Lucht versus hydro remmen

Nav een topic van gisteravond, maar ook van eerdere opmerkingen, zou ik graag eens willen weten waarom sommige mensen zweren bij luchtremmen. Regelmatig zie je bij een of ander topic wel iemand roepen :"luchtgeremd is beter". Waarom is dat? Persoonlijk denk ik dat het remmen door de schijven of trommels moet gebeuren, en dat lucht of hydro enkel en alleen maar de aansturing is. Verder durf ik te beweren dat je met hydro beter kunt doseren: beetje intrappen is beetje remmen, veel intrappen is veel remmen. Bij lucht is het meer van, beetje intrappen is langer wachten totdat hij aangrijpt omdat het langer duurt voordat er genoeg lucht door is om voldoende druk te hebben om de cilinder te bedienen.

Deel dit topic

Reacties

Loeideutz
Er zullen ongetwijfeld minder zinnige reacties komen, maar ik hoop toch op een paar reacties die wat kunnen verduidelijken. En dan niet van de Pruusen hebben het al jaren op hun tractors, of op de vrachtwagens zit het ook. Waarom hebben ze het, waarom zit het al jaren op vrachtwagens.
johnny p
Alle vrachtwagens / bussen / aanhangers zijn tegenwoordig luchtgeremd. Zullen dus wel studies bestaan die zeggen dat lucht beter is. En ik als vrachtwagenchauffeur moet zeggen dat mijn vrachtwagen perfect remt hoor . Zowel stilletjes remmen als noodstop gebeurt in fractie van seconden hoor.
Loeideutz
@johnny p Ik denk zelf dat het op vrachtwagens zit omdat het systeem goedkoper is als een hydropomp met slangen en dergelijke. Daarnaast is het bij lucht minder erg als er ergens een lekje zit, niet te groot natuurlijk, je krijgt niet direkt een milieuramp. En ik zeg ook niet dat lucht slechter remt, zeker niet, maar hydro volgens mij ook niet.
krolsteyr
We hebben op een 3asser van ons 2 jaar geleden luchtremmen op laten bouwen, met lucht kan je beter doseren dan met hydro, hydro gaat eerst zachtjes en daarna slaat hij er in een keer op, lucht gaat voledig zachtjes, je moet dus je pedaal wel verder indrukken maar het remt wel een heel stuk comfortabeler en harder.
agriko
Lucht is vind ik mooier. als er iets lek is heb je geen olie plas. je kan elke willekeurige vrachtwagen aanhanger pakken en dan ben je gelijk luchtgeveerd en geremd. wij hebben op een hanger hydroremmen zitten maar dat is gewoon vervelend. de reactietijd is langer dan bij lucht dus is het lastiger doseren en rem je dus eigenlijk altijd teveel. Wij zweren bij lucht en ik vind dat het standaard moet zijn op trekkers boven de 100 pk. net zoals in duitsland.
Loeideutz
@krolsteyr Dat moet je me toch eens uitleggen. Lucht is een tweeweg systeem, niet remmen betekent kamer leeg, remmen betekent ventiel openzetten en druk opbouwen, dat duurt even, geen seconden. Hydro is een gesloten systeem, er zit altijd olie in de cilinder. Remmen betekent, volgens mij direct druk in de cilinder, en dus direct remmen.
Loeideutz
@agriko Kun je uitleggen waarom waarom bij hydro de reactietijd langer is, want dat begrijp ik dus nog niet? Kan ook aan mij liggen, vandaar de vraag hier.
selten
Lucht is veiliger omdat je als de druk eraf is, de wagen stil blijft staan en als je dus ergens problemen in de remleidingen en dergelijke slecht zijn de wagen niet mee zou komen.
Loeideutz
@selten Dat klopt, maar dat is bij stilstaan. Dat kun je ook met een handrem bereiken. Ik heb het meer over het proces van volle snelheid naar stilstand.
krolsteyr
@Loeideutz hoe het precies werkt weet ik niet, op een tractor van ons met luchtremmen zitten 2 meters, een de de druk in bar aangeeft in de luchttank, en een die de remdruk aangeeft, als je de remmen vol induwd slaat de wijzer van de remdruk ook meteen uit naar de 8 bar, dus gelijk met de druk van de luchttank, als je de rem voor de helft indrukt slaat de wijzer mar voor de helft uit.
jmos
Quote @Loeideutz:
, remmen betekent ventiel openzetten en druk opbouwen

ik meende dat het andersom was? geen druk is op de rem dacht ik, maar dat kan ik mis hebben
JJ
Ga er maar eens mee rijden. Dan weet je waarom mensen voor lucht kiezen. Veel beter doseerbaar! Rem laat ook sneller los.
Zoals Krol al zegt, hydraulisch is eerst heel weinig, en dan hakt die erin. Geen middenweg.
selten
@Loeideutz
Stel er zou onderweg een leiding geraakt worden door een band. Kans is klein maar toch. De eerste paar keer gebeurd er niks. Maar daarna kan de leiding iets schade oplopen. Bij een luchtgeremde zal de wagen stil blijven staan, bij hydraulisch zal de wagen door blijven lopen en kun je daarna de wagen niet meer remmen.
JJ
@jmos Is ook zo. Je hebt druk nodig om de rem eraf te halen. Als je kipper af zou breken, springt die op de rem.
Loeideutz
@JJ Maar waar zit die doseerbaarheid in?
Loeideutz
@selten Klopt helemaal, maar gaat niet over het remmen zelf, gaat over de dingen er rondomheen.
JJ
@Loeideutz De componenten die worden gebruikt in een luchtremsysteem.

Hier nog wat punten. Kracht en tijd is instelbaar. Maar in je aanleiding schrijf je al dat jij drift te beweren dat hydraulisch beter te doseren is.
Alles hierboven spreekt je tegen. Hoe kom je aan die wijsheid?
boerderij.nl/Mechanisatie/Achtergrond/…
Mielmonteur
waarom bij zware voertuigen lucht de voorkeur heeft?? Omdat olie remmen bij veel zware belasting (denk aan rijden in de bergen) aan de kook raakt. Kokende remolie is samenpersbaar en de remdruk valt gedeeltelijk weg. Dit is waarom bij vrachtwagens ed. Voor lucht gekozen wordt omdat lucht niet aan de kook raakt en remdruk gegarandeerd blijft!
wvdh
Ga jij het maar een hydraulisch rem systeem maken. Wat aan de zelfde eisen voldoet als luchtremmen. En ook goed gekeurd krijgt. Heel veel sterkte en succes
selten
Ook is het nog wel eens slim wat hun zeggen naar de combinaties te kijken. Een 4 wielige wagen, een 3 asser en meerdere voertuigen die voor de belasting een lage oplegdruk hebben zijn per definitie moeilijker af te remmen. Een enkelasser die heeft naar mate gewicht een hoge oplegdruk. (tenminste als ik bij onze giertank en kipper kijk). Dit zorgt voor een oplegdruk wat het remeffect van de tractor versterkt. Lucht is per definitie een betere rem als hydraulisch. Maar is het de meerprijs die betaald moet worden waard? Voor sommige wel, als ik kijk naar de combinaties 3 assers die veel op de weg zitten dan vind ik het waard. Wat ik met giertank en kipper op de weg zit is relatief weinig. 5 a 6 keer per jaar een kilometer of 10 rijden met het halen van graan. Met de giertank, een ik weet niet hoe vaak 200m op straat komen... Of je kijkt naar de aardappelboeren die 20km rijden naar een perceel, en zo 4 of 5 combinaties hebben rondrijden. Die de hele dag lopen te pendelen met hoge snelheden van vaak om en nabij de 50km/h. In plaats van wat de gemiddelde boer doet met 40km/h.
Loeideutz
@wvdh Er worden al vele jaren, en nog, wagens in de landbouw verkocht met hydroremmen. En ik neem aan dat de meeste fabrikanten zich toch aan de eisen houden.
Loeideutz
@JJ Bij hydraulisch heb je een systeem vol met vloeistof. Hoe je het ook wendt of keert, vloeistoffen zijn niet zomaar in elkaar te persen, lucht wel. Meneer @Mielmonteur heeft wat dat betreft wel een goed punt wat betreft het aan de kook raken van de olie, als er veel geremd moet worden.
Het boerderij artikel kan ik helaas niet lezen.
Loeideutz
@selten Ik volg je hele verhaal, maar toch maak je een, klein, foutje. Als het systeem goed is afgesteld, lucht of hydro, hoort de aanhanger het trekkende voertuig af te remmen. Dit om te voorkomen dat bij een kleine remoefening de boel al gaat scharen. De oplegdruk is dus minder interessant. Ik heb zelf een hydro geremde kipper, 10 ton, enkelas. Soms wordt die nog wel eens geleend door familie of vrienden, omdat ze de oprit opnieuw moeten leggen of zoiets. Ik zeg dan altijd: pas op met remmen met de lege kieper. Als je te hard remt, lig je zo tegen de vooruit aan. Bij mij in ieder geval, remt de wagen de tractor af. En wat sommige hier ook beweren, ik kan het remmen goed doseren.
deutzisthebest
Wat ik ook mooi vindt bij luchtremmen is de lastafhankelijke beremming. Ik weet niet of dit ook mogelijk is bij hydro remmen maar ik vindt het ideaal bij luchtremmen.
Mf1155
Ik rijd zat met vrachtwagens bij ons thuis en ooit wel eens ergens anders. ik vind luchtrem veeeel fijner remmen als hyrdoliek. bij lucht kun je heel rustig remmen of gewoon vogas remmen, met de veenhuis kipper van stage vind ik dat die erg fel reageert. of terwijl alles of niks
jasper01
Hier in duitsland zie je eigenlijk geen hydro remmen volgens mij mag het niet eens meeste nieuwe trekkers worden ook met lucht druk geleverd heeft er ook wat mee te maken dat er geen snelheids beperkingen zijn wat dat betreft is een trekker rijbewijs ook niet verkeert zijn hier 2 een tot 30 km krijg je bij je b klasse of je doet het appart (T2) en klasse (T2)is weer voor de rest kun je ook krijgen bij je vrachtwagen
selten
@Loeideutz
Ik rem de giertank met de tractor. Vaak ook omdat er iemand thuis is, die niet graag alles aansluit. Met zoveel oplegdruk ben je qua remmen sterker, en is de kans dat je gaat scharen kleiner. Omdat je dan wel continu druk op de banden kunt houden. Het belangrijkste bij het remmen is dat je grip houdt. Grip komt deels door gewicht op de banden. Bodemdruk zorgt voor meer grip. Grip is essentieel om niet te scharen. Maar ik moet wel zeggen dat als ik met kipper of giertank rij ik praktisch nooit hoef te remmen. Gewoon laten uitrollen scheelt brandstof en remmen.
wvdh
@Loeideutz maar voor de landbouw zijn er geen eisen en keuringen. En drm is ook hydraulisch. Omdat relatief goedkoop rem systeem is. Maar voor snelverkeer lukt het keuren voor hydraulische rem systeem nooit
ronald73
Quote @Mielmonteur:
Omdat olie remmen bij veel zware belasting (denk aan rijden in de bergen) aan de kook raakt. Kokende remolie is samenpersbaar en de remdruk valt gedeeltelijk weg. Dit is waarom bij vrachtwagens ed. Voor lucht gekozen wordt omdat lucht niet aan de kook raakt en remdruk gegarandeerd blijft!

Ik denk dat je hier twee andere systemen door elkaar haalt.
Loeideutz
@wvdh Dat vind ik een beetje te kort door de bocht. Geen eisen, dus we broddelen maar wat. Waarom dan nog de moeite doen van een remsysteem erop bouwen. Zo werkt het niet. En volgens mij worden er wel degelijk eisen gesteld aan het remsysteem van landbouwvoertuigen.
Loeideutz
com-keur.nl/remmen-testen-voor-veilig-rijden-landb… Kijk hier eens. Remeisen gesteld aan de landbouw.
O N
@Loeideutz

Tuurlijk worden er eisen gesteld aan de remmen van landbouwverkeer , maar dit zijn niet dezelfde eisen als die voor snelverkeer . Een landbouwwagen gaat immers in normale omstandigheden toch nooit 90km/h halen .

Wat is het voordeel van lucht tov hydro ?
- Lucht remt gelijkmatiger af , met hydro kan je dat gevoel ook hebben maar bij grotere combi's ga je ervaren dat hydro eigenlijk een beetje alles of niets .
- Lucht is veiliger omdat je omgekeerd werkt , je druk gaat weg voor te remmen . Dus bij een breuk in de remleiding gaat de wagen op de rem , ook kwa reactietijd scheelt dit .

Waarom gebruikt men dan nog steeds hydroremmen ?
- Goedkoper en eenvoudiger systeem , minder onderhoud nodig .
- Makkelijker uitwisselbaar , je remleiding hoeft zelfs niet aangesloten te zijn voor de wagen te kunnen verzetten bij een luchtgeremde trailer moet er druk zijn voor de rem te kunnen lossen .
- Trekkers zijn al voorzien van een hydropomp en dus is een hydro rem makkelijker voorhanden , niet elke trekker is uitgerust met luchtdruk .

Beide systemen hebben hun voordelen , maar voor wagens die veel in het verkeer zijn zal iedereen je ver luchtremmen aanbevelen .
b450
Dit is een eindeloze discussie. Luchtremmen zijn de norm. De keuze voor een luchtrem systeem kan te maken hebben met de veiligheid. Bv als een luchtgeremde wagen los raakt van het trekkendvoertuig kan het zo zijn dat deze automatisch gaat remmen. Luchtremmen zijn een veiliger keus. Hydro remmen zijn nog uit de tijd dat we met een ford 5000 met een 6 m3 mesttank 25km per uur reden en niet van de tijd dat we met een NH T7 met een 30 m3 mesttank 55 km per uur rijden.
b450
Oja als je er voorkiest even zonder de remmen van je wagen aan te sluiten rond rijd maakt het niet uit. Dan ben je zowiezo niet erg verstandig bezig!
Loeideutz
@b450 Hydroremmen zijn van na de ford 5000 met 6 M3 mesttank aan 25 per uur. De chauffeur van toen begreep dat hij af en toe ook eens wat langzamer moest rijden. Toen de trekkers 40 gingen rijden en er geremde aanhangers kwamen, toen begreep men niet meer dat er ook nog eens wat langzamer gereden kon worden.
paardeboertje
Lucht of hydroremmen zijn twee heel verschillende systemen.
met hydroremmen doe je doormiddel van (rem)cilinders remmen/de remvoering tegen de trommels drukken
de remdruk is afhankelijk van de oliedruk.

Bij luchtremmen wordt door remboosters(sterke veren)/ de rem vastgezet.
door de lucht druk wort de veer onder spanning gezet en gaat de remvoering los van de trommel.
dit kan veel nauwkeuriger geregeld worden met je voet
tevens zit er een regelaar op waar je kunt kiezen voer leeg/half of vollast of lastafhankelijke remming
met luchtremmen is een hogere remvertraging te halen. Wat met hydro niet te halen is
momenteel is er weinig of geen wetgeving wat betreft remmen voor agrarische voertuigen.
met de nieuwe wetgeving ,waarschijnlijk binnen vijf jaar (kenteken snelheid 25-naar 40 km ,,, wordt een veel hogere remvertraging vereist ,,welke eenvoudiger te behalen is met lucht.((effe krot weergegeven))
guh
met
b450
@Loeideutz wat ik al zei... eindeloze discussie!
je wil de voordelen zien of niet.
Loeideutz
@paardeboertje Ik begrijp je hele verhaal, behalve waarom je met hydroremmen die vertraging niet kunt halen. Ik denk dat dat een kwestie van afstellen is.
Loeideutz
@b450 Het gaat niet over het zien van de voordelen, maar over de kwestie dat er een groep mensen die hydroremmen bij voorbaat afkeurt.
b450
@Loeideutz jij bent gewoon pro hydroremmen.... niets mis mee..... andere mensen hebben daar misschien een andere mening over..... maar over de hele wereld van van amerika tot rusland... gebruiken ze lucht remmen. Als het iets zwaarder wordt en ssneller gaat.... alleen een landje aan de noordzee wil het weer beter weten.
Loeideutz
@b450 Dat landje aan de Noordzee importeert alle tractors. Overal wordt er hydroberemming opgebouwd. Toch zeker niet alleen voor dat natte landje daar aan de Noordzee. Kom nou.
b450
@Loeideutz kijk eens verder als tractoren. Er is geen truck op de wereld met hydro geremde trailers. En als we het over onze ooster buren hebben.... kunje ook het puntje boven aanspanning meepakken. Wat wij hier in nederland op onze zwaailatjes meesleuren is daar gewoon verboden.
Loeideutz
Als we het over de oosterburen hebben durf ik te beweren dat het daar andersom is gegaan. Eerst gingen de boeren rijden met vrachtwagenaanhangers, omdat ze daar graag zelf het produkt naar de afnemer brengen. Vervolgens ging men luchtberemming op de tractor bouwen, want dat is makkelijker met het lenen van een vrachtwagenaanhanger. En daarna is de wet de praktijk gevolgd. Wat de oosterburen wel beter doen is de regels op tijd en sneller aanpassen aan de praktijk.
GROENEDEERE
Waarom zoek je niet in de topics? Er zijn hier al zoveel duscussies over geweest
radium45
Quote @paardeboertje:
Bij luchtremmen wordt door remboosters(sterke veren)/ de rem vastgezet.

Onzin, dit is alleen het geval bij drukverlies of wanneer je het spul op de parkeerrem zet. Bij gewoon remmen zorgt de luchtdruk voor het remmen en niet de veren.
herderfan
Het voordeel van luchtremmen is als je op n steile helling staat ook de kar op de parkeer rem staat. Wij hebben n kar waar lucht en hydro op zit kan niet zeggen dat tie op lucht zo veel harder remt en kwa doseren is per combi n kwestie v aanvoelen denk.
deutzisthebest
@herderfan

Als ik de hydro geremde kieper loskoppel terwijl de trekker op de handrem staat (fendt 820, 818, 916) Dan krijg ik de rem koppeling met aankoppelen er niet meer op omdat er druk opstaat. Dan zet de trekker de kieper dus ook op de parkeerrem. Of ligt het aan iets anders?
Nhpaultje
Al eens geprobeerd om met een volle (zware) kipper een steile helling op te rijden. Als de trekker afslaat omdat ie het niet meer kan trekken, lig je beneden aan de dijk met je hydro-remmen.
Met lucht stamp je de rem in en sta je stil.
Kun je wel gaan zeggen ligt aan de chauffeur, of te lichte trekker bla bla bla maar het is iedereen wel eens gebeurd dat de trekker afslaat om de een of andere reden.

Lucht is gewoon veel directer, beter doseerbaar en bovenal veiliger.
herderfan
@deutzisthebest De meeste trekker heb nog iets druk op de remleiding staan als de motor draait zet de motor mr uit dan zal dr waarschijnlijk gn druk mr op de slang staan.
Tom VB
gangisalles
En in de vrachtwagen wereld word ook aan apk gedaan dus daar word de rem tijdig bijgesteld
Als je een aanhangwagen met lucht beremming hebt moet je er voor zorgen dat de as die uit de booster komt nooit meer dan 33 procent van de dikte van de booster er uit komt dan blijft hij ook mooi aangrijpen en niet plotseling aanpakt
kleineW
@herderfan dan staat er nog wel druk op de leiding hoor.. Er zit een luchtketel op de trekker. Die moet eerst vol anders werken de remmen niet. En als de trekker dan uitvalt zal die 8 bar niet in een keer weg zijn.
Siebenga
@kleineW gaat hier om het hydro verhaal 😉
kleineW
@Siebenga ow oke.. Ik dacht namelijk dat hij het over het luchtverhaal had..

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
54
DEELNEMERS
24
WEERGAVES
45