Benzine/petroleum motor Pasquali tuinfrees

Goedemorgen!

Sinds kort in het bezit van een tuinfrees Pasquali, een oudje.
De vorige eigenaar vertelde dat de frees gestart moest worden op benzine en daarna overgezet moest worden op Petroleum.
Nu is mijn vraag of ik het hele petroleum gedeelte gewoon kan vergeten en alleen op benzine laten lopen, zo nee waar haal ik petroleum ( of is kachelpetroleum voldoende) en qua benzine is dat dan euro 95 of beter brommermix ivm mengsmering.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Deel dit topic

Reacties

old man jose
Het is altijd een 4 takt motor dus € 95 is gewenst.
Het heet eigenlijk lichtpetroleum en is net zo duur als benzine ongeveer.
walker1
Petroleum kan je nog wel krijgen bij verschillende oliehandels. Gewoon ff zoeken op internet of een rondje bellen waar het in jouw omgeving te krijgen is.

euro 95 of mengsmering, mengsmering is voor 2 takt motoren en gewone benzine is voor 4 takt.
Douwe
Oke duidelijk, het is dus 4-takt en euro 95 moet erin.
Maar nu, de tank bestaat uit twee delen Petroleum en benzine, kan ik starten en frezen op benzine en de petroleum gewoon vergeten?
Voor mij is het ook niet echt duidelijk waarom je zou beginnen op benzine en dan over schakelen op petroleum.. google helpt ook niet echt helaas!
In elk geval bedankt voor de snelle en helpvolle reacties!
walker1
@Douwe ik ben daar verder ook niet zo in thuis, informeer eens bij oldtimer trekker clubs of zo.
vroeger had mijn vader een holder tuinfrees, daar moest alleen benzine in.
Fendttrisixfan
@Douwe
waarschijnlijk dat hij makkelijker start op benzine en meer vermogen heeft op petroleum 😉
Volvo--BM
@Douwe Mijn volvo rijdt ook op benzine en petroleum. Vroeger werd petroleum veel gebruikt omdat het goedkoop was en die diesels waren er nog niet echt. Petroleum heeft een bepaalde verbrandings temperatuur nodig, en kan daarom dus niet op benzine starten. Je moest dus met benzine starten en als de trekker goed warm was, kon je overschakelen op petroleum. Alleen als je hem uit zetten moest je niet vergeten om hem eerst weer terug te zetten op benzine, anders start hij niet meer als hij koud is. Dan moest je de leiding aftappen. Maar je kan natuurlijk ook op benzine blijven rijden. Nu word petroleum niet meer gebruikt, en dus ook weinig meer te vinden, er zijn nog wel bedrijven die petroleum verkopen. Maar let op! Er bestaat wel verschil tussen kachel petroleum en "echte" petroleum. Dit heeft een andere verhouding. Ik weet niet of er echt verschil zit tussen prestaties qua benzine en petroleum, en of het schadelijk is voor de motor om alleen op benzine te rijden. Naar mijn weten is het gedaan omdat het goedkoop was en veel voor handen was. Maar voor het prijsverschil hoef je het nu niet meer te doen, omdat het bijna even duur is op het moment, en zie het maar is te krijgen. Ik hoop dat ik het zo goed verteld heb.
Douwe
Oke bedankt! Benzine ( eur 95) it is!
ADB996
@Douwe het maakt ook niet uit in welke tank je het ook gooit, het is maar dat je het weet 😉
Snaky Bill
De ouden tractor petroleum is nu de kerozine een zwaardere benziene die minder snel vermengt met de lucht deeltjes als benziene dus warmte nodig heeft om te ontbranden what @ volvo-bm keurig om schrijft in z`n uitleg,
Ferdinanddijkstra
Ik zou er euro 98 of V power ingooien . Dat doe ik ook in mijn oude trekker en daar loopt hij een flink stuk beter op dan euro 95.
Dit is een beter smerende benzine wat je kan vergelijken met de oude super benzine.
De prijs is iets hoger maar ik tank mijn trekker ongeveer 2 keer per jaar en totaal betaal ik nog geen 10 euro meer per volle tank dus dat mag geen naam hebben
Douwe
Oke dan gaan we eur 8 of v power proberen.
Hij ligt nu nog helemaal uit elkaar, ik ben alles even aan het schoonmaken en leer meteen hoe dat alles een beetje in elkaar zit en werkt. Ik hoop volgend weekend dat ie weer in elkaar zit en dan uur van de waarheid.
Bedankt voor de reacties.
Pesker
Ik heb sinds vandaag ook een oude Pasquali. Heeft ook een dubbele tank, zie idd maar 1 kraantje onder de tank. Weet jij welk type het is ? Heb je toevallig ook een foto van je machine ?

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
26