van de vloeistof te verlagen. Ik heb dus bijgeleerd dat ik dat gat best laat repareren. Het is immers de bedoeling de tractor te gebruiken op het veld.
Hartelijk bedankt voor de reacties
Kleine bijschaafcorrectie: Onder druk gaat de kooktemperatuur iets omhoog. (De motor zou dus heter kunnen/mogen worden voordat de koelvloeistof overkookt).
De thermostaat opent zo rond de 83 graden. kan verschillen.
ik heb zelf zo'n steyr 80, en dat gat hoort er niet in. dit komt omdat de motorkap er (ooit) tegen heeft getrild. ik heb zelf een nieuwe radiateur gekocht en er een rubberen slang/sok rond de hals van de radiateur getrokken, zodat de motorkap hem niet kapot kan trillen.
De beschermende werking van de 'rubber sok' om de hals van de radiateur is tijdelijk: Ook deze zal kapot gaan door de snijdende werking van de motorkap als deze er tegenaan kan trillen.
Het gat (veroorzaakt door de motorkap) in de radiateur van Ruben zit volgens mij net boven de afsluitklep van de dop. Het is dan ook niet erg dat dit gat er zo in blijft zitten.
(Het gaatje onder de overloop daarintegen, zal wel hersteld moeten worden).
Op onderstaande foto's is goed te zien dat de motorkap de radiateurhals die door de kap steekt 'gemakkelijk' kan beschadigen.
(Klik op de foto voor uitvergroting)
Denk je dat ik gek ben? Ik heb mijn kap ook zo gemaakt dat deze niet meer raakt.. Is puur voor het geval dat!
Nee, het is een geniale oplossing met die sok.
Je omschreef het alleen wat gek: "[i]ik heb zelf een nieuwe radiateur gekocht en er een rubberen slang/sok rond de hals van de radiateur getrokken, zodat de motorkap hem niet kapot kan trillen." :?
Dat was maar een aanvulling, ik heb geen zin om er een heel verslag van te maken
Een waterpomp slijt niet. Ze werken goed, of zijn lek.
De lagers kunnen versleten zijn. Reviseren is zonde. Dan is het lager ingelopen op de as. En betekend dat er vlug weer speling op zit. Als je waterpomp al gereviseerd is, is de as vaak te ver afgesleten en is het zonde deze weer te reviseren, immers telkens vlugger zal dit lager verslijten. Op zo'n moment is je waterpomp versleten.
Dit komt Selten, ehhhh,.. zelden voor. Bovendien, bij iets speling op de lagers is de pomp ook lek of er aan toe te gaan lekken.
Bij ons lekte hij niet langs de as, maar de as was zo ver ingelopen op het lager dat de pomp het na 3 000 uur had begeven. Nu dus een gloednieuwe erop.
Voor de prijs ( Steyrpomp € 98,- of € 196,- oude serie) hoef je ook niet te gaan 'knooien'.
Waterpomp koste bij ons 160 euro. Reviseren 110...
Ik denk er inderdaad over om gewoon een nieuwe radiateur te kopen. In de steyr catalogus van 2012 kost deze 219 euro met lange hals en 259 euro met korte hals (welk verschil die hals precies maak weet ik niet). De thermostaat zal ik ook nieuw moeten kopen want ik heb hem al getest met heet water en hij opent niet, daarmee dat ik dacht dat hij eventueel onder invloed van druk zou openen.
Ook interessant om te weten is dat de opening er dus niet in geslepen is zoals ik aanvankelijk dacht, maar ontstaan is door de trilling van de motorkap. Ik leer bij
Getest met 'heet' water uit de boiler of in een pannetje op het fornuis? (Eerstgenoemde is wellicht te koud!).