Illustratie van:

Fendt 308 Hoe lang gaat ie mee?

Hoi, we hebben een 308 uit 1996 die nu 16000 uur op de teller heeft staan. De trekker heeft nog geen grote revisies gehad. Van buiten ziet hij er slecht uit. Komt uit de aannemerij en staat altijd buiten. De dealer adviseert om hem in te ruilen nu hij nog goed loopt.
Nu gaan we komend jaar veel verbouwen en wil ik een voorlader hebben. Ik vraag me af of het slim is om hier een gebruikte voorlader op te zetten of er toch maar mee te stoppen en in te ruilen. De voorlader zal een jaar of twee regelmatig gebruikt worden en is daarna ook niet meer nodig. Watis slim? Oude voorlader op oude trekker en over een paar alles inruilen of niet aan beginnen en jongere combinatie opzoeken?

Deel dit topic

Reacties

dx11
Brengt niks meer op. Als hij er slecht uit ziet en 16000 uur op de teller heeft is hij nagenoeg onverkoopbaar. Als hij goed loopt zou ik er mooi een voorlader opzetten. Mits de 4wd nog goed werkt, dat is dan wel een pre met een voorlader
Boemrang
Je zou ook kunnen overwegen om er een kleine loader er bij te nemen, is ook zeer gemakkelijk en bovendien zeer handig....
fendt-vario
Kans word wel veel groter dat je hem binnen kort moet reviseren!
Die van ons moest dat namelijk bij 10.000 uur al
dx11
@fendt-vario dan gooi je er een paar 1000 tegenaan, kost inruilen ook, en dan weet je nog niet wat je hebt. Na revisie weet je dat wel
Fast Eddy
@dx11

Daar heb je wel een goed punt.
erik9831
Uiteindelijk moet je de beslissing zelf nemen wat je gaat doet.

Probleem is uiteraard, diegene die je nu hebt kan plots stuk gaan, maar een jongere combinatie kan ook plots problemen vertonen. Het mes snijdt aan 2 kanten uiteraard.
Boemrang
Quote @dx11:
dan gooi je er een paar 1000 tegenaan,

Om eerlijk te zijn, met 16000 uur op de teller komt het einde wel in zicht, revisie is zeker een oplossing, kost ook de nodige euro's, en wat kom je nog allemaal tegen...
Ik zou er toch voor kiezen om hem in te ruilen, ben je wel iets meer kwijt, maar je hebt dan ook weer een jonge tractor, ik zou dan wel voor "Styer" gaan... :lol:
walker1
Inruilen op een jongere trekker met voorlader. als je over 2 jaar die voorlader niet meer gebruikt ruil je weer in of verkoopt de voorlader apart van de trekker.
wessels
Een jongere trekker met voorlader weet je ook niet wat daar mee gebeurt is qua belasting e.d. Met name slijtage aan de vooras en koppeling is dan vaak een punt.
JohnDeere5720
Quote @Boemrang:
Ik zou er toch voor kiezen om hem in te ruilen, ben je wel iets meer kwijt, maar je hebt dan ook weer een jonge tractor, ik zou dan wel voor "Styer" gaan... :lol:

hmm.. niet overdrijven he.... gewoon een Mooie JD! 😃 of een nieuwe tweedehands Fendt 😉
walker1
Bij jongere trekkers met 4wd is de vooras wel berekend op een frontlader/fronthef.
aan een trekker van bijna 20 jaar oud en met 16.000 uur zou ik geen geld meer aan uitgeven door er bv een frontlader op te bouwen. Wat is de conditie van de vooras bij deze Fendt? Met trekkers in de aannemerij wordt vaak ook niet zachtzinnig mee omgegaan.
Boemrang
Quote @JohnDeere5720:
hmm.. niet overdrijven he...

Hap hap hap, wat hebben we weer een honger....
JohnDeere5720
Quote @Boemrang:
Hap hap hap, wat hebben we weer een honger....

😃 , nee heb net gegeten 😉
Boemrang
@JohnDeere5720 Zal dan toch wel niet veel zijn, of kreeg je niet meer.... :lol:
JohnDeere5720
@Boemrang Ach valt wel mee, paar plakken brood maar... Ik heb ook nog niet veel gedaan he 😃 enkel en alleen bij boksen van koeien langs om schoon te maken. Dus ik had nog neet veel honger maar ik krijg nu wel zin in iets lekkers eigenlijk :lol:
Boemrang
@JohnDeere5720 En droge beschuit kun je nog pakken....
Jasperfendt
Die uit 1996 zijn wel geld waard
Fendt926Driver
Als jij 2 jaar met een voorlader hebt gewerkt gaat die noooooit weer weg. als je hem niet hebt mis je hem niet als je er een hebt mag die alleen weg als er een (mini) shovel voor in de plaats komt.

hadden vroeger een voorlader daarna een 7 tons shovel later er een minishovel bijgekocht en sinds 2 jaar ook nog weer een lader voor de trekker erbij.
bij de minishovel zijn er 22 werktuigen die ervoor kunnen
Favorit614
Wat voor onderhoud heeft de 308 gehad.
Altijd op tijd de beurten gehad of is dat twijfelachtig.
maar als het plaatwerk erg slecht is kan dat ook een doorslag zijn om hem te ruilen voor wat anders.
Stier69
In de eerste plaats, is het een 4wd of niet? Zo niet dan weg ermee. Met 2wd en voorlader krijg je in de bouw niks gedaan en erger je jezelf kapot. Je kunt niks duwen en met gewicht in de voorlader ook al niet achteruit rijden.
+1
Straw
Toevallig niet genoeg aan een hefmast?
Is veel goedkoper begeeft ie het houdt je de hefmast koop je een trekker met voorlader.
Wimsumar
Beste Boertje: Je weet nu wat je hebt, dat is met de aanschaf van een ander trekker weer afwachten! Een voorlader moet je ten allen tijd kopen/betalen. Voorwielaandrijving is niet noodzakelijk.
De hefmast, die Straw aanbeveelt, is ook te overwegen.
fendt-vario
@dx11 jah in het gunstigste geval wij hebben hem oo gegeven moment ingeruild voor een vario
martijn1998
Als de trekker altijd optijd onderhoud heeft gehad en niet heel zwaar heeft gewerkt zou ik hier een voorlader op bouwen. 4 wiel aandrijving is wel een must have bij voorlader werk op de bouw. bij tilwerk op de bouw word je trekker vaak licht op de achterwielen en je staat meestal niet op de hardigheid te draaien. met 4wd kom je meestal wel door de modder omdat je veel druk op de voorwielen houd.
martijn1998
Voordeel van een fendt 308 is wel dat je met een beetje technische kennis alle reparaties zelf kunt uitvoeren. en onderdelen zijn er zowel nieuw als tweedehands nog meer dan genoeg voor te krijgen.
Janfendt820
Wat vraag je er voor als hij weg gaat?
Boertje
Heb geen idee wat ie waard is. Volgens dealer met draaiende motor een paar duizend meer. Die raadt dus meteen inruilen aan.
Heeft iemand een idee wat de montage of aanbouw van een voorlader kost en welke moet ik hebben? Het zou mooi zijn om er een grondbak, lepels en ballenklem aan te kunnen doen. En ja hij is 4wd.
JD3010
@Boertje Dan laat je die dealer toch een offerte maken voor een andere? Dan kan je daarna beslissen wat je doet. Weet je ook wat die opbrengt.
Valtrapowerr
Inruilen, als je hem komend jaar veel gaat gebruiken, gaat zeker mis!
Fendt926Driver
Quote @Boertje:
Heeft iemand een idee wat de montage of aanbouw van een voorlader kost en welke moet ik hebben
dit is een optie. als je een beetje handig bent sleutel je zoiets er in een normale boerendag op. komt misschien 150 euro aan slangen en bouten bij

tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…
daan knol
Ik zou inruilen, maar ik weet jullie financiële situatie niet, en ik denk dat je na 2 jaar (als je teminste boer bent) de voorlader nog wel veel gebruikt 😉
zetor4ever
Quote @Boertje:
lepels en ballenklem

ga je ook castraties uitvoeren? 😃
hobbyboer
Ik denk dat je het beste een nieuwe kunt kopen met alles erop en eraan wat je wilt hebben EN wat je in de toekomst denkt nodig te hebben. Dat is volgens mij het goedkoopst op de lange termijn.
Boertje
Mooie tikfout (ballenklem). Bedankt voor de info. Denk dat ik wat offertes ga vragen van gebruikte trekkers met voorlader.
Ik ben ben niet handig dus een voorlader erop zetten zou zo'n 2500 kosten waarvan ik ruim 500 kwijt ben aan de montage. Gaat ie kapot dan heb ik voorlader over en zit daarna wel weer vast aan fendt.

in het ergste geval kost het me dus wat tijd en pak hem beet 600 euro. In het gunstige geval rijdt de hele zaak nog twee jaar zo rond en zien we het dan wel weer. Ik ben niet handig dus besteed de montage helemaal uit.

Ander vraagje, wij hebben wat lompe medewerkers ( zorgboerderij) ( is ook de reden dat ik voorkeur heb voor afgeragde maar technisch goede machines). heeft iemand een tip hoe je de bovenkant van de staldeur heel kan houden? Voorlader hoogte begrenzen of balk boven de deur hangen? De stal is net nieuw dus die wil ik even mooi houden.
hobbyboer
Quote @Boertje:
Ander vraagje, wij hebben wat lompe medewerkers ( zorgboerderij) ( is ook de reden dat ik voorkeur heb voor afgeragde maar technisch goede machines). heeft iemand een tip hoe je de bovenkant van de staldeur heel kan houden? Voorlader hoogte begrenzen of balk boven de deur hangen? De stal is net nieuw dus die wil ik even mooi houden.

Contactsleutel verwijderen? 😉
Hoogte begrenzen kan ook, ik zou dan een lange strip langs de hefcilinders doen met aan de ene kant een sleufgat en aan de andere kant meerdere gaten om de hefhoogte te verstellen.
Wimsumar
Beste Boertje:
Quote @Boertje:
lompe medewerkers ( zorgboerderij)

Dat klinkt zorgelijk/levensgevaarlijk voor je trekker/voorlader maar ook je medewerkers!
Oplossing: rijverbod voor je medewerkers die niet het heftruckcertificaat hebben/of in staat zijn het te halen.
Fendt926Driver
Quote @Boertje:
heeft iemand een tip hoe je de bovenkant van de staldeur heel kan houden
hoogte zou ik mij niet zo heel erg mee bezig houden maar het in en uitdraaien en dan de zijgevel raken is ook levens gevaarlijk.

voorlader nemen met snel afkoppeling. altijd lader verwijderen als je hem hebt gebruikt. met snelwissel is dat in 2 min te doen.
Fendt926Driver
Quote @Boertje:
Denk dat ik wat offertes ga vragen van gebruikte trekkers met voorlader.
als fendt fan kan ik je een paar fendt trekkers erop zetten.
misschien een optie dat je deze in de link erbij koopt en de oude laat voor de mensen van de zorgboerderij en jij met deze alleen rijdt en met de ander?

tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…
Fendt926Driver
5oo euro duurder met fronthef en aftakas en enorm goed zicht op de voorlader.

tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…
Fendt926Driver
Weer 750 euro duurder dan de vorige maar een super trekker laat niets staan maar niet zo wendbaar

tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…
Fendt926Driver
Ook 15750.- euro maar weer met fronthef en aftakas en frontlader en enorm zicht op de lader

tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…

zelf ga ik nog wel eens naar een dealer toe probeer een redelijke prijs overeen te komen en vraag dan of ik de trekker een maand kan proberen voor 15 euro per draaiuur om te zien of het wel echt iets voor mij is. als ik na die maand denk hij is het niet betaal ik de draaiuren maal 15 euro anders maak ik de afgesproken prijs over en hou de trekker en hoef geen huur te betalen.
Boertje
Een gta? Die vond ik vroeger wel gaaf. Maar we hebben nog twee fendt trekkers uit de 300 serie en die zijn nu 30 jaar oud. Om er dan weer een oude naast te zetten... Maar eerlijk gezegd vind ik de 308 uit 1986 net zo lekker rijden als die uit 1996... Maar goed dat is er wel eentje zonder fwd en is ook wel lichter in gewicht. Gewoon een makkelijke trekker waarbij alles mechanisch is. Toch vind ik principieel dat wat je koopt nieuwer moet zij. Dan wat je had. Alleen die kosten he? Ik heb liever een flinke aanbetaling op een melkrobot dan een nieuwe trekker.
ADB996
@Boertje ze kunnen wel 10 jaar verschillen, maar van lijken ze heel veel op elkaar. alleen zit in die van '96' meer elektronica aan die moeilijke te verholpen zijn. 😉
Fendt926Driver
Quote @Boertje:
Maar we hebben nog twee fendt trekkers uit de 300 serie en die zijn nu 30 jaar oud. Om er dan weer een oude naast te zetten...
misschien een van die twee erop inruilen mits die gta goed bevalt.
hou je werk kapitaal over voor een robot
al enig idee welk merk robot?
Fendt926Driver
Quote @Boertje:
Toch vind ik principieel dat wat je koopt nieuwer moet zij. Dan wat je had.
dat wist ik nog niet. had het bewust een beetje laag gehouden met de prijs. dit is nieuwer en meer dan dubbel zo duur als je daar een ander op inruilt moet je nog meer toebetalen dan een gta erbij kopen.

tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…
Jasperfendt
@Fendt926Driver Beter de slechst inruilen op gta en dan kunen die zorglui die andere 300 slopen en niet de gta slopen
Jasperfendt
@Fendt926Driver Het is ook zonde als zon goeie trekker gesloopt word
unipower
Wij hebben een 310 gehad van 1989 met 17500 uur met motor en versnellingsbak gereviseerd en was na 2 weken op marktplaats verkocht voor een hogere prijs als de aankoopprijs 😉
Boertje
46000... Die vorige was lekker goedkoop omdat die door de aannemer van buiten helemaal afgeragd was. Uit mijn hoofd 19000 en gekocht in 2001. Was toen dus 5 jaar oud met 10000 op de teller. Dat vond ik een mooie deal. Eigenlijk zoek ik weer zo'n afgeragde die technisch goed is. Maar ja, op dit forum is waarschijnlijk iedereen heel zuinig op zijn spullen..

Maar die revisie van versnellingsbak en motor. Hoeveel koste dat? Daarnaast is er nu natuurlijk ook regelmatig wat ( onderhoud is inmiddels 1500 euro per jaar) maar dan kan ik wel even verder.
Angelo368
Persoonlijk zou ik voor revisie kiezen, is verder wel kwaliteit trekker.(vindt ik)
Renze
Quote @Boertje:
De voorlader zal een jaar of twee regelmatig gebruikt worden en is daarna ook niet meer nodig.

M'n pa zei ook tegen mij, waarom lig je toch weken in de schuur te lassen voor een voorlader die je maar 3 dagen in het jaar nodig bent om stalmest te laden ? Maar toen hij eenmaal gewend was, was het gebeurd met de kleine baaltjes die hij op 60 jarige leeftijd nog het zolder op werkte samen met ma, de chauffeur van de vrachtwagen en een 68 jarige buurman, en kwamen er grote balen die hij in een halfuurtje op zn gemak in zn eentje van de vrachtwagen op de stapel kon pakken, dan moest ik m na het werk alleen nog helpen het kleed erover trekken. Vierkante balen deden we ook niet meer met de U snijder de onderste onderuit de stapel trekken, maar met de prikker aan de voorlader boven beginnen met afstapelen, veel veiliger als er kleine kinderen rondlopen. De loonwerker kwam niet meer voor 50 euro in het uur balen uit het land halen, allerhande materialen legden we voortaan op pallets in plaats van op de grond, enzovoort...

Die voorlader, als je m eenmaal hebt gaat hij nooit weer weg, tenzij je er een shovel voor koopt... Over 2 jaar denk je toch: toen ik geld uitgaf voor die voorlader had ik het beter in 1 keer goed kunnen doen, dat was op lange termijn goedkoper geweest.. Het uitbouwen van een motor of versnellingsbak kost namelijk meer arbeidsuren als je ook nog een voorladerframe moet aan- en afbouwen...

Revisie is arbeidsuren en die zijn duur. als het plaatwerk ook nog slecht is zou ik een jongere opzoeken, want ookal heb je motor en bak gereviseerd, het blijft een verrotte boot die in de handel nooit opbrengt wat jij aan revisie geinvesteerd hebt. Maar als je inruilt op een jongere, dan wel een nog een met de vierkante neus en MWM motor, want die 300 farmer met Deutz motoren en afgeronde neus hebben niks dan koppelingsproblemen, helemaal met voorladerwerk.

Ik denk dat je dealer je een erg verstandig advies geeft, zoals je aan de reacties op jouw topic kunt merken zijn er altijd nog mafkezen die grof geld uitgeven voor een verrotte boot met 16.000 uur omdat er toevallig Fendt op staat, 😉 maar daarom juist, is inruilen veel voordeliger dan laten oplappen.

Reken het hele plaatje nog maar eens goed na voordat je een beslissing neemt, vraag richtprijzen op voor het reviseren van je 308 en het uitstukken van het plaatwerk, tel dan de inruilwaarde van jouw 308 bij de offertes voor het reviseren en uitstukken op, en vergelijk dat met de prijs die je kwijt bent voor inruilen: Alleen dan kun je dingen echt vergelijken, wij hier op het forum kunnen makkelijk JOUW geld voor je uitgeven.... 😉
Fendt926Driver
Quote @Boertje:
Eigenlijk zoek ik weer zo'n afgeragde die technisch goed is. Maar ja, op dit forum is waarschijnlijk iedereen heel zuinig op zijn spullen..
het is en blijft jou keuze. wij proberen jou alleen verschillende inzichten en voorbeelden noemen. als ij na 2 jaar de voorlader weer weg wilt doen kun je ook een van de 2 fendt gta trekkers kopen en na 2 jaar weer verkopen.

ga voor de gein eens in een trekker met voorlader zitten en kijk naar het zicht op de bak en palletvorken en stap dan eens in een fendt gta met frontlader dan heb je pas perfect zicht op alles wat er voor de trekker gebeurt.

heb zelf een frontlader voor de fendt xylon en super zicht op bak en werk wat ermee gebeurt

succes met je beslissing.
Deutz 8006spezial
@Fendt926Driver
Dit ben ik met je/u eens. Thuis rijd ik met een agrostar 6.08 (schuine neus, tis geen gezicht maarja). Dan rijd ik eerder dit jaar op stage met een jd, dan zit er een hele neus voor je helemaal als je het niet gewend bent. Voor de rest is de jd makkelijker (omkeer schakelaar etc etc) maar ik wil onze agrostar ook voor geen goud missen


voor @boertje
misschien is dit de koop voor u/jouw, deze trekker is compleet gereviseerd dus eigenlijk als nieuw.. (zie in de link een fendt 310 staan)
mooren-machines.nl/nl/occasions.html/
Boertje
Dank voor de tips. Denk inderdaad dat het een andere wordt. Dealer heeft het over 5000 inruil voor de 308. Hij gaat meteen in de sloop. Zit er ook niet op te wachten om een voorlader erop te zetten en dan weer eraf vanwege revisie.
Vind die 5000 wel weinig. Volgens mij zitten hier genoeg knappe jongens die graag zo'n oude trekker oplappen in goedkope vrije tijd. Die 310 is wel mooi maar staat helaas geen prijs bij. Zo'n oudere 300 serie is wel lekker betaalbaar. Misschien houden we de 308 er dan bij. Als die te weinig opbrengt dan zetten we hem een paar jaar voor de kuilsnijder. Heb een hekel aan koppelen..
ADB996
@Boertje dat aan en af koppelen ben ik ook wel eens beu. dan is het makkelijk als je wat meer tractoren hebt als 2 of 3 😉
Boertje
Als je het zo zegt klinkt het inderdaad beetje belachelijk... Maar ik ga een goelopende fendt niet voor 5000 weg doen.
Fendt926Driver
Quote @Boertje:
Volgens mij zitten hier genoeg knappe jongens die graag zo'n oude trekker oplappen in goedkope vrije tijd
voor 5000 euro begin ik er niet aan. voor 6000 heb ik een 2wd 309 met frontlader netjes op de banden. ga dan niet voor 1000 euro aan een andere wat verspijkeren. vooral niet als ik hoor hoe jij je trekker beschrijft.
voor die 5000 zou het dan wel zeker een 40km trekker moeten zijn anders houdt het met 4000 al op.
maar inderdaad als het zo weinig is en jij kent de trekker zelf goed hield ik hem er gewoon bij.
die 5000 inruil brengt die altijd nog op

collega boer vroeg mij laatst wat zijn 305 met stoll voorlader opbracht bij inruil. heb hem ook gezegd alles wat je meer krijgt dan 5000 euro zit bij de nieuw te kopen trekker op
Boertje
Goed om te horen. heb al wat rondgekeken en het wordt inderdaad een 300 serie met voorlader. prijsverschil is behoorlijk groot en de trekker bevalt. Heb al een 311 gezien zonder voorlader die helemaal was gereviseerd. moest 12k toebetalen. wordt hem dus ook niet.
Kans is groot dat we gewoon wat bij een boer kopen met ongeveer 8000 op de klok en compleet met voorlader. Als de oude weinig opbrengt dan blijft hij voor de kuilsnijder. Hij rijdt wel 40 en heeft ook fdw dus hij zal wel wat opbrengen. Nu rijden we nog maar zo nu en dan uit de versnelling schiet. Wordt dus tijd voor een andere hoofdtrekker.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 309 LSA ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
58
DEELNEMERS
27
WEERGAVES
25