Onderhoud PZ 135 maaier

Onlangs een pz 135 maaier op de kop getikt, maar welk onderhoud heeft zo'n machine nodig?

(messen zijn al vervangen)

ook loopt er olie uit de trommels (uit het gaatje dat beneden op de trommel zit)

Is dit een smering oid of is het lekkage van een pakking?

Deel dit topic

Reacties

case-jannes
Optijd de vetspuit er langs halen scheelt veer slijtage.
De machine binnen zetten scheelt ook een hoop.
Wimsumar
Beste Murkey: In de tandwielbak (de langwerpige balk boven de trommels) zit normaalgesproken vet in om tandwielen e.d. te smeren. De/een vorige eigenaar zou er olie in hebben kunnen gedaan, maar dat is 'niet ideaal': Het lekt er eerder uit dan vet.
Kijk onder het rechthoekige inspectiedeksletje, wat boven op de tandwielbak geschroefd zit, om te kijken wat er in de tandwielbak zit, olie of vet.
Zorg trouwens dat de gaatjes in de trommels waar nu die olie uit lekt, altijd goed open blijven (liefst even flink groot uitboren tot 10 à 12 mm. De gaatjes dienen ervoor dat (regen)water, zand en/of grasresten weer uit de trommel 'gewerkt' kan worden.
Vanzelfspekend moet de aftakas regelmatig een beetje nieuw vet in gepompt worden (3 nippels op de kruiskoppelingen + vrijloopkoppeling en de profielbuizen inwendig smeren).
V-snaren dusdanig strak dat ze niet slippen tijdens het maaien. ( Aan de spanner zit een "aanwijsstripje" waardoor ze niet te strak gespannen kunnen worden).
Onder in de glijschotels moeten liever niet al te grote gaten zitten (liefst helemaal gaaf).
De klauwkoppeling van de botsbeveiliging ook even demonteren en schoon(staal)borstelen.
Als de maaier redelijk trillingsvrij draait heb je er nog jaren plezier van. 😄
Niek123
@Wimsumar beste wimsumar,
Ik heb ook olie in mijn welger maaier, en deze heeft ook een lekkage. Ik dacht dat er olie in moest, ik heb er dan wel dikke olie in gedaan maar het lekt nog steeds, ik zou er dus gewoon vet in kunnen doen?
murkey
Ik denk dat ik trouwens een niemeyer ro 135 heb. enige wat er nog op staat is RO135?

wat voor vet raad je aan wim ut sumar?

ik heb even gekeken, maar deze maaier heeft twee compartimenten in de tandwielbak. zat beide dik vet in. voorste is zo goed als leeg (gelekt)

zitten er niet ergens pakkingen tussen die ik kan vervangen? of zou het met dik vet opgelost moeten zijn.

nog een ander vraagje, er zitten thv van de tandwielbak ook nog 2 pijpen met een dop er op. waarvoor dienen die. het lijkt dat daar ook vet in zit.
Wimsumar
Beste Niek123:
Quote @Niek123:
welger maaier

Dat is toch een schotelmaaier?
Als de olie uit de maaibalk lekt is vervanging door vetvulling niet ideaal. Waar lekt de olie? Maaibalk aan onderzijde misschien doorgesleten?
Wimsumar
Beste Murkey:
Quote @murkey:
wat voor vet raad je aan

Hiervoor (tandwielbakken) is speciaal vet verkrijgbaar. Vraag naar vet voor cyclomaaiertandwielbak. ( Ofwel: E.P.O.-vet spreek uit: EePeeNul-vet).

kroon-oil.com/nl/producten/…

De "2-pijpen-met-dop-erop" weet ik niet wat dat kan zijn. Wellicht peilcontrole-/vulplekken?
Niek123
@Wimsumar dit is inderdaad een schijvenmaaier, waar je hier tegen de zijkant aankijkt op de foto maar dan de andere zijkant bij het draaigedeelte, zal wel een pakking tussen moeten of zo
Wimsumar
Beste Niek123:
Quote @Niek123:
zijkant bij het draaigedeelte

Bij mijn Krone schijvenmaaier zijn de maaibalk en het aandrijfgeddelte 2 aparte oliereservoirs. Als er olie uit het (bovenste) aandrijfgedeelte zou lekken, dan doe ik er E.P.0.-vet in.
Wellicht is dit bij jouw Welger ook een van elkaar gescheidensysteem en kun je, als de lekkage daar ook uit wegkomt, het aandrijfgeddelte/haakse overbrenging ook met vet vullen. (Zie de produktomschrijving in eerder door mij geplaatste reactie).
murkey
Ik zie ook nog dat er een vuldop op de kop van de maaier zit (in het verlengde van de tandwielbak) thv waar de aftakas aangesloten wordt

hier lijkt/ruikt het wel dat er (hydrauliek) olie in zit.
hoort dat daar in of hoort er allemaal EP 0 vet in?

gaat om dit soort maaier:

- hoeveel vet moet er in?
- zouden alle compartementen met elkaar in verbinding staan?
Wimsumar
Beste Murky:
Quote @murkey:
zouden alle compartementen met elkaar in verbinding staan?

Nee, dat is niet gebruikelijk. Het vet/olie zou immers altijd naar het laagste punt stromen.
De haakse aandrijpot (achter de aftakas) zit normaal gesproken Gear oil 80W90 in (bij lekkage 'gewoon' E.P.-vet in doen). De vuldop zou de peildop kunnen zijn als deze ergens halverwege hoogte van de aandrijfpot zit.
murkey
Is EP2 dikker vet?

Zou dat er misschien niet beter in kunnen dan, ivm lekkage
Wimsumar
Beste Murkey:
Quote @murkey:
EP2 dikker vet

EP2-vet is zeker (veel) dikker. EP-2 is 'gewoon' smeervet!
Je bedoelt, neem ik aan, EP "dubbel 0" ( EP-00)?
Als ik de specificaties van EP-0 en EP-00/000 bekijk, lijkt me laatstgenoemde dunnervloeibaar doordat er basisolie van lagere viscositeit in zit én het druppelpunt bij lager temperatuur is. Maar zeker weten doe ik dit niet.

EP-0: kroon-oil.com/nl/producten/…

EP-00/000: kroon-oil.com/nl/producten/…
edwin-caris
Ik heb een RO-135
Helaas is een binnen werk van de trommel stuk.
weet iemand waar ik onderdelen hier van kan bestellen?
Mvg edwin

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
25