Illustratie van:

Deutz D8006 - lekkage reductie vooras AWD

Ik heb een lekkage van de eindreductie van de AWD vooras van mijn Deutz 8006. Het is het late type, bouwjaar 1978, volgens mij is de as van het fabrikaat Sige. Op het Duitse Deutz forum vind ik niet veel tips over het uit elkaar halen, behalve dan dat er speciaal gereedschap nodig zou zijn. Heeft iemand hier ervaring mee en nog handige tips?

dank, Wouter

Deel dit topic

Reacties

deutzman8006
Lekt de as keering of de grote o ring van de naaf?
Hoe dan ook bij beide gevallen moet je de eind vertraging uit elkaar halen nadat je deze open hebt kun je bij de kroon moer en deze los maken om de naaf eraf te halen zo verder te gaan .
Is de as keering kapot dan kun je er mischien bij door de fuse's los te maken en met as en al te kijken hoe of wat
mbvaltra
Als er een keerring lek is, is er vaak ook een lager of bus kapot (zit axiale speling op waardoor keerring kapot gaat en lekt)
Arrie94
@deutzman8006 Dat laatste is niet heel spannend, maar waar om gevraagd wordt is vaak een flinke klus. Hele eindvertraging moet uit elkaar, maar heb ik geen ervaring mee...
goeiedag eem
Misschien heb je hier wat aan, een filmpje van het demonteren
Deutz-5006
@goeiedag eem is dat geen zf as??
goeiedag eem
@Deutz-5006 daar lijkt het wel op mar denk dat de opbouw van de aandrijving redelijk in de buurt komt, dus misschien dat hij er wat aan heeft
WouterF
Dank allemaal, filmpje is top, zeer duidelijk en nog humor ook. klus lijkt zo wel mee te vallen, als we einde winter stoppen met koeien te voeren (voorlader zit op de 8006) zet ik hem op blokken en probeer ik de reductie uit elkaar te sleutelen. jullie horen hoe het afloopt
Arrie94
Moet goed komen dan, maar wel regelmatig olie peilen. Er gaat maar een liter in, dus als hij flink lekt, zit je zo droog.
WouterF
Ik heb de reductie uit elkaar gehad, maar dat gaat bij de Sige as veel lastiger dan bij de ZF as van het filmpje (ZF zit op oude types 8006 en 10006). Probleem is dat het binnenste lager groter is dan de keerring en dus van de as af moet om de keerring te vervangen. Mij is het niet gelukt het lager los te krijgen en volgens de Deutz dealer is het lager meestal alleen los te krijgen door het kapot te slijpen. Totale kosten aan onderdelen zijn zo'n 500 Euro. Ik heb ervoor gekozen alles weer in elkaar te zetten en de reductie te vullen met vloeivet. Als ik lekkage in de gaten blijf houden moet dat heel lang goed gaan. Dank voor de reacties, Wouter
Arnouddegraeve
@WouterF Ik ben nu ook bezig met mijn Sige vooras van mijn 100 06 deutz aan het vernieuwen. Het gaat inderdaad niet gemakkelijk, voor hem uit elkaar te halen moest ik mijn borgmoer serieus opwarmen, en mijn laatste lager zat vol met aarde. Die kreeg ik er dan wel gemakkelijk eraf.
Deutz_10006
Jammer dat het niet gelukt is. Ik heb dit weekend de Sige-vooras van mijn trekker gedaan, en die naaf ging er zo af. Erop ging wel wat lastiger, maar is ook gelukt. In de naaf van mijn trekker zat ook gewoon vet, en alle keerringen waren kapot, inclusief de bronzen bussen die de aandrijfas ondersteunen.
WouterF
@ Deutz_10006
wat voor vet zat er bij jou in de reductie? ik heb er op advies van mijn LMB vloeivet ingedaan. En ik ben nieuwsgierig hoe je het laatste lager er af hebt gekregen. Een gewone poelietrekker krijg je er niet achter: geen ruimte voor de bekken. Dus heb je een grote mestrekker nodig, kosten gauw 200 Euri.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D8006 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
14