Hoi
Wat vinden jullie van het Joskin "Cargo" systeem?
Een vraag voor de eigenaars: Hoe snel kan je de bak werkelijk vervangen?
Gr INSPECTEURFENDT
zie filmpje op youtube: trans- CARGO JOSKIN ( er zijn er meerdere van: kipkar, beervat, mestsprijder, silage wagen, ...)
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
De eerste keer zal je er sowieso langer over doen.
Heb je zoals in het filmpje het juiste gereedschap? Of ga je alles met een gewone sleutel aandraaien? Dat scheelt ook tien minuten.
Over een jaar, wanneer je al wat geoefend hebt, dan is het allemaal wat rapper te doen, maar dan zit je weer met versleten (lees: roest, vuiligheid, ...?) onderdelen, waardoor het weer iets langer zal duren.
De heren uit het filmpje hebben het waarschijnlijk al honderden keren gedaan, maar moet naar mijn inziens op een kwartier/twintig minuten te doen zijn, mits je weet wat je moet doen.
Ik zou zeggen, ga dan voor een container systeem....
Als je enkel in het voorjaar bijvoorbeeld een tank moet gebruiken en de rest van het jaar een kipper, dan ben je volgens mij veel goedkoper af met een wisselchassis. Zowel in aankoopprijs als onderhoudskosten en brandstofkost (containersysteem weegt een pak meer).
Bij Jan-Veenhuis bedien je 3 hydro cilinders van uit de kabine en de bak ligt er los op, hier heb je geen sleutels bij nodig
En wat kost zulke optie (want vermoed dat het niet standaard zo is )?
Wat een container systeem meer weegt, dat valt zeker mee, en ik denk gezien over de kosten denk dat je uiteindelijk toch wel goed koper uit bent, je kunt hem ook veel gemakkelijker in zetten...
Ook mijn gedachte.
Meerprijs gaat wellicht snel in de richting van wat een vast onderstel kost onder kiepbak en eventueel ander werktuig.
Het topic-filmpje:
Ik opteer ook meteen dan voor het haaksysteem. Dit is teveel werk in deze moderne tijden. Als het hydro gestuurd word en met 3 bedieningen perfect los komt, dan is het nog doenbaar. Dit is identiek als het afbouwen van een bak op een normaal chassis. Zie er het nut niet van in.
Dan zal het andersom zijn en is het een optie om het met een niet 'automatisch'-systeem te maken. Dan zal er een heel pak van de prijs afgaan .
Sleutel de sleutel en dan zit er bende tussen enz enz.
onderdeeltjes weg kabeltjes vergeten cilinder een keer niet geborgd.
Het zijn spullen voor in de piektijden die moeten te pakken zijn en gebruiken niet eerst een pittstop moeten maken om de bak erop te zetten.
Wanneer wissel je? Als je klaar bent of als je moet beginnen?
Daarom moet je weten waar je mee bezig bent. Stel je bent een landbouwer en je gaat voeren. Dan weet je toch ook wat je moet doen? Zelfde principe.
Wanneer wisselen? Normaal heb je wel een of andere planning voor handen waarop je je kan afstemmen.
Voorbeeld: Moet je morgen om 5.00h op een werf staan, dan wissel je de dag ervoor (indien mogelijk) nog. Moet je de volgende dag pas tegen de middag op de werf staan, dan wissel je de dag zelf pas (indien mogelijk ook weer).
Het ziet er allemaal omslachtig uit, en als alles vettig en nat is en je moet gaan wisselen ben je daar mooi klaar mee...
Doe mij toch maar een container systeem...
Mijn mening is eerder al vermeld .
Gras groeid door je bent druk met het gras nog, silagebak erop gras eraf zodeverpesten met de tank dan weer mais rijden ruige mest erop dan nog weer een ander klusje met de kieper... o ja en onverwacht nog even een plukje zodebemesten.
Dat was wel praktijk op bepaalde boerderijen waar ik werkte.
ALS je hele erf altijd schoon is en liefst alles onder dak staat dan is er niks aan de hand.
Strepen op de vloer waar de banden moeten komen en waar de poten dan rij je zo onder. dan de spullen in een bakje er ook bij en prima.
Dan denk ik dat het een mooi systeem is.
Het onderrijden van een dergelijk systeem is makkelijker als het lijkt.
Het voor elkaar houden van een dergelijk systeem (alles heel netjes bij elkaar enz enz) is een moeilijk verhaal.
Wat gebeurd er als 1 ding een keer een tik krijgt? De stageloper neemt een muurtje mee? Past alles dan nog wel?
Je had ook nog kunnen noemen dat je niet alles tegelijk kunt gebruiken, je kunt weinig met een meststrooier als het onderstel ergens met een kipper rondrijdt.
En de besparingen vallen ook nog wel tegen denk ik, het lijkt alsof je bespaard omdat je maar 1 set banden hoeft te kopen voor 2 machines. Echter die banden zullen wel 2X zo hard slijten.
Stel je es voor dat je een keer iets stuk hebt. De tank moet even weg terwijl je aan het rijden bent met de silagewagen!!!
Zie maar es met de trekker die in de hoek staat (en te licht is voor de volle combi maar wel leeg er mee weg kan) met een tank op pootjes bij de LMB te komen.
Of je erf/materiaal/... zuiver en in goede staat is, dat heb je zelf in de hand @valmet 605. Ik ga er hier vanuit dat alles netjes is en in goede staat. En jawel ik weet dat dat op de vele plaatsen niet zo is.
@hobbyboer, je hebt de machine wel sneller versleten, maar je moet ook denken dat een machine meer mag kosten naargelang je hem meer gebruikt. Vergeet dat niet!
Of je nu na 1 jaar één set banden koopt, of je koop na twee jaar voor twee machines een set banden, dat komt op hetzelfde neer.
Naar mijn weten gaat een machine niet stuk door stil te staan (tenzij misschien kapot vriezen door het water niet af te laten (= eigen verantwoordelijkheid, niet van de machine)). Je machine gaat stuk op de momenten dat je ze gebruikt. Als ze op het chassis staan dus .
Het niet gelijktijdig kunnen gebruiken van de machines, dat kan met een containersysteem ook niet dus is geen argument, lijkt me. Net als het 'krijgen van een tik' zoals @valmet 605 zegt.
Dat is precies wat ik bedoel, je kunt dus ook gewoon machines kopen met ieder een eigen onderstel, hoef je niet te wisselen en kwa banden is het even duur.
Maar bij de joskin is het chassis hydrolisch op te pompen icm met de disselvering is dat net zo makkelijk.
Een kipbak wisselen is vlugger gedaan dan bv een mesttank, ivm de meerdere functies. Als je ongeveer een uur telt met 2 man .met een bak eraf doen en een andere erop en alles weeraansluiten zit je nog niet zo gek.
Bovendien zag ik bij het wisselen enorm veel gesmeer met hydroliekolie. 't Is niet mijn systeem.
Het moet een beetje bij je bedrijf passen, zo'n cargo systeem. Als je de verschillende opbouwen niet teveel tegelijk nodig hebt is het een goed systeem.
Bij ons hebben we een vmr wisselchassis tank waar na de lentepiek in de mest een silagebak opkomt. Werkt uitstekend.
Verder een jan veenhuis silagekipper waar ook een zandbak op kan. Meen dat ze daar adviseren als je per jaar meer dan 40 keer moet wisselen een haakarm pas rendabel is. (weet het aantal niet 100% zeker)
Dat heb je bij aan en afkoppelen van een aanhanger ook...
Het cargo systeem is gewoon afgekeken van de bdf systemen in de vrachtwagenindustrie en een bewezen systeem .
Je hebt meer vrijheid kwa opbouwen (geen frame aan de voorzijde van je bak dat je zicht hindert of ruimte doet verliezen )
Je hebt daarbij ook minder gewicht (een haakarm weegt al snel paar ton meer tevens moeten je bakken ook een zwaarder chassis hebben dan in dit systeem )
En het voordeel tov losse wagens is dat je maar 1 maal de kost hebt van een chassis terwijl je anders snel 3 keer de kost hebt van een chassis .
Een haakarm is eigenlijk maar echt in het voordeel als er snel en regelmatig dient gewisseld te worden en dan vooral in kipbakken (die eventueel gevuld kunnen worden wanneer ze neer staan)of mensen die materialen makkelijk en laag willen kunnen laden (kraantjes bobcatjes buldozertjes ).
Elk systeem heeft zo zijn voordeel en zo ook zeker dit systeem
Er kunnen wel geen grote wielen onder (max 1m50 hoog). Dus best te combineren, kipper + vaste meststrooier + silagebak of drakkar.
Tank moeten best hoge wielen onder dus is best niet te combineren.
het systeem is echt wel makkelijk wisselen. hydraulische vering omhoog, poten eronder, twist locks los, hydrauliek koppelingen los, aftakas(sen) los. Geen enkel ander merk kan dit simpeler, want je moet altijd die dingen gaan los maken. Vrachtwagens zitten niet met die electroventielen enz. Dus is altijd makkelijker.
Voor de kipper is het iets omslachtiger, maar moest zo gemaakt worden om geen druk op de scharnierpunten van de kiepbak te krijgen en toch de stabiliteit en sterkte te kunnen garanderen.