Lucht versus hydro remmen
Nav een topic van gisteravond, maar ook van eerdere opmerkingen, zou ik graag eens willen weten waarom sommige mensen zweren bij luchtremmen. Regelmatig zie je bij een of ander topic wel iemand roepen :"luchtgeremd is beter". Waarom is dat? Persoonlijk denk ik dat het remmen door de schijven of trommels moet gebeuren, en dat lucht of hydro enkel en alleen maar de aansturing is. Verder durf ik te beweren dat je met hydro beter kunt doseren: beetje intrappen is beetje remmen, veel intrappen is veel remmen. Bij lucht is het meer van, beetje intrappen is langer wachten totdat hij aangrijpt omdat het langer duurt voordat er genoeg lucht door is om voldoende druk te hebben om de cilinder te bedienen.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
ik meende dat het andersom was? geen druk is op de rem dacht ik, maar dat kan ik mis hebben
Zoals Krol al zegt, hydraulisch is eerst heel weinig, en dan hakt die erin. Geen middenweg.
Stel er zou onderweg een leiding geraakt worden door een band. Kans is klein maar toch. De eerste paar keer gebeurd er niks. Maar daarna kan de leiding iets schade oplopen. Bij een luchtgeremde zal de wagen stil blijven staan, bij hydraulisch zal de wagen door blijven lopen en kun je daarna de wagen niet meer remmen.
Hier nog wat punten. Kracht en tijd is instelbaar. Maar in je aanleiding schrijf je al dat jij drift te beweren dat hydraulisch beter te doseren is.
Alles hierboven spreekt je tegen. Hoe kom je aan die wijsheid?
boerderij.nl/Mechanisatie/Achtergrond/…
Het boerderij artikel kan ik helaas niet lezen.
Ik rem de giertank met de tractor. Vaak ook omdat er iemand thuis is, die niet graag alles aansluit. Met zoveel oplegdruk ben je qua remmen sterker, en is de kans dat je gaat scharen kleiner. Omdat je dan wel continu druk op de banden kunt houden. Het belangrijkste bij het remmen is dat je grip houdt. Grip komt deels door gewicht op de banden. Bodemdruk zorgt voor meer grip. Grip is essentieel om niet te scharen. Maar ik moet wel zeggen dat als ik met kipper of giertank rij ik praktisch nooit hoef te remmen. Gewoon laten uitrollen scheelt brandstof en remmen.
Ik denk dat je hier twee andere systemen door elkaar haalt.
Tuurlijk worden er eisen gesteld aan de remmen van landbouwverkeer , maar dit zijn niet dezelfde eisen als die voor snelverkeer . Een landbouwwagen gaat immers in normale omstandigheden toch nooit 90km/h halen .
Wat is het voordeel van lucht tov hydro ?
- Lucht remt gelijkmatiger af , met hydro kan je dat gevoel ook hebben maar bij grotere combi's ga je ervaren dat hydro eigenlijk een beetje alles of niets .
- Lucht is veiliger omdat je omgekeerd werkt , je druk gaat weg voor te remmen . Dus bij een breuk in de remleiding gaat de wagen op de rem , ook kwa reactietijd scheelt dit .
Waarom gebruikt men dan nog steeds hydroremmen ?
- Goedkoper en eenvoudiger systeem , minder onderhoud nodig .
- Makkelijker uitwisselbaar , je remleiding hoeft zelfs niet aangesloten te zijn voor de wagen te kunnen verzetten bij een luchtgeremde trailer moet er druk zijn voor de rem te kunnen lossen .
- Trekkers zijn al voorzien van een hydropomp en dus is een hydro rem makkelijker voorhanden , niet elke trekker is uitgerust met luchtdruk .
Beide systemen hebben hun voordelen , maar voor wagens die veel in het verkeer zijn zal iedereen je ver luchtremmen aanbevelen .
met hydroremmen doe je doormiddel van (rem)cilinders remmen/de remvoering tegen de trommels drukken
de remdruk is afhankelijk van de oliedruk.
Bij luchtremmen wordt door remboosters(sterke veren)/ de rem vastgezet.
door de lucht druk wort de veer onder spanning gezet en gaat de remvoering los van de trommel.
dit kan veel nauwkeuriger geregeld worden met je voet
tevens zit er een regelaar op waar je kunt kiezen voer leeg/half of vollast of lastafhankelijke remming
met luchtremmen is een hogere remvertraging te halen. Wat met hydro niet te halen is
momenteel is er weinig of geen wetgeving wat betreft remmen voor agrarische voertuigen.
met de nieuwe wetgeving ,waarschijnlijk binnen vijf jaar (kenteken snelheid 25-naar 40 km ,,, wordt een veel hogere remvertraging vereist ,,welke eenvoudiger te behalen is met lucht.((effe krot weergegeven))
guh
met
je wil de voordelen zien of niet.
Onzin, dit is alleen het geval bij drukverlies of wanneer je het spul op de parkeerrem zet. Bij gewoon remmen zorgt de luchtdruk voor het remmen en niet de veren.
Als ik de hydro geremde kieper loskoppel terwijl de trekker op de handrem staat (fendt 820, 818, 916) Dan krijg ik de rem koppeling met aankoppelen er niet meer op omdat er druk opstaat. Dan zet de trekker de kieper dus ook op de parkeerrem. Of ligt het aan iets anders?
Met lucht stamp je de rem in en sta je stil.
Kun je wel gaan zeggen ligt aan de chauffeur, of te lichte trekker bla bla bla maar het is iedereen wel eens gebeurd dat de trekker afslaat om de een of andere reden.
Lucht is gewoon veel directer, beter doseerbaar en bovenal veiliger.
tractorfan.nl/topic/6474/
Als je een aanhangwagen met lucht beremming hebt moet je er voor zorgen dat de as die uit de booster komt nooit meer dan 33 procent van de dikte van de booster er uit komt dan blijft hij ook mooi aangrijpen en niet plotseling aanpakt