Hoi, we hebben een 308 uit 1996 die nu 16000 uur op de teller heeft staan. De trekker heeft nog geen grote revisies gehad. Van buiten ziet hij er slecht uit. Komt uit de aannemerij en staat altijd buiten. De dealer adviseert om hem in te ruilen nu hij nog goed loopt.
Nu gaan we komend jaar veel verbouwen en wil ik een voorlader hebben. Ik vraag me af of het slim is om hier een gebruikte voorlader op te zetten of er toch maar mee te stoppen en in te ruilen. De voorlader zal een jaar of twee regelmatig gebruikt worden en is daarna ook niet meer nodig. Watis slim? Oude voorlader op oude trekker en over een paar alles inruilen of niet aan beginnen en jongere combinatie opzoeken?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 309 LSA ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Die van ons moest dat namelijk bij 10.000 uur al
Daar heb je wel een goed punt.
Probleem is uiteraard, diegene die je nu hebt kan plots stuk gaan, maar een jongere combinatie kan ook plots problemen vertonen. Het mes snijdt aan 2 kanten uiteraard.
Om eerlijk te zijn, met 16000 uur op de teller komt het einde wel in zicht, revisie is zeker een oplossing, kost ook de nodige euro's, en wat kom je nog allemaal tegen...
Ik zou er toch voor kiezen om hem in te ruilen, ben je wel iets meer kwijt, maar je hebt dan ook weer een jonge tractor, ik zou dan wel voor "Styer" gaan... :lol:
hmm.. niet overdrijven he.... gewoon een Mooie JD! of een nieuwe tweedehands Fendt
aan een trekker van bijna 20 jaar oud en met 16.000 uur zou ik geen geld meer aan uitgeven door er bv een frontlader op te bouwen. Wat is de conditie van de vooras bij deze Fendt? Met trekkers in de aannemerij wordt vaak ook niet zachtzinnig mee omgegaan.
Hap hap hap, wat hebben we weer een honger....
, nee heb net gegeten
hadden vroeger een voorlader daarna een 7 tons shovel later er een minishovel bijgekocht en sinds 2 jaar ook nog weer een lader voor de trekker erbij.
bij de minishovel zijn er 22 werktuigen die ervoor kunnen
Altijd op tijd de beurten gehad of is dat twijfelachtig.
maar als het plaatwerk erg slecht is kan dat ook een doorslag zijn om hem te ruilen voor wat anders.
Is veel goedkoper begeeft ie het houdt je de hefmast koop je een trekker met voorlader.
De hefmast, die Straw aanbeveelt, is ook te overwegen.
Heeft iemand een idee wat de montage of aanbouw van een voorlader kost en welke moet ik hebben? Het zou mooi zijn om er een grondbak, lepels en ballenklem aan te kunnen doen. En ja hij is 4wd.
tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…
ga je ook castraties uitvoeren?
Ik ben ben niet handig dus een voorlader erop zetten zou zo'n 2500 kosten waarvan ik ruim 500 kwijt ben aan de montage. Gaat ie kapot dan heb ik voorlader over en zit daarna wel weer vast aan fendt.
in het ergste geval kost het me dus wat tijd en pak hem beet 600 euro. In het gunstige geval rijdt de hele zaak nog twee jaar zo rond en zien we het dan wel weer. Ik ben niet handig dus besteed de montage helemaal uit.
Ander vraagje, wij hebben wat lompe medewerkers ( zorgboerderij) ( is ook de reden dat ik voorkeur heb voor afgeragde maar technisch goede machines). heeft iemand een tip hoe je de bovenkant van de staldeur heel kan houden? Voorlader hoogte begrenzen of balk boven de deur hangen? De stal is net nieuw dus die wil ik even mooi houden.
Contactsleutel verwijderen?
Hoogte begrenzen kan ook, ik zou dan een lange strip langs de hefcilinders doen met aan de ene kant een sleufgat en aan de andere kant meerdere gaten om de hefhoogte te verstellen.
Dat klinkt zorgelijk/levensgevaarlijk voor je trekker/voorlader maar ook je medewerkers!
Oplossing: rijverbod voor je medewerkers die niet het heftruckcertificaat hebben/of in staat zijn het te halen.
voorlader nemen met snel afkoppeling. altijd lader verwijderen als je hem hebt gebruikt. met snelwissel is dat in 2 min te doen.
misschien een optie dat je deze in de link erbij koopt en de oude laat voor de mensen van de zorgboerderij en jij met deze alleen rijdt en met de ander?
tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…
tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…
tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…
tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…
zelf ga ik nog wel eens naar een dealer toe probeer een redelijke prijs overeen te komen en vraag dan of ik de trekker een maand kan proberen voor 15 euro per draaiuur om te zien of het wel echt iets voor mij is. als ik na die maand denk hij is het niet betaal ik de draaiuren maal 15 euro anders maak ik de afgesproken prijs over en hou de trekker en hoef geen huur te betalen.
hou je werk kapitaal over voor een robot
al enig idee welk merk robot?
tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…
Maar die revisie van versnellingsbak en motor. Hoeveel koste dat? Daarnaast is er nu natuurlijk ook regelmatig wat ( onderhoud is inmiddels 1500 euro per jaar) maar dan kan ik wel even verder.
M'n pa zei ook tegen mij, waarom lig je toch weken in de schuur te lassen voor een voorlader die je maar 3 dagen in het jaar nodig bent om stalmest te laden ? Maar toen hij eenmaal gewend was, was het gebeurd met de kleine baaltjes die hij op 60 jarige leeftijd nog het zolder op werkte samen met ma, de chauffeur van de vrachtwagen en een 68 jarige buurman, en kwamen er grote balen die hij in een halfuurtje op zn gemak in zn eentje van de vrachtwagen op de stapel kon pakken, dan moest ik m na het werk alleen nog helpen het kleed erover trekken. Vierkante balen deden we ook niet meer met de U snijder de onderste onderuit de stapel trekken, maar met de prikker aan de voorlader boven beginnen met afstapelen, veel veiliger als er kleine kinderen rondlopen. De loonwerker kwam niet meer voor 50 euro in het uur balen uit het land halen, allerhande materialen legden we voortaan op pallets in plaats van op de grond, enzovoort...
Die voorlader, als je m eenmaal hebt gaat hij nooit weer weg, tenzij je er een shovel voor koopt... Over 2 jaar denk je toch: toen ik geld uitgaf voor die voorlader had ik het beter in 1 keer goed kunnen doen, dat was op lange termijn goedkoper geweest.. Het uitbouwen van een motor of versnellingsbak kost namelijk meer arbeidsuren als je ook nog een voorladerframe moet aan- en afbouwen...
Revisie is arbeidsuren en die zijn duur. als het plaatwerk ook nog slecht is zou ik een jongere opzoeken, want ookal heb je motor en bak gereviseerd, het blijft een verrotte boot die in de handel nooit opbrengt wat jij aan revisie geinvesteerd hebt. Maar als je inruilt op een jongere, dan wel een nog een met de vierkante neus en MWM motor, want die 300 farmer met Deutz motoren en afgeronde neus hebben niks dan koppelingsproblemen, helemaal met voorladerwerk.
Ik denk dat je dealer je een erg verstandig advies geeft, zoals je aan de reacties op jouw topic kunt merken zijn er altijd nog mafkezen die grof geld uitgeven voor een verrotte boot met 16.000 uur omdat er toevallig Fendt op staat, maar daarom juist, is inruilen veel voordeliger dan laten oplappen.
Reken het hele plaatje nog maar eens goed na voordat je een beslissing neemt, vraag richtprijzen op voor het reviseren van je 308 en het uitstukken van het plaatwerk, tel dan de inruilwaarde van jouw 308 bij de offertes voor het reviseren en uitstukken op, en vergelijk dat met de prijs die je kwijt bent voor inruilen: Alleen dan kun je dingen echt vergelijken, wij hier op het forum kunnen makkelijk JOUW geld voor je uitgeven....
ga voor de gein eens in een trekker met voorlader zitten en kijk naar het zicht op de bak en palletvorken en stap dan eens in een fendt gta met frontlader dan heb je pas perfect zicht op alles wat er voor de trekker gebeurt.
heb zelf een frontlader voor de fendt xylon en super zicht op bak en werk wat ermee gebeurt
succes met je beslissing.
Dit ben ik met je/u eens. Thuis rijd ik met een agrostar 6.08 (schuine neus, tis geen gezicht maarja). Dan rijd ik eerder dit jaar op stage met een jd, dan zit er een hele neus voor je helemaal als je het niet gewend bent. Voor de rest is de jd makkelijker (omkeer schakelaar etc etc) maar ik wil onze agrostar ook voor geen goud missen
voor @boertje
misschien is dit de koop voor u/jouw, deze trekker is compleet gereviseerd dus eigenlijk als nieuw.. (zie in de link een fendt 310 staan)
mooren-machines.nl/nl/occasions.html/
Vind die 5000 wel weinig. Volgens mij zitten hier genoeg knappe jongens die graag zo'n oude trekker oplappen in goedkope vrije tijd. Die 310 is wel mooi maar staat helaas geen prijs bij. Zo'n oudere 300 serie is wel lekker betaalbaar. Misschien houden we de 308 er dan bij. Als die te weinig opbrengt dan zetten we hem een paar jaar voor de kuilsnijder. Heb een hekel aan koppelen..
voor die 5000 zou het dan wel zeker een 40km trekker moeten zijn anders houdt het met 4000 al op.
maar inderdaad als het zo weinig is en jij kent de trekker zelf goed hield ik hem er gewoon bij.
die 5000 inruil brengt die altijd nog op
collega boer vroeg mij laatst wat zijn 305 met stoll voorlader opbracht bij inruil. heb hem ook gezegd alles wat je meer krijgt dan 5000 euro zit bij de nieuw te kopen trekker op
Kans is groot dat we gewoon wat bij een boer kopen met ongeveer 8000 op de klok en compleet met voorlader. Als de oude weinig opbrengt dan blijft hij voor de kuilsnijder. Hij rijdt wel 40 en heeft ook fdw dus hij zal wel wat opbrengen. Nu rijden we nog maar zo nu en dan uit de versnelling schiet. Wordt dus tijd voor een andere hoofdtrekker.