Moeilijker starten bij leger worden tank

Mijn hurlimann xm 100 wil naar mate de tank leger wordt moelijker aanpakken. Hele brandstof systeem al nagekeken en geen afwijkingen kunnen vinden. deutz
k 100 is het zelfde als hurlimann xm100. De tankmeter geeft bij half lege tank al aan dat ie leeg is. Er zit dan nog meer dan 100 l in de tank maar krijg hem dan niet meer aan het lopen. uitzuigbuis is lang genoeg. opvoerpomp ook al eens los gehad.

Deel dit topic

Reacties

Deutz-oldie
Ik weet echt niet of het probleem te vergelijken valt maar een kennis heeft hetzelfde met zijn BMW (diesel). Ze denken dat er een klein gaatje in de aanzuigleiding zit waardoor de pomp wat lucht meezuigt als de tank te leeg komt te staan.
unipower
Dan zit er maar 1 ding op....... Tank vol houden :lol:
marceldeutz
De aanzuigleiding is al met perslucht getest. Was ok.
De opvoerpomp heeft ook genoeg capaciteit. Er zit een tank op van 175 l maar kan nooit meer tanken dan 85 l
mike_v
De twee trekkers hebben vanaf hetzelfde moment hetzelfde probleem? Dan zou ik zeggen het ligt aan de diesel, maar dat zou maar vreemd zijn 😛 .

Je zegt dat de aanzuigleiding lang genoeg is, bedoel je dan dat deze in de tank lang genoeg is? Kan het niet dat deze naar boven komt drijven en wanneer de brandstof tot onder een bepaald niveau daalt, het slangetje er bovenuit komt?

Lijkt me ook vreemd, maar dat komt nu in me op 😉 .
nhmonteur
@marceldeutz heb ook aantal keren mee gemaakt dat er een minuscuul klein gaatje in de aanzuigleiding zit, vaak zit dit waar de aanzuigleiding aan de tankvlotter hangt. Als tank dan leger word loopt de diesel terug en is hij moeilijk te starten. Zou hem dus toch nog eens nakijken.
GROENEDEERE
T is de opvoerpomp. Bij volle tank heeft die minder moeite om de diesel weg te pompen dan bij een lege. Als de tank vol is zit t brandstof nagenoeg in een lijn met de brandstof pomp de opvoerpomp hoeft dan bijna geen werk te doen. Wanneer de tank leger raakt moet de opvoerpomp steeds meer werken. Dus ik gok t erop dat die versleten is.
marceldeutz
Mike v Het is niet zo dat er 2 trekkers zijn met dit probleem.
De hurlimann xm100 die betreft het. Dit is exact de zelfde trekker als een deutz k100. Hele aanzuigbuis al uit de tank gehad en dat zit vast aan de tankmeterbuis. Niks vreemds mee.
Ferdinanddijkstra
Of het is de opvoerpompje of de ontluchtings van de tank deugt niet . Dan gaat hij vacuüm zuigen en kost het erg veel kracht op de brandstof in de pomp te krijgen met het gevolg , slecht aanslaan van de motor. Probeer het eens met de tankdop er af
mike_v
Quote @marceldeutz:
... Dit is exact de zelfde trekker ...

Aa, zo bedoel je.
eddyscania
@marceldeutz

filters vervangen??............
nhmonteur
@marceldeutz waar hij vast zit, zitten daar ook geen hele kleine scheurtje(s) in het plastic? dit heb ik namelijk wel vaker bij andere tractoren gezien.
marceldeutz
Nh monteur. met perslucht maak je een miniscuul klein gaatje groter dan die is en dan misschien waarneembaar.
groenedeere. De opvoerpomp zat minimale speling op de as. Trekker heeft 3400 uur gelopen.
basia
Zit er een electronisch motormanagement systeem op ?
( Common-Rail ?)

Dan zou ik de tankmeter weer in orde maken ; mogelijk geeft deze een sein aan de computer om de druk te verlagen en bij nog lager tanknivou de brandstofdruk uit schakelen .

Dit allemaal om droog en kapotdraaien van de hogedruk-brantofpomp te voorkomen

( Zo is het ook bij veel moderne diesel auto.s )

Dus de tank kun je zo nooit helemaal "leeg" rijden
nielsve
Wij hebben exact hetzelfde probleem met onze new holland tm155 er zit een nieuwe aanzuigbuis in de tank, maar het probleem is nog niet opgelost. wat groenedeere zegt kan wel kloppen dat de opvoerpomp versleten is.
GROENEDEERE
@marceldeutz

het probleem met de opvoerpomp hebben we op t werk met meerdere trekkers gehad. De een 10.000 uur en de ander maar 1000 uur. Als ze identiek zijn is de zijn de opvoerpompen ook gelijk neem ik aan. Wissel ze eens uit misschien merk je verschil
marceldeutz
Eddyscania. filters zijn allemaal vernieuwd bij grote beurt.
nhmonteur. Het valt me wel op dat de tankmeter nooit de juiste hoeveelheid aangeeft. Hij geeft bv. nooit helemaal vol aan, en ook niet leeg (in het rood) Het infocenter geeft dan al wel aan dat er je met de laatste 50 liter bezig bent. Dit kan niet kloppen.
Fendt615LSA
Trekker een keer ontlucht zonder de koper ringen van de out-bout te vervangen?
heeft deze ook van die retour slangetjes aan de verstuivers?
Gaan die slangetjes naar de banjo van de out-bout?
Wij maken altijd een druk loos retour naar de vlotter en dan met een dun hydrauliekbuisje helemaal onder in de tank. Zodat er NOOIT via die dunne leidingen lucht aangezogen kan worden.
kokkiekubotaman
Ik zou toch denken ergens een klein gaatje waardoor je valse lucht krijg.
marceldeutz
Basia. Er zit geen commonrailmotor in want die zijn vanaf 2007 pas gemonteerd, naar ik weet dan. Heb niet van dealer gehoord dat die wel in zit.
Groenedeere. opvoerpomp kan natuurlijk niet goed zijn. Kost 237 euro. Niet een bedrag om over te vallen maar als het iets kleins zou kunnen zijn begin ik daar natuurlijk eerst mee.
marceldeutz
Fendt615lsa. Heb het 1 keer gehad dat ie niet aansloeg, hij is toen wel ontlucht bij het filter. Er zit daarvoor een handpompje op. Ga in ieder geval kijken naar de retourslangen.
Wimsumar
Beste MarcelDeutz: Mijn loonwerker had vergelijkbare storing (wel ander merk trekker). Na het verwijderen van de electronische verbruiksmeter (leidingen doorverbonden) was probleem opgelost.
Waarschijnlijk aangetast door...........biodieseltoevoeging. 😞
casejxu
Terugslag klep montere vlak voor de zuig aansluiting bij de tank. Heb dit ook al eens gehad en een bramdstof slang hoeft met pers lucht niet persee te lekken
casejxu
En volgens mij is er een modificatie op de tank meter geweest. Doormiddel van monterem vam een weerstand er tussen. Maar dit moet ik opzoeken. Me info licht alleen helaas nog op de zaak
RobDeutz104
Er zit aan het eind van de brandstofgalerij, waar ook de lekleiding van de verstuivers aan vast zit, een pers klepje om de galerij onder druk te rijden, en er gelijk voor te zorgen dat de brandstof niet terug loopt, het is een banjobout, met een 10mm slang eraan, en nog een klein slangetje wat bij de verstuivers vandaan komt, weet bijna zeker dat die kapot is, simpel dingetje, maar vervang hem maar, en waarschijnlijk probleem opgelost
Adri-JD850
Zit er onder de tank geen kraantje dat misschien nog 1/2 of voor 3/4 dicht staat,gebruik je de trekker veel of zo maar af en toe? kan zijn dat het zeefje in de tank dicht zit door "slijm" van de biodiesel of dat het dan het kraantje afsluit.
marceldeutz
Winsumar. Weet zelf nog niet dat er een elektronische verbruiksmeter op zit maar zou zo kunnen. In de trekker zit geen monitor of iets dergelijks waarmee dit verbruik kunnen inzien.
casejxu. Een terugslagklep monteren is misschien wel iets wat ik als eerste ga doen.
RobDeutz104
@marceldeutz
Heeft geen zin, er zit al een terugslagklepje op, die vervangen, en klaar, en die verbruiksmeter, alleen je dealer kan met zijn laptop tijdens het werken het verbruik meten
dresje80
Tanken julie huisbrand diesleolie ??
marceldeutz
Casejxu. Modificatie van de tankmeter? ga er morgen achteraan.
Heb nl. ook een deutz 120 new, en die tankmeter werkt ook niet goed.
robdeutz. klepje ga ik naar kijken en vervangen.
adri-jd850. De tank hangt onder de cabine. Er zit geen brandstof kraan tussen want de brandstof moet er worden uitgezogen. slijm zou kunnen maar dan zouden de andere trekkers daar ook problemen mee hebben
marceldeutz
Dresje80. Gebruik dura+ diesel. Wel altijd winterkwalitiet
robdeutz. Dat verbruik via de laptop dat wordt toch berekend of niet. Bij de trekkertest gaf deze maximaal 22 liter aan bij 2200 toeren
ramrod
Dat zijn wel héél veel tips hier.. Maar als je wilt experimenteren is het misschien slim om her en der doorzichtige slang te monteren, en een drukmeter op het lagedruksysteem te bouwen. Dan vind je het probleem wellicht
marceldeutz
Ramrod. Begin natuurlijk met de simpele goedkope dingen. Als dat niet werkt komen de dure dingen wel. Heb al 1,5 dag alles nagelopen samen met dealer.
ramrod
Als je drie dagen arbeid stopt in monteren van dubbele banjo's, doorzichtige slangen en een paar nippels voor een minimesh houd je het inderdaad goedkoop. Qua materiaal wel te verstaan.
En een in-line electrisch opvoerpompje is veel goedkoper dan 16 uur arbeid..
diggingpete
Simpele oplossingen, die niets kosten?
Verwijder de dieselvuldop, misschien is de ontluchting van de tank niet goed.
Als de trekker slecht start gelijktijdig oppompen met het handpompje.
Deze tips zijn niet gebaseerd op kennis of ervaring, maar baad het niet, schaad het niet.
JDFreaky
Volgens mij zit er vlakbij je filter in n slang n klein terugslagklepje... als die stuk is loopt je brandstof terug... en zal t starten langer duren...
Ik weet niet of je dit erop hebbt zitten..
Maar t komt bij veel trekkers voor zon terugslagklepje.
radium45
Quote @ramrod:
En een in-line electrisch opvoerpompje is veel goedkoper dan 16 uur arbeid..

Bij een JD maaidorser hadden wij hetzelfde probleem, vooral ook omdat de tank wel 1.5 mtr lager ligt als de motor, zon pompje erbij tussen, 5 seconden op kontakt laten alvorens te starten. Werkte perfekt.
deeremeneer
Drijft er niet wat in de tank? poetsdoek ofzo die voor de aanzuig gaat liggen.
marceldeutz
Ben weer even aan het zoeken geweest en kom er nu achter dat er ook een brandstof koeler op zit. dus daar moet het ook nog allemaal langs voor dat het in de pompen zit! 500 euro arbeidskosten ben ik al kwijt. demonteer de handpomp maar en kijk die na of dat de terugslagklep is die niet goed werkt. Kan er minder goed bij omdat de voorlader aanbouwdelen er voor zitten.
Wimsumar
Beste MarcelDeutz:
Quote @marceldeutz:
brandstof koeler

Het zal wel een brandstofvoorverwarmer zijn. ( "Bacteriekwekerij"? ).
Leg de leidingen maar om: wat niet gebruikt wordt kan ook geen storingen veroorzaken.

[url]timloto.org/download/pdf_lesbrieven/…]


AANVULLING:
Een brandstofkoeler bestaat ook (maar is ook een storingsbron).

[url]celtemp-services.nl/brandstofkoeler-diesel-benzine…]
Deutz-oldie
@Wimsumar
Bij de koeler staat dat dit kan zorgen voor een betere prestatie van de motor. Ik vraag me af waarom de brandstof dan verwarmd wordt? Ik kan de link van de voorverwarmer helaas niet openen.
Wimsumar
Beste Deutz-Oldie:
Quote @Deutz-oldie:
Ik kan de link van de voorverwarmer helaas niet openen.

Ooops, dat wil bij mij nu ook helaas niet. A.U.B. even kopiëren en in de adresbalk plakken .
Maar er stond in dat het zinvol is brandstof voor te verwarmen bij temperaturen onder de 5 graden.
Brandstof koelen is zinvol om zo de hogere energiedichtheid terug te krijgen bij bij hoge temperatuur. (Warme brandstof zet uit).
Voor Nederlandse omstandigheden zijn beide systemen eigenlijk overbodig.
newholland6640
Heeft er nog niemand gedacht aan een verstopt beluchtingsgaatje?
marceldeutz
Ben naar de deutz dealer geweest en de banjo bout aan de brandstof galerij is dit voorjaar al vervangen. De brandstof wordt gekoelt bij de deutz motoren. Blijft over de opvoerpomp is misschien niet goed meer. Heb nog wel terugslag klep meegenomen om die er tussen te bouwen. We zijn er nog niet uit waar te monteren, of bij de tank of bij filter?
Ritchie
Wij hebben dat ook, zit waarschijnlijk wat vuil in de tank 😉 Filter gaat dicht zitten en hij valt stil c.q. is niet meer te starten.
Wimsumar
Beste NewHolland6640:
Quote @newholland6640:
verstopt beluchtingsgaatje

Waar kan deze dan zitten?
( P.S.: 1-1).
marceldeutz
Als de tank helemaal vol zit is het starten geen probleem meer want dan slaat hij direct aan. Dat verklaart nog niet dat ik nog nooit meer dan 85 liter er bij in kan gooien, terwijl de tank 175 liter groot is.
eelke
Hallo
Had het zelfde probleem bij mijn oude atlas kraan.
Heb een klepje van 25 euro in aanzuigleiding gezet en probleem was opgelost.
succes.
newholland6640
@Wimsumar

In de tankdop? Weet niet hoe jij t anders noemt?
marceldeutz
Heb vandaag een terugslag klepje gehaald en zet het net boven de tank.
Ritchie, hebben jullie dan ook een deutz of hurlimann"?
Wimsumar
Beste NewHolland6640:
Quote @newholland6640:
In de tankdop?

Het was al 2X genoemd. (FerdinandDijkstra & DiggingPete).
newholland6640
@Wimsumar

Daar vroeg ik ook of iemand daar al aan gedacht had. had alleen even het topic vluchtig doorgelezen. Maar ik zag dat zo snel niet staan.

Ik bedenk me nu ook dat het volstrekt onlogisch is. Dan zou hij ook moeten uitvallen. En voor zover ik gelezen heb gebeurd dat niet.
marceldeutz
Aan de banjo bout die aan de brandstof galerij zit is ook een draad met stekker aan, die zal op de een of andere manier toch wel wat meten of een sein doorgeven. Misschien weet rob deutz hier nog wel iets meer van.
gdr
Monteer maar is een slang vd pomp rechtstreeks naar de tank,tankdop dr af,slang dr in!starten,en dan morgen weer eens proberen! start ie dan gewoon! weet je waar je het zoeken moet
radium45
Quote @Wimsumar:
Voor Nederlandse omstandigheden zijn beide systemen eigenlijk overbodig.

Niet geheel waar, door de huidige C-R motoren wordt de retourdiesel olie steeds heterdoor de hoge drukken in de rail. Brandstofkoeling is wel zeker aan te raden. Ook de Jaguar 695 Mega was van koeling voorzien omdat dit toch wel vermogen opleverde.
basia
@marceldeutz

Vanaf welke stand van de brandstofmeter heb je het startprobleem ?

Zou het kunnen dat de opvoerpomp uitgeschakeld word bij b.v.nog 5 liter in de tank ? Volgens de meter dan .

(ik heb begrepen dat er een opvoerpomp in de tank zit ? )
basia
@radium45

De hoge-druk pompen zouden ook kapotlopen bij te hete brandstof temperatuur (smeerprobleem )
Volgens mij is vermogens-winst niet het doel ; hiervoor kun je de druk wel hoger in de rail regelen .
marceldeutz
Basia. De meter staat dan nog niet in het rood, het infocentre
geeft dan al wel aan dat je moet tanken. Er zit geen pomp in de tank. Er zou nog genoeg in de tank moeten zitten aangezien de tank 175 liter groot is. De opvoerpomp zit voor aan de poelie.
basia
@marceldeutz

Zou het kunnen dat in het tank-element een sensor zit die de pomp op (te) lage druk zet of zelfs uitschakeld bij weinig brandstof in de tank ?
Dit om drooglopen van de pomp te voorkomen ( Kunnen ze slecht tegen ).
marceldeutz
Had dat ook al aangekaart bij de dealer, die zei dat er niet zo'n beveiliging op zit. Maar de trekker is wel een hi level.
Oftewel zoals bij deutz profiline wordt genoemt. Daar zit wel veel meer electronica op, als zoiets er werkelijk op zou zitten dan zou ik hem helemaal niet meer aan krijgen, en dat is nu ook niet het geval. Na heel vaak rond draaien lukt het nog wel. Accu dan bijna leeg. Denk dat het bij vorst dan niet meer zou lukken.
RobDeutz104
De brandstof die terug gaat naar de tank wordt gekoeld!
basia
@marceldeutz

Ja ; ik zat altijd in de auto.s ; in dat geval (bij bijna lege tank) gooit de computer de motor eerst op half vermogen , tank je dan niet snel ; gooit ie de motor stop (met nog enkele liters in de tank , om drooglopen van de pomp te voorkomen )
radium45
Quote @basia:
tank je dan niet snel ; gooit ie de motor stop (met nog enkele liters in de tank , om drooglopen van de pomp te voorkomen )

Dat doen de huidige tractoren ook. Om het feit dat een C-R inspuitpomp bijna niet te ontluchten is. (Onder water houden is ook geen optie)
Fendt615LSA
Tank dop kan het niet zijn. als je trekker nog niet gelopen heeft kan de tank nooit vacuum zijn.

volgens mij is de brandstof weg zo:

tank
leiding
opvoerpompje
leiding
filter
leiding
galerij(waar de pompjes in staan, dieselolie loopt van voor naar achter door het blok)
out bout/banjo met klep
leiding
koeler
leiding
tank

Ik vertrouw net als rob de banjo aan het eind van de galerij niet. Of de retourslangtjes van de verstuivers...
RobDeutz104
@Fendt615LSA
Dat van die retoerslangetjes, dat is een goeie, daar had ik nog geeneens aan gedacht, alleen moet dan wel even het klepdeksel eraf
marceldeutz
We hebben vandaag de tank weer gedemonteerd en vlotterbuis weer gecontroleerd of hij buiten de tank wel goed fuctioneert en dan werkt ie wel goed. terugslagklepje er toch maar op gezet.
marceldeutz
De banjo is al wel vernieuwd ook is het klepdeksel eraf geweest om de kleppen te stellen. De opvoerpomp werkt prima want we hebben de retour van de tank gehad en toen trekker gestart, er kwam genoeg uit de retour.
marceldeutz
Fendt 615 De volgorde heb je goed en er is ook genoeg doorstroming. Er kwam wel veel diesel terug lopen toen we de aanvoer en de retour slangen van de tank trokken. Vandaar het kleppie er tussen gezet. Is de tank eigenlijk wel zo groot als er in de folder beweert wordt?
marceldeutz
Even hebben we ook nog gedacht dat er water onder in de tank zit, diesel drijft er dan bovenop. Tank bijna leeg dat ie dan water aanzuigt. Aan het eind van de galerij zit ook nog een stekker met draad die aan de kabelboom is aan gesloten. Weet niet waar die voor kan zijn. Er zit 1 retourslang bij aan.
Fendt615LSA
Wij moeten op het werk altijd de verstuiverretourslangen vervangen als we kleppen stellen. en dat is niet voor niks natuurlijk.

ik gaf ook al aan dat wij die retourslangtjes niet naar de banjo laten gaan, zoals het standaard is, maar met een slang naar de tank vlotter en dan met een hydroliekbuisje 6mm helemaal onderin de tank uitlaten komen. als er dan via die slangtjes wat terug loopt kan er nooit lucht gezogen worden omadat de opening van het hydroliek buisje bijna op de bodem van de tank zit.
Fendt615LSA
Dit heb ik een keer meegemaakt, misschien heb je er wat aan:

koud weer, vorst. klant draait smorgens de voermengwagen leeg voor de koeien. zet trekker buiten. trekker loopt dus heel even maar is nog niet warm als hij weer uit gaat.

om 12 uur laad hij de volgende lading in de voerwagen. (als het koud is wil de shovel niet starten smorgens vroeg, daarom om 12 uur)

maar de trekker wil om 12 uur niet starten, lucht in het systeem.

heel wat keren geweest ontluchten, filter vervangen, slang vervangen. zo flauw van... opvoerpomp gewisseld. klaar.

reden: de opvoerpompkeering dicht niet helemaal af omdat de motor niet goed op temperatuur gekomen is.'

mijn advies. vervang gewoon de opvoerpomp maar eens. als het het niet is kun je m altijd nog weer terug zetten.
marceldeutz
Het probleem van niet voltanken is opgelost. Het automatisch afslaand pistool slaat te vroeg af, kan door het debiet te verlagen 50 liter meer in de tank krijgen. dat was dus mijn eigen fout. Heb dus ook een paar keer proberen te start op lege tank of nagenoeg leeg. fendt 615 in ieder geval bedankt voor je informatie.
keeko
Om uit te sluiten of er lucht in het spel is, kan je (tijdelijk) glasheldere pvc slang in het systeem monteren. Zo kan je goed zien of er lucht voorbij komt.
Soms sta ik er versteld van, dat ondanks vele luchtbellen, een motor prima kan draaien.
Wimsumar
Beste MarcelDeutz:
Quote @marceldeutz:
Het automatisch afslaand pistool slaat te vroeg af,

En bij de andere trekker(s) dan?
marceldeutz
Heb bij de agrotron 120 new denk ik hetzelfde met tanken want heb er nog niet meer in kunnen krijgen dan 220 liter, terwijl tank 270 moet kunnen bevatten. Heb met deze geen start problemen. Hierop zit ook zo'n beluchtings slang bovenin de tank waardoor de achterkant van de tank ontlucht wordt als ie voller wordt.
diggingpete
Tja hoe simpel kan de oplossing zijn.
En wij maar zoeken in de trekker naar de oorzaak.

Goed voor dat het nog opgelost is.
marceldeutz
Nu is het met de hurlimann (deutz k100) nog niet zo dat hij bij de eerste rondgang op de startermotor direct aan slaat, hij moet toch een keer vaker rond. Mogelijk dat de starter motor na 13500 starts toch een keer wat minder wordt en dat is begrijpelijk.
Boerenjongen16
Precies hetzelfde verhaal hier maar dan met een brommer... Is een vacuüm probleem. Er werd verkeerd vacuüm gezogen ( via klein gaatje in slang) Probleem is opgelost door op de betreffende slang een klem te plaatsen... alles meteen over.

Dus heel circuit nalopen opzoek naar dergelijk iets en dan klem erop.
marien jd fan
Ik heb wel eens gehoort dat bij somige voertuigen de tank uit 2 delen bestaat en dat de pomp die het van het ene deel van de tank naar de ander pompt dan stuk is.
marceldeutz
De tank bestaat niet uit 2 delen, dat kan wel maar dan heb je een reserve tank en die zit dan aan de andere kant onder de treeplank.
menke
Je zegt dat de opvoerpomp goed is, want er komt genoeg diesel uit de retour, maar trekt hij hier geen lucht in de pomp aan? Wat je niet merkt bij de retour?
marceldeutz
Menke, Ja dat zou best kunnen, maar dat kun je haast niet controleren, wat wel kan is dat stukje slang verlengen tot die onderin de tank hangt, dat is eerder al hier op dit topic gemeld
harmkeboerke
Maa is het niet als de teller op leeg staat da de tractor het automatich dan niet doet?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
82
DEELNEMERS
31
WEERGAVES
6