Standaard Trekkers

Beste forumleden,

Ik merk uit eigen ervaring/waarneming dat sommige merken trekkers bij tractorpulling over het algemeen verder (Fendt & New Holland) komen dan de andere(Case & John Deere. Nu kan dit toeval zijn natuurlijk.

Weten jullie welke trekker(s)(merken) er over het algemeen bekend om staan goed te zijn bij tractorpulling? Types/Merken? Het moet wel gaan om trekkers die redelijk standaard uitgevoerd zijn.

Is gewoon even een vraagje uit nieuwsgierigheid.

Gr

Deel dit topic

Reacties

Trekkerman Tom
Dit hangt van 132 factoren af, zoals grondsoort, conditie van de baan, luchtvochtigheid, banden, gewicht, enz. enz...
rickrenault
Bij de trekker trek hier in de buurt vind ik dat de fiats en inters en deutz ook wel meestal vrij ver komen maar weet niet of die standaart als er een renault is zijn er niet zo vaak maar die doen het ook niet slecht staan meestal ook wel bij de eerste 10
Loeideutz
Maar 132 factoren? Die wil ik dan eens graag allemaal op een rijtje.
valmet6400power
Valmet.

Daarbij wil ik het volgende (provocerende) statement aannemen: Standaard John Deere's en Inters presteren (zo goed als) niks op trekkertrek.
greenrider
John deere 4455
ArnoFendt
Quote @valmet6400power:
Standaard John Deere's en Inters presteren (zo goed als) niks op trekkertrek.

+ 10.
bikkertie
@valmet6400power 😃 +1

een deutz 13006 doet het wel goed op de baan
1046
Kom maar op met die valtegens , iedereen is te verslaan
wvdh
Wat een nutteloze topic....

ieder noemt zijn eigen merk dat dat het beste is
ArnoFendt
@wvdh

Of dat juist andere merken er niets van bakken.
bikkertie
@wvdh spreekt voor zich... beetje logisch is het wel
roy jd3130
Mijn john deere 3030 was ook Standard maar werd ook 2de in 4.5 ton en een valtra derden
wvdh
Quote @ArnoFendt:
Of dat juist andere merken er niets van bakken
ja dat ook
wvdh
@bikkertie en daarom is ook een nutteloze topic
1046
@roy jd3130 mijn trekkert was nog minder dan standaard en reed al op een nk
Valtra-Fordpower
Een mooie Volvo BM of Valmet doet het altijd wel goed op de baan.
bikkertie
@wvdh elke trekker die normaal rijd kan het goed doen dat ligt aan een heleboel andere dingen zoals banden en trekhaak onder andere
roy jd3130
@1046 ja daarom jo zegt niet alles als die maar taai is en blijft kom je ver
wvdh
@bikkertie ja klop, maar moet ook wel een beetje mazzel hebben. want soms loopt het goed en vraag af hoe kan zo goed gaan. en andere keer gaat weer heel slecht en vraag of af waar dat aan ligt
ArnoFendt
@1046

Veel Pk's hebben is niet het belangrijkste.
De Pk's die je hebt, goed op de baan overbrengen is de kunst.
Trekkerman Tom
@Loeideutz Sorry, dat duurt mij echt te lang 😉
teunis
valmet6400power
@ArnoFendt

Als jij 2x zoveel pk hebt als je tegenstanders kom je op slip ook heel ver hoor!
1046
Quote @ArnoFendt:
Veel Pk's hebben is niet het belangrijkste.
De Pk's die je hebt, goed op de baan overbrengen is de kunst

hoef je mij nie wijs te maken , hihi
DANOONTJE POWERR
Quote @1046:
minder dan standaard

Ja, je zal wel moeten met een pk-limiet die lager ligt dan standaard 😃
1046
@DANOONTJE POWERR was toen niet aan de orde, maar reed met een zieke pomp toen
ArnoFendt
Quote @1046:
hoef je mij nie wijs te maken

Daarvoor doe jij ook al lang genoeg mee aan dit spelletje, maar misschien dat andere er iets van kunnen opsteken.
1046
@ArnoFendt van mij horen ze niets hier
tractorquintentje
@1046 ervaring is de enige manier waardoor je het kunt leren in mijn ogen... kunt wel zeggen hoe het moet, maar dan werkt het 9/10 keer nog niet
1046
@tractorquintentje onder andere ja
ArnoFendt
@tractorquintentje

Inspelen op de omstandigheden.
Mf1155
Goeie banden. goeie gewichtsverdeling. goeie tegenstanders. goeie pomp. goeie turbo. goeie versnellingen. taaie motor. goeie klasse. tja elke tractor maakt in de ene klasse meer kans als de andere, maar je hebt idd een beetje de " mindere " om t zo te zeggen haha
mf6290power
En het ligt heel veel aan de chauffeur
tractorquintentje
@ArnoFendt klopt, maar elke tractor is anders, bij de ene moet je juist veel gewicht vooraan, bij de andere juist achteraan. Zulke dinge moet je zelf uitvisse. zeker omdat elke baan anders is en dus je verdeling ook anders ligt. 😄
mc-cormick-ihc
GEEN ENE STANDAARD TREKKER IS STANDAARD! En zo wel dan staat die meestal onderaan... Want een verbetering aan een trekker zoals brede banden is al niet standaard af fabriek meer..
mc-cormick-ihc
GEEN ENE STANDAARD TREKKER IS STANDAARD! En zo wel dan staat die meestal onderaan... Want een verbetering aan een trekker zoals brede banden is al niet standaard af fabriek meer..
ValtraT202
@valmet6400power volvo bm valmet en valtra doen het altijd wel goed
Sanderford
@ValtraT202 meestal bedoel je bij ons in de regio rijd een 705 meestal goed maar een 905 rijd vaak maar middenmoot tegenover de 14's en nog wat anderen
deutz dx 470
Als vario rijders met hun vario KUNNEN rijden kome die over het algemeen verder dan powershift/schakelbakken ongeacht welk merk tractor 😉 kheb het bij beide wel over standaard é 😃
ValtraT202
@Sanderford dan moet je
ValtraT202
@Sanderford dan moet je ook even naar het gewicht kijken volgens mijn is een 1455xl zwaarder dan een valmet 905
arjanstout
Volvo opvoeren goed mogelijk
1046
@ValtraT202 gewicht zegt niks , je rijd tenslotte in dezelfde klasse
Niek1988
Als je over de kleine klasses spreekt zijn de inter 844-s wel aardig taai (lange slag motor) en verder in de grotere klasses komen meestal de Fendt's het verst... maar ligt er aan hoe je hem klaar maakt, gewichtsverdeling, trekhaak, banden/bandenspanning, versnelling keuze, en nog wel meer
greenrider
Dit zal wel weer n topic zijn van iemand die er geen verstand van heeft en een trekker wil kopen voor tt
atlaspower
Fiat en Renaults komen vrij ver is mijn ervaring, zijn vrij lichte trekkers dus veel pk's in lage klasse, zelf rij ik met een renault 145 14 (135 pk in de 5500kg) en zit de keren dat ik mee doe altijd bovenin, je moet een trekker met een langeslag motor hebben die gaan langer door, ook een lange wielbasis is in je voordeel, en gewoon de goede versnelling kiezen 😃
koenjohndeere
Het is niet zo even van deze trekt beter en die niet het ligt aan meerdere factoren idd de banden spanning de baan gewichtsverdeling versnelling trekhaak en veel meer dus dit word denk ik niets dit topic 😉
DennisWeerd
Ligt idd aan veel factoren, maar bij ons winnen meestal de john deere's en inters hoor..
FiatTrattori
@wvdh

Dat had ik al verwacht, en helaas ook uit gekomen.

En dat over die factoren, grondsoort heeft meer met banden te maken en dan hebben we het over normale banden (evt. met dubbellucht). Gewicht maakt ook niet uit, hiervoor zijn immers verschillende klasse's.

Laat ik het anders stellen: Welke trekker wordt door fanatieke deelnemers vaak ingezet?
FiatTrattori
@atlaspower

Kijk dit is nou een zinnige reactie. Bedankt!
FiatTrattori
@greenrider

Ha nee. Dit is zeker een opmerking van iemand die denkt er alles van te weten en domweg zijn favoriete merk hier dumpt.

Elke fabrikant ontwerpt zijn trekkers anders. In de praktijk zal dit zijn uitwerking hebben op de werkzaamheden. Zo zal het ene merk 'standaard' qua gewichtsverdeling meer of minder geschikt zijn voor tractorpulling.
patrickkrist
Het is eigenlijk niks meer of minder om de trekkers maar op de banden en gewicht en de afstelling van de banden druk
jd premium
Onnuttig topic, paar jaar terug is er een test geweest van 300pk+ trekkers, even zwaar allemaal, zelfde banden, zelfde baan, zelfde chauffeur.
JD 8345R was eerste, MF 8690 2e, Fendt 936 3e, NH t8050 4e en Case magnum 280 5e. De Case had het minste vermogen anders had die ook wel hoger gekomen denk ik.
JD6930
Quote @mc-cormick-ihc:
GEEN ENE STANDAARD TREKKER IS STANDAARD! En zo wel dan staat die meestal onderaan... Want een verbetering aan een trekker zoals brede banden is al niet standaard af fabriek meer..

Precies!

Wat moet je standaard noemen? Iedere trekker heeft wel extra gewichten tijdens trekkertrek, dat is niet standaard meer, een deel groot er ook andere banden op, ook niet standaard meer.

Als je bovenstaande bij standaard rekent kan ik menig JD opnoemen die eveneens menig Fendt en New Holland achter zich liet en zo de sleepwagen over de 100 m trok, en vaak dan ook de 1e of 2e plek had.
valmet6400power
@Sanderford

Is dat een terechte vergelijking? 905 tegen 1455? Nee.
105 tegen 145 pk.
valmet6400power
@jd premium

Dat is een onnuttige opmerking, wat heeft die reactie nou te maken met trekkertrek? Hij is niet geinteresseerd in trekkers van 300 pk + want daar is het een kwestie van de cvt instellen 😄
valmet 605
@FiatTrattori je kan best algemene dingen zeggen van dit werkt goed dit werkt niet, goed rijden kunnen en je trekker aanvoelen is wel de belangrijkste.

Algemeen aan de TREKKER is het een goede leidraad om te kijken naar veel versnellingen handmatig, powerschift of zelfs vario. Een lange slag motor en een hoge goed regelbare inspuitdruk vd brandstofpomp.

Om de trekker goed passende banden met een kloppende druk en een goed passende breedte en passend profiel, gewichtsverdeling passend bij de trekker en klasse en een goede trekhaak.

Dan een bestuurder die kijkt naar de baan ipv met zn vrienden stoer lopen doen.

Dan 4wd of 2wd enz enz.

Sterkte, gooi de bende maar door elkaar en je komt vanzelf achter byzondere dingen.
Als je een fiat mee drinken geeft word die taai, een valmet is te zwaar maar heeft een goede motor en een nog betere pomp. Gemiddeld zal de valmet winnen maar een goede fiat rijder kan gerust de valmet voorbij rijden.
henne99
Het valt me wel op dat de oudere trekkers meestal verder komen
roy jd3130
@henne99 ben ik het ook mee eens een vario komt aan vkiegen schakelt een 50x trug en strand eerder vind ik
FiatTrattori
@valmet 605 Bedankt, zeer nuttige reactie.
valmet 605
@FiatTrattori Oja ik ben vlagger bij tt.
ford turbo power
Ik doe soms ook mee aan een wedstrijd,maar de oudere trekkers trekken beter dan nieuwe trekker.
wvdh
@FiatTrattori de trekkers die 30/40 jaar geleden rond reden
radium45
@valmet 605 Christiaan, even off topic. Wat ik mis op de sleepwagen is iets van een aanduiding, puntensysteem wat aangeeft wat de setting van de sleepwagen is mbt tot gewicht, mes en baksnelheid. Dan kun je een vergelijk maken hoe hard bv een 4.5 super sport trekt met hun 2wd ten opzichte van bv de 9 ton standaard klasse.
valmet 605
@radium45 dat klopt 100%. In theorie weten wij als vlaggers en wedstrijdleider niet exact hoe de wagen staat. Het afstellen van de sleepwagen zou door de bemanning moeten worden gedaan.

In de praktijk doen wij ook mee met afstellen.
Verhouding standaart supersport is moeilijk te maken de manier van stil zette is namelijk vanaf de eerste meter al anders.

Standaart trekkers rijden licht weg dan geleidelijk zwaarder (denk maar aan 100 tot 150 mtr op zn zwaarst).

supersport en prostock zijn eigenlijk zelfde afstelling.
druk op de achterbanden bij wegrijden en dan vroeg op maximale remkracht. (60-80 meter)

9 ton hhmmm op een goede baan. bak vol 3 cm mes bak boven tussen 90 en 110??? geen kopgewichten.
slechte baan bak max half vol zonder mes en dan voor de rotte plek boven? staan ze er allemaal in er net achter en ze staan allemaal fp.

Een goede toeschouwer kan heeeel veel zien gebeuren. Mij word ook niet altijd alles verteld maar ik kan het vaak wel zien gebeuren.

OJA klein puntje ik vlag onder normale omstandigheden de Hyproslee niet meer. Ik word nerveus van de sleepwagen en kan hem niet inschatten daardoor voeld deze wagen niet veilig voor mij.
radium45
@valmet 605 Wat mogelijk is, is bv tijdens het afwerken van de 4.5 ton SS een dikke trekker uit de standaard klasse voor de wagen te zetten. Dan hebben de mensen een vergelijk hoe zwaar die wagen staat en wat die gasten uit de sport voor vermogen uit hun 2700 rpm halen.
radium45
@radium45 Dat de sport en pro stock vroeg afgeremd worden is veelal ook de wens van die rijders. Op deze manier kunnen ze de temperaturen en druk in de motor hoog houden. Zal nooit vergeten dat een Belgische ''ankerwagen'' in Lochem moest bijspringen... tot 80 mtr gebeurde er niks zodat de meeste trekkers allemaal uitwaaiden omdat ze de druk niet konden vasthouden.
valmet 605
@radium45 is best een idee. Wat voor een trekker zou jij hiervoor willen gebruiken?

Ben benieuwd een JD 6030 of een fendt 926 of een inter 1455 of bijvoorbeeld een NH G180??
radium45
@valmet 605 Als er toevallig een 14 onder de deelnemers is zou ik die nemen. Mensen kennen die tractoren en hebben van deze een idee wat het vermogen is. Maar je kunt natuurlijk elke goed uitgeruste tractor voor dit vergelijk nemen. Het gaat ook alleen maar even voor het vergelijk.
valmet 605
@radium45 het beeld zou nog steeds vertekend zijn andersom zou het helemaal fout gaan. De standaard komt bijv tot 60 mtr. De supersporter tot 80. 20 meter boeiend want die standaart is voorbij gereden met 25 mtr tijdens de klasse.
De winnaar kan wel minder ver komen als de demo omdat de versnellingsbak minder of andere opties geeft.
valmet 605
@radium45 de gedachte achter een afstelling zijn volledig verschillend. Je helpt een supersporter op weg door hem al te laten trekken vanaf 0 meter en daarna rem je met hetzelfde gewicht.
Een zware standaard is niet te stoppen met remmende werking.
De bak op 80 meter boven maar te licht geeft fp 100 mtr of tot de bult maakt dan ook niet meer uit.
Supersporters en sporters houden dit niet vol.
radium45
@valmet 605 nee logisch. max 4.5 ton en dat met 2WD... Ik heb grote bewondering voor die gasten die steeds maar weer die extra pk weten te vinden.
valmet 605
@radium45



zelfde wagen 9ton krijgt op het eind de bak tegen die hevel en dan staan ze bijna allemaal vlot stil. Dan ruiken ze de messen nog maar.

de 4.5 trekt vanaf 80 meter voluit. 70 of 60 meter al mes en die gaan soms door alsof er niets gebeurd. wel minder gewicht in de bak.
mc-cormick-ihc
@valmet 605 die inter op de voorkant van t 9 ton filmpje is niet standaard.. Foei foei.. Moet jij toch weten
valmet 605
@mc-cormick-ihc de bereider is niet eens standaard.
mc-cormick-ihc
@valmet 605 klopt. Normaal rijd pieter zelf.
1046
@mc-cormick-ihc was ie zeker weer eens een x bang
Sanderford
@valmet6400power dat wist ik niet dan kijk je er toch ineens anders tegenaan 😃
valmet6400power
@Sanderford

Straalt power uit dus 😃
roy jd3130
Wat vinden jullie van dubbellucht werkt het nou echt of niet ?
FiatTrattori
@roy jd3130

Ik denk het wel, uiteindelijk kun je dan meer vermogen op de baan krijgen.
roy jd3130
@FiatTrattori ik heb zelf ook dubbellucht 9.5 48 naast 650 65 38 maar ik merk het nog niet echt .heb een keer zonder gereden en werd 2de en dr waare er meer met dubbellucht maar eerste had het wel en ik en de derde waare zonder dubbellucht
FiatTrattori
@roy jd3130

Meer band = meer wrijving
Valtra-Fordpower
@roy jd3130 Ik heb op de 3800kg standaard ging ik volgas naar de eerste plaats op 4x 16,9 R34 Goodyears van 40%, gewone normale landbouwbanden die op het bedrijf ook gebruikt worden.
roy jd3130
@Valtra-Fordpower oke netjes .ja ik doe ze nog niet weg blijf proberen .en wil nog een keer 5.5ton rijden meschien gaat dat beter met dubbellucht
roy jd3130
@FiatTrattori das ook wel zo
FiatTrattori
Nog even een vraagje: Je ziet de meesten altijd met dikke frontgewichten rijden. Maar vaak als de trekkers niet meer verder komen zie je de achterkant stuiteren; niet genoeg druk op de banden? Zou het niet beter zijn om al je EXTRA gewichten in de buurt van de achteras te plaatsen? Dan heb je maximale druk op de achteras, dat is toch de as die uiteindelijk het werk moet doen.
valmet 605
@roy jd3130 dubbellucht of heel breed. Zoek het optimum tussen het inzakken van de band en de grip die je hebt. Wisselt ook per ondergrond.

het is een wisselwerking tussen loopvlak en nog grip vinden.
valmet 605
@FiatTrattori alle gewicht op de neus en de achterkant heeft niet heel veel grip om het zo te zeggen. Het bokken komt vaak door de voorloop van de vooras.
Alle gewichten achterop en je kan vanaf 10 meter op je achterwielen rijden. dat is ook weer nadelig.
roy jd3130
@valmet 605 oke ja ik ga nog testen hoe het beter kan gaan met de dubbellucht ook kwaar banden spanning
valmet 605
@roy jd3130 dat is de grootste uitdaging denk ik.
Sanderford
@valmet6400power dat sowieso zou maar al te graag de 805 van mn tante overnemen maar ze doen m niet weg
PatrickNH
Ik zou een same/nh tm pakken die trekken wel hard
worteljcb
@valmet 605 Je kunt duidelijk merken dat u geregeld met tractorpulling te maken heeft. Zinnige reacties! +1

Naar mijn mening zijn er hoofdzakelijk vier grote factoren die heel veel zeggen.

Dat is ten eerste dat je het vermogen van je trekker dmv grip op de baan zet. Wat voor banden je nodig hebt, is weer een andere discussie 😉 Maar vaak zie je toch wel één merk bij de toppers in de tractorpullingwereld. Ook hoeft dubbellucht niet altijd te werken. Het ligt er maar net aan hoe zwaar je trekker is en hoeveel vermogen je hebt. Als jij altijd op normale banden rijdt en je gaat altijd als een blok de grond in op het einde, dan kan dubbellucht heel verstandig zijn. Maar ik ken ook tractoren die zoveel bandoppervlak hebben dat ze gewoon bovenop de baan staan te slippen. Ze krijgen het vermogen van de tractor niet aan de grond. Het totale bandoppervlak is gewoon te groot voor het gewicht van de tractor. En dan doe je ook iets fout..

Ten tweede moet je je banden op de juiste spanning hebben. Dit vergt vooral enige ervaring om hier een goed oordeel over te kunnen geven.

Ten derde is een goede gewichtsverdeling van cruciaal belang. Sommigen laadden alles achterop de achteras en dat werkt soms ook prachtig. Vooral op zand want dan kun je een tandje hoger rijden. Zelf ben ik van mening dat je met een 4wd trekker ook de voorbanden moet benutten. En dan is het niet zo dat je alles maar voorop moet gooien. Een goede verdeling is van wezenlijk belang om zowel de voorbanden en de achterbanden goed aan de grond te zetten. En hoe je die verdeling moet bepalen daar kom je zelf maar achter.

Tevens zorgt een goede gewichtsverdeling er ook voor dat de trekker minder gauw gaat stuiteren. Een trekker met een lange wielbasis heeft hiertoe minder neiging dan een korte trekker.

Ten vierde moet je een goede trekhaak hebben. Wat goed is, is een hele discussie opzich en dat zal men ook nooit 100% eens zijn denk ik. Maar zorg ervoor dat je de trekker niet achterover trekt en dat je maximale hoogte kan benutten.

Als je deze vier dingen voor elkaar hebt, kom je een heel eind. En vermogen is wel makkelijk, maar je hebt het niet nodig om succes te behalen. En ieder merk tractor kan gewoon in de top terecht komen. Met de ene is het alleen makkelijker dan andere..

Dit is mijn visie tenminste.. :lol:
Mc Fendt
Een stoomtrekker, die houden ook nooit een x weer op! Is ook prachtig om te zien.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
95
DEELNEMERS
36
WEERGAVES
2