Afstellen ventielblok na pompwissel

Afgelopen week is de pomp van de uitrijwagen vernieuwd. Nu blijkt de druk van de nieuwe pomp Echt heel veel hoger.

1 Van de ventielen word ook als het ware open getrokken als die bediend word.

Het gaat om een zogenaamd gehoornd blok met joysticks. Het is direct op het ventielblok gemonteerd.

Heeft iemand hier ervaring mee? We gaan er uit komen maandag maar wat advies is welkom!
De pomp kan 150 ltr leveren!

Alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

johnny p
Staat er op het ventielblok geen overdrukventiel gemonteerd?
zoja, kan je deze niet instellen dat die wat rapper opengaat?
zodoende de druk op het ventielblok vermindert word?
valmet 605
@johnny p De pomp staat rechtstreeks op het ventielblok.
Dit is goed omdat de kraan een aantal heel krachtige functies vraagt.
Door de nieuwe pomp kan ik nu ook makkelijk een knipper monteren!
Het blok is wel af te stellen per ventiel volgens mij. Dit zou mogelijk kunnen met het verdraaien van bouten/ schroeven bovenop de uitgangen van de ventielen.
heimans
Over wat voor pomp hebben we het?
valmet 605
@heimans casappa polaris 30 61 cc met een tandwielkast ertussen op de aftakas.
Gekoppeld aan een ventielblok en een 7 meter lange bosbouwkraan.
radium45
@valmet 605 Heb jij ergens slangen met snelkoppelingen? Ik heb het idee dat er kogels/kegels van een snelkoppeling dichtslaan.
valmet 605
@radium45 die zijn er jaren geleden al tussenuit gegaan.
Die gaven problemen en waren een risico met cavetatie en losschieten. (heb mijn oliekoeler daardoor een keer opgeblazen)
radium45
Quote @valmet 605:
(heb mijn oliekoeler daardoor een keer opgeblazen)

komt heel vaak voor doordat de retour ''dichtslaat''.
valmet 605
@radium45 maar dat er een kogel of klep dichtslaat is ook mijn idee.
Volgens mij is het een smoorklep die dus na het ventiel zit.
Daar word het dus ook lastig, de liters laten de cilinder beetje te snel bewegen. Ondertussen word er ook aan die pal getrokken.
Het zou dus kunnen dat dit erger word door meer te smoren en om het te verhelpen zou de kraan nog sneller worden.
valmet 605
@radium45 klopt bevroren snelkoppeling vloog los
radium45
@valmet 605 Maar jouw probleem komt eerder door teveel aan liters als van de druk, gekke vraag.. als eens met veel minder toeren gedraaid?
valmet 605
@radium45 klopt goede kans dat ik mn aftakas naar lage rpm ga zetten. De trekker hangt er ook zwaar aan. Zullen zien, de oude pomp was volledig oud ijzer geworden niks meer van over.
valmet 605
@radium45 het zou kunnen dat ik ook nog probeer om van 1500 terug te gaan naar 1300 rpm motortoeren.
Ik twijfel alleen of dat fris blijft voor de trekker zelf of dat dat puur afbeulen wordt.
radium45
@valmet 605 op welke stand heb jij je pto staan? 540 of 1000?
valmet 605
@radium45 denk 750 ik heb mn gebruiksaanwijzing van de fiat in de buurt kan wel even zoeken. keuze was 540/7502 of 540/1000.
Ik geloof en hoop dat die op de hoge staat.
johnny p
Als het probleem niet een te hoge druk is zoals je aangeeft maar een te hoog debiet zit er niet veel meer op dan toeren minderen. Of een soort klep monteren voor je ventielen in de aanvoerleiding die een deel van je opbrengst direct retourt. Ik kan niet direct op de naam komen van dat soort klep, maar ik weet dat het bestaat. Maar als je ventielen direct op je pomp staan wordt dit ook weer moeilijk.
radium45
Iets in deze richting
kramp.com/shop-nl/nl/…
casejxu
@radium45 dat is daarvoor een hele mooie oplossing..

Maar ik zou eerst het toerental van de pomp.terug brengen... Is een stuk.goedkoper
radium45
@casejxu idd, eerst eens kijken of die op 540 kan.
JD3010
@radium45 Als je die er tussen moet zetten, is de nieuwe pomp toch veel te groot geworden?
radium45
@JD3010 Dat is een feit ja, maar hij heeft die er nu eenmaal opzitten. Hoop voor de gebruiker dat hij met de pto wat doen kan, 540 ipv 1000
valmet 605
@casejxu Ik kan altijd kijken maandag op zoek naar de oplossing.... heb een hoop mogelijkheden...
valmet 605
@radium45 @JD3010
Het is als volgt: De pomp was zo lek als een mandje de tandwielkast was ook lek. De pomp is vervangen door eenzelfde als er op zat.
Tandwielkast nieuwe keerringen en lagers erin.
Loopt lekker maar mijn voorgangers hebben redelijk wat stunts uitgehaald om de boel goed lopend te houden.
Nu was het over en is de boel vervangen.

Ik heb zelfs nog de optie de tandwiel kast ertussenuit te halen.

@JD3010 jou berekening moet waarschijnlijk x 1.5 gezien de tandwielkast die ertussen zit.
JD3010
@valmet 605 Ja klopt, ik heb ergens een rekenfout gemaakt.
valmet 605
@JD3010 Ik ga er voor het gemak van uit dat de configuratie met de tandwielkast naar de max van de pomp kan brengen. Dat is 61cc*2500= 152.5

terugrekenend vanuit het vermogen nodig om een harvesterkop max te laten werken is er 80 pk nodig voor een soortgelijke pomp 200 ltr op 220 bar te laten doen.

Hoe dan ook, het loopt nu niet lekker.

Door deze discussie kan ik morgen beter en sneller de boel voor elkaar krijgen en dingen uitproberen.
JD3010
@valmet 605 Maar je pomp zal toch geen 2500 toeren maken? Weet je zo wat voor overbrenging die tandwielkast heeft? Vaak is dat 1:3.
valmet 605
@JD3010 bij 1:3 en dan 750-800 rpm op de stomp (2/3e toerental naar het 1000 pto) 800*3= 2400
Boemrang
Quote @valmet 605:
kan ik morgen beter en sneller de boel voor elkaar krijgen

Ga je anders met een paard met kraan aan de gang dan.... 😃
JD3010
@valmet 605 Ik was van 540 uitgegaan, en dan op 2/3.
valmet 605
@Boemrang nee dan ga ik langer nadenken.
Met paard en kraan. Ik vermoed dat ik geschopt ga worden als de aftakasstomp onder de staart erin gaat.
Boemrang
@valmet 605 Als je een trouwe merrie hebt, die lusten er wel pap van.... 😃
valmet 605
@JD3010 ik heb de stomp rond zien gaan. Volgens mij gaat die zeker niet op 540 dat ziet er altijd relatief traag uit dit gaat echt vlot.
valmet 605
@Boemrang ervaring????.....hhhmmmm ja vroeger..... toen de knecht en de boer nog ruzieden welk paard ze op stal mochten zetten.....
Boemrang
@valmet 605 Ik wil niet wie er gewonnen heeft.... 😉
valmet 605
@Boemrang ik heb nooit paarden op stal gezet
Boemrang
@valmet 605 Maar wel de jonge merrie?????
valmet 605
@Boemrang alleen vanuit de kroeg ze meegenomen....
Boemrang
@valmet 605 Je moest toch wat en ergens mee beginnen....
Wimsumar
Beste Radium45 e.a.:
Quote @radium45:
teveel aan liters

De slangenbundel op de kraangiek (3/8 of 1/2 duims slang? ) lijkt me ook te veel weerstand geven voor 150 liter pompcapaciteit.
valmet 605
@Wimsumar dat valt mee omdat niet de volleige stroom daardoor loopt. Het is geen rondpompend systeem. Het ventielblok is voloende ruim.
valmet 605
@johnny p @radium45 @JD3010 @casejxu probleem opgelost. Motortoeren terug naar 1300. Dan word de aftakas 500 rpm/min.

Klinkt heel anders maar gaat zoals het lijkt gewoon goed.
JD3010
@valmet 605 Lekker rustig toch? 😉
Boemrang
@valmet 605 Kun je nagaan, heb ik mijn advies nog niet gegeven.... 😃
johnny p
Blij dat het opgelost is. En dan nog kostenloos en mss zelfs kosten besparend.
Grtz
Johnny
IH-Kees
Heb je het overdrukventiel wel opnieuw afgesteld ?
Is je tandwielkast wel geschikt voor zoveel vermogen ?
Bij veel van deze pomp tandwielkasten houdt het bij 30-40pk wel op. Als die 61cc pomp 2500rpm draait op 200 bar dan zit je al op 70pk.
Deze pomp mag continu max 190bar draaien, tijdelijk stukje meer, dus pas op als je straks de hele dag gaat knippen op 250 bar, dan is het snel gebeurd.
En nu je meer opbrengst hebt zal je olie ook sneller warm worden.
valmet 605
@IH-Kees de trekker en de rest incl pomp en tandwielkast enz is allemaal zo gemaakt. Nieuw ook in deze opbouw. Er staat een oversize koeler op. In 1993 is deze pomp tandwielkast enz allemaal nieuw zo samengesteld, exact met dit type pomp.
valmet 605
@Boemrang jij wist best dat ik al gegoogeld had. Jij kwam met paarden. Nou die zijn mee vandaag. In mn trommel gerookt en wel!
Boemrang
Quote @valmet 605:
Nou die zijn mee vandaag. In mn trommel gerookt en wel!

Wat toch weer een geluk, geniet er van....
Voor je het weet is het weer op... 😃

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
47
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
2