Fendt 102 S - Rood lampje teller

Wie kan mij vertellen wat de betekenis is van het rechtse rode lampje dat in de rechtse teller op het dashboard zit, waar ook de brandstof- en temperatuurmeter in zitten.
Deze ging normaal samen met het middelste gele lampje branden bij het op contact zetten, en gingen uit als de motor liep. Nu blijft echter het rode lampje branden..
Is dit het waarschuwingslampje dat de tank bijna leeg is?
Brumfendt

Reacties

Wimsumar
Beste Brumfendt: Het lijkt er meer op dat je carter bijna leeg is. Volgens mij is het je motoroliedruklampje.
Hoe is het motoroliepeil?

P.S.: Zet trekker op contact. Trek de draad van de oliedrukcensor los. Dan gaat het oliedruklampje uit. ( Dan weet je welke dit is).
deeremeneer
Waarschijnlijk motorolie druk of dynamo lampje.
Favorit614
Das je motoroliedruk lampje. Of te weinig olie , of de sensor is kapot.
Brumfendt
@Wimsumar @Favorit614 Olie is op peil, en het gele lampje is van de sensor, deze gaat uit als ik het stekkertje eraf haal...
hans515
Groen is motorolie en rood dynamo
Boemrang
Quote @Brumfendt:
deze gaat uit als ik het stekkertje eraf haal...

Dat is logische dat het lampje uitgaat, kan dan geen verbinding maken, je onderbreekt hem....
deeremeneer
De glaasjes verkleuren ook nog wel eens wat. Maar dan is de volgende vraag: Laad hij wel?
Brumfendt
Op de wijzerplaat staat bij het gele lampje overigens ook een pennetje met een druppeltje, dus dat zal kloppen dat deze van de olie is.
Bij het rode lampje staat een of ander vierkant blokje...
Wimsumar
Beste Brumfendt:
Quote @Brumfendt:
gele lampje is van de sensor

Goed. Dan weten we dat het het laadstroomlampje is dat blijft branden.
Is de V-snaar nog heel?

P.S.: "rode lampje staat een of ander vierkant blokje..."
Dat "blokje" betekend de accu.
Brumfendt
@deeremeneer Goede vraag, ik snap de betekenis niet van het rare vierkante blokje op de wijzerplaat, zou goed kunnen dat dit inderdaad iets met de dynamo is. Ga het morgen even nameten..!
CHALLENGERfan
@Brumfendt Waarschijnlijk moet dat blokje dan een accu voorstellen 😉
deeremeneer
@Brumfendt Dat zal de accu zijn?
martijn1998
Rood is dynamo, als die brand laad hij niet genoeg bij. bij onze 104 brand die ook tot je een keer gas geeft dan gaat hij uit.
Brumfendt
@Wimsumar De V-snaar is nog heel.
Net gauw even gemeten wat ik binnenkrijg op de accu, 12,5 V...
Niet bijster veel, ik ga er vanuit dat ik net als bij een auto normaal minimaal 14 V moet krijgen?
Wimsumar
Beste Brumfendt:
Quote @Brumfendt:
12,5 V...

Gemeten bij hoeveel motortoeren?
Brumfendt
@Wimsumar zowel stationair als half gas
deeremeneer
@Brumfendt Hoe lang brandt dat lampje al? 12,5 is trouwens te weinig. Dat is waarschijnlijk dan de spanning die nog in je accu zit.
Wimsumar
Beste Brumfendt:
Quote @Brumfendt:
half gas

Halfgas en dan "slechts" 12,5 volt meten, dat wijst op een dynamodefect. Als er verder niets aan de bedrading mankeert dan zal het op dynamorevisie uitdraaien.
Brumfendt
@deeremeneer Sinds vanmiddag, viel me gelijk op dat hij bleef branden..
fendtinterfan
@Brumfendt waarschijnlijk is het een gelijkstroom dynamo, daar willen de koolborstels nog wel eens versleten van gaan. maar meestal is heel het ding verrot. als hij echt daadwerkelijk kapot is kun je er beter een wisselstroom dynamo op zetten.

maar als de dynamo 12,5 volt aangeeft kan het ook zijn dat je het voltage van de accu meet. misschien moet je even de minpool van de accu lostrekken en dan even meten. (met draaiende motor natuurlijk. zit geen electronica in dus dat kan iig niet kapot.)
deeremeneer
Quote @Brumfendt:
Sinds vanmiddag, viel me gelijk op dat hij bleef branden..

Ja dan zal dit de accu spanning zijn die je meet. Nou weet ik niet of deze een losse spanningsregelaar heeft. Controleer de kabels aan de dynamo om te beginnen.
Brumfendt
@Wimsumar @fendtinterfan @deeremeneer
Bedankt voor jullie reacties, ik ga morgen nog eens verder zoeken en meten, maar zoals het er nu uitziet lijkt het er inderdaad op dat de dynamo is overleden..
Wordt vervolgd...??
Wimsumar
Beste Brumfendt:
Quote @Brumfendt:
dynamo is overleden..
Wordt vervolgd...??

Jazeker, dat is zo'n Fendt 102 zeker waard. 😄
appie1967
@Brumfendt de 102 die jij op de foto hebt staan heeft wws al een wisselstroomdynamo
als je de achter kant bekijk zit daar de spanningregelaar onderaan met 2 schroefjes tegen gemonteerd daar zitten koolborstels ook aan vast die zijn wws versleten dit is een fluitje van een cent om te vervangen
Brumfendt
@appie1967
Klopt, heb hem net even los gehaald en het zit inderdaad zoals jij zegt.
Als ik deze koolborstels vervang moet het probleem verholpen zijn en zou hij weer voldoende bij moeten laden..? Of moet ik nog meer schoonmaken/vervangen?
appie1967
@Brumfendt als je dit blokje kompleet vervangt moet normaal voldoende zijn
basia
@Brumfendt

Zijn de borsteltjes versleten ? Zo ja kun je er een nieuw houdertje ( of nieuw regelaartje ) met bosteltjes op zetten .
Wel controleren of de collectertjes ( ringen waar de borstels op lopen ) niet te ver zijn ingesleten .
Zonodig riem even los en met fijn stukje schuurpapier de bortselringen weer wat draaiende aan de poelie opzuiveren .
Verder even alles goed schoonblazen en contact en massa punten goed schoonmaken .
Mochten de lagertjes "rauw" draaien ; wat je kunt voelen als je de poelie draait en de ringen ver zijn ingesleten ; kun je beter een ruildynamo monteren .
Maar meestal is de dynamo na een nieuw borstelsetje weer voor jaren goed . Sucses !
basia
@appie1967

Sorry Appie ; je was me net voor , zie mij verhaaltje dan maar als een aanvulling , zoals je zegt meestal is het euvel met nieuwe borsteljes weer verholpen .
appie1967
@basia zo word het toch een kompleet verhaal 😉
Brumfendt
Bedankt weer voor jullie reacties, ga morgen eens zien dat ik de benodigde onderdeeltjes krijg en dan aan het poetsen/monteren..!
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 102 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!