Illustratie van:

Ford 2000 - aanschaf

Beste,

Wij zijn op zoek naar een 1e trekkertje voor werkzaamheden als werken met een cultivator, hooi schudden en wiersen en wellicht ook wat maaiwerk op onze hobby boerderij.

Nu viel mijn oog op een nette ford 2000, maar ik kan zo niet een aanschafadvies/ zwakke punten lijst vinden.

Wellicht dat jullie mij op weg willen helpen?

Vr groet,

Jasper

Deel dit topic

Reacties

Boemrang
De plus en minpunten kan gewoon per tractor verschillend zijn, ook al zet je vier maal Ford langs mekaar...
Maar een foto was misschien wel gemakkelijk geweest...
steyr 9087
Wij hebben ook een 2000 tuis nog nooit geen problemen mee gehad momenteel wil aleen de hef niet omhoog maar dat komt waarschijnlijk door een verstop filter in de achterbrug voor de rest vindt ik het super fijne trekkers ik zal wel even kijken of hij niet teveel uit de karter ontluchting rookt en ook even je hand boven het pijpje houden om te voelen of hij geen druk in het karter opbouwd
johan6640
Zijn gewoon simple degelijke trekkers.thuis en 3000 nieuw gekocht in 71 en word nu nog elke dag gebruikt.en nooit geen dikke kosten aan gehad.
ford46
Prima trekkertje, en per trekker moet je gewoon een beetje geluk hebben, maar voor het kleine werk is die zeker wel geschikt,
fendtinterfan
Tja let niet op de urenstand, dat maakt toch niet uit op deze leeftijd. contoleer de versnellingsbak olie en motorolie is dat een mooie schone olie, dan is het goed, is het witte olie of is het motorolie peil veel te hoog dan is er iets goed mis. (motorolie is wel bruin/zwart meestal)

ga ook eens een half uurtje (zeker) test rijden om hem warm te laten worden. kijk dan of hij niet lekt enz.. en of hij geen rare geluiden maakt. een gier uit de bak hebben ze allemaal wel.
en als hij ergens lekt maak er een foto van en raadpleeg ons. dan weet je meer.
ford5000
Doorgaans probleemloze goeie trekkertjes.
Prijzen variëren van zo'n € 1700,- voor een niet al te fraaie, tot maximaal € 2500,- voor een hele nette.
Even testrijden en warm laten worden, en dan even bij lopende motor de oliepeilstok eruit trekken. Spettert er geen olie uit het gat van de peilstok dan zijn in ieder geval de zuigerveren nog in prima conditie.
Klein beetje damp uit de carterontluchting(rechts vooraan de motor) is niet erg, maar als ik dat waarneem trek ik er dus even de peilstok uit want dat geeft me een betere indicatie over de toestand van de motor.
Olie in de motor moet ook mooi zwart zijn.
Als hij grijs/wit van kleur is duid dat op water in de olie.
Je kunt altijd even een aansteker meenemen om zeker te gaan. Kwestie van peilstok eruit trekken en aansteker eronder houden. Gaat de boel knetteren dan zit er dus wel water in de olie.
Aanzuigzeef van de hydrauliekpomp wil wel eens vervuild reken na jarenlang gebruik en niet regelmatig verversen van de achterbrug. Dan wil de hef soms niet meer omhoog, maar ook dat is zonder al te grote problemen te verhelpen. Wel moet dan even het hefdeksel eraf en moet je de aanzuigzeef met daaraan de zwanehals demonteren en schoonspoelen met dieselolie, of je monteert een nieuwe aanzuigzeef.
Koppelingspedaal moet tenminste 1 tot 2 centimeter vrije slag hebben en de koppeling moet lekker soepel aangrijpen.
Dat was het wel zo'n beetje.
weurding
Soms gaan de versnellingspoken vastzitten door slijtage aan de gaffel, gebeurd niet bij rustig schakelen, collega van me heeft daar nog al eens last van
ed inter
Ik zou voor een 4000 kiezen die hebben en sterkere vooras en niet de twee stuurstangen en je hebt ook iets meer pk's
Dat was indertijd ook bij mij de hoofd reden om voor een 4000 te kiezen
ford5000
Quote @weurding:
soms gaan de versnellingspoken vastzitten door slijtage aan de gaffel, gebeurd niet bij rustig schakelen, collega van me heeft daar nog al eens last van

Even deksel van de versnellingsbak afhalen en de poken aan de onderkant iets oplassen en weer netjes bijslijpen, dan is het over. En als de versnellingspook ook draait dan even weer op zijn plek draaien en even een lasdruppeltje aan weerszijden naast de spanstift leggen. Klusje van nog geen half uur en het is over voor lange tijd.
Jasper83
Oke top, fijne reacties kan ik even mee voorruit.
Ga van het weekend eens kijken, en laat dan even mijn bevindingen weten!

Bedankt voor de reacties!
weurding
@ford5000 je weet hoe boeren soms zijn 😉
wout4000
Je moet best wel op de urenteller letten, bij een ford 2000 weet ik het niet maar ford 4000 en 5000 willen de motoren wel eens water bij de motorolie laten rond de 10.000 uren.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
1