Onlangs hebben we een nieuwe combine gekocht met Michelin Cerexbib IF800/65R32 banden. Hiermee kunnen we op 1 bar tarwe dorsen. Aangezien we deze duurdere banden wat langer dan 3 weken in het jaar willen gebruiken, is het idee om deze banden in het voorjaar onder de trekker te stoppen. Ze passen onder onze New Holland T6.160 trekker, die in totaal met frees 8 ton weegt(5 ton op achteras, 2,5 ton per band). Zou het helpen als ik zo'n band onder mijn trekker stop, zodat ik een lage bodemverdichting heb?
Hier gaat mijn vraag dan ook groot en deels over. Met welke bandenspanning kan ik rijden met een deze IF800/65R32 band als de belasting 2,5 ton per band is met 15 kmh? betekend dit dat je met een bandenspanning van 0,4 bar kan gaan rijden? Het staat namelijk niet in de druktabel, dus vind ik dit lastig er vanuit te gaan dat je deze kan doortrekken. Of zou de band daar misschien te stijf voor zijn, en kan deze band niet heel veel zachter dan 1 bar?
Ik hoor graag van jullie ervaring met zulke brede banden onder trekkers, ook met banden zoals Michelin MechaXbib of vergelijkbare banden van andere merken.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
De trekkerbanden bieden voldoende mogelijkheden (lage druk bij hoge belasting) om zeer bodemvriendelijk te werken.
kennisakker.nl/advies/bandenkeuze/…
Volgens de dealer moet het kunnen om deze banden rond 0,5 bar af te laten lopen. Alleen ben ik benieuwd naar de bevindingen van andere mensen met vergelijkbare brede (800) banden onder een trekker zoals: Continental, Goodyear, Trelleborg en Michelin MegaXbib...
@Wimsumar
Bedankt voor de link! Erg overzichtelijk, ga ik vaker gebruiken.
Je moet wel een erg nauwkeurige bandenspanningsneter gebruiken om deze ondergrens van bandenspanning veilig in te stellen.
P.S.: Persoonlijk vind ik het ietwat een overdreven zachte banddruk en vraag me af of de trekker niet heen en weer gaat dweilen tijdens het werk.
Zo te zien rijdt je op GPS om met het frezen gelijk rijpaden aan te leggen. Daarbij is een iets stabieler rijgedrag van de trekker niet verkeerd. Maar daar kom je snel genoeg achter.
Op de Kennisakker.nl-site staan de bandengegevens onder [ADVIES] in het menu.
Naar mijn idee is er een wezenlijk verschil tussen 1 bar en een 0,5 bar. Dat dweilen zal denk ik wel meevallen, de snelheid is max 4,5 kmh. en het land is vlak en droog.
Ik hoor alleen verhalen over brede banden die op z'n wangen gaat lopen e.d. Nu is deze Cerexbib band erg flexibel, ik ben alleen benieuwd tot welke druk ik deze kan af laten lopen. Aangezien deze band vrij nieuw is, is er niet heel veel ervaring mee en zou ik graag meer informatie van anderen willen krijgen over wat hun ervaringen met vergelijkbare banden is.
Ja, dat lees ik ook in de internetdocumentatie van deze band. Desondanks vraag ik me af of het 'karakter' van deze typische hoog-draagvermogen-band wel de typische trekkertype band benadert/evenaaart. Ik kan geen gegevens vinden, maar meestal hebben hoogdraagvermogen-banden (veel) meer koordlagen (ply rating) en zijn daardoor stugger in het loopvlak. Weet jij het aantal P.R.?
Ook zie ik spanningstabellen van de Cerxbib-band die niet lager gaan dan 1,2 BAR. Raadpleeg daarom de bandenspecialist!
Weet je trouwens zeker of de velg wel bij de trekker past? Er zal een vastgelaste hartplaat in de velg zitten (ook in het midden van de breedte). Vraag is of dat montage onder de trekker toelaat of dat de band met de binnezijde tegen het spatbord komt.
Footprint: michelinag.com/Agricultural-tires/Combines/…
ik zou mss toch als het niet al te veel werk en kosten met zich meebrengt de michelin cerex-bib monteren van het draagvlak zal zowiezo groter zijn dan met de vredestein, maar mss toch eens iemand van michelin nederland zelf aan de lijn te krijgen
mvg jan
Het is alleen wel goed oppassen dat ze niet nog leger beginnen te lopen, dat wil weleens gebeuren omdat de band met 0.25 niet zo goed meer tegen de velg gedrukt wordt. Heb ik 1 keer gehad en kon nog net thuiskomen, daarom ga ik nu niet lager meer als 0.4, ook niet met de 2 setjes xeobib die ik nu erbij heb.
Met een beetje pech zal op nattere percelen de band van de velg geduwd worden.
Leuk dat je die noemt als vergelijk, die mag 2800kg hebben bij 0.4 bar en 65 km/uur. @SjaakAfhaak heeft het over 2500kg en zijn band is breder, hoger en heeft een grotere luchtkamer. Ik ben heel nieuwsgierig waaromjij dan denkt dat die band harder opgepompt moet worden.
Omdat de 800/65R32 hol gaat staan. Dan druk je in de kanten vast.
Is dat wel zo? Het is wel een nieuwe IF band.
Ik heb zoizo mijn twijfels bij het zogenaamde 'hol staan', het zal misschien kunnen voorkomen bij wat stuggere banden op extreem lage spanning, maar ik heb meer het idee dat het vooral geroepen wordt als smoesje door mensen die niet op lage spanning willen rijden. Bijvoorbeeld loonwerkers die liever 10 euro structuurschade rijden op andermans grond dan 10 cent slijtage aan hun eigen banden.
(Onbekend is het merk/type combine) Waarschijnlijk heeft deze band (veel) te weinig draagvermogen voor de combine!
Wij rijden thuis gewoon op 0,8 bar. Loonwerkers ligt eraan wat die doen. Meestal hogere druk ja. Nu is het wel te stellen dat bij een loonwerker de banden niet misselijk zijn qua prijs. Die 800/65R32 hebben volgens mij ongeveer hetzelfde gedrag als 1050/50R32. Die 1050's kun je duidelijk zien op lage druk dat als het nat is hij meer in de kanten inspoort.
Die wordt dus te zwaar belast
Over wat voor 'lage druk' praat je dan? En hoeveel kg wiellast? Ik vermoed een veelvoud van de 2500kg die SjaakAfhaak noemt.
Op 1 bar mag de Michelin Xeobib 710/60R38 4.500kG hebben.
Op 1,2 bar mag de Michelin Cerexbib 800/65R32 5.300kG hebben. Aangezien dit lineair terug lijkt te lopen zal deze op 1,0bar 4 800kg mogen hebben. Ik verwacht dat dit verschil verwaarloosbaar klein is.
Dit bij 40km/h natuurlijk.
Dan praat je over een belasting van een paar tonnen. We praten over een Vervaet Hydro Trike....
Oftewel, slecht, of nog slechter?
Ik zie 8215 kg staan.
Zie je niet de additie met 40km/h staan?
Ik rij niet met een volle tank tarwe 40 kmh. De combine kan maximaal 30 kmh en tijdens combinen max 15 kmh met volle tank
Ah okee maar met de cerexbib onder de NH moet je gewoon uitproberen.
En hoogstwaarschijnlijk heb je dan de bek er niet aanhangen
daarbij is een cerex bib in de wang ook veel soepeler als de mega x bib en de vredestijn die je nu hebt dus dat hol staan valt wel mee. Een halve bar durf ik wel aan zolang je maar niet te hard gaat rijden
hier wat info over de band
michelinag.com/content/download/…
Ik was eigenlijk al van plan niet harder dan 25 kmh op de weg te gaan rijden. We gaan het komend voorjaar gewoon proberen, de banden hebben we toch en er hoeft alleen een verloop flens gemaakt worden. Dit zal ongeveer 500 euro gaan kosten dus dat is het proberen waard denk ik...
ooit meegedaan aan trekkertrek?? dan kan je mooi zien aan je putten die je graaft dat banden efectief te zacht kunnen staan, als ze te zacht staan krijg je een put met een bol in het midden, dus de band komt hol...
de xeobib weet ik uit ervaring dat deze altijd op 1,0 bar staan en dat je dan met de snelheid en tonnen binnen de veiligheidsnormen moet blijven
Ik heb idd nog nooit meegedaan aan trekkertrek, maar ik heb ook niet gezegd dat banden nooit te zacht staan Dat is zeker mogelijk, want reken er maar op dat er heel veel gewicht op je achterbanden kan komen bij trekkertrek. Nu ga ik een gokje doen: Ik denk dat er bij een trekker van 5 ton wel 4 tot 5 ton per achterband mogelijk is.
Ik ben zelf ook bezig om 800 banden aan te schaffen. Denk dat het vredestein wordt. Die levert wel lichte 800 banden en deze mogen ook op 0,6 bar.