Michelin Cerexbib banden onder trekker

Onlangs hebben we een nieuwe combine gekocht met Michelin Cerexbib IF800/65R32 banden. Hiermee kunnen we op 1 bar tarwe dorsen. Aangezien we deze duurdere banden wat langer dan 3 weken in het jaar willen gebruiken, is het idee om deze banden in het voorjaar onder de trekker te stoppen. Ze passen onder onze New Holland T6.160 trekker, die in totaal met frees 8 ton weegt(5 ton op achteras, 2,5 ton per band). Zou het helpen als ik zo'n band onder mijn trekker stop, zodat ik een lage bodemverdichting heb?

Hier gaat mijn vraag dan ook groot en deels over. Met welke bandenspanning kan ik rijden met een deze IF800/65R32 band als de belasting 2,5 ton per band is met 15 kmh? betekend dit dat je met een bandenspanning van 0,4 bar kan gaan rijden? Het staat namelijk niet in de druktabel, dus vind ik dit lastig er vanuit te gaan dat je deze kan doortrekken. Of zou de band daar misschien te stijf voor zijn, en kan deze band niet heel veel zachter dan 1 bar?

Ik hoor graag van jullie ervaring met zulke brede banden onder trekkers, ook met banden zoals Michelin MechaXbib of vergelijkbare banden van andere merken.

Deel dit topic

Reacties

dx11
Waarschijnlijk gaat je band dan hol lopen. M.a.w. in de midden geen tot nouwelijks druk, en aan de zijkanten des te meer
MaxxuM4ever
Wat heb je nu onder je trekker als je gaat frezen?
SjaakAfhaak
Nu hebben we 580/70R38 Vredestein traxion plus banden onder onze trekker. Het idee is dat we geen extra banden voor in het voorjaar hoeven aan te schaffen. Een Xeobib zou mooi zijn voor onder de trekker, maar die past weer niet onder de combine. En in allebei investeren is net een brug te ver.
MaxxuM4ever
Dan lijkt het me altijd beter om die michelins te gebruiken als die vredesteins. Die zijn dacht ik bijna even hoog dus kun je mooi dezelfde voorbanden gebruiken. Kun je niet gewoon de dealer bellen waar je dien banden gekocht hebt voor de minimale bandenspanning?
Wimsumar
Beste SjaakAfhaak:
Quote @SjaakAfhaak:
580/70R38 Vredestein traxion plus

De trekkerbanden bieden voldoende mogelijkheden (lage druk bij hoge belasting) om zeer bodemvriendelijk te werken.

kennisakker.nl/advies/bandenkeuze/…
SjaakAfhaak
@MaxxuM4ever

Volgens de dealer moet het kunnen om deze banden rond 0,5 bar af te laten lopen. Alleen ben ik benieuwd naar de bevindingen van andere mensen met vergelijkbare brede (800) banden onder een trekker zoals: Continental, Goodyear, Trelleborg en Michelin MegaXbib...

@Wimsumar

Bedankt voor de link! Erg overzichtelijk, ga ik vaker gebruiken.
Wimsumar
Beste SjaakAfhaak:
Quote @SjaakAfhaak:
0,5 bar

Je moet wel een erg nauwkeurige bandenspanningsneter gebruiken om deze ondergrens van bandenspanning veilig in te stellen.

P.S.: Persoonlijk vind ik het ietwat een overdreven zachte banddruk en vraag me af of de trekker niet heen en weer gaat dweilen tijdens het werk.
Zo te zien rijdt je op GPS om met het frezen gelijk rijpaden aan te leggen. Daarbij is een iets stabieler rijgedrag van de trekker niet verkeerd. Maar daar kom je snel genoeg achter. 😉

Op de Kennisakker.nl-site staan de bandengegevens onder [ADVIES] in het menu.
SjaakAfhaak
@Wimsumar

Naar mijn idee is er een wezenlijk verschil tussen 1 bar en een 0,5 bar. Dat dweilen zal denk ik wel meevallen, de snelheid is max 4,5 kmh. en het land is vlak en droog.

Ik hoor alleen verhalen over brede banden die op z'n wangen gaat lopen e.d. Nu is deze Cerexbib band erg flexibel, ik ben alleen benieuwd tot welke druk ik deze kan af laten lopen. Aangezien deze band vrij nieuw is, is er niet heel veel ervaring mee en zou ik graag meer informatie van anderen willen krijgen over wat hun ervaringen met vergelijkbare banden is.
Hooiveld
Waarom vraag je dit niet aan Michelin? Die komen graag bij je langs.
Wimsumar
Beste SjaakAfhaak:
Quote @SjaakAfhaak:
Nu is deze Cerexbib band erg flexibel

Ja, dat lees ik ook in de internetdocumentatie van deze band. Desondanks vraag ik me af of het 'karakter' van deze typische hoog-draagvermogen-band wel de typische trekkertype band benadert/evenaaart. Ik kan geen gegevens vinden, maar meestal hebben hoogdraagvermogen-banden (veel) meer koordlagen (ply rating) en zijn daardoor stugger in het loopvlak. Weet jij het aantal P.R.?
Ook zie ik spanningstabellen van de Cerxbib-band die niet lager gaan dan 1,2 BAR. Raadpleeg daarom de bandenspecialist!
Weet je trouwens zeker of de velg wel bij de trekker past? Er zal een vastgelaste hartplaat in de velg zitten (ook in het midden van de breedte). Vraag is of dat montage onder de trekker toelaat of dat de band met de binnezijde tegen het spatbord komt.

Footprint: michelinag.com/Agricultural-tires/Combines/…
jand
Als ik dit hier allemaal lees zou ik toch niet lager gaan dan de (1.2bar) die michelin als laagste druk opgeeft... het ideale zou zijn michelin xeobib maar die kosten natuurlijk ook wel wat... als ik de tabel van de gemonteerde vredestein bekijk kom je toch ook op een druk van slechts 0.6bar voor een snelheid van max 20kmh wat ook al mooi laag is vind ik toch (wist niet dat je met vredestein zo laag kon gaan) en als je ze op 0.8bar zet kun je zelfst volgas (50kmh) op de weg.

ik zou mss toch als het niet al te veel werk en kosten met zich meebrengt de michelin cerex-bib monteren van het draagvlak zal zowiezo groter zijn dan met de vredestein, maar mss toch eens iemand van michelin nederland zelf aan de lijn te krijgen

mvg jan
hobbyboer
Quote @SjaakAfhaak:
2,5 ton per band is met 15 kmh? betekend dit dat je met een bandenspanning van 0,4 bar kan gaan rijden?
Mijn mening: Dat kan makkelijk. 2.5 ton op zo'n band is als een vlieg op de rug van een olifant. Ik zoek ook vaak de grens op en heb met xm108 banden ook wel op 0.25 gereden, kan makkelijk als de belasting niet te hoog is.
Het is alleen wel goed oppassen dat ze niet nog leger beginnen te lopen, dat wil weleens gebeuren omdat de band met 0.25 niet zo goed meer tegen de velg gedrukt wordt. Heb ik 1 keer gehad en kon nog net thuiskomen, daarom ga ik nu niet lager meer als 0.4, ook niet met de 2 setjes xeobib die ik nu erbij heb.
hobbyboer
Ik had eerder ook nog een stel agribib's die ik ook flink op hun klote heb gegeven (zie foto), die konden er wat minder goed tegen als de xm108 en de xeobib en toch hebben die het nog bijna 5000 uur volgehouden. En zelfs toen waren ze nog niet helemaal totalloss, heb ze nog kunnen verkopen.
DDanny
@SjaakAfhaak Ik zou maar niet te ver onder de 1 bar gaan.
Met een beetje pech zal op nattere percelen de band van de velg geduwd worden.
MaxxuM4ever
@DDanny nattere percelen in het voorjaar?
selten
Of bijvoorbeeld je had misschien kunnen kiezen voor een 710/60R38 dan.... Dan heb je xeobib onder de combine en onder de tractor. Die 800 zou ik niet te laag zetten.
DDanny
@MaxxuM4ever Ja kan dat niet dan?????
hobbyboer
Quote @selten:
je had misschien kunnen kiezen voor een 710/60R38 dan....

Leuk dat je die noemt als vergelijk, die mag 2800kg hebben bij 0.4 bar en 65 km/uur. @SjaakAfhaak heeft het over 2500kg en zijn band is breder, hoger en heeft een grotere luchtkamer. Ik ben heel nieuwsgierig waaromjij dan denkt dat die band harder opgepompt moet worden.
selten
@hobbyboer
Omdat de 800/65R32 hol gaat staan. Dan druk je in de kanten vast.
hobbyboer
Quote @selten:
Omdat de 800/65R32 hol gaat staan

Is dat wel zo? Het is wel een nieuwe IF band.
Ik heb zoizo mijn twijfels bij het zogenaamde 'hol staan', het zal misschien kunnen voorkomen bij wat stuggere banden op extreem lage spanning, maar ik heb meer het idee dat het vooral geroepen wordt als smoesje door mensen die niet op lage spanning willen rijden. Bijvoorbeeld loonwerkers die liever 10 euro structuurschade rijden op andermans grond dan 10 cent slijtage aan hun eigen banden.
Wimsumar
Beste Selten:
Quote @selten:
710/60R38 dan.... Dan heb je xeobib onder de combine

(Onbekend is het merk/type combine) Waarschijnlijk heeft deze band (veel) te weinig draagvermogen voor de combine!
selten
@hobbyboer
Wij rijden thuis gewoon op 0,8 bar. Loonwerkers ligt eraan wat die doen. Meestal hogere druk ja. Nu is het wel te stellen dat bij een loonwerker de banden niet misselijk zijn qua prijs. Die 800/65R32 hebben volgens mij ongeveer hetzelfde gedrag als 1050/50R32. Die 1050's kun je duidelijk zien op lage druk dat als het nat is hij meer in de kanten inspoort.
hobbyboer
Quote @selten:
Die 1050's kun je duidelijk zien op lage druk dat als het nat is hij meer in de kanten inspoort.

Die wordt dus te zwaar belast 😉
Over wat voor 'lage druk' praat je dan? En hoeveel kg wiellast? Ik vermoed een veelvoud van de 2500kg die SjaakAfhaak noemt.
selten
@Wimsumar
Op 1 bar mag de Michelin Xeobib 710/60R38 4.500kG hebben.
Op 1,2 bar mag de Michelin Cerexbib 800/65R32 5.300kG hebben. Aangezien dit lineair terug lijkt te lopen zal deze op 1,0bar 4 800kg mogen hebben. Ik verwacht dat dit verschil verwaarloosbaar klein is.

Dit bij 40km/h natuurlijk.
selten
@hobbyboer
Dan praat je over een belasting van een paar tonnen. We praten over een Vervaet Hydro Trike....
SjaakAfhaak
De combine die aangeschaft is een New Holland CX6080. Na onze berekeningen moest deze Cerexbib op 1 bar kunnen combinen. Xeobibs waren uitgesloten omdat deze niet de draagkracht hebben om een volle combine te ondersteunen, zoals wimsumar al aangaf. In vergelijking tot een MegaXbib band is deze veel flexibeler op de wangen en heeft geen stalen koortlaag. Daarom zou ik graag van andere 800 gebruikers willen weten op welke druk ze deze banden zetten en wat hun bevindingen hierin zijn...
hobbyboer
Quote @selten:
We praten over een Vervaet Hydro Trike
Hahaha ,die kan helemaal niet op lage druk, bij zo'n ding heb je keuze uit 'te hoge druk' en 'veel te hoge druk'. 😄
selten
@hobbyboer
Oftewel, slecht, of nog slechter?
hobbyboer
Quote @selten:
Op 1,2 bar mag de Michelin Cerexbib 800/65R32 5.300kG hebben

Ik zie 8215 kg staan.
selten
@hobbyboer
Zie je niet de additie met 40km/h staan?
SjaakAfhaak
Tijdens het combinen zal ongeveer 15000 kg (7500 kg per band) op de vooras staan. Daarom deze banden op 1 bar met combinen.
SjaakAfhaak
@selten

Ik rij niet met een volle tank tarwe 40 kmh. De combine kan maximaal 30 kmh en tijdens combinen max 15 kmh met volle tank
selten
@SjaakAfhaak
Ah okee maar met de cerexbib onder de NH moet je gewoon uitproberen.
hobbyboer
@selten Jawel, maar dat is toch niet belangrijk? Met een combine rij je toch bijna nooit met een volle graantank over de weg, dus dan is die veel lichter
selten
@hobbyboer
En hoogstwaarschijnlijk heb je dan de bek er niet aanhangen 😉
930triplemaaier
Dat hol staan heb je alleen op de kopakkers omdat tijdens de voorjaarswerkzaamheden uitgezonderd kunstmest strooien de machines volledig op de grond rusten dus daar zou ik niet te bang voor zijn.
daarbij is een cerex bib in de wang ook veel soepeler als de mega x bib en de vredestijn die je nu hebt dus dat hol staan valt wel mee. Een halve bar durf ik wel aan zolang je maar niet te hard gaat rijden

hier wat info over de band
michelinag.com/content/download/…
SjaakAfhaak
@930triplemaaier

Ik was eigenlijk al van plan niet harder dan 25 kmh op de weg te gaan rijden. We gaan het komend voorjaar gewoon proberen, de banden hebben we toch en er hoeft alleen een verloop flens gemaakt worden. Dit zal ongeveer 500 euro gaan kosten dus dat is het proberen waard denk ik...
930triplemaaier
@SjaakAfhaak voor 500 euro kun je nog wel wat proberen
hobbyboer
Quote @SjaakAfhaak:
Ik was eigenlijk al van plan niet harder dan 25 kmh op de weg te gaan rijden.
Dat is verstandig, al denk ik dat het niet perse noodzakelijk is. Wel zou ik bij 0.4 of 0.5 wel een beetje voorzichtig doen bij erg ongelijk terrein, dus niet half in een diepe ploegvoor gaan rijden of half op de slootkant.
Fendttrisixfan
Quote @hobbyboer:
Ik heb zoizo mijn twijfels bij het zogenaamde 'hol staan', het zal misschien kunnen voorkomen bij wat stuggere banden op extreem lage spanning, maar ik heb meer het idee dat het vooral geroepen wordt als smoesje door mensen die niet op lage spanning willen rijden.

ooit meegedaan aan trekkertrek?? dan kan je mooi zien aan je putten die je graaft dat banden efectief te zacht kunnen staan, als ze te zacht staan krijg je een put met een bol in het midden, dus de band komt hol...
jeroen g
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de cerexbib niet gemaakt is voor lagespanning en dat dan (ondanks de lage belansting) de wangen stuk gaan, deze band is natuurlijk niet voor niets ontwikkeld voor een oogstmachine he. al denk ik dat hij zelfs met de 1,2bar het nog beter doet als een vredestein 580 al is het maar doordat de 800 een groter draagvlak heeft als de 580 in de lengte kan winnen

de xeobib weet ik uit ervaring dat deze altijd op 1,0 bar staan en dat je dan met de snelheid en tonnen binnen de veiligheidsnormen moet blijven
hobbyboer
Quote @Fendttrisixfan:
ooit meegedaan aan trekkertrek?? dan kan je mooi zien aan je putten die je graaft dat banden efectief te zacht kunnen staan, als ze te zacht staan krijg je een put met een bol in het midden, dus de band komt hol...

Ik heb idd nog nooit meegedaan aan trekkertrek, maar ik heb ook niet gezegd dat banden nooit te zacht staan 😉 Dat is zeker mogelijk, want reken er maar op dat er heel veel gewicht op je achterbanden kan komen bij trekkertrek. Nu ga ik een gokje doen: Ik denk dat er bij een trekker van 5 ton wel 4 tot 5 ton per achterband mogelijk is.
Niek1988
Die Cerexbib kan heel wat hebben, ligt ook onder de nieuwe Claas hakselaars met luchtwissel systeem erop.. Daar komt toch behoorlijk druk op te staan lijkt me.. Ik zou ze denk ik niet lager dan 0,8 bar zetten dat is nergens voor nodig. 800 is sowieso een mooie breedte dus kan mooi
mdoornekamp
Ik denk dat je niet veel lager moet gaan dan de minimum spanning in de tabel. Dat zit hem in het verschil tussen zware banden voor combines / hakselaars en lichte banden voor tractoren. Michelin levert al,een paar jaar geen lichte banden 800/65r32. Trekkers die de laatste jaren op 800 michelins geleverd zijn, hebben dus allemaal stugge banden en deze mogen ook niet op lage spanning.

Ik ben zelf ook bezig om 800 banden aan te schaffen. Denk dat het vredestein wordt. Die levert wel lichte 800 banden en deze mogen ook op 0,6 bar.
jand
Iedereen die xeobib heeft is daar toch wel super tevreden over hé (hier in de regio allesinds) behalve over de aanschafprijs dan die is wel serieus maar de prestaties van zo'n banden zijn ook niet mis...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
45
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
16