Een paar weken geleden raakte ik koelvloeistof kwijt uit de radiateur.
Ook kwam er cold sludge (dikke drab) uit de carter ontluchting gelopen. Ik heb het kleppen deksel er af gehaald, dat zat ook helemaal vol met sludge.
De kop heb ik gedemonteerd en weggebracht naar een revisie bedrijf, die hebben hem afgeperst en geen lek kunnen vinden. Daarna heb ik de carterpan gedemonteerd , maar visueel kan ik geen lek ontdekken.
Heeft iemand nog een suggestie ? In de bussen kan ik geen lek vinden. Dan nog een vraag : de kopbouten ,zijn dat rekbouten ? Heeft iemand een schema met aanhaalmomenten en volgorde ? Ik hoor het graag van jullie.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de John Deere 3130 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Wbt de lekkage : weet je 100% zeker dat de afdichtingen van de bussen niet lek zijn ? Het kon ook de pakking zijn natuurlijk, kun je daar niks aan zien ?
Let op : 40-serie
Gewoon vervangen.
Dat kan toch niet wanneer je motor vol zit met sludge ? Dan zou er kvs in je carter moeten zitten.
1e fase 70nm
2e fase 110nm
3e fase 150nm
Hier hoeven ook geen nieuwe bouten in. Maar deze moeten nadat de motor gedraaid heeft en warm geweest is wel nagetrokken worden op 150nm. Hiervoor de gewone volgorde aanhouden en de schroef iets los draaien en dan op moment weer vastzetten. Dit 1 voor 1.
Als het gaat om rekbouten dus bouten met een flens. Dan moet je de volgende aanhaalmomenten gebruiken.
1e fase 85nm
2e fase 135nm
3e fase 60 graden verdraaien.
Deze bedoel je?
Ja hulde !
Ik heb een nieuwe koppakking besteld met kopbouten.
Ik denk dat ik de raad van deeremeneer maar opvolg en de kop monteer en dan het koelsysteem afpers. En dan hopen dat er geen water tussen de bussen door lekt. Van de andere kant, dan heb ik in ieder geval een oorzaak gevonden ,als hij tussen de bussen door lekt.
Het water komt bij de eerste cilinder (radiateurzijde) er uit gelekt. Het komt er niet aan de onderkant bij de bus uit ,maar verder naar boven. Ik kon eigenlijk niet goed zien waar het precies vandaan komt.
Hoe bedoel je dat dan? De bus loopt tot bovenin het blok, totaan de koppakking.
Dan lijken het mij de o-ringen boven aan de bus net onder de rand.
1 ring zit onder in het blok, ik denk de zwarte, de 2 rode waar plaats ik die ? ik kan eigenlijk niet goed zien waar die moeten zitten, ik kan ze niet terug vinden in ieder geval.
Weet iemand het aanhaalmoment voor de drijfstang bouten ?