Hallo,
Ik heb vant weekend de compressie van mij Cormick even gemeten (loopt niet goed, de 4e cilinder slaat moeilijk aan) maar weet niet precies wat de meting zegt...
Graag jullie advies, is dit de oorzaak van het probleem en moet ik bussen vervangen of zou die met deze compressie nog goed moeten lopen?
Heb inmiddels al verstuivers vernieuwd en kop/ kleppen laten slijpen.
Meting per cilinder:
1: 21,5 bar
2: 22,5 bar
3: 19,5 bar
4: 20 bar
Alvast dank,
Caspar
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 432 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Rookt de trekker wit direct na het starten en heel kort roken dus?
Geen extra carterdruk?
Is dit bij iedere startpoging zo?
Ik vraag me hierbij af of (indien aanwezig) het persklepje boven het pompelement (voor de vierde cylinder) in de brandstofpomp goed functioneert.
als ze alle 4 vernevelen is dat goed. als je de druk juist hebt afgesteld weet je ook dat je pomp die druk nog kan opbrengen en licht het daar niet aan. je moet ook opletten of de pomp in de juiste volgorde verneveld bij 4 cilinder is dat geloof ik 1342 als die dat ook goed doet zou je zeggen dat het toch de zuigers bent. heb mij is laten vertellen dat tussen alle metingen niet meer als 1 bar in mag zitten voor goed lopen.
kleppen ook juist afgesteld ?
Als ik een motor hebt met die gegevens gaat ie geheid open.
Ne maat van mij heeft een 436 met hetzelfde probleem-> ook compressie te laag .
Werkt deze ook op de vierde cylinder?
Of de drukken correct zijn kan ik niet zeggen (weet de waarden niet), wel dat ze gelijk zijn. Je kan nooit op iedere cilinder net hetzelfde meten, doordat je soms wel met een klein lekje kan zitten. Dus daar zou ik mijzelf nog niet echt al teveel zorgen om maken.
Intermotoren schrijven ze 22 à 24 bar voor.
Ik weet niet hoe je erbij komt dat de 4e niet goed meewerkt?
Als dat zo zou zijn dan is er wat met de brandstofpomp of verstuiver aan de hand (dat kun je voelen aan de inspuitleidingen).
Denk dat ik timing van de pomp ga controleren en anders kop er afhalen, wellicht dat hier iets te zien valt...
Je hebt compressie.
Je hebt inspuiting.
Je hebt 3 goed/"snel"" werkende cylinders.
Je hebt 1 cylinder die slecht/traag opstart.
Je gaf aan dat de vernieuwde voorgloeistiften werken.
Bij laatste heb ik nog twijfels. Heb je (net als andere onderdelen) met de gloeistift van een ander cylinder op "nummer 4" geprobeerd of dat verbetering geeft?
Wat een hoofdpijntopic!
Laatste kans: Is de bedrading goed aangeloten op de gloeistiften?
Hoe het precies moet weet ik niet maar moet de ene gloeistift niet massa maken op de volgende? En dat nummer 4 nu wel uitwendig warm wordt door verkeerde massaverbinding?
Ik heb m'n hoop gevestigd op de mogelijk niet werkende gloeistift in cylinder 4 omdat de motor na een aantal werkslagen wél op cylinder 4 mee gaat lopen. (En bij warme motor vrijwel direct, zoals je eerder aangaf).
1 na laatste kans: Zitten verstuiverleiding 3 en 4 verwisseld?
Toegift: (Maar is eigenlijk ook onmogelijk) Is de krukas getordeerd waardoor de inspuiting in cylinder 4 niet bij maximale compressie plaats vind?
Beste Wim ; gloeistiften staan parralel geschakeld , dus kan niet fout gaan dunkt me .
Gloei-spiralen staan wel in serie , dus van de ene na de andere en de laatste aan massa .
De nood is het hoogst, is de redding nu nabij?
Kijk, topicvraagsteller CormickD432 schreef eerder: "ik heb gloeiers ook reeds vervangen door gloeistiften".
Is hij nu mogelijk de voorschakelweerstand vergeten te passeren waardoor ondanks de paralelschakeling te weinig stroom op gloeistift 4 komt om goed te gloeien?
Zou teoretisch kunnen ; om dit te testen gewoon de voeding van gloei-startsschakelaar even aansluiten op de 4e gloeistift.
( Zelf sluit ik in zo.n geval de voeding op de 2e of 3e stift )
Wimsumar schreef: "Zitten verstuiverleiding 3 en 4 verwisseld?" Is dit mogelijk? deze kunnen toch maar op 1 manier gemonteerd worden?
En bovendien zal die dan warm ook slecht blijven lopen .
Natuurlijk, het is eigenlijk een belachelijk idee van me maar eenmaal verbogen en verkeerd gemonteerd valt het later niet meer op.
Uiteraard zal de motor beroerd lopen op 2 goede cylinders en 2 met verwisselde inspuiting. 1 cylinder zou daarbij ingespoten worden bij uitlaatslag waarbij slechts een deel van de brandstof in de voorkamer blijft hangen (en later mogelijk toch nog iets van werkslag geeft? ). De andere verkeerde inspuiting is aan het begin van de compressieslag (wat desondanks toch een redelijke werkslag zou kunnen geven? ).
Ik noem het omdat, vanachter toetsenbord en beeldscherm bekeken, de rest allemaal lijkt te klopppen.
P.S.: De werking van de gloeistift op cylinder 4 zit me ook niet lekker.
Tot nu toe heb ik getracht een "storing" te bedenken waarbij het verschijnsel dat de motor na verloop van enige tijd toch goed gaat lopen van toepassing kan zijn.
Een koppakkinglek had andere compressiewaarden laten zien.
Een defect in de brandstofpomp kan ik ook niet rijmen met het later toch oppakken van de vierde cylinder.
P.S.: Had alleen de kop vorstschade?
Maar dan nog zou dat moeten gelden voor alle cilinders.
Een compressiemeting is een goed idee, lijkt me. Want dan kun je in ieder geval uitsluiten of het aan het blok ligt of aan de brandstof voorziening.
Deze meting was al gedaan. De waarden staan in de topicopening.
Heb ook het idee dat nr 4 op de brandstofpomp minder diesel geeft als de uitgangen van de eerste 3 cilinders. Is dit handmatig te regelen/ aan te passen?
Dan heb je dus toch een branstofpomp-probleem ; pompelementen zijn onderling te verstellen , maar is wel een specialisten werkje op een testbank .
Waarschijnlijk door extra slijtage van de 4e pompelement in de pomp heeft deze minder druk en opbrenst van diesel .
Misschien de goedkoopste oplossing dat een van de Cormick TF ers een goede pomp voor je heeft ???
(PS wat compressie druk betreft moet je motortje nog prima op lopen ; een indirect dieselmotortje loopt nog vaak goed tot min. 18 bar .
Is de verstuiver van de 4e afgesteld op de juiste openingsdruk? Als je geen testbank hebt, wissel deze dan eens met bijv de 3e (pas als je de pomp goed op tijd hebt staan).
Zoals ik begrepen heb, heb je deze ook vervangen. Voor verstuivers geldt hetzelfde als bougies: Je moet ze voor montage altijd afstellen.
Goed idee, wie o wie heeft nog een brandstofpomp voor Cormick D-serie 4 cilinder? Hoor het graag.
Heb net even contact gehad met een dieselspe- cialist ; die zegt het kan ook mogelijk zijn dat een lagertje in de pomp ruim is waardoor de opbrengst te laag is .
Om te controleren of echt het probleem in de pomp zit ; kun je nog eens de 1e en de 4e verstuiver wisselen (als je dat nog niet geprobeert hebt )
Het achterste lagertje van het pomp-nokkenasje zit immers het dichtst bij de 4e cil pomp-elementje .
Je kunt de motor eens afpersen of een drukmeting op het koelwatercircuit uitvoeren, misschien dat dat helderheid geeft.
Ik hou het dan toch op een haarscheur of pakking dat kuren geeft.
Meestal heb je met een (haar) scheurtje in blok of kop of een lekke (kop)pakking wel problemen met druk in je koelsysteem .
Of koelvloeistof in de motorolie .
Moet volgens mij wel passen ; de 432 is de opvolger van de 430 en volgens de boeken zijn hier modificaties vooral aan het hefsysteem aangebracht .
Dus motorisch zijn ze gelijk ( als ik de boeken mag geloven )
Zou je ons wel op de hoogte willen houden, ben wel benieuwd wat het uiteindelijk is