Beste forumleden,
Ik merk uit eigen ervaring/waarneming dat sommige merken trekkers bij tractorpulling over het algemeen verder (Fendt & New Holland) komen dan de andere(Case & John Deere. Nu kan dit toeval zijn natuurlijk.
Weten jullie welke trekker(s)(merken) er over het algemeen bekend om staan goed te zijn bij tractorpulling? Types/Merken? Het moet wel gaan om trekkers die redelijk standaard uitgevoerd zijn.
Is gewoon even een vraagje uit nieuwsgierigheid.
Gr
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Daarbij wil ik het volgende (provocerende) statement aannemen: Standaard John Deere's en Inters presteren (zo goed als) niks op trekkertrek.
+ 10.
een deutz 13006 doet het wel goed op de baan
ieder noemt zijn eigen merk dat dat het beste is
Of dat juist andere merken er niets van bakken.
Veel Pk's hebben is niet het belangrijkste.
De Pk's die je hebt, goed op de baan overbrengen is de kunst.
Amen!!
Als jij 2x zoveel pk hebt als je tegenstanders kom je op slip ook heel ver hoor!
De Pk's die je hebt, goed op de baan overbrengen is de kunst
hoef je mij nie wijs te maken , hihi
Ja, je zal wel moeten met een pk-limiet die lager ligt dan standaard
Daarvoor doe jij ook al lang genoeg mee aan dit spelletje, maar misschien dat andere er iets van kunnen opsteken.
Inspelen op de omstandigheden.
Dat had ik al verwacht, en helaas ook uit gekomen.
En dat over die factoren, grondsoort heeft meer met banden te maken en dan hebben we het over normale banden (evt. met dubbellucht). Gewicht maakt ook niet uit, hiervoor zijn immers verschillende klasse's.
Laat ik het anders stellen: Welke trekker wordt door fanatieke deelnemers vaak ingezet?
Kijk dit is nou een zinnige reactie. Bedankt!
Ha nee. Dit is zeker een opmerking van iemand die denkt er alles van te weten en domweg zijn favoriete merk hier dumpt.
Elke fabrikant ontwerpt zijn trekkers anders. In de praktijk zal dit zijn uitwerking hebben op de werkzaamheden. Zo zal het ene merk 'standaard' qua gewichtsverdeling meer of minder geschikt zijn voor tractorpulling.
JD 8345R was eerste, MF 8690 2e, Fendt 936 3e, NH t8050 4e en Case magnum 280 5e. De Case had het minste vermogen anders had die ook wel hoger gekomen denk ik.
Precies!
Wat moet je standaard noemen? Iedere trekker heeft wel extra gewichten tijdens trekkertrek, dat is niet standaard meer, een deel groot er ook andere banden op, ook niet standaard meer.
Als je bovenstaande bij standaard rekent kan ik menig JD opnoemen die eveneens menig Fendt en New Holland achter zich liet en zo de sleepwagen over de 100 m trok, en vaak dan ook de 1e of 2e plek had.
Is dat een terechte vergelijking? 905 tegen 1455? Nee.
105 tegen 145 pk.
Dat is een onnuttige opmerking, wat heeft die reactie nou te maken met trekkertrek? Hij is niet geinteresseerd in trekkers van 300 pk + want daar is het een kwestie van de cvt instellen
Algemeen aan de TREKKER is het een goede leidraad om te kijken naar veel versnellingen handmatig, powerschift of zelfs vario. Een lange slag motor en een hoge goed regelbare inspuitdruk vd brandstofpomp.
Om de trekker goed passende banden met een kloppende druk en een goed passende breedte en passend profiel, gewichtsverdeling passend bij de trekker en klasse en een goede trekhaak.
Dan een bestuurder die kijkt naar de baan ipv met zn vrienden stoer lopen doen.
Dan 4wd of 2wd enz enz.
Sterkte, gooi de bende maar door elkaar en je komt vanzelf achter byzondere dingen.
Als je een fiat mee drinken geeft word die taai, een valmet is te zwaar maar heeft een goede motor en een nog betere pomp. Gemiddeld zal de valmet winnen maar een goede fiat rijder kan gerust de valmet voorbij rijden.
In de praktijk doen wij ook mee met afstellen.
Verhouding standaart supersport is moeilijk te maken de manier van stil zette is namelijk vanaf de eerste meter al anders.
Standaart trekkers rijden licht weg dan geleidelijk zwaarder (denk maar aan 100 tot 150 mtr op zn zwaarst).
supersport en prostock zijn eigenlijk zelfde afstelling.
druk op de achterbanden bij wegrijden en dan vroeg op maximale remkracht. (60-80 meter)
9 ton hhmmm op een goede baan. bak vol 3 cm mes bak boven tussen 90 en 110??? geen kopgewichten.
slechte baan bak max half vol zonder mes en dan voor de rotte plek boven? staan ze er allemaal in er net achter en ze staan allemaal fp.
Een goede toeschouwer kan heeeel veel zien gebeuren. Mij word ook niet altijd alles verteld maar ik kan het vaak wel zien gebeuren.
OJA klein puntje ik vlag onder normale omstandigheden de Hyproslee niet meer. Ik word nerveus van de sleepwagen en kan hem niet inschatten daardoor voeld deze wagen niet veilig voor mij.
Ben benieuwd een JD 6030 of een fendt 926 of een inter 1455 of bijvoorbeeld een NH G180??
De winnaar kan wel minder ver komen als de demo omdat de versnellingsbak minder of andere opties geeft.
Een zware standaard is niet te stoppen met remmende werking.
De bak op 80 meter boven maar te licht geeft fp 100 mtr of tot de bult maakt dan ook niet meer uit.
Supersporters en sporters houden dit niet vol.
zelfde wagen 9ton krijgt op het eind de bak tegen die hevel en dan staan ze bijna allemaal vlot stil. Dan ruiken ze de messen nog maar.
de 4.5 trekt vanaf 80 meter voluit. 70 of 60 meter al mes en die gaan soms door alsof er niets gebeurd. wel minder gewicht in de bak.
Straalt power uit dus
Ik denk het wel, uiteindelijk kun je dan meer vermogen op de baan krijgen.
Meer band = meer wrijving
het is een wisselwerking tussen loopvlak en nog grip vinden.
Alle gewichten achterop en je kan vanaf 10 meter op je achterwielen rijden. dat is ook weer nadelig.
Naar mijn mening zijn er hoofdzakelijk vier grote factoren die heel veel zeggen.
Dat is ten eerste dat je het vermogen van je trekker dmv grip op de baan zet. Wat voor banden je nodig hebt, is weer een andere discussie Maar vaak zie je toch wel één merk bij de toppers in de tractorpullingwereld. Ook hoeft dubbellucht niet altijd te werken. Het ligt er maar net aan hoe zwaar je trekker is en hoeveel vermogen je hebt. Als jij altijd op normale banden rijdt en je gaat altijd als een blok de grond in op het einde, dan kan dubbellucht heel verstandig zijn. Maar ik ken ook tractoren die zoveel bandoppervlak hebben dat ze gewoon bovenop de baan staan te slippen. Ze krijgen het vermogen van de tractor niet aan de grond. Het totale bandoppervlak is gewoon te groot voor het gewicht van de tractor. En dan doe je ook iets fout..
Ten tweede moet je je banden op de juiste spanning hebben. Dit vergt vooral enige ervaring om hier een goed oordeel over te kunnen geven.
Ten derde is een goede gewichtsverdeling van cruciaal belang. Sommigen laadden alles achterop de achteras en dat werkt soms ook prachtig. Vooral op zand want dan kun je een tandje hoger rijden. Zelf ben ik van mening dat je met een 4wd trekker ook de voorbanden moet benutten. En dan is het niet zo dat je alles maar voorop moet gooien. Een goede verdeling is van wezenlijk belang om zowel de voorbanden en de achterbanden goed aan de grond te zetten. En hoe je die verdeling moet bepalen daar kom je zelf maar achter.
Tevens zorgt een goede gewichtsverdeling er ook voor dat de trekker minder gauw gaat stuiteren. Een trekker met een lange wielbasis heeft hiertoe minder neiging dan een korte trekker.
Ten vierde moet je een goede trekhaak hebben. Wat goed is, is een hele discussie opzich en dat zal men ook nooit 100% eens zijn denk ik. Maar zorg ervoor dat je de trekker niet achterover trekt en dat je maximale hoogte kan benutten.
Als je deze vier dingen voor elkaar hebt, kom je een heel eind. En vermogen is wel makkelijk, maar je hebt het niet nodig om succes te behalen. En ieder merk tractor kan gewoon in de top terecht komen. Met de ene is het alleen makkelijker dan andere..
Dit is mijn visie tenminste.. :lol: