Welke trekker was er als eerst met een elektronisch bediende hef?
m'n va zegt Valmet en ik zeg Deutz.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
1978-79 1979-82 1980-86 1980-82 1982-83
5 6 6T 6T 6T
185/? 211/2200 252/2200 200/2200 220/2200
In 1980, het begin van Deutz met de 200 PK DX-230: Het was Deutz in 200 pk van een 9,6-liter motor, de transmissie en ZF Bosch hydraulica en elektriciteit inkoop apparatuur. 18 6-speed transmissie is een elektronische 3-tier Powermatic S-speed versnellingsbak. Koppeling is multi-disc clutch.
In 1982, werd de DX-230 vervanging door de 20 pk meer sterkere DX-250 Deze grote Deutz had soortgelijke kracht ten opzichte van haar concurrenten zeer duur en zijn weinig gemaakt een totaal van ongeveer 500 stuks, met inbegrip van de later DX 8.30.
www.tractorfan.nl/picture/215692
Bosch electonica heeft daarna een verdere ontwikkelingen uitgevoerd voor Fendt en Deutz.
M.F. kwam ook een Westinghouse ging later over naar Bosch
De eertse electronische hef was van grasmaaier fabrikant Jacobson rond 1940 waarna David Brown het op een ploeg bouwde 1947.
De eertste hydraulische driepuntshef was van Harry Ferguson. In 1947 heeft hij insamenweking met David Brown een gepatnenteerde electronisch bedienbare hef op een een schaarige ploeg gemaakt isw met het electronica bedrijf Westinghouse.Na zijn dood 1960 kon ieder het idee overnemen.In de USA Ford en Allis-Deutz waren de eerste.In Duitsland kwam Bosch in samenwerking met Fendt.
Het was een electro magnetische schakelaar.
Vanaf ong 1975 kwam de computer gestuurde hef op meerdere merken.