Voorwielen 4wd

Ej
wat is eigenlijk het nut om de voorwielen wan een 4wd trekker om te draaien want da zie je wel vaker. heeft dat iets mej t slijten van de wielen te maken of zow want trekken doen ze dan niet meer?

Deel dit topic

Reacties

FENDTfarmer
Dan slijten ze minder hard op de weg
tractorquintentje
Voor trekkers die tegen kuil op moeten rijden, of dat de banden langs 1 kant meer ingesleten zijn dan de andere kant 😄
mf gek
Idd voor slijten op weg. maar trekt wel minder ja
huub case
Ok dan rijd ie achteruit beter of wa
mf gek
Als je alle wielen er anders om op zet trekt ie achter uit beter ja
huub case
Ok
Fendt_John Deere
Dan als ze scheef versleten zijn dan draai je ze om en dan laat je ze weer recht afslijten.
En daarna komen er nieuwe banden onder.
jumpforjoy
1) ze slijten minder op de weg.
2) trekkers met voorlader hebben dan ook wat tractie achteruit, vooral als ze zoals hierboven al gezegd, tegen een kuil aan rijden. tegen die kuil is het meestal nat en modderig en komt die extra tractie wel van pas.
coenvaltra
Om achter uit meer grip te krijgen doe je het niet lijkt mij, vooral als ze scheef afgesleten zijn maar dan moet je het wiel wel aan de zelfde kant van de trekker houden anders gaat de buitenkant van het wiel naar de buiten kant aan de andere kant
valmet
Ze slijten even snel maar slijten anders af waardoor ze weer vlak kunnen worden. omgekeert trekken ze net zo goed alleen zijn de banden niet meer zelf lossend. als het profiel dan vol zit trekken ze niet meer.
sebas deutz150
Je achterbanden verkeert om staan trekt voor geen meter. voor het maishakselen met onze pz 2 rijer draaien wij onze banden ook om dan loop het mooier en als er een kipper voor hang trekt het ook beter.
walker1
Voor tractie op de kuil kan je ook de dubbelucht omdraaien
Jochemz
Je rechter voorwiel slijt aan de buitenzijden meestal harder als op de rest van de band, dit doordat je met dit wiel op de weg altijd aan de buitenkant zit, op bijvoorbeeld ronde punten word de band dan rechts buiten het hardst belast. Mij is ook ooit verteld door het bol/scheef liggen van de weg de band daar meer slijt. Je kunt dan de band met velg van kant verwisselen, hierdoor liggen ze omgekeerd. Of je kan de banden van de velg af halen en van kant wisselen, zodat ze nog in de normale richting liggen.

het is dus om het scheef afslijten van de banden tegen te gaan.
arjanvw
Omdraaien heeft geen zin!! Als de buitenkanten afgesleten zijn en je wilt de spoorbreedte hetzelfde houden kan je ze idd omdraaien van links naar recht en heb je het profiel dus andersom, maar dan blijven dus de buitenkanten glad! Je moet de banden dan van de velg halen en links met recht ruilen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
9