Ford 8630: wielklossen

Heeft er iemand enig idee welke klossen hieraan passen?
Ik wil namelijk een gewone velg monteren op men 8630.

Alvast bedankt.

Grtz. Steff

Deel dit topic

Reacties

ford5000
Je bedoeld dat je de originele gietijzeren wielen wilt vervangen door gewone velgen, of juist andersom?
bleuevil
Heb nog een setje liggen,maar die zijn bedoeld voor @wessel8830 . Ze worden schaars op de markt.
ford5000
@bleuevil Zijn er toch best wat van in omloop geweest sinds de jaren 90.
Enig idee wie ze maakte indertijd?
JD3010
@ford5000 Lijkt mij dat hij stalen velgen eronder wil doen.
fordfanaat
Waarom gewoon velgen onder de 8630?
Toch prachtige trekker om origineel te houden 😉
ford5000
@JD3010 Daar ging ik ook wel van uit, maar vond dat de formulering net genoeg ruimte voor twijfel liet, vandaar de vraag aan Steff. 😉
bleuevil
@ford5000 Ze werden naar mijn weten veelal op verzoek gemaakt. Veel trekkers zijn voor export vertrokken met klossen en al. Zelf laten draaien is een erg dure hobby vrees ik.
JD3010
Quote @ford5000:
, vandaar de vraag aan Steff

Ja, Steff is uiteindelijk de chef. 😄
JD3010
Quote @bleuevil:
Zelf laten draaien is een erg dure hobby vrees ik.
Hobby mag geld kosten hé. 😉 Maar daar kun je heel veel uren aan besteden.
bleuevil
@JD3010 Dat heb je mooi goed want ze lopen nog conisch ook he...
JD3010
@bleuevil Je kunt het binnenhart van de gietijzeren schijven gebruiken. Dat hebben we toen ook gedaan voor onze JD.
ford5000
@bleuevil Vandaar dat ik er ook naar vroeg.
Begin jaren 90 toen het zodebemesten verplicht werd verkochten de dealers behoorlijke aantallen 30 serie trekkers die veelal uitgerust werden met 800/65R32 banden die dan op stalen velgen gemonteerd werden, en daar werden dan die adapterklossen voor gedraaid. Ik kan me zo voorstellen dat ze daar destijds een bedrijf voor hadden die die klossen voor ze maakten. Vandaar de vraag of jij misschien ooit iets in die richting gehoord had.
Valtra-Fordpower
@fordfanaat De gietijzeren pannen zijn nog al gevoelig door het grote geweld uit die motor vandaan. 😉
ford5000
@JD3010 Zo zijn helaas heel wat van die mooie originele gietijzeren hartplaten verloren gegaan.
Eeuwig zonde!!!
fordfanaat
@Valtra-Fordpower
Heb er al een paar gezien die het begeven inderdaad
Maar toch zijn dat heel sterke velgen
Heb al vaker een 7810 of 8210 door zijn velgen zien schuren.

Vind het alleen spijtig, steff heeft mooie unieke trekker, een ford 8630 dualpower 2wd
Zo een zeldzame trekker is op zen mooist in originele staat met originele velgen vind ik 😉

en als de originele kapot gaan, heb thuis nog setje liggen dat weg mag.. 😃
JD3010
@ford5000 Maar als er niets verloren gaat, wordt het ook nooit bijzonder. 😉
ford5000
@JD3010 Ken dat gedonder, en dan een rib uit je lijf betalen om nog wat in handen te krijgen.
Mensen moeten gewoon eens afleren zo stom te zijn om dingen pas op waarde te schatten als ze het niet meer hebben!
bleuevil
@ford5000 Dat klopt idd. @JD3010 das ook een goeie optie idd. Maar voor JD is er nog zat te vinden toch van die klossen?
JD3010
Quote @bleuevil:
Maar voor JD is er nog zat te vinden toch van die klossen?
Met de 8-gaats ZF-steek toen niet. Alleen waren er toen 9-gaats te krijgen, maar dan moesten we ook weer andere velgen.
JD3010
Quote @ford5000:
@JD3010 Ken dat gedonder, en dan een rib uit je lijf betalen om nog wat in handen te krijgen.
Mensen moeten gewoon eens afleren zo stom te zijn om dingen pas op waarde te schatten als ze het niet meer hebben!

Over wie heb je het nu? Of is dat in het algemeen. 😉
bleuevil
@JD3010 Aha.
ford5000
Quote @JD3010:
in het algemeen
kromdiek
@fordfanaat Nu zal ik wel gek zijn, maar ik heb nog nooit een 7810 of 8210 gezien met die gegoten velgplaten, wel met gescheurde velgen maar niet met gegoten gescheurde velgplaten.
De zwaardere TW en 30 serie die hadden gegoten velgplaten als ik het goed heb, maar een 7810 en 8210 (met het na rato geringe motor vermogen)heb ik nooit gezien op gegoten velgplaten.
fordfanaat
@kromdiek
Ja natuurlijk hadden de 7810 en 8210 niet de gegoten velgen
Deze hadden zoals je zegt de lichtere velgplaten zoals de kleinere modellen.

Ik bedoelde da deze velgen met velgplaten onder de 7810 en 8210 vaker heb zien scheuren dan een volle gegoten velg van een tw 😉
ford5000
Volgens mij zijn dan ook nog de oudere gegoten wielen met de stroppen zwakker dan die die je met de conische schalen op de steekas vast zet.
RVM
Gewoon de naven van Bleuevil inmeten en nadraaien. Kan niet zo moeilijk zijn.
just blue
Ik heb ze voor mijn eigen trekker (9600) laten maken bij firma Sturkenboom in Houten is wel 10 jaar geleden... maar kon toen kiezen uit een soort bouwpakket 3 delen zelf uitlijnen en aan elkaar bakken, en een kant en klare uit 1 stuk, maar die was vrij prijzig.
bleuevil
@RVM Ik heb geen naven,mijn klossen zitten geheel aan het eind van de steekas daarom lijkt het misschien zo.
RVM
@bleuevil Ja dat had ik bij een foto al een keer gelezen.
Namaken zal geld kosten maar het is niet ondoenlijk lijkt me.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
7