Illustratie van:

John Deere 3130 - koelvloeistof lekkage

Een paar weken geleden raakte ik koelvloeistof kwijt uit de radiateur.
Ook kwam er cold sludge (dikke drab) uit de carter ontluchting gelopen. Ik heb het kleppen deksel er af gehaald, dat zat ook helemaal vol met sludge.
De kop heb ik gedemonteerd en weggebracht naar een revisie bedrijf, die hebben hem afgeperst en geen lek kunnen vinden. Daarna heb ik de carterpan gedemonteerd , maar visueel kan ik geen lek ontdekken.
Heeft iemand nog een suggestie ? In de bussen kan ik geen lek vinden. Dan nog een vraag : de kopbouten ,zijn dat rekbouten ? Heeft iemand een schema met aanhaalmomenten en volgorde ? Ik hoor het graag van jullie.

Deel dit topic

Reacties

Tom VB
Rekbouten ja. Een schema heb ik hier wel eens voorbij zien komen.

Wbt de lekkage : weet je 100% zeker dat de afdichtingen van de bussen niet lek zijn ? Het kon ook de pakking zijn natuurlijk, kun je daar niks aan zien ?
Tom VB
40-serie : Cilinderkop bouten eerste trap 85nm tweede trap 135nm derde trap 60 graden verdraaien. Cirkelvormig aandraaien van binnenuit naar buiten. Tuimelaar as 50nm vastzetten en de klepspeling is 0,35mm inlaat en 0,45mm uitlaat.

Let op : 40-serie
ardpassat
@Tom VB dat weet ik dus niet of de afdichting van de bussen nog heel zijn , is dit te testen ,of de bussen er gewoon uithalen? Er zat geen kvs in het carter , ik heb de proef gedaan met peilstok en aansteker .
ardpassat
@Tom VB Rekbouten moeten altijd vernieuwd worden,toch ?
ardpassat
@Tom VB Rekbouten moeten altijd vernieuwd worden,toch ?
erik9831
@ardpassat rekbouten moet je niet vervangen als ze binnen die bepaalde tolerantie liggen, maar het beste is dat je ze altijd vervangt. Dan ben je altijd zeker ...
ardpassat
@erik9831 Hoe controleer je of ze binnen die tolerantie liggen ?
Tom VB
@ardpassat
Gewoon vervangen.
Tom VB
Quote @ardpassat:
Er zat geen kvs in het carter , ik heb de proef gedaan met peilstok en aansteker .

Dat kan toch niet wanneer je motor vol zit met sludge ? Dan zou er kvs in je carter moeten zitten.
ardpassat
De motor zat niet vol met sludge , alleen het kleppendeksel
deeremeneer
@ardpassat De kans is groot dat je gewoon je koppakking lek hebt gehad. Vaak is dit wel te zien aan de pakking. Als je het carter er nog onderuit hebt kun je de motor verder weer opbouwen en afvullen met water. Als je dan met een radiateur tester druk op het systeem zet kun je onder kijken of er een bus lekt.
john deere 7810
Lijkt met niet dat jij de afdichtingsringen van de bussen lek hebt.
stomos
Kopbouten van een 3130 met een lengte van 108 en 114 mm met losse ringen moet je aanhalen op
1e fase 70nm
2e fase 110nm
3e fase 150nm

Hier hoeven ook geen nieuwe bouten in. Maar deze moeten nadat de motor gedraaid heeft en warm geweest is wel nagetrokken worden op 150nm. Hiervoor de gewone volgorde aanhouden en de schroef iets los draaien en dan op moment weer vastzetten. Dit 1 voor 1.

Als het gaat om rekbouten dus bouten met een flens. Dan moet je de volgende aanhaalmomenten gebruiken.

1e fase 85nm
2e fase 135nm
3e fase 60 graden verdraaien.
JD3010
Quote @Tom VB:
Een schema heb ik hier wel eens voorbij zien komen.

Deze bedoel je? 😉
Tom VB
@JD3010
Ja hulde !
JD3010
@Tom VB Staat er al een hele tijd hoor. Ik heb het ook maar gekregen. 😄
ardpassat
De koppakking was niets aan te zien helaas.
Ik heb een nieuwe koppakking besteld met kopbouten.
Ik denk dat ik de raad van deeremeneer maar opvolg en de kop monteer en dan het koelsysteem afpers. En dan hopen dat er geen water tussen de bussen door lekt. Van de andere kant, dan heb ik in ieder geval een oorzaak gevonden ,als hij tussen de bussen door lekt.
deeremeneer
En wat wijzer geworden?
ardpassat
@deeremeneer Nee, nog niet , de verkeerde kopbouten waren meegeleverd. Ik hoop morgen de goeie te krijgen en dan kan ik de kop weer monteren.
ardpassat
Ik heb het systeem afgeperst.
Het water komt bij de eerste cilinder (radiateurzijde) er uit gelekt. Het komt er niet aan de onderkant bij de bus uit ,maar verder naar boven. Ik kon eigenlijk niet goed zien waar het precies vandaan komt.
deeremeneer
Binnenkant bus of buitenkant? Helaas heb je waarschijnlijk een bus lek op de o-ringen of door cavitatie.
ardpassat
Niet bij de bus , verder naar boven
ardpassat
Dus de volgende stap is denk ik de bus er uit halen,of zie ik dit verkeerd ?
JD3010
Quote @ardpassat:
Niet bij de bus , verder naar boven

Hoe bedoel je dat dan? De bus loopt tot bovenin het blok, totaan de koppakking.
ardpassat
Als ik er onder lig ,dan zie ik het water ergens van boven komen ,niet onder uit de bus of langs de bus.
Tom VB
@ardpassat
Dan lijken het mij de o-ringen boven aan de bus net onder de rand.
ardpassat
Ik hoop het ,dan valt de schade nog mee .
ardpassat
Er was inderdaad een o-ring kapot. Ik heb een nieuw setje besteld. Zou het zinvol zijn om de o- ringen van de andere bussen te vervangen?
ardpassat
Ik heb de bus eruit gehaald , het leek wel of er kit aan zat in plaats van een o-ring. Nu heb ik 3 o-ringen gehad.
1 ring zit onder in het blok, ik denk de zwarte, de 2 rode waar plaats ik die ? ik kan eigenlijk niet goed zien waar die moeten zitten, ik kan ze niet terug vinden in ieder geval.
Weet iemand het aanhaalmoment voor de drijfstang bouten ?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 3130 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
15