Illustratie van:

Deutz D5505 - Deutz slaat niet aan

Hallo,
ik ben al een tijdje bezig met het opknappen van een Deutz D5505 bouwjaar '66, het probleem is dat hij niet aanslaat.
De motor start wel, maar hij slaat niet aan. Het vreemde is dat hij een paar maand geleden wel startte. Ik heb al heel veel geprobeerd, ik heb alles losgehad, daarom dacht ik dat er misschien rommel in de verstuiver zat. Maar ik heb dit even getest en ze deden het bij 130 bar. Maar ze verstuiven niet mooi, bij 170 wel. Zou het hier aan kunnen liggen? Want als ik hem met remreiniger start via de inlaat, dan loopt ie alleen maar op de remreiniger. Heeft iemand een idee?

Deel dit topic

Reacties

Fendt926Driver
Zelf een keer gehad met een 2 cylinder deutz dat de brandstofleiding gekruisd gemonteerd zat. inspuiting tijdens uitlaatslag. kun je snel overheen kijken. die liep ook op remreiniger maar niet op diesel. later als een zonnetje
Boemrang
Denk toch maar eens alles goed nalopen, komt er genoeg diesel, zijn de filters schoon, werken de gloeispiralen, inderdaad de verstuivers goed laten testen, eventueel vernieuwen...
Hopelijk komt hij weer aan de praat...
erik9831
Komt er brandstof tot aan de verstuivers ? Als dat het geval is, inderdaad de tip van Fent926Driver nakijken.
martin-oudshoorn
Er komt brandstof tot aan de verstuivers, ik heb de gloeistiften ook nagekeken. die doen het. Als ik hem dan gloei en dan start dan komt er ook geen rook uit de uitlaat dus het heeft wel iets te maken met de brandstoftoevoer. hoe bedoel je dat Fendt926driver? want kan dat ook met een 4 cilinder?
Fendt926Driver
@martin-oudshoorn probeer met reageren op iemands reaktie op het gele tekstballonnetje te klikken zodat hij een melding krijgt dat er gereageerd is.
men bedoeld dat het ook met een 3 of 4 cylinder kan dat je de verstuiver leiding van verstuiver 1 aan de 2e hebt zitten of 4 aan 3. even controleren
martin-oudshoorn
@Fendt926Driver oke, in ieder geval bedankt allemaal voor de snelle reakties. Ik zal het even controleren.
ford5000
Misschien dat @RPCounty hier wel raad mee weet.
heimans
@martin-oudshoorn

Maar wat heb je allemaal los gehad dan? Lijkt me sterk dat je de verstuiverleidingen verwisseld hebt...
Wimsumar
Beste Martin-Oudshoorn: Inderdaad, net als Heimans vraag ik me af wat je los hebt gehad en waarom. Graag een opsomming van wat je allemaal aan de motor hebt gedaan.

P.S.: Behoort J.. illegaal (niet bij echte naam te noemen) niet tot je kennissenkring? Hij is ook een wandelende trukendoos bij dergelijke gevallen. 😄
martin-oudshoorn
@heimans @Wimsumar Ik heb de brandstofpomp en alle leidingen die erbij horen eraf gehad ik heb het geverfd en daarna er weer opgezet. Toen ik dat gedaan had heb ik geprobeerd om hem te starten. Na een halve dag proberen kreeg ik hem aan de praat (toen kon je merken dat ie brandstof kreeg). Dit was 3 mnd terug. Nu wil ik hem weer starten maar nu doet hij niks. Er komt hele lichte witte rook uit de uitlaat.
Wimsumar
Beste Martin-Oudshoorn:
Quote @martin-oudshoorn:
Ik heb de brandstofpomp en alle leidingen die erbij horen eraf gehad

Hoe goed/slecht startte/liep de motor voor deze ingreep.
Hoe heb je de pomp weer op "tijd" gezet?

Ik vrees toch dat er vuil/stof in het hogedrukgedeelte van het inspuitsysteem is gekomen waardoor nu de pomp onvoldoende hoeveelheid en inspuitdruk geeft en/of de verstuivers door vuil slecht werken.
martin-oudshoorn
@Wimsumar Voor de ingreep was het gloeien en lopen.
Ik heb alles van te voren gemarkeerd en weer zo terug gezet.

Is het te proberen om een verstuiver eruit te draaien en dan vast te maken aan de verstuiverleiding en dan starten om te kijken of ie goed verstuift?
deutzman8006
Kijk maar eens als je de imbus dop uit je brandstofpomp haalt of je gas schuif goed gangbaar is als deze vast is gaan zitten of de veer is gebroken dan moet je actie ondernemen is dit prima dan is er iets anders met je pomp
Wimsumar
Beste Martin-Oudshoorn:
Quote @martin-oudshoorn:
Is het te proberen

Ja, dat truukje wordt hier wel vaker geadviseerd. Dieselnevel niet inademen!
Heb je de ringetjes onder de verstuivers (in de cylinderkop) na het testen ook vernieuwd?
ed inter
Ten eerste is het niet normaal dat de verstuiver bij 130atm al begint te pissen een goede verstuiver houd z'n druk vast tot de bedoelde druk dat is zo rond de 180atm maar kan verschillen ,en dan pas los laat en echt verstuift dus dat moet je eerst goed vernieuwen of afstellen en dan zoals al gezegd een verstuiver er uit en aansluiten en kijken of de pomp wel echt druk kan leveren
erik9831
Zoals @Wimsumar zegt, de dieselnevel in dat geval niet inademen, maar ook zeker geen enkel lichaamsdeel voor de verstuivers houden.
weurding
Misschien een rare opmerking maar staat de hendel waar je hem mee uitzet wel goed? deze sluit de brandstoftoevoer ook af nl.
martin-oudshoorn
Hoi@ed inter @Wimsumar
ik heb alle verstuivers apart eruit gehaald en getest aan de branstofpomp. ze doen het allemaal en vernevelen.
Ik krijg toch sterk het vermoeden dan de brandstofpomp niet op tijd staat, maar dat is tegenstrijdig omdat hij 3maand terug wel gelopen heeft.
Maar ik wil dit toch controleren. Weten jullie ook hoe dat presies moet? want er staat wel wat op de poelie, maar ik weet niet precies hoe dat zit en hoe het moet.
alvast bedankt
Wimsumar
Beste Martin-Oudshoorn:
Quote @martin-oudshoorn:
brandstofpomp niet op tijd staat,

Je schreef bij de demontage van de brandstofpomp merktekens te hebben geplaatst. Gezien de verschijnselen nu, vermoed ik dat je per ongeluk/spelenderwijs toch aan motor of brandstofpomp hebt gedraaid waardoor deze 360 graden achter loopt op tijd. ( Dus de inspuiting plaats laat vinden terwijl de betreffende cylinder juist wisselt van uitlaat- naar inlaatslag).
Dit kun je nu makkelijk, met de gedemonteerde verstuivers, controleren door de motor handmatig rond te draaien en te letten op wel of niet beweging van de kleptuimelaars, van bijvoorbeeld de eerste cylinder, als de bijbehorende verstuiver in werking treedt.

(De 4-takt-motor maakt immers 2 omwentelingen terwijl de as van de brandstofpomp er dan 1 maakt).
martin-oudshoorn
Hoi @Wimsumar

ik heb het uitgevoerd wat je hebt vertelt:
de inlaat gaat open en dicht en dan spuit hij diesel en daarna gaat in uitlaatklep open en dicht.
Wimsumar
Beste Martin-Oudshoorn:
Quote @martin-oudshoorn:
de inlaat gaat open en dicht en dan spuit hij diesel

Deze volgorde is de goede. De pomp zit dan, op de fijnafstelling na, juist gemonteerd.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D5505 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
16