Beste tf leden,
Is het noodzakelijk om tijdens het lassen aan een trekker een lasbeveiliging toe te passen? Of is het los gooien van de accukabels voldoende?
En als een lasbeveiliging noodzakelijk is, kan deze dan permanent op de accu blijven zitten? Of moet hij na het lassen weer verwijderd worden?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Voorkomen is beter dan genezen...
massa kabel van het lasapparaat zo dicht mogelijk op de las zetten neemt al veel risico's weg.
maar zowel accu kabel los als beveiliging geeft hetzelfde resultaat.
ja dat is wel zo, maar als je in je achterhoofd houd dat de lasspanning (stroom) de kortste weg zoekt in je constructie dan kun je veelal zelf wel bedenken waar de stroom heen zal gaan. stroom gaat ook gewoon door lagers heen en die vinden dat ook nooit zo fijn.
Bedenk ook heel goed dat een kabelboom waar een computer aan hangt ook op meerdere plekken aan de massa ligt, en het dus goed mogelijk is dat de lasspanning op het ene punt de kabelboom in kan gaan en op een ander punt er weer uit, en al in die route net een computer zit is de kans redelijk aanwezig dat deze kapot zal gaan.
De beste oplossing weet ik niet, tijd is ook geld.
Maar ik vind het wel een hele goede oplossing.
Ik probeer dat ook zoveel mogelijk zo te doen.
Dat zie ik dan ook niet altijd zitten, bij ons moet ook wel eens gelast worden aan de machines of vrachtwagens, die doen altijd de las beveiliging er tussen, en nog nooit problemen mee gehad, dus alles demonteren zie ik dan ook niet meteen zitten....
Het is maar een klein simpel ding, maar in feiten onmisbaar.
Als je toch regelmatig moet lassen is het wel ideaal als je hem hebt...
laskar.nl/product.php/?pagina_id=35587
@hobbyboer tijd is inderdaad geld. Maar door gebrande elektronica ook.
En het meeste moeten we aan machines lassen tijdens het werk. Bijvoorbeeld weide sleep waarbij ringen breken. Bij 845 kon je de sleep eraan laten hangen. Dus wouden we weten of dat bij de MC115 met lasbeveiliging ook kon. Maar dat is dus niet geheel zonder risico, dus dan de machine maar loskoppelen.
Ook altijd zorgen dat je massaklem van je lastoestel op blank metaal staat,dus roest en verf goed wegschuren,ook zoals eerder gezegd,de massaklem zo dicht mogelijk bij de te lassen onderdelen plaatsen.
Probeer zo min mogelijk te lassen aan de trekker of aangekoppelde machine's, ook lagers en bussen maken vonkvorming inwendig waardoor er een kans bestaat dat er putjes in komen, en de lagers beschadigen.
Weet er trouwens hoeveel een degelijke kost, zie van alles op internet maar of het wat is?
Dat is mij ook weleens verteld, maar of het waar is? Weet jij het?
Ik heb het van iemand die zelf een trekker heeft met zo af en toe vage storingen, maar of dat enig verband heeft weet ik niet.
Ik kan mij nog goed herinneren dat ik een keer haast had en even snel iets moest lassen aan een werktuig: Paar dagen later de dynamo kapot. Dus ik denk dat daar wel een kern van waarheid inzit. Doe ik dus ook niet weer
Klopt!
Dat staat ook in de instructieboeken van het, wat voor trekker door moet gaande, groen/gele spul wat ik in de schuur heb staan.
En er staat ook dat je voor werkzaamheden aan het electrische systeem de massakabel van de accu moet losnemen.
Er vanuitgaande dat het losnemen van de kabels van de dynamo valt onder 'werkzaamheden aan het electrische systeem' moet het dus allebei