Diesel 2takt / 4takt

Beste forumleden,

Misschien een domme vraag maar wat zijn de nadelen van een 2takt dieselmotor vergeleken met een 4takt dieselmotor? je ziet tegenwoordig heel geen 2takt diesels meer. je zou toch zeggen dat een 2takt beter is als 4takt? bij een 2takt heb je per 2 slagen 1 arbeidsslag en bij 4takt bij 4 slagen pas een arbeidsslag. bij benzine is het natuurlijk zo dat het verbruik hoger is doordat er benzine mee de uitlaat in gaat maar dat is bij diesel niet zo.

hoor het wel!

Harmen

Deel dit topic

Reacties

samie
Een 2 takt vervuild meer denk ik omdat die ook een beetje olie verbrand
Husqvarna
4 takt loopt veel rustiger, ik denk ook veel zuiniger, zal ook wat langer meegaan.
Deze Detroit kom je nog wel eens tegen in NL, veel in draadkranen en heb ze ook op rupsboormachines gezien:
Siebenga
Verbranding is niet perfect wat het dus voor zorgt dat verbruik hoger is!

technisch verhaal.... Bij de 4stroke is er meer tijd om alle lucht uit en in de cilinder te krijgen waardoor het mengsel voor verbranding beter is en dus de verbranding schoner verloopt.
Wimsumar
Beste ZitmaaierHarmen: In onderstaande link uitleg.
(Laat duidelijk zijn/worden dat met een 4-takt de doorstroming van verse lucht en verbrandingsgassen veel beter is).

[url]scoutnet.nl/~kd/files/…]

AANVULLING:

Hier een link met animaties van diverse verbrandingsmotoren:

Niet schrikken:

[url]google.nl/url/…]

Ook leuk/leerzaam:

[url]animatedengines.com/[/url/]
JohnDeere5720
Vooral ook de efficiëntie...
Door de compressie slag en dat soort dingen 😉
dx11
Quote @Wimsumar:
(Laat duidelijk zijn/worden dat met een 4-takt de doorstroming van verse lucht en verbrandingsgassen veel beter is).

Dit is niet hoe het bij een diesel is 😉 Bij een diesel heeft een compressieuitlaat ook totaal geen functie 😄 Hier kan geen onverbrande brandstof meteen via de uitlaatpoort ontsnappen
MF3085
@dx11

Bedoel je compressie uitlaat of compressieslag?

De compressieslag heeft wel zeker nut. Door de compressieslag=druk opbouwen stijgt de temperatuur in de cilinder. Diesel erbij en je krijgt een ontsteking

nl.wikipedia.org/wiki/Viertaktmotor/
zitmaaierharmen

hier zie je goed hoe een 2takt diesel werkt maar hou zou het dan komen dat de verbranding slechter is? mij lijkt ook dat een 2takt minder onderhoud heeft als een 4takt.

Harmen
valmet 605
Tweetakt haalt de emissieeisen niet. Ander probleem is het zeer kleine bereik waar de 2 tact krachtig is.

Ik vind 2t diesels wel helemaal geweldig!
Wimsumar
Beste ZitmaaierHarmen:
Quote @zitmaaierharmen:
hoe een 2takt diesel werkt

In het filmpje gaat het over een 2-takt-diesel met (inlaatlucht)compressor. Door de inlaatlucht onder druk in te blazen ontstaat een betere (verse) luchtvulling voor iedere werkslag en bovendien wordt de uitlaatlucht beter uitgedreven.
De opbouw van deze compressor (blower) was een belangrijke verbetering van de 2-takt-diesel.
tractortje
Je kan schuin rijden met 2 takt motor kan je omgekeerd werken (kettingzaag, haagschaar grasmaaier
deeremeneer
@tractortje Dat moet je even uitleggen.
tractortje
4 takt grasmaaier (duwmaaier) kan je niet op bermen of schuine helling omdat de motor dan uitvalt
2 takt motor mag je horzinzontaal houden verticaal onderste boven hij zal blijven werken (kettinzaag motorische haagschaar )
deeremeneer
Quote @tractortje:
4 takt grasmaaier (duwmaaier) kan je niet op bermen of schuine helling omdat de motor dan uitvalt

Hoezo dat dan?
nickpater
@tractortje dat is niet waar, dat heeft met het soort smering te maken en het type carburateur
zitmaaierharmen
Maar dit gaat dan weer over benzine, maar die zijn technisch ook anders als diesel 2takt. maar inderdaad, onze bosmaaier kun je op zn kop houden, blijft het gewoon doen.
jasper01
@zitmaaierharmen zijn toch verschillende tractoren met 2 tact diesel motoren geweest bv die gloeikopmotoren van oa lanz en hanomag heeft er ook een rijtje types van gebouwd vaak omdat het eenvoudigere techniek was
tractortje
Op school vallen alle 4 takt maaiers uitop schuine hellingen en bermen en bij de 2 takt maaiers blijven draaien
jasper01
@tractortje ligt ook vaak aan het type carburateur bepaalde types zoals in kettingzagen of bosmaaiers lopen zelfs op de kop door probeer dit eens met een brommer die slaat af 4takt heeft een karter met olie als de motor geen smering meer krijgt doordat de olie bv eruit loopt is het snel afgelopen 2 taktrrs hebben de olie meestal bij de benzime bijgemixt
Landini 6500
4takt maaiers schone benzine
2takt mengsmering net als kettingzagen en bosmaaiers
deeremeneer
Quote @Landini 6500:
4takt maaiers schone benzine
2takt mengsmering net als kettingzagen en bosmaaiers

Tegenwoordig is het vaker andersom. De tweetakt is veel schoner dan de viertakt door het gebruik van alkylaatbenzine.
tractortje
Quote @jasper01:
ligt ook vaak aan het type carburateur bepaalde types zoals in kettingzagen of bosmaaiers lopen zelfs op de kop door probeer dit eens met een brommer die slaat af 4takt heeft een karter met olie als de motor geen smering meer krijgt doordat de olie bv eruit loopt is het snel afgelopen 2 taktrrs hebben de olie meestal bij de benzime bijgemixt
bij 2 takt is er altijd olie bijgemengd !
jasper01
Bepaalde hebben appart olie tankje scooters lanzen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
54