Fiat 415 - Drukgroep probleem

Beste mensen,

Vandaag de drukgroep van mijn Fiat 415 vervangen voor een goed exemplaar. Direct ook de koppelingsplaat vervangen die in de drukgroep zit.

De trekker weer tegen elkaar aangezet, en alles vast gezet.

Maar nu het volgende;

Als ik hem in de hoge versnelling doe, en ik druk de trekker naar voor of naar achteren, gaat alleen de koppelingsplaat draaien. En de drukgroep niet.

Hoe komt dit? Moeten de vingers gesteld worden?

Groeten,

Tony
RenaultN94

Reacties

Polderjong
Wat voel je als het koppelingspedaal intrapt? normaal gesproken moet je de tegendruk van de drukgroep voelen. Zo te lezen staat je koppeling nu al in ontkoppelde stand
unimogboppe
Vaak zitten er in nieuwe drukgroepen bouten gedraaid of plaatjes of iets dergelijks. dit zorgt ervoor dat je de drukgroep makkelijker aan het vliegwiel kunt monteren. heb je deze verwijderd als ze er in zaten?
eelke
Hallo
Aan zijkant van koppelings huis zit een dekseltje (rechts)
Hier kun je aftakaskoppeling afstellen.
Rijkoppeling gewoon met draadeind bij pedaal afstellen.
RenaultN94
@Polderjong, dan voel ik wel enige weerstand, omdat hij tegen de vingers van de drukgroep aankomt.

@ Eelke, De rijplaat zit toch in de drukgroep? Of zit de plaat van de aftakas daarin? De drukgroep hoort toch mee te draaien als je de trekker naar voor of naar achter drukt. En als ik de drukgroep draai moet de trekker toch naar voor of naar achter gaan?
Valtra-Fordpower
Zit het druklager en druklagerhuis wel goed in de trekker? De vork verkeerd om?
RenaultN94
Aan de druklager heb ik niets gedaan. Alleen de drukgroep eruit gehad.
Wimsumar
Beste RenaultN94:
Quote @RenaultN94:
De rijplaat zit toch in de drukgroep? Of zit de plaat van de aftakas daarin?

Quote:
Als ik hem in de hoge versnelling doe, en ik druk de trekker naar voor of naar achteren, gaat alleen de koppelingsplaat draaien. En de drukgroep niet.

Vooropgesteld: Er is iets mis, wat precies weet ik niet.
Kan het zijn dat jij, tegen je verwachting in, nu dingen ziet draaien omdat de aftakas in rij-afhankelijke stand staat en de versnellingsbakgearing in neutraal?
RenaultN94
@Wimsumar Versnelling staat de 4de. Aftakas al meerdere standen gezet. Is het ook niet.
Polderjong
Aan de rechterkant zitten twee inspectie luikjes, via het voorste inspectie luikje kan je zien of de positie van de vingers correct is. Wanneer het koppelingspedaal in de bovenste stand staat moet er een beetje ruimte tussen de vingers en het druklager zitten. Via het pedaal is dit ook te checken, de zogenaamde vrije slag,op het pedaal moet dit een paar cm zijn, tussen de vingers en het druklager is het veel minder maar met een zaklantaarn is de vrije ruimte daar goed te zien. Waar komt die andere drukgroep trouwens vandaan ? en is hij wat betreft het uiterlijk volkomen identiek aan het exemplaar wat eruit kwam? De voorste plaat is de aftakas, de plaat in de drukgroep is de aandrijf plaat
RenaultN94
@Polderjong De "nieuwe" drukgroep komt uit een andere Fiat 415. Zijn verder identiek. Bij mijn drukgroep was er een hamertje kapot. Deze heb ik van de nieuwe overgezet naar mijn eigen drukgroep, omdat deze nog netjes was.

Heb de drukgroep dus uit elkaar gehaald, en direct een nieuwe koppelingsplaat erin gezet. Alles weer erin gezet zoals het hoort.

Alleen de koppelingsplaat lijkt er los in de drukgroep te zitten want deze kan ik via inspectieluikje bewegen. Als de wielen naar voren of naar achteren gaan, hoor je de koppelingsplaat beetje slijten tegen de drukgroep aan.

Volgens een kennis ben ik 3 pennetjes vergeten. Maar ben geen pennetjes tegengekomen volgens mij.
Polderjong
Okay,aannemende dat je geen onderdelen hebt overgehouden (veren met bussen en pennen) dan ligt in het bovenstaande mogelijk de oorzaak van je probleem. Als je een drukgroep uit elkaar haalt dient deze nauwkeurig opnieuw afgesteld te worden, hiervoor gebruikte men speciaal gereedschap om de juiste positie van de uiteinden van de vingers te verkrijgen. Ik heb je een prive bericht gestuurd, als je daarop reageerd stuur ik je wat documentatie waaruit e.e.a. duidelijk wordt.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 415 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!