Mc-Cormick D 439 - slaat aan maar valt telkens terug af

De vraag betreft een D-439 van 1964 met een BOSCH dieselpomp type "PES 4M 65..."
Na meer dan een minuut voorgloeien slaat de motor altijd direct aan maar valt ook direct terug af. Als je blijft doorstarten dan hoor je telkens dat hij aanslaat maar telkens ook weer terug afvalt.
Na controle van de kleppen, gloeistiften en verstuivers ben ik me gaan concentreren op de inspuitpomp.
Pomp staat correct afgesteld op het juiste inspuitmoment.
Ik heb het afdekplaatje, dat de regelstang afdekt, weggehaald en je ziet dat de regelstang bij starten helemaal vooraan staat (plunjers volledig open) maar dat zodra je de motor hoort aanslaan de regelstang direct terugtrekt en de motor terug afvalt. Blijf je doorstarten, dan zie je de regelstang pendelen.
Als test heb ik de regelstang vastgehouden op de startpositie tijdens starten, mat als resultaat dat de motor direct aanslaat en ook doorgaat, waarna ik de regelstang loslaat en de motor perfect loopt.

Zijn er specialisten die me een tip kunnen geven waar ik moet gaan zoeken?

alvast bedankt,
Marc
DEHM

Reacties

ErDee
Dus je gloeit, zet het handgas een stuk open en start, hij slaat aan maar direct daarna valt hij weer uit, terwijl je het handgas gewoon hebt laten open staan ?
boereke
Ik zou dan eerst is naar de regulator kijken.
DEHM
ErDee, inderdaad en als je blijft doorstarten, dan herhaalt dat fenomeen zich, aanslaan, terug gedaan, aanslaan, enz.
Als ik dan de regelstang gewoon even verhinder om terug te trekken (onder invloed van de vlieggewichten) dan gaat hij wel in gang en blijft hij mooi draaien. Het tegenhouden is echt maar enkele seconden en dan laat ik ze los zodat de motor niet heel hoog in de toeren gaat.

Boereke, inderdaad de regulator, maar ik vind nergens een goede beschrijving van die regulator van mijn pomp en ook niet wat ik daar mag aan doen of waar ik moet op letten.
Wimsumar
Beste DEHM:
Quote @DEHM:
inderdaad de regulator

Zo mag de inspuitpomp op zichzelf geheel vol met (diesel)olie zitten, zo zal het regulateurgedeelte voor goede werking droog moeten blijven staan (bedenk ik hier zo even achter het toetsenbord). Wellicht is er nu toch (diesel)olie in dat gedeelte gekomen waardoor de gewichtjes 'niet optimaal' functioneren, met name bij de start. (?)
ErDee
Pomp voorzien van motorolie? deze heeft namelijk een eigen oliereservoirtje, wordt niet gesmeerd door de diesel zoals bij de nieuwere IH motoren.
DEHM
ErDee, Ik heb de niveaustop er eens uitgedraaid en er kwam vloeistof uit, hetgeen er uitgelopen is zal wel teveel geweest zijn, dus geen probleem denk ik. Nu viel het me wel op dat de vloeistof zeer dun was.
Eerste idee was dat het diesel was, maar het bleek toch veel vettiger en de geur was niet van diesel.
ErDee
@DEHM Die 0,1L motorolie wat daar in gaat kun je ook wel eens vervangen dan.
DEHM
Dat kan ik beslist al wel eens doen. Ik heb geen idee of er aan die pomp ook een aflaatstop is, maar dat vind ik wel.
albert-fendt
Het kan wezen dat de stationair toerental te laag staat ingesteld..
ErDee
@albert-fendt dat doe je met het handgas
Wimsumar
Beste DEHM:
Quote @DEHM:
aflaatstop

Bij een Fendt (ook BOSCH-brandstofpomp) ververs je de olie in de brandstofpomp door de niveauplug (op onderstaande foto, rechtsonder op het vierkante deksletje, ongeveer 5 cm vanaf de bodem) los te draaien/uit te nemen en nieuwe olie in het gat te gieten nadat daar het "paddestoelvormige" dopje af is gedraaid.
Net zo veel olie ingieten totdat de uitstromende oude olie-/diesel mengsel uitgedreven is ( let op kleurverandering c.q. dikte van vloeistof die uitstroomt). Nieuwe olie is zwaarder en zakt naar de bodem en vult als het ware van onderen af op.
JHR217
Hallo,
Ik heb precies het zelfde probleem gehad met een D430. Uiteindelijk de pomp gedemonteerd en laten overhalen.
Daarna geen problemen meer gehad.
cormickd-439
Goeienavond heren, ik heb een zelfde soort probleem, ik heb ook een cormick d439 en ik heb deze helemaal gereviseerd nu heb ik hem weer helemaal in elkaar maar als ik hem dan start loopt hij heel soms heel eventjes (paar seconden) daarna valt hij weer uit zou ik gewoon door moeten starten met extra accu's of zou er nog iets anders aan de hand kunnen zijn? ik heb het systeem helemaal ontlucht
Wimsumar
Beste CormickD-439:
Quote @cormickd-439:
helemaal gereviseerd

Daarbij het brandstofsysteem ook gereviseerd? Of alleen simpelweg filter vervangen?

Vooralsnog klinkt de klacht alsof er toch nog ergens lucht (of verstopping) in het systeem zit.
IH214d
Zet je het handgas wel iets los met starten (voor stationair draaien moet hij bij sommige 439 wel op horizontaal staan
DEHM
Heb de olie vervangen op de manier zoals Wimsumar beschrijft. Het is nu motorolie 20W50 minerale olie die in de pomp zit, maar spijtig genoeg heb ik geen resultaat. Nog steeds hetzelfde fenomeen, aanslaan en direct terug afslaan. De regelstang zie direct terugtrekken en dan slaat hij af. Hou ik die even vast is hij vertrokken en koopt hij prima.
Wimsumar
Beste DEHM:
Quote @DEHM:
Hou ik die even vast is hij vertrokken en koopt hij prima.

Blijft de motor ook prima lopen als je dan de regelstang loslaat (en wat met het gas/toerental 'speelt') ?

P.S.:
Dat het olieverversen geen invloed zou hebben, lag in de verwachting.
DEHM
@Wimsumar Ik zet de handgas op maximum, gloei voor (ong. 1 minuut), hou de regelstang in de startpositie en start.
De motor slaat aan en blijft draaien. Enkele seconden later laat ik de regelstang los en de motor blijft draaien, maar de motor gaat niet direct naar maximum toerental (handgas op max), hij blijft nog enkele seconden op laag toerental om dan direct naar maximum te gaan. Op dat moment zet ik de gashandel terug tot een aanvaardbaar stationair toerental.

Het geeft me de indruk dat, na enige tijd stilstand, de pomp niet meer beschikt over de volle toevoer van brandstof, vandaar het blijven draaien op lagere toeren alvorens dan toch plots de hoogte in te schieten.

Kan een inspuitpomp aflopen? Ik zie geen lekken aan de buitenkant en uit de ontluchtingsschroef komt een mooie straal diesel, maar de indruk is er dat het volle debiet blijkbaar niet voorhanden is bij de start.
Wimsumar
Beste DEHM:
Quote @DEHM:
Kan een inspuitpomp aflopen?

Lijkt me hier niet aan de orde dat de persklepjes boven de brandstofpompplunjers terug laten lekken want dan zou de motor pas na lang starten/volpompen verstuiverleiding aanslaan.
De aandacht zal toch naar de regulateur moeten gaan. Maar wat, dat is mij een raadsel.
DEHM
@Wimsumar Denk je dat, vanuit uw ervaring, dat je het regulatorhuis kan openmaken en de voorspanning van de veertjes kan veranderen zonder dat je beschikt over een testbank of ander materieel? Is dat aan te raden of kan je er beter afblijven?

Of zou ik gewoon dikkere olie kunnen gebruiken die dan waarschijnlijk de vlieggewichtjes gaat beïnvloeden.
Wimsumar
Beste DEHM:
Quote @DEHM:
afblijven?

Dit lijk me inderdaad iets voor iemand die ervaring met brandstofpompen heeft. (Nogmaals: ik weet het niet).
arfendt
Het inspuitmoment 100 procent goed afstellen. Milimeter werk.
Wimsumar
Beste ArFendt:
Quote @arfendt:
inspuitmoment

Wacht even. Heeft dat invloed op de werking van de regelstang waarover DEHM (topicvraagsteller) schrijft?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 439 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!