Vraagjes over ford 3000

Hallo,

Ik heb nog een aantal vraagjes over de ford 3000.

1. graag wil ik de olie van de achterbrug/versnellingsbak controleren/bijvullen.

Welke olie kan ik hiervoor gebruiken? --> ik lees op het forum dat hier gewoon minerale olie 15w40 in kan doen van de action, maar is dat wel zo verstandig?

2. waar/hoe kan ik de olie peilen van zowel de versnellingsbak als achterbrug?

3. kan iemand mij helpen aan een PDF bestand oid werkplaatshandboek voor de ford 3000?

zodat ik wat minder beginnersvragen hoef te stellen 😄

wederom alvast bedankt voor de reactie!

Deel dit topic

Reacties

valmet6400power
@ford5000 ; voor welke vraag over Ford dan ook dan moet je bij de Ford Goeroe van deze site zijn!
ErDee
Ik denk dat je beter olie van een speciaalzaak kunt pakken, goedkoop is niet altijd goed
Wimsumar
Beste Murkey: Hier de lijst van tot nu toe gestelde vragen m.b.t. de Ford-3000 op dit forum:

tractorfan.nl/machine/ford/…
jammermaarhelaas
Het is niet je vraag, maar de Ford 3000 is op de motor (grotere slag, vierkant ipv. ondervierkant, en meer vermogen), wielmaten (32 ipv 28) en trekkrachtregeling (dubbelwerkende sensor ipv enkelwerkend) na, gelijk aan de Ford 2000. Je kunt voor vragen dus eventueel ook kijken bij de 2000.

In de versnellingsbak: 12,5 liter SAE 80 EP.
In de achterbrug: 24 liter ook SAE 80 EP.

Deze olie hoeft niet geschikt te zijn voor powershift, natte platenkoppelingen (bv bij een aftakas) of natte remmen. De 3000 heeft gewoon een klauwkoppeling voor de aftakas, een ongesynchroniseerde handgeschakelde versnellingsbak en trommelremmen.

Aanvulling:
De olieniveauplug voor de versnellingsbak zit een de kant waar je rempedalen zitten. Opzij in het huis, iets boven de treeplank, en iets voor de flens waarmee de versnellingsbak tegen de achterbrug gedraaid zit. Deze heeft een vierkante kop waar steeksleutel 10 of verlengstuk 1/4 van de dopsleutelset op past.

De olieniveauplug voor de achterbrug zit aan dezelfde kant, ongeveer even hoog, en dan iets voor de achterastrompet. Ook deze heeft een vierkante kop waar steeksleutel 10 of verlengstuk 1/4 van de dopsleutelset op past.
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Waar heb je die link gevonden? Bijzonder handig!

Door in de adresbalk 3000 in 2000 te veranderen komen de vragen over de 2000 ervoor, enz.
Wimsumar
Beste JammermaarHelaas:
Quote @jammermaarhelaas:
link gevonden?

'Gewoon', in de boven-menu-balk [ merken en types] aanklikken, dan merk selecteren, type aanklikken en dan uit het submenubalk [gegevens, foto's, video's, vragen, Te koop, onderdelen] [ vragen ] aanklikken.
( Voor ieder merk/type wordt dus ieder bijbehorend topic in de vragenlijst geplaatst).

Andere methode:
Type in het zoekvenster: merk + type + vragen.
Wimsumar
Beste JammermaarHelaas:
Quote @jammermaarhelaas:
In de achterbrug: 24 liter ook SAE 80 EP.

Deze olie hoeft niet geschikt te zijn voor powershift, natte platenkoppelingen (bv bij een aftakas) of natte remmen.

Als met deze trekker vervolgens nooit werktuigen met hydraulische functies met andere trekkers wordt uitgewisseld, dan kan SAE-80EP.
Anders liever een H.T.-olie (hydraulische- en transmissiegeschikte olie) die ook in de andere trekkers (met wellicht wél natte remmen/koppelingen in dit zelfde oliebad) zit.
jammermaarhelaas
Quote @Wimsumar:
Als met deze trekker vervolgens nooit werktuigen met hydraulische functies met andere trekkers wordt uitgewisseld, dan kan SAE-80EP.
Anders liever een H.T.-olie (hydraulische- en transmissiegeschikte olie) die ook in de andere trekkers (met wellicht w�l natte remmen/koppelingen in dit zelfde oliebad) zit.

Het advies van SAE 80 EP voor de 3000 komt uit de handleiding.
Hier thuis gebruiken we ook hedendaagse olie (voldoet dus aan hogere eisen dan nodig) in de 2600, is ook handiger wat betreft voorraad. Te weten de:
NH 410B van Ambra (voorheen Ford M2C 134D).
ford5000
Een werkplaatshandboek van de Ford 1000 serie(incl. de 3000) in PDF heb ik wel voor je.
Voor € 10,- stuur ik hem toe. Dit om de onkosten te dekken.
Bij interesse graag een PB met adresgegevens aan @ford5000.
Verder heeft @jammermaarhelaas jouw vragen al aardig beantwoord.
Ik gebruik zelf normaal gesproken 10W30 olie voor zowel versnellingsbak als achterbrug, en 15W40 voor de motor.
15W40 is minder geschikt voor hydraulische toepassingen, dus die zou ik zeker niet in de versnellingsbak/achterbrug doen.
Universele 10W30 STOU kan wel op de motor, maar toch geef ik daarvoor weer de voorkeur aan 15W40.
Vinden die oudere motoren net iets fijner.
jammermaarhelaas
@ford5000 @murkey

De NH 410B is eveneens een 10W30 (is een UTTO).

Ik zou ook voor een aparte 15W40 motorolie gaan, maar ook daar verschillen de meningen over. Ik baseer me mede op de dealer die ik nog nooit enthousiast heb zien worden over universele (STUO) olie in de 1000 serie.
ford5000
@jammermaarhelaas Dat vermoeden had ik al wel.
Ik gebruik eigenlijk nooit smeermiddelen van NH.
Eerder gebruikte ik de Donax TD van Shell voor versnellingsbak en achterbrug, welke ook voldeed aan de Ford M2C 134D norm.
Voor de motoren gebruikte ik Shell Rimula X.
Tegenwoordig gebruik ik of Eurol oliën, of Kroon oliën en vetten omdat mijn voormalige Shell leverancier al lang gestopt is en ik natuurlijk ook niet meer in complete drums afneem, zoals in de tijd dat ik de boerderij nog had.
ford5000
Quote @jammermaarhelaas:
Ik zou ook voor een aparte 15W40 motorolie gaan, maar ook daar verschillen de meningen over. Ik baseer me mede op de dealer die ik nog nooit enthousiast heb zien worden over universele (STUO) olie in de 1000 serie.

Die dealer is niet de enige. 😉
Ik heb het 1 x geprobeerd met een drummetje 10W30 van BP want een nieuwe olieboer in de buurt wilde ook graag een kans maken.
Dat was dus eens maar nooit weer.
Motoren liepen een stuk rauwer, vooral bij hogere temperaturen.
10W30 olie is gewoon te dun voor wat oudere motoren.
Tenminste, wel bij de Ford motoren die ik ken.
Bij de volgende beurt gewoon weer mijn trouwe Shell 15W40 erin gedaan en het rauwe lopen was over.
Het restant van de 10W30 gewoon weer gebruikt voor de achterbrug.
murkey
Ik vond ik de garage ook nog een volle jerrycan versnellingsbakolie:

80w gear oil
specification level: API GL-4, MB 235.1, ZF TE-ML 02, MIL-L-2105

Zou dit ook in de versnellingbak/hydrauliek kunnen van de ford 3000?

(gaat alleen om bijvullen.......)
murkey
@ford5000

de 10W30 is dit gewone motorolie of moet gaat het hier ook om een bepaalde transmissieolie?
ford5000
@murkey 10w30 wordt vaak aangemerkt als zijnde een universeel toepasbare olie.
Het is in eerste lijn een gecombineerde hydrauliek/transmissie olie, maar het kan in principe ook wel in de motor.
Mijn ervaring hiermee is echter niet zo positief omdat ik vind dat met name oudere motoren, zoals ook die van een 3000, er rauwer op gaan lopen(lees: meer mechanische bijgeluiden gaan produceren).
Om die reden gebruikt ik zelf voor de motoren uitsluitend 15W40 olie.

SAE80 is een vrij dikke olie, dus daarom eigenlijk alleen geschikt voor de versnellingsbak.
Die zou ik dus niet voor de achterbrug en hydrauliek gaan gebruiken. Het differentieel zal het wel fijn vinden, maar het hydraulisch ciruit en onderdelen zullen verre van enthousiast zijn.
murkey
Ik heb 10w30 gehaald bij een olie handel.

beide olie peilen bijgevuld.
motor doe ik dan ook de 15w40, maar peil staat nog goed.

hoopte stiekem ook een beetje dat dit probleem tractorfan.nl/topic/67182/ ook was opgelost, maar helaas nog niet. De tractor zal komende winter dus maar eens uit elkaar moeten.

@ ALL: bedankt voor de info

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
47