Lasbeveiliging

Beste tf leden,

Is het noodzakelijk om tijdens het lassen aan een trekker een lasbeveiliging toe te passen? Of is het los gooien van de accukabels voldoende?

En als een lasbeveiliging noodzakelijk is, kan deze dan permanent op de accu blijven zitten? Of moet hij na het lassen weer verwijderd worden?

Deel dit topic

Reacties

cornee13
Accu kabel er afgooien is het makkelijkste als je veel moet eeffe accu eruit halen
johan6640
Ik gooi de min los van de accu en lassen maar
gypCaseXL
@johan6640 @cornee13 hoe zit het met de elektronica(boordcomputer) van de trekker? neem aan dat de nieuwere trekkers gevoeliger zijn als bijvoorbeeld een inter 845
cornee13
Luister maar naar ons lasbeveilig is naar mijn mening onzin
Boemrang
Als je een las beveiliging hebt, gebruik die dan maar, heb je hem niet, dan gewoon de accu klemmen loshalen....
Voorkomen is beter dan genezen...
chiel-fendt 936
Als wij lassen aan machines aan tractor altijd de massaschakelaar uit, meer niet
bas930
@cornee13 accu kabel losgooien snap ik maar waarom bij veel laswerk de accu helemaal verwijderen?
monteurtje
Las beveiliging gebruiken of accu loskoppelen geeft nog steeds geen garantie dat er toch nog een computer KAN sneuvelen, om 100% zekerheid te krijgen moet je alle computers loskoppelen van de bekabeling, maar dit is geen makkelijke klus als je even wat moet lassen.
massa kabel van het lasapparaat zo dicht mogelijk op de las zetten neemt al veel risico's weg.
gypCaseXL
@monteurtje kijk, dat is een duidelijke uitleg. had zelf net ook bij een lasbeveiliging gelezen dat ze geen garantie gaven dat het elektrisch systeem 100% beveiligt is.
maar zowel accu kabel los als beveiliging geeft hetzelfde resultaat.
monteurtje
@gypCaseXL

ja dat is wel zo, maar als je in je achterhoofd houd dat de lasspanning (stroom) de kortste weg zoekt in je constructie dan kun je veelal zelf wel bedenken waar de stroom heen zal gaan. stroom gaat ook gewoon door lagers heen en die vinden dat ook nooit zo fijn.
Bedenk ook heel goed dat een kabelboom waar een computer aan hangt ook op meerdere plekken aan de massa ligt, en het dus goed mogelijk is dat de lasspanning op het ene punt de kabelboom in kan gaan en op een ander punt er weer uit, en al in die route net een computer zit is de kans redelijk aanwezig dat deze kapot zal gaan.
Valtra-Fordpower
De Lasbeveiliging is eigenlijk meer ontwikkeld zodat de boordcomputer niet opnieuw geprogrammeerd hoeft te worden, een ouderwetse schakelbak zal daar geen last van hebben, maar een zeer moderne en luxe trekker vind het niet leuk als de spanning enige tijd wel valt.
gypCaseXL
@monteurtje dat dachten wij ook enigszins. de beste oplossing is dus om hetgeen je moet lassen van de trekker los te halen.
hobbyboer
Quote @gypCaseXL:
de beste oplossing is dus om hetgeen je moet lassen van de trekker los te halen.

De beste oplossing weet ik niet, tijd is ook geld.

Maar ik vind het wel een hele goede oplossing.

Ik probeer dat ook zoveel mogelijk zo te doen.
Boemrang
Quote @gypCaseXL:
de beste oplossing is dus om hetgeen je moet lassen van de trekker los te halen.

Dat zie ik dan ook niet altijd zitten, bij ons moet ook wel eens gelast worden aan de machines of vrachtwagens, die doen altijd de las beveiliging er tussen, en nog nooit problemen mee gehad, dus alles demonteren zie ik dan ook niet meteen zitten....
Loeideutz
Met het risico om nu heel erg dom over te komen: Wat is een lasbeveiliging? Ik heb hem niet. Heb ik ook zeker niet nodig. Jaren geleden eens begrepen dat met die tractors (luchtgekoelde Deutzen) van mij, het zelfs niet nodig is om de accukabel los te gooien. En er is dus ook nog nooit iets mis gegaan.
Boemrang
Quote @Loeideutz:
Wat is een lasbeveiliging?

Het is maar een klein simpel ding, maar in feiten onmisbaar.
Als je toch regelmatig moet lassen is het wel ideaal als je hem hebt...
laskar.nl/product.php/?pagina_id=35587
gypCaseXL
@Boemrang daar heb je gelijk in. Bedoel ook waar mogelijk.

@hobbyboer tijd is inderdaad geld. Maar door gebrande elektronica ook.

En het meeste moeten we aan machines lassen tijdens het werk. Bijvoorbeeld weide sleep waarbij ringen breken. Bij 845 kon je de sleep eraan laten hangen. Dus wouden we weten of dat bij de MC115 met lasbeveiliging ook kon. Maar dat is dus niet geheel zonder risico, dus dan de machine maar loskoppelen.
kerstrunner
Ik heb enkele jaren bij een truck dealer gewerkt,daar hebben ze mij geleerd dat er maar 2 goede manieren zijn om veilig te lassen: ofwel een lasbeveiliging,ofwel beide accu-kabels losmaken en deze verbinden; (opletten dat ze niet op de + of - pool kunnen terechtkomen) Dan is de spanning op alle electrische componenten gelijk,en bij gelijke spanning is er dus geen stroom. Maak je maar 1 pool los,kan er wel spanningsverschil zijn en en kan de stroom een uitweg zoeken langs de massaverbindingen van bv. een stuurdoos.
Ook altijd zorgen dat je massaklem van je lastoestel op blank metaal staat,dus roest en verf goed wegschuren,ook zoals eerder gezegd,de massaklem zo dicht mogelijk bij de te lassen onderdelen plaatsen.
Valtra-Fordpower
Mij is verteld dat je ook kan lassen als de trekker nog draait.
gypCaseXL
@Valtra-Fordpower @kerstrunner bedankt voor de info, we zijn een heel stuk wijzer geworden.
Adri-JD850
Moet het te lassen onderdeel aan de trekker blijven zitten???
Probeer zo min mogelijk te lassen aan de trekker of aangekoppelde machine's, ook lagers en bussen maken vonkvorming inwendig waardoor er een kans bestaat dat er putjes in komen, en de lagers beschadigen.
bert8210
Wel interessant dit, vroeger werd verteld dat het was om de alternator te beschermen, nu is het om de computer te doen, bij de loonwerker indertijd deden we alleen de zender los. bij mijn eigen trekkers probeer ik zo weinig mogelijk aan te lassen.
Weet er trouwens hoeveel een degelijke kost, zie van alles op internet maar of het wat is?
hobbyboer
Quote @Valtra-Fordpower:
Mij is verteld dat je ook kan lassen als de trekker nog draait.

Dat is mij ook weleens verteld, maar of het waar is? Weet jij het?
Ik heb het van iemand die zelf een trekker heeft met zo af en toe vage storingen, maar of dat enig verband heeft weet ik niet.
gypCaseXL
@Adri-JD850 deze vraag was puur als info. we hebben de MC 115 net en willen hem graag heel houden. vandaar de vraag. maar die is beantwoord, zo min mogelijk lassen aan machines of onderdelen die aan de trekker zitten. en indien loskoppelen niet mogelijk accukabels los.
hobbyboer
Quote @bert8210:
vroeger werd verteld dat het was om de alternator te beschermen

Ik kan mij nog goed herinneren dat ik een keer haast had en even snel iets moest lassen aan een werktuig: Paar dagen later de dynamo kapot. Dus ik denk dat daar wel een kern van waarheid inzit. Doe ik dus ook niet weer 😄
Valtra-Fordpower
Mij is ook verteld dat je altijd de dynamo los moest ipv accu.... Zeg het maar..
Husqvarna
Ja mooiste is het onderdeel er even af halen, heb laatst ook met CNH k*tdeuren gedaan. Vorige eigenaar had gewoon laten zitten en dan nog die vieze las-spetters in de bekleding en in het glas..
hobbyboer
Quote @Valtra-Fordpower:
Mij is ook verteld dat je altijd de dynamo los moest ipv accu....

Klopt!
Dat staat ook in de instructieboeken van het, wat voor trekker door moet gaande, groen/gele spul wat ik in de schuur heb staan.
En er staat ook dat je voor werkzaamheden aan het electrische systeem de massakabel van de accu moet losnemen.
Er vanuitgaande dat het losnemen van de kabels van de dynamo valt onder 'werkzaamheden aan het electrische systeem' moet het dus allebei 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
24
TREFWOORDEN