Hallo,
Ik heb sinds kort een 5206, nu lekt deze behoorlijk veel olie vooraan het hefblok.
Na mijn weten is een hefblok gesloten en kan dus geen olie lekken, er kan dus misschien een scheurtje in zitten. Heb ik dit goed? Of zit een pakking tussen?
Zal morgen even een foto sturen
Bedankt alvast!
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
eerst controleren voordat je hem helemaal sloopt.
laatst heb ik zo'n O ring vervangen van een Torpedo, vandaar dat ik daar zo eens aan dacht , die lekte ook voorop het hefdeksel.
Ik ben nog niet zo bekend met Deutz, hoe kan ik het snelst bij die zuigleiding komen?
Kun je aan de uitgelekte olie zien en/of ruiken waaruit deze afkomstig is?
Wellicht heb je SAE 80W90 "stink''olie in de versnellingsbak gedaan.
Of versnellingsbak en differentieel 1 geheel is of van elkaar gescheiden, weet ik niet.
Hoeveel liter heb je er in gedaan?
Witte olie wijst op watervermenging. Dit mengsel kan flink gaan schuimen tijdens het draaien/rijden.
Nee dat weet ik dus ook niet.. Ik kan die stop er wel even uitdraaien, als er dan ook witte olie uit komt dan zou dit wel 1 geheel zijn. Alleen die lekkage onder het hefblok, heeft niemand dit ooit eerder gehad?
Waarschijnlijk 1 geheel blijkt uit een olie advies van een vergelijkbare Deutz 5207:
kroon-oil.com/nl/productadvies/…
In ieder geval werk aan de winkel de versnellingsbak/achterbrug van het water-/oliemengsel te ontdoen.
Om de drab onder in de achterbrug te kunnen verwijderen is demontage van het hefblok handig en wellicht ontdek je meer.
Hoe kan er dan olie onderweg komen..? Scheurtje?
Heb je het nou over een deksel of het hefblok?
Waar zou dan de olie vandaan kunnen komen?
Zal binnenkort wel is kijken hoe en wat
Ik heb vandaag is weer de olie gepeild van de versnellingsbak, de olie is wit en schuimerig en zit ong 1cm boven het maximum.. Kan het zijn dat de olie te hoog op pijl is en dat het daarom onder het hefblok vandaan lekt? De olie wat lekt ruikt volgens mij ook naar bakolie en geen hydrauliek olie.
Ik heb vandaag is weer de olie gepeild van de versnellingsbak, de olie is wit en schuimerig en zit ong 1cm boven het maximum.. Kan het zijn dat de olie te hoog op pijl is en dat het daarom onder het hefblok vandaan lekt? De olie wat lekt ruikt volgens mij ook naar bakolie en geen hydrauliek olie.
maak je hefblok eens helemaal schoon met een doekje en remmenreiniger. en kijk war het precies vandaan lekt..
veel succes
Inmiddels ben ik er al achter waar het weg komt, onder het hefblok dus. De deksel bovenop het hefblok heb ik vandaag los gehaald, deze olie ziet er verder nog prima uit. Als ik het hefblok demonteer kijk ik dan gelijk boven op de versnellingsbak/achterbrug?
Mijn verklaring:
Het water/oliemengsel in de versnellingsbak zal bij het rijden heftig schuimen en bij het hefdeksel kans zien uit te lekken.
Hier dacht ik dus zelf ook al aan, als ik nu alles grondig schoon maak en er nieuwe bak olie in doe, zal dan het probleem verholpen zijn? Of zou ik de pakking tussen hefblok en bak ook moeten vervangen.
Aangezien je al een keer de olie ververst hebt blijkt wel dat de bak ontzettend vuil moet zijn omdat de nieuwe olie ook al weer wit is. Demontage van versnellingsbakdeksel/hefblok kan dan handig zijn om het vuil te kunnen verwijderen. Het spreekt voor zich dat dan de pakking/kit ook is te vernieuwen.
Dus om het echt goed schoon te krijgen is het gewoon het beste om het hefblok te verwijderen?
UItgaande op de informatie die je geeft:
Met 2 à 3X versneld achter elkaar verversen zal er ook al veel rommel mee uitspoelen, maar het zware bezinksel wat er eventueel in zit krijg je er niet mee uit. Demontage van het hefblok lijkt me bij zo'n Deutz 5206 nog niet zo'n omvangrijke/moeilijke klus en dan is de drab wel los te maken en uit te spoelen/blazen/zuigen.
Op het hefblok zie ik 4 grote Inbus bouten. Zit het hefblok hiermee vast of zitten er binnen het hefblok ook nog bouten? Ik zie zo ook geen stop om de olie en uit te laten. Moet ik daarvoor gewoon de leidelingen los halen?
En, hoe ziet het er nu uit in de versnellingsbak/achterbrug?
Tja, overal is het witte olie wat je ziet. Het lag nog een laagje olie onderin dus heb nog niet echt kunnen zien of er drab onderin ligt. Dit ga ik morgen zien!