De vraag betreft een D-439 van 1964 met een BOSCH dieselpomp type "PES 4M 65..."
Na meer dan een minuut voorgloeien slaat de motor altijd direct aan maar valt ook direct terug af. Als je blijft doorstarten dan hoor je telkens dat hij aanslaat maar telkens ook weer terug afvalt.
Na controle van de kleppen, gloeistiften en verstuivers ben ik me gaan concentreren op de inspuitpomp.
Pomp staat correct afgesteld op het juiste inspuitmoment.
Ik heb het afdekplaatje, dat de regelstang afdekt, weggehaald en je ziet dat de regelstang bij starten helemaal vooraan staat (plunjers volledig open) maar dat zodra je de motor hoort aanslaan de regelstang direct terugtrekt en de motor terug afvalt. Blijf je doorstarten, dan zie je de regelstang pendelen.
Als test heb ik de regelstang vastgehouden op de startpositie tijdens starten, mat als resultaat dat de motor direct aanslaat en ook doorgaat, waarna ik de regelstang loslaat en de motor perfect loopt.
Zijn er specialisten die me een tip kunnen geven waar ik moet gaan zoeken?
alvast bedankt,
Marc
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 439 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Als ik dan de regelstang gewoon even verhinder om terug te trekken (onder invloed van de vlieggewichten) dan gaat hij wel in gang en blijft hij mooi draaien. Het tegenhouden is echt maar enkele seconden en dan laat ik ze los zodat de motor niet heel hoog in de toeren gaat.
Boereke, inderdaad de regulator, maar ik vind nergens een goede beschrijving van die regulator van mijn pomp en ook niet wat ik daar mag aan doen of waar ik moet op letten.
Zo mag de inspuitpomp op zichzelf geheel vol met (diesel)olie zitten, zo zal het regulateurgedeelte voor goede werking droog moeten blijven staan (bedenk ik hier zo even achter het toetsenbord). Wellicht is er nu toch (diesel)olie in dat gedeelte gekomen waardoor de gewichtjes 'niet optimaal' functioneren, met name bij de start. (?)
Eerste idee was dat het diesel was, maar het bleek toch veel vettiger en de geur was niet van diesel.
Bij een Fendt (ook BOSCH-brandstofpomp) ververs je de olie in de brandstofpomp door de niveauplug (op onderstaande foto, rechtsonder op het vierkante deksletje, ongeveer 5 cm vanaf de bodem) los te draaien/uit te nemen en nieuwe olie in het gat te gieten nadat daar het "paddestoelvormige" dopje af is gedraaid.
Net zo veel olie ingieten totdat de uitstromende oude olie-/diesel mengsel uitgedreven is ( let op kleurverandering c.q. dikte van vloeistof die uitstroomt). Nieuwe olie is zwaarder en zakt naar de bodem en vult als het ware van onderen af op.
Ik heb precies het zelfde probleem gehad met een D430. Uiteindelijk de pomp gedemonteerd en laten overhalen.
Daarna geen problemen meer gehad.
Daarbij het brandstofsysteem ook gereviseerd? Of alleen simpelweg filter vervangen?
Vooralsnog klinkt de klacht alsof er toch nog ergens lucht (of verstopping) in het systeem zit.
Blijft de motor ook prima lopen als je dan de regelstang loslaat (en wat met het gas/toerental 'speelt') ?
P.S.:
Dat het olieverversen geen invloed zou hebben, lag in de verwachting.
De motor slaat aan en blijft draaien. Enkele seconden later laat ik de regelstang los en de motor blijft draaien, maar de motor gaat niet direct naar maximum toerental (handgas op max), hij blijft nog enkele seconden op laag toerental om dan direct naar maximum te gaan. Op dat moment zet ik de gashandel terug tot een aanvaardbaar stationair toerental.
Het geeft me de indruk dat, na enige tijd stilstand, de pomp niet meer beschikt over de volle toevoer van brandstof, vandaar het blijven draaien op lagere toeren alvorens dan toch plots de hoogte in te schieten.
Kan een inspuitpomp aflopen? Ik zie geen lekken aan de buitenkant en uit de ontluchtingsschroef komt een mooie straal diesel, maar de indruk is er dat het volle debiet blijkbaar niet voorhanden is bij de start.
Lijkt me hier niet aan de orde dat de persklepjes boven de brandstofpompplunjers terug laten lekken want dan zou de motor pas na lang starten/volpompen verstuiverleiding aanslaan.
De aandacht zal toch naar de regulateur moeten gaan. Maar wat, dat is mij een raadsel.
Of zou ik gewoon dikkere olie kunnen gebruiken die dan waarschijnlijk de vlieggewichtjes gaat beïnvloeden.
Dit lijk me inderdaad iets voor iemand die ervaring met brandstofpompen heeft. (Nogmaals: ik weet het niet).
Wacht even. Heeft dat invloed op de werking van de regelstang waarover DEHM (topicvraagsteller) schrijft?