Joskin

Hoi
Wat vinden jullie van het Joskin "Cargo" systeem?

Een vraag voor de eigenaars: Hoe snel kan je de bak werkelijk vervangen?

Gr INSPECTEURFENDT

zie filmpje op youtube: trans- CARGO JOSKIN ( er zijn er meerdere van: kipkar, beervat, mestsprijder, silage wagen, ...)

Deel dit topic

Reacties

mike_v
Zoals het filmpje laat zien, iemand die weet hoe het werkt een vijftal minuten?
De eerste keer zal je er sowieso langer over doen.
Heb je zoals in het filmpje het juiste gereedschap? Of ga je alles met een gewone sleutel aandraaien? Dat scheelt ook tien minuten.
Over een jaar, wanneer je al wat geoefend hebt, dan is het allemaal wat rapper te doen, maar dan zit je weer met versleten (lees: roest, vuiligheid, ...?) onderdelen, waardoor het weer iets langer zal duren.

De heren uit het filmpje hebben het waarschijnlijk al honderden keren gedaan, maar moet naar mijn inziens op een kwartier/twintig minuten te doen zijn, mits je weet wat je moet doen.
Boemrang
Vind dit systeem wel wat omslachtig en toch vrij veel werk.
Ik zou zeggen, ga dan voor een container systeem....
mike_v
Containersysteem is mooi als je dagelijks meerdere keren moet wisselen @Boemrang.
Als je enkel in het voorjaar bijvoorbeeld een tank moet gebruiken en de rest van het jaar een kipper, dan ben je volgens mij veel goedkoper af met een wisselchassis. Zowel in aankoopprijs als onderhoudskosten en brandstofkost (containersysteem weegt een pak meer).
maartenvr
Vind het ook nogal veel werk,en straks met vuil en roest niet echt fijn.
Bij Jan-Veenhuis bedien je 3 hydro cilinders van uit de kabine en de bak ligt er los op, hier heb je geen sleutels bij nodig
mike_v
Quote @maartenvr:
3 hydro cilinders

En wat kost zulke optie (want vermoed dat het niet standaard zo is 😉 )?
maartenvr
Mike_v dat is standaard
Boemrang
Quote @mike_v:
(containersysteem weegt een pak meer).

Wat een container systeem meer weegt, dat valt zeker mee, en ik denk gezien over de kosten denk dat je uiteindelijk toch wel goed koper uit bent, je kunt hem ook veel gemakkelijker in zetten...
Wimsumar
Beste Mike_V:
Quote @mike_v:
En wat kost zulke optie

Ook mijn gedachte.
Meerprijs gaat wellicht snel in de richting van wat een vast onderstel kost onder kiepbak en eventueel ander werktuig.

Het topic-filmpje:

erik9831
Het zou inderdaad op een 20 minuten kunnen lukken. Maar dan ook alleen als het systeem nieuw is. Dit blijft al niet zo netjes als al de onderdelen zijn in het filmpje. Als je de moer 1 maal verkeert zet, ben je al minstens een uur bezig.

Ik opteer ook meteen dan voor het haaksysteem. Dit is teveel werk in deze moderne tijden. Als het hydro gestuurd word en met 3 bedieningen perfect los komt, dan is het nog doenbaar. Dit is identiek als het afbouwen van een bak op een normaal chassis. Zie er het nut niet van in.
inspecteurfendt
Ze zouden het beter zo doen: "vrachtwagen oplegger" systeem maar met hydraulische klemmen en een dubbel chassis 1 onder de piston dan kan je met een beervat ook klinken en het laatste er uit halen
mike_v
Ik denk nog steeds dat dit systeem goed genoeg is als je slechts enkele keren per jaar moet wisselen. Wanneer het dagelijks is, volg ik jullie mening over een containersysteem volledig.
mike_v
Quote @maartenvr:
... standaard

Dan zal het andersom zijn en is het een optie om het met een niet 'automatisch'-systeem te maken. Dan zal er een heel pak van de prijs afgaan 😉 .
valmet 605
Dit lijkt mij een draak van een systeem. Doe mij maar gewoon losse wagens dan maar een kudde gebruikt als 1 set nieuwe wielen met wat kuipen en bakken op pootjes.

Sleutel de sleutel en dan zit er bende tussen enz enz.
onderdeeltjes weg kabeltjes vergeten cilinder een keer niet geborgd.

Het zijn spullen voor in de piektijden die moeten te pakken zijn en gebruiken niet eerst een pittstop moeten maken om de bak erop te zetten.

Wanneer wissel je? Als je klaar bent of als je moet beginnen?
mike_v
Quote @valmet 605:
... onderdeeltjes weg kabeltjes vergeten cilinder een keer niet geborgd ...

Daarom moet je weten waar je mee bezig bent. Stel je bent een landbouwer en je gaat voeren. Dan weet je toch ook wat je moet doen? Zelfde principe.
Wanneer wisselen? Normaal heb je wel een of andere planning voor handen waarop je je kan afstemmen.
Voorbeeld: Moet je morgen om 5.00h op een werf staan, dan wissel je de dag ervoor (indien mogelijk) nog. Moet je de volgende dag pas tegen de middag op de werf staan, dan wissel je de dag zelf pas (indien mogelijk ook weer).
Boemrang
Quote @valmet 605:
Wanneer wissel je? Als je klaar bent of als je moet beginnen?

Het ziet er allemaal omslachtig uit, en als alles vettig en nat is en je moet gaan wisselen ben je daar mooi klaar mee...
Doe mij toch maar een container systeem...
mike_v
Zal zijn als het praten over één bepaald merk, een eeuwige discussie dus @Boemrang 😛 .
Mijn mening is eerder al vermeld 😉 .
valmet 605
@mike_v @Boemrang stel je bent veehouder, je hebt een jaar als 2013.
Gras groeid door je bent druk met het gras nog, silagebak erop gras eraf zodeverpesten met de tank dan weer mais rijden ruige mest erop dan nog weer een ander klusje met de kieper... o ja en onverwacht nog even een plukje zodebemesten.

Dat was wel praktijk op bepaalde boerderijen waar ik werkte.

ALS je hele erf altijd schoon is en liefst alles onder dak staat dan is er niks aan de hand.
Strepen op de vloer waar de banden moeten komen en waar de poten dan rij je zo onder. dan de spullen in een bakje er ook bij en prima.
Dan denk ik dat het een mooi systeem is.
Het onderrijden van een dergelijk systeem is makkelijker als het lijkt.
Het voor elkaar houden van een dergelijk systeem (alles heel netjes bij elkaar enz enz) is een moeilijk verhaal.
Wat gebeurd er als 1 ding een keer een tik krijgt? De stageloper neemt een muurtje mee? Past alles dan nog wel?
hobbyboer
@valmet 605 Idd, er zitten wel wat nadelen aan dit systeem (ook voordelen)
Je had ook nog kunnen noemen dat je niet alles tegelijk kunt gebruiken, je kunt weinig met een meststrooier als het onderstel ergens met een kipper rondrijdt.
En de besparingen vallen ook nog wel tegen denk ik, het lijkt alsof je bespaard omdat je maar 1 set banden hoeft te kopen voor 2 machines. Echter die banden zullen wel 2X zo hard slijten.
valmet 605
@hobbyboer Geef mij maar complete sets. Dat past enz enz.
Stel je es voor dat je een keer iets stuk hebt. De tank moet even weg terwijl je aan het rijden bent met de silagewagen!!!

Zie maar es met de trekker die in de hoek staat (en te licht is voor de volle combi maar wel leeg er mee weg kan) met een tank op pootjes bij de LMB te komen.
mike_v
Persoonlijk denk ik dat er niet veel veehouders zijn die zulke machines gaan kopen. Is meer iets voor de loonbedrijven die in de winter wat grondwerk doen. Dat voorbeeld van het voeren was een vergelijking om aan te tonen dat als je iets vaak doet, je ook minder kans hebt om iets te vergeten.

Of je erf/materiaal/... zuiver en in goede staat is, dat heb je zelf in de hand @valmet 605. Ik ga er hier vanuit dat alles netjes is en in goede staat. En jawel ik weet dat dat op de vele plaatsen niet zo is.

@hobbyboer, je hebt de machine wel sneller versleten, maar je moet ook denken dat een machine meer mag kosten naargelang je hem meer gebruikt. Vergeet dat niet!
Of je nu na 1 jaar één set banden koopt, of je koop na twee jaar voor twee machines een set banden, dat komt op hetzelfde neer.

Quote @valmet 605:
... Stel je es voor dat je een keer iets stuk hebt. De tank moet even weg terwijl je aan het rijden bent met de silagewagen! ...

Naar mijn weten gaat een machine niet stuk door stil te staan (tenzij misschien kapot vriezen door het water niet af te laten (= eigen verantwoordelijkheid, niet van de machine)). Je machine gaat stuk op de momenten dat je ze gebruikt. Als ze op het chassis staan dus 😉 .

Het niet gelijktijdig kunnen gebruiken van de machines, dat kan met een containersysteem ook niet dus is geen argument, lijkt me. Net als het 'krijgen van een tik' zoals @valmet 605 zegt.
hobbyboer
Quote @mike_v:
Of je nu na 1 jaar ��n set banden koopt, of je koop na twee jaar voor twee machines een set banden, dat komt op hetzelfde neer.

Dat is precies wat ik bedoel, je kunt dus ook gewoon machines kopen met ieder een eigen onderstel, hoef je niet te wisselen en kwa banden is het even duur.
mike_v
Iedere machine die stil staat, betaald zich niet terug @hobbyboer. Als je je chassis meer uren kan gebruiken, gaat dat zich al sneller terug betalen.
Nhpaultje
@maartenvr die cilinders zijn zeker niet standaard. Maar wel makkelijk.

Maar bij de joskin is het chassis hydrolisch op te pompen icm met de disselvering is dat net zo makkelijk.

Een kipbak wisselen is vlugger gedaan dan bv een mesttank, ivm de meerdere functies. Als je ongeveer een uur telt met 2 man .met een bak eraf doen en een andere erop en alles weeraansluiten zit je nog niet zo gek.
Hurli356
Kan me helemaal vinden in @hobbyboer en @valmet 605. Heb je vaste machines staan, dus een gewone tank, silagewagen, mestverspreider en kipper dan kun je beter uit de voeten. Je kunt sneller wisselen en heb je op zaterdag of in vakantie extra personeel kun je dat tenminste ook gebruiken omdat alles los te gebruiken is.
Bovendien zag ik bij het wisselen enorm veel gesmeer met hydroliekolie. 't Is niet mijn systeem.
Nhpaultje
@hobbyboer ??? Moet je tussen een kipper en een tank toch ook wisselen. Trekker aan en afkoppelen is bij complexere machines ook niet in een minuutje gebeurd.

Het moet een beetje bij je bedrijf passen, zo'n cargo systeem. Als je de verschillende opbouwen niet teveel tegelijk nodig hebt is het een goed systeem.

Bij ons hebben we een vmr wisselchassis tank waar na de lentepiek in de mest een silagebak opkomt. Werkt uitstekend.

Verder een jan veenhuis silagekipper waar ook een zandbak op kan. Meen dat ze daar adviseren als je per jaar meer dan 40 keer moet wisselen een haakarm pas rendabel is. (weet het aantal niet 100% zeker)
mike_v
Quote @Hurli356:
... bij het wisselen enorm veel gesmeer met hydroliekolie ...

Dat heb je bij aan en afkoppelen van een aanhanger ook...
Hurli356
@mike_v Heb nog nooit gehad dat er een straal uit kwam lopen. Een drupje is nog tot daar aan toe, maar dit zijn straaltjes
O N
Vele hier denken het warm water opnieuw uit te vinden . . .

Het cargo systeem is gewoon afgekeken van de bdf systemen in de vrachtwagenindustrie en een bewezen systeem .
Je hebt meer vrijheid kwa opbouwen (geen frame aan de voorzijde van je bak dat je zicht hindert of ruimte doet verliezen )
Je hebt daarbij ook minder gewicht (een haakarm weegt al snel paar ton meer tevens moeten je bakken ook een zwaarder chassis hebben dan in dit systeem )
En het voordeel tov losse wagens is dat je maar 1 maal de kost hebt van een chassis terwijl je anders snel 3 keer de kost hebt van een chassis .

Een haakarm is eigenlijk maar echt in het voordeel als er snel en regelmatig dient gewisseld te worden en dan vooral in kipbakken (die eventueel gevuld kunnen worden wanneer ze neer staan)of mensen die materialen makkelijk en laag willen kunnen laden (kraantjes bobcatjes buldozertjes ).

Elk systeem heeft zo zijn voordeel en zo ook zeker dit systeem 😉
kevin84
Dit systeem kost op een 3-asser maar +/- 2000€ a 3000€ meer als een vaste wagen. (haakarm is al snel +25.000€ met als nadeel gewicht +2t, snelheid kippen, kiphoek).

Er kunnen wel geen grote wielen onder (max 1m50 hoog). Dus best te combineren, kipper + vaste meststrooier + silagebak of drakkar.
Tank moeten best hoge wielen onder dus is best niet te combineren.

het systeem is echt wel makkelijk wisselen. hydraulische vering omhoog, poten eronder, twist locks los, hydrauliek koppelingen los, aftakas(sen) los. Geen enkel ander merk kan dit simpeler, want je moet altijd die dingen gaan los maken. Vrachtwagens zitten niet met die electroventielen enz. Dus is altijd makkelijker.

Voor de kipper is het iets omslachtiger, maar moest zo gemaakt worden om geen druk op de scharnierpunten van de kiepbak te krijgen en toch de stabiliteit en sterkte te kunnen garanderen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
17