Spuiten versus poedercoaten

Deze winter heb ik in de planning om mijn achtervelgen een nieuwe kleur te geven. Alleen twijfel ik over welke behandeling ik wil laten doen na het stralen: spuiten of poedercoaten. Wat zijn jullie ervaringen, en welke voor en nadelen hebben beide methodes.
Arno.

Deel dit topic

Reacties

+2
Ferdinanddijkstra
Spuiten , wel goed laten stralen en gronden , is goedkoper en roest minder snel na beschadiging
+1
Steyr thomas
Stralen en spuiten, als je je velgen laat poedercoaten springen de stukken er af bij het minste geringste steentje. Of bij de band monteren. Ik heb de velgen van mijn unimog ook laten stralen, schouperen en poedercoaten, maar poedercoaten op velgen doe ik nooit meer!
teunis
@Steyr thomas

Als het goed gepoedercoat is, kan dat helemaal niet dat er stukken vanaf springen

Een bedrijf waar k welleens voor werk hebben ook een spuit/poedercoat bedrijf en als t goed gecoat is kun je dr met een hamer opslaan zonder dat je er iets vanziet! (zelf al meerdere keren gedaan namelijk!)
+1
Steyr thomas
@teunis
Ken er toch meer met hetzelfde probleem, alleen op velgen, dat wel. En niet bij hetzelfde bedrijf laten coaten.
We laten nog veel meer coaten maar daar klaag ik niet over hoor!
teunis
@Steyr thomas

Haha oke, dat kan.

Maar t hoort niet te kunnen

T enige nadeel van poedercoaten vin k inderdaad dat als dr iets afspringt dat je t nie bij kunt werken
mestyle
@Steyr thomas

Wij hebben de velgen ook gepoedercoat en daar is niks mee gebeurt ook niet met monteren. Nadeel is wel dat als je het een andere kleur wil spuiten dat verf minder mooi pakt ook al schuur je het nog.
Steyr thomas
@mestyle
De steentjes op de weg zullen harder raken bij 85 km dan bij 25 schat ik zo 😃
ford5000
Belangrijke factor is volgens mij dat poedercoaten alleen mogelijk is wanneer je RAL kleuren wilt hebben, dus als de door jou gewenste kleur een standaard RAL kleur is zou ik daarvoor gaan, anders spuiten in 2K lak.
Patrick 2020
Mijn pa heeft plaatwerk en velgen laten stralen, poedercoaten en daarna spuiten. 😉 Rete strak en geen beschadiging met banden monteren.
ford5000
@Patrick 2020 Je bedoeld die van de Same Patrick?
Patrick 2020
@ford5000 Ja die inderdaad, glimt als een parel. Maar wat de beste mogelijkheid is weet ik niet. De een laat liever spuiten, de ander laat liever coaten..

Als je goed kunt spuiten dan wil dat ook wel goed.
ford5000
@Patrick 2020 Als ik op kleur zou willen poedercoaten heb ik al een probleem aangezien Ford geen RAL kleuren heeft gebruikt, daarom spuit ik liever.
kees17
Ik zou zeker poedercoaten. Is wel duur maar je hebt ook een hele poos geen onderhoud. Het bladdert echt niet af, als je het spuit kan dat wel. Je zou hem ook eerst kunnen laten verzinken. Dat valt met de prijs wel mee.
mestyle
@kees17

2 velgen stralen + 2 lagen poedercoat was bij ons 150 ben je voor stralen en dan laten spuiten ook wel kwijt
Cees1
@mestyle Ik wil ook een setje velgen laten stralen en poedercoaten. Waar heb je dit laten doen (voor €150)?
+1
case 745 xl
@Cees1 dat ga je niet redden voor 150 euro
mestyle
@Cees1
Hier in Drenthe bij een bedrijf maar de prijs was sl wel van 9 jaar geleden
Cees1
@mestyle Heb je ook een naam van dat bedrijf? En waar zijn ze gevestigd?
kees17
Okay k weet niet precies een prijs iets van 20 euro per m2 ofzo. En verzinken is ca 50 cent per kilo, dat is echt niet veel. En als je het verzinken laat gaat het nooit meer roesten, en de poedercoating hecht er ook goed op.
mestyle
@kees17

Na verzinken kan het nog wel degelijk gaan roesten. Zink is een offermetaal wat op de duur gewoon weg kan zijn gerot en dan begint het alsnog te roesten (duurt wel heeeeel lang onder normale omstandigheden)
roscho
Quote Reactie van @mestyle:
Na verzinken kan het nog wel degelijk gaan roesten.

Zink vormt een afsluitende oxydelaag, waardoor de zuurstof niet naar binnen kan. Het zal dus NIET gaan roesten, tenzij er beschadigingen komen. Kijk maar naar al die oude verzinkte giertonnen die nog steeds niet verroest zijn.
BouwmanH
@roscho En ook met beschadigingen roest het niet zo hard, door de kathodische bescherming. Dat is interessante materie, wat ook veel op scheepshuiden word toegepast.
case 745 xl
@BouwmanH klopt slijp zink maar eens weg en probeer het dan te lassen. Dan last het nog niet zo als normaal schoon staal
mestyle
@BouwmanH
Ja zink wordt op schepen als offer materiaal aangebracht. De zinklaag gaat de energie inzitten die anders het staal aantast. Bij grote vrachtschepen wordt jaarlijks de zinkhuid vervangen kmdat deze compleet verdwijnt. En gaf ook aan dat het heel lang duurt voordat het kan gaan roesten met zink.
Niels OM
@mestyleAls je een goede zinklaag aan laat brengen, hoef je normaal de rest van je leven niet weer. Het nadeeel van verzinken is dat je puntjes op het gladde metaal kunt krijgen, dus na het zinken ben je vaak eerst een tijd (ligt) aan het schuren. Als je het product mooi wilt hebben tenminste 😉
mestyle
@Niels OM

Ik zeg ook dat het heel lang duurt. Maar als er bijvoorbeeld veel in contactkomt met zout water gaat het een heel stuk ssneller
kees17
Op zich valt dat schuren wel mee. Als je een slijptol met een poets schijf gebruikt (afbraamschijf) dan gaat dat heel snel en wordt het ook heel glad.
jd greenpower
Spuiten, poedercoaten kun je zelf niet bijwerken dat blijf je zien!
Robert87
In dien mogelijk zou ik velgen laten poedercoaten.
Heb dat ook gedaan bij de velgen van mn Roadless en ben er zeer te spreken over.
@Steyr thomas
Beschadigen bij het opleggen van de banden? Een ruw iemand kan alles wel beschadigen, heb ze zelf gemonteerd in een banden apparaat en je zou zeggen dat het met de hand is gebeurd. Heb geen plekje beschadiging op de velg. Dus dat is geen argument om het niet te doen
@ford5000
Voor het wit neem je gewoon RAL 9016, je kunt het verschil met het blote oog niet zien ten op zichte van de originele ford verf.
Patrick 2020
@kees17 Lamellenschijf bedoel je, met dat schuurpapier. Met afbraamschijf ga je zo door de zinklaag heen en gaat het ijzer alsnog roesten..
AG35
Heb ook al meerdere sets velgen laten stralen en poedercoaten. Ben er zeer tevreden over. Heb de banden laten monteren, maar ook zelf met het hand. Zonder beschadigingen. Er springt ook geen coating los, bij het aantrekken van de wielmoeren. Nadelen zij dat je het moeilijk bij kunt werken als het beschadigt. Ligt er ook aan, wat je met de tractor gaat doen. Bij mijn hobby/show gebruik, gebeurt er weinig mee.
ArnoFendt
@teunis
@Robert87
@AG35

Ik wil er eerst ook blokjes voor 5 ster molcom dubbellucht in maken. Zou poedercoaten in dat geval misschien minder geschikt zijn vanwege beschadigingen door de dubbellucht??
Freebird78
Heb jaren gepoedercoat is mooi spul maar het bij werken van beschadigingen blijft lastig heb zelf de voorkeur voor twee componentenlak Kleur is mooier velgen zet ik twee keer in de blanke lak gaat jaren mee en kan je eindeloos bijwerken
AG35
@ArnoFendt Denk niet, dat ik bij molcon dubbellucht zou poedercoaten. Teveel kans op beschadiging.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
34
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
141